Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor verende zadelpen gevraagd - Forum Wereldfietser

Advies voor verende zadelpen gevraagd

Ik ben op zoek naar een verende zadelpen. Maar er is zoveel keus dat ik niet kan uitmaken welke goed zijn en welke niet. Ik heb ook niet echt een idee hoeveel een degelijk zadelpen kost ongeveer. Ik was niet van plan om 200 euro uit te geven. Ik dacht eerder ergens rond de 50 euro maximum. Maar ik heb er te weinig verstand van om te weten of dit budget hoog genoeg is. Ik heb destijds bij mijn fiets een gratis zadel pen gekregen en ik denk dat het deze is. XLC Comp SP-S08. Echter zijn de tandjes al wat aan het verslijten na 2 jaar waardoor het zadel aan het wiebelen is.

Zijn er merken waar ik naar moet kijken. En welke moet ik zeker laten vallen? Ik weeg nu 88kg maar wil dat laten zakken naar 80kg idealiter.
Telescopische pannen zijn vrijwel nooit goed. Voor iets meer dan 50 euro heb je ook andere systemen.

Thudbuster is boven je budget maar bijv. deze staat ook goed bekend (zelf geen ervaring mee):
https://www.rosebikes.nl/suntour-sp12-n ... pen-614118
Fedor schreef:
di 13 apr, 2021 20:47
Telescopische pannen zijn vrijwel nooit goed.
Mee eens, niet uit ervaring maar dat staat bijna overal zo bescreven.
Genoemd worden: Ze gaan draaien, de veerrichting is niet goed/handig en ze gaan relatief snel stuk.

Die Suntour heb ik op m'n elektrische fiets en die bevalt prima.
Ik heb sinds een week een Brooks Flyer op m'n Poppink en ook die bevalt naar het zich laat aanzien prima. Een merkbaar verschil in comfort.

Beide oplossingen zijn extra zwaar, maar het gewonnen comfort maakt dat ruimschoots goed.
Thudbuster is boven je budget maar bijv. deze staat ook goed bekend (zelf geen ervaring mee):
https://www.rosebikes.nl/suntour-sp12-n ... pen-614118

Ik had dit soort modellen eigenlijk al afgeschreven vanwege de kostprijs. Maar deze heeft wel een mooi prijsje. Zeker als het iets goeds is.

Bedenk me nu wel dat ik ook een kinderzitje achterop heb. Zoud dit vervelend of misschien zelfs gevaarlijk kunnen zijn voor mijn dochter achterop?
20210413_223052.jpg
Als ze niet met der handjes aan de zadelpen komt zou het geen probleem moeten zijn.
Je kan het parallellogamgedeelte ook afschermen. Suntour heeft daar een neopreen 'sok' voor.
M276 schreef:
wo 14 apr, 2021 08:33
Als ze niet met der handjes aan de zadelpen komt zou het geen probleem moeten zijn.
Kind zijn en niet met de handjes aankomen? Grapjas.

Tip: een tweedehands Thudbuster? Dat werkt alleen met wat geluk, want ze zijn gewild.
Fedor schreef:
di 13 apr, 2021 20:47

Thudbuster is boven je budget maar bijv. deze staat ook goed bekend (zelf geen ervaring mee):
https://www.rosebikes.nl/suntour-sp12-n ... pen-614118
Ik heb zo'n Suntour nog liggen met speling in alle mogelijke richtingen. Mijnsinziens niet meer mee te fietsen maar als iemand daar wel wat mee denkt te kunnen, kom maar halen. Toen ik de nieuwprijs zag vond ik het wat zonde om weg te gooien, maar het opsturen is 'ie ook niet waard.

Zelf zou ik met dat budget gewoon een tweedehands Thudbuster scoren (...en het kinderzitje achterop weghalen...)

Stond er laatst nog eentje op het forum te koop. Is die al weg?
Ik heb besloten om het voorlopig toch bij een telescopische zadelpen te houden. Als ik zie hoe mijn zadel staat ten opzichte van de fietsstoel lijkt mij dit verstandiger en veiliger.
Daarnaast is het ook zo dat de wegen waar ik op fiets over het algemeen goed zijn. Ik ga weinig offroad. En de zadelpen die ik nu en het in het verleden heb gehad deden hun werk "goed genoeg".
En ik zou mijn budget van 50 euro ook het liefst niet overschrijden.

Op de website van rosebikes zie ik een paar interresante modellen staan. Ik ga me daar eens in verdiepen. Zijn er nog goede zadelpen leveranciers waar ik naar moet kijken? Estetisch zou het het mooist zijn als de zadelpen zwart is. Dus dat is altijd een pluspunt :)


Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ga het zeker onthouden voor naar de toekomst toe.
.