Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenband vervangen voor een smallere. - Forum Wereldfietser

Buitenband vervangen voor een smallere.

Op mijn dirt jumper zit op het voorwiel een band met afmeting 26" 2,35 en op het achterwiel een band van 26" 2,30. Zijn deze beide te vervangen door een band die de afmeting 26" en 2,10 hebben
Waarschijnlijk wel. Staan er op zowel banden als velgen het getal 559?
Welke andere getallen staan er op de velg? Iets van 21 en 559? Meestal zit er een sticker tegenover het ventiel. Of er staat ergens iets in gegraveerd.
Ja, mits met 26inch 559mm maat wordt bedoeld. In dit geval zou 26" ook 584mm kunnen betekenen, dat is immers de traditionele aanduiding. 271/2" is een marketing kreet, geen maat.
26" aka 650C is etrto 571mm, maar dat vond je op racefietsjes.

Een mtb met 26" zal gewoon 559 zijn.
qua bandenmaten staat hier een aardig overzicht: https://www.internet-bikes.com/maattabe ... denmaten/#

schrijf anders eens alle maten/getallen op de zijkant van je band op en puzzel dan even. succes!
Ik snap niet waarom iedereen het zo het moeilijk maakt, het antwoord op de vraag:

LarsMTB2021 schreef:
wo 21 apr, 2021 11:03
Op mijn dirt jumper zit op het voorwiel een band met afmeting 26" 2,35 en op het achterwiel een band van 26" 2,30. Zijn deze beide te vervangen door een band die de afmeting 26" en 2,10 hebben
is ja. Je kan 26x2.35 of 26x2.30 vervangen door 26x2.10. De diameter van je band wordt iets kleiner maar niet van die aard dat je pedalen de grond zullen raken.
Maar de vraag intypen kost nog meer moeite dan het juiste antwoord vinden, er zal toch zeker wel een addertje onder het gras zitten..?
Grandonneur schreef:
do 22 apr, 2021 00:01
Maar de vraag intypen kost nog meer moeite dan het juiste antwoord vinden, er zal toch zeker wel een addertje onder het gras zitten..?
Niet echt, er zijn een paar rare Engelse en Franse 26 inch maten, maar de TS heeft het over een moderne dirtjumper waar al een band op zit waar '26x2.30' op staat, dus dan kan je met 99,9% zekerheid zeggen dat het gewoon past.
ErikB81 schreef:
do 22 apr, 2021 11:25
Grandonneur schreef:
do 22 apr, 2021 00:01
Maar de vraag intypen kost nog meer moeite dan het juiste antwoord vinden, er zal toch zeker wel een addertje onder het gras zitten..?
Niet echt, er zijn een paar rare Engelse en Franse 26 inch maten, maar de TS heeft het over een moderne dirtjumper waar al een band op zit waar '26x2.30' op staat, dus dan kan je met 99,9% zekerheid zeggen dat het gewoon past.
26x2.30 met 99,9 procent zekerheid is toch ook in inch en dus Engels en raar😉. ETRTO is er nou speciaal voor om universeel in mm te meten. 99,9% zeker dat er een ETRTO maat op zijn band staat.
ErikB81 schreef:
do 22 apr, 2021 11:25
26x2.30 met 99,9 procent zekerheid is toch ook in inch en dus Engels en raar😉. ETRTO is er nou speciaal voor om universeel in mm te meten. 99,9% zeker dat er een ETRTO maat op zijn band staat.
Zucht. Het punt is juist dat je gewoon antwoord kan geven op een vraag zonder gelijk in een discussie over ETRTO (tegenwoordig ISO), inches en obscure maten te belanden.
Ff mansplainen.
Ik vind het toch een mooi compliment voor mijn reactie.
ErikB81 schreef:
vr 23 apr, 2021 14:44
ErikB81 schreef:
do 22 apr, 2021 11:25
26x2.30 met 99,9 procent zekerheid is toch ook in inch en dus Engels en raar😉. ETRTO is er nou speciaal voor om universeel in mm te meten. 99,9% zeker dat er een ETRTO maat op zijn band staat.
Zucht. Het punt is juist dat je gewoon antwoord kan geven op een vraag zonder gelijk in een discussie over ETRTO (tegenwoordig ISO), inches en obscure maten te belanden.
Het is toch geen discussie! En een ‘gewoon’ antwoord is echt een oordeel van jezelf. Je moet er zelfs van zuchten. TS krijgt simpelweg een preciezer antwoord en nog lekker concreet ook. Kan niet misgaan. :D
Mij lijkt het gewoon beter om onlogische maatsystemen niet uit te leggen. Sommige dingen uit de geschiedenis mogen best verloren gaan.
Leon schreef:
vr 23 apr, 2021 21:41
Mij lijkt het gewoon beter om onlogische maatsystemen niet uit te leggen. Sommige dingen uit de geschiedenis mogen best verloren gaan.
Eensch!
Ik wist bij voorbaat al dat ik het niet had moeten zeggen, om dit soort reacties te voorkomen, dat is waarom ik zuchtte.
De vraag was simpel en het antwoord is simpel. Er is niets mis met kennis verspreiden, dat is hoe ik een hoop geleerd heb op dit forum, maar alles heeft zijn plek. De vraag was niet 'ik restaureer een Franse fiets uit de jaren 70, welke band past?'.

En met deze reactie ga ik mee in het discussiespel op dit forum, wat ik eigenlijk niet wil. Maar het is voor sommige mensen, inclusief mijzelf, soms handig om even stil te staan bij de vraag 'help ik de topicstarter met dit antwoord?'
ErikB81 schreef:
za 24 apr, 2021 00:32
Er is niets mis met kennis verspreiden
Soms kan er heel veel mis zijn met het verspreiden van kennis, ook al is die kennis waarheid.
Ik zie imho maar al te vaak vaak dat er op dit forum en er buiten over vanalles gecommuniceerd/gediscussieerd wordt maar daarbij wel voorbij gegaan wordt aan dingen die echt belangrijk zijn. Het effect is die van een rookgordijn. Mensen denken dan dat er over het onderwerp in kwestie gepraat wordt maar daar valt veel op af te dingen.
Neem als voorbeel een willekeurige gebruiksaanwijzing.
Of goed bedoelde maar marginale tips op milieugebied, zoals (echt!) het labeltje, nietje en zakje van het theezakje scheiden. :roll: