Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies Rusland reis - Forum Wereldfietser

Fietsadvies Rusland reis

Eind van de zomer gaan een vriend en ik (als corona het toelaat) naar Rusland fietsen. De route hier naar toe is relatief vlak, maar is zeker vanaf Polen minder begaanbaar dan de fietspaden in NL/Duitsland.

Speciaal voor de reis heb ik een Trek 790 trekking fiets aangeschaft voor weinig geld (stalen frame, 3x7 versnelling). Het frame zelf is in redelijke staat. Ik ben bezig met alles wat beweegt te vervangen. Er zit nu een nieuwe shimano acera crank op (+ nieuwe trapas), nieuwe shimano shifters en ook de cassette gaat vervangen worden. Alle bekabeling is straks ook nieuw.

Aangezien ik nu aan het kijken ben naar nieuwe naven, vroeg ik mij af wat wijsheid is. De wielen zien er nog aardig uit (28 inch, 23mm velg, 36 spaken), maar zullen het uiteraard zwaar te verduren krijgen.

Als ik de nieuwe naaf er op zit, wil ik sowieso de spaken vervangen, de vraag is of het verstandig is om de velg ook mee te vervangen. In dat geval kan ik misschien beter kijken naar een nieuwe wielset (wat lastig te vinden is voor een 7 speed casette).

Verder vraag ik mij af of het verstandig is de reis op deze fiets te maken? Als het goed is zijn alle bewegende delen straks vervangen, en als het goed is zijn de wielen dus ook in orde. Ik vroeg mij af wat jullie opinie hierover is.
Polen en Rusland vond ik geen landen voor aaangepast materiaal , inderdaad weinig klimmen en redelijk asfalt. Bospaden van Polen zijn zelfs goed vergeleken met de grove keien in de Baltische staten.
Iemands fiets beoordelen op een forum is lastig maar 2 jaar geleden reed een Nederlandse jongen op een 2e-handsje naar Singapore en momenteel staat een prachtige serie op U-tube over een Duitse jongen die een fiets bij het grofvuil weghaalt en er mee in de winter naar India rijdt , inclusief Pakistan !
Een reparatiecursus levert meer zekerheid op dan een goede fiets.
Voor Rusland kan je niet zonder spiegeltje als je van het leven houdt, en begin vast met dat rot-visum.....






Pier fietste 378.000 km. in 51 landen [sorry Eric ]
daanfrederik schreef:
ma 26 apr, 2021 10:55
Ik vroeg mij af wat jullie opinie hierover is.
Dat het een beetje onlogisch is om een oude fiets te kopen, daarvan willekeurig onderdelen te gaan vervangen terwijl je je intussen afvraagt of het een geschikte fiets is?
Mosterd na de maaltijd, maar als je shifters, crankstel en wielset vervangt had je niet bij 7 versnellingen hoeven blijven. Alsnog, naar een 7v naaf zoeken is helemaal niet nodig. Met een 8+ cassettenaaf kun je voor 7v een vulring of een 8v cassette gebruiken (afstand tussen tandwielen is gelijk) en dan kun je altijd later indien gewenst nog upgraden naar 9,10,11 of zelfs 12 als je ook shifter, kettingblad en evt derailleur (bij 10+) vervangt.
Voor Rusland en omstreken zou ik dan bar end shifters gebruiken. Die kun je in 8 vits makkelijk krijgen.
Voor de reis daarheen kom je amper onoverzichtelijke hellingen tegen waar je in een fractie van een seconde moet schakelen. Daarnaast wordt de kennis van het improviseren hoe verder je naar het oosten komt steeds groter. Een barend shifter kan iedere tractorreparateur daar repareren. STI e.d. niet.
piviets schreef:
di 27 apr, 2021 22:53
Voor Rusland kan je niet zonder spiegeltje als je van het leven houdt, en begin vast met dat rot-visum.....
Voor Kaliningrad en de route naar St.Petersburg voldoet nu een elektronisch visum, is vorig jaar ingevoerd en is een fluitje van een cent in vergelijking met de eerdere procedure. Met tijdelijke disclaimer wegens corona uiteraard.
Grandonneur schreef:
di 27 apr, 2021 23:30
daanfrederik schreef:
ma 26 apr, 2021 10:55
Ik vroeg mij af wat jullie opinie hierover is.
Dat het een beetje onlogisch is om een oude fiets te kopen, daarvan willekeurig onderdelen te gaan vervangen terwijl je je intussen afvraagt of het een geschikte fiets is?
Ik ben er wel redelijk van overtuigd dat de fiets in orde is straks, alleen denk ik dat de meeste mensen op dit forum daar meer ervaring mee hebben dan ik, dus vandaar dat ik het na de koop mij nog af vroeg. Buiten dat ik op een goede fiets deze reis wil maken vind ik het leuk om aan zo'n fiets te klussen (ook handig dit te kunnen on the go), dus vandaar de oude fiets.
peter de rijk schreef:
wo 28 apr, 2021 12:20
piviets schreef:
di 27 apr, 2021 22:53
Voor Rusland kan je niet zonder spiegeltje als je van het leven houdt, en begin vast met dat rot-visum.....
Voor Kaliningrad en de route naar St.Petersburg voldoet nu een elektronisch visum, is vorig jaar ingevoerd en is een fluitje van een cent in vergelijking met de eerdere procedure. Met tijdelijke disclaimer wegens corona uiteraard.
Ik had dit inderdaad gelezen. Het enige probleem is dat onze route zowel door kaliningrad als st. petersburg gaat, ik weet niet of het mogelijk is het hetzelfde e-visum door beide gebieden te reizen na elkaar. Dit wordt nog uitgezocht.
daanfrederik schreef:
wo 28 apr, 2021 18:43
Buiten dat ik op een goede fiets deze reis wil maken vind ik het leuk om aan zo'n fiets te klussen (ook handig dit te kunnen on the go), dus vandaar de oude fiets.
Top :)

Wanneer je nieuwe naven neemt, en dus nieuwe spaken, zou ik zonder twijfel altijd ook de velgen vervangen. Weet je zeker dat ze schadevrij en rond zijn, nieuwe remflanken, het type dat je wilt. Een velg is ook maar een slijtagedeel (en een goeie kost niet zo veel).
daanfrederik schreef:
wo 28 apr, 2021 18:44

Ik had dit inderdaad gelezen. Het enige probleem is dat onze route zowel door kaliningrad als st. petersburg gaat, ik weet niet of het mogelijk is het hetzelfde e-visum door beide gebieden te reizen na elkaar. Dit wordt nog uitgezocht.
Gewoon twee keer een e-visum aanvragen, per gebied dus Je kunt dit gewoon digtaal onderweg regelen, tot maximaal 4 dagen voordat je het land in wilt. Voor Kaliningrad doe je dat dus max. 4 dagen van tevoren in Polen, voor St. Petersburg doe je het ergens in Letland of Estland.
.
Het e-visum is geldig voor een periode van 30 dagen na uitgifte, maar na binnenkomst in het land mag je maar maximaal 8 dagen blijven!
Op de site van de Russische Ambassade vind je meer info:
Info voor Kalingrad:
https://netherlands.mid.ru/en_GB/web/ne ... egion?cn=1

Info voor St. Petersburg:
https://netherlands.mid.ru/en_GB/web/ne ... pb-en?cn=1

De info op beide pagina's is vrijwel hetzelfde, alleen worden uiteraard andere grensovergangen genoemd waar je gebruik van dient te maken. Handig om alvast de route te plannen :wink:
ik kan niet in je portemonnee kijken, maar investeren in een goede wielset en vooral een goed achterwiel lijkt me verstandig als je veel kilometers met slecht wegdek krijgt.
is dat wat je: https://link.marktplaats.nl/m1693818626 ? ik weet de staat niet, maar qua komaf is dit een zeer goede wielset.

verder is al genoemd wat er past qua 7-, 8- en meer-speed.

als het frame goed is (geen beschadigingen die de sterkte aantasten), dan heb je een goede basis.
en je hebt de bewegende delen vernieuwd dus je kunt er duizenden kilometers tegenaan.

heel belangrijk is dat je een prettige zit vindt.
en verdeel je gewicht (van je bagage :D ) goed over de fiets (desnoods met een frametas of met een gereedschapsbidon net voor je trapas de zware dingen in het midden).
het maakt ook uit wat je zelf weegt, maar daar heb je helaas niet zo heel veel invloed op :wink:

:shock: oh ja, speel wel open kaart rond het oversteken van grenzen... :wink: https://nos.nl/artikel/2378490-wit-rusl ... t-litouwen
JJFietst schreef:
wo 28 apr, 2021 20:58
daanfrederik schreef:
wo 28 apr, 2021 18:44

Handig om alvast de route te plannen :wink:
We gaan de europaradweg r1 rijden, hier heb ik de fietsboekjes van.
piviets schreef:
di 27 apr, 2021 22:53
Polen en Rusland vond ik geen landen voor aaangepast materiaal , inderdaad weinig klimmen en redelijk asfalt. Bospaden van Polen zijn zelfs goed vergeleken met de grove keien in de Baltische staten.
Iemands fiets beoordelen op een forum is lastig maar 2 jaar geleden reed een Nederlandse jongen op een 2e-handsje naar Singapore en momenteel staat een prachtige serie op U-tube over een Duitse jongen die een fiets bij het grofvuil weghaalt en er mee in de winter naar India rijdt , inclusief Pakistan !
Een reparatiecursus levert meer zekerheid op dan een goede fiets.
Voor Rusland kan je niet zonder spiegeltje als je van het leven houdt, en begin vast met dat rot-visum.....

Hoi Pier,

Kan je mij de link geven van die leuke serie op utub

Alvast bedankt

Rogier






Pier fietste 378.000 km. in 51 landen [sorry Eric ]