Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Mondial instabiel op asfalt - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Mondial instabiel op asfalt

Hoi allemaal, eerste post hier, ga binnenkort mijn nieuwe Koga ophalen, als 'ie écht helemaal klaar is, naar mijn wensen. Heb er o.a. andere banden op laten zetten; Almotion ipv Mondial. Ik dacht ook dat profiel belangrijk was voor veel offroad, maar heb geleerd dat breedte en spanning ook/minstens zo belangrijk is, of misschien wel belangrijker. Ging dus onnodig ten koste van comfort op asfalt.
Maar, ik heb nog een veel belangrijker reden om te wisselen: bij een lekker vaartje naar beneden, zonder km-teller gok ik rond 45 km/h, ook vanwege nog lastig meetrappen met mijn 2x12, schoof mijn achterwiel twee keer onder me weg (en gelukkig weer terug zonder ongelukken). Ik vroeg me af wat er gebeurde, en vond het niet fijn, rondrijdend met een kunstheup door een domme val.
Vanwege problemen met schakelen naar een zeer ervaren mechanieker gegaan. Hij wierp 1 blik op mijn profiel en vroeg meteen (zonder dat ik er ook maar iets over gezegd had): heb je daar geen last van? Hij legde uit hoe hij precies het gedrag verwachtte dat ik ervaren had, door de richel profiel in het midden; het wiel kan daardoor de zijkant van de band opzoeken, van het profiel af, en dus idd onder de fiets vandaan schuiven.
Schwalbe herkent dit gedrag niet, maar ik voelde me wel enorm gesteund door deze opmerking, van een man met een bak aan ervaring. Vraag me nu dus af of er meer mensen hier dit hebben meegemaakt? Breedte uit mijn hoofd 50 mm.
Groet, A.
Over welke druk en in combinatie met welk totaalgewicht hebben we het? En hoe oud was de band, in km?

Zover ik weet heeft de Mondial geen doorlopende richel. Waarschijnlijk gaat het om de rij noppen ernaast, die plots mee gaan doen als je in een (licht) bocht gaat. Ik heb zelf geen ervaring met de Mondial. De Almotion heeft hier in ieder geval geen last van bij de aanbevolen drukken.

Van banden met een dikke antileklaag als de Greenguard en de Plus wete ik wel dat die funest zijn voor het stuurgevoel. Je fietst min of meer over een smalle richel antilekmateriaal in plaats van met een brede ronde band.

De Mondial:
Afbeelding
Is het probleem bij de Mondial of bij de Almotion? De tekst en titel lijken elkaar tegen te spreken.

Ik herken het niet van de Almotion, behalve als er te weinig lucht in zit. Dan krijg je het gevoel dat hij wat opzij spoort, maar ik weet niet of je dat bedoelt met 'schoof onder mij vandaan'. Ik heb met de Almotion banden incl. bagage heel hard en heel fijn afgedaald met mijn flinke gewicht en mijn bagage.
Ik herken het ook niet. Misschien dat het wel/niet rijden met bepakking wat uitmaakt?

Normaal fiets ik met en zonder bepakking met de Almotion, 50mm. Ook snelle afdalingen meegedaan, met bepakking (zonder bepakking niet).
Op IJsland had ik de Mondial, 50mm. M.i. wel noodzakelijk voor de gravelwegen aldaar, maar ook veel asfalt gedaan, met ook afdalingen. Geen probleem. Ter voorbereiding ook in NL gereden met de Mondial, zonder bepakking maar geen afdalingen. Geen probleem.

Edit: kan er nog een verschil zijn in wel/geen vouwband?
In dit draadje uit 2017 heb ik een citaat van de site van bike4travel staan waarin gesteld wordt dat Mondial vouwbanden sterkere zijwanden hebben.
viewtopic.php?f=8&t=27404&p=294586&hilit=evo#p294586
Ik heb vouwbanden.
Mogelijk gewoon een onregelmatigheid in de weg die je over het hoofd hebt gezien? Of te ruig in de bocht en te weinig grip. Verhaal over dat de band de zijkant zou opzoeken ofzo lijkt me beetje sterk eerlijk gezegd.
Ik en mijn fietsmaat hebben gedurende enkele maanden aardig wat vakantiekilometers op Mondials afgelegd, op allerlei ondergronden. Ik herken het probleem niet. Waarschijnlijk heb je (n=1) pech gehad.
Ook grote Mondial-fan; ze 'doen' 9000 km onder volle belasting ; bij ons 135 kg fiets/fietser/bagage.
Leeg haalt Jose 17.000 km. met een Mondial.
Met volle fiets volledig vertrouwd , ook die ene keer met 79 km/u...........
In 6 jaar 3 setjes verbruikt en nog nooit 'onder me weg-geschoven'.
Raadsel voor mij.
Pier.
Bijzonder verhaal, het profiel van de Almotion en de Moniaal verschilt wat het midden betreft niet veel, zou jouw klacht bij geen enkele band verwachten.
Wel is banden spanning een punt, een 50 of 55mm band boven de 3 bar is geen goed idee, ergens tussen de 2 en 2.5 is prima.
piviets schreef:
ma 12 apr, 2021 20:32
Ook grote Mondial-fan; ze 'doen' 9000 km onder volle belasting ; bij ons 135 kg fiets/fietser/bagage.
Leeg haalt Jose 17.000 km. met een Mondial.
Met volle fiets volledig vertrouwd , ook die ene keer met 79 km/u...........
In 6 jaar 3 setjes verbruikt en nog nooit 'onder me weg-geschoven'.
Raadsel voor mij.
Pier.
Met welke breedte rij je, en op welke druk?
Ik heb met Mondials zonder problemen de 90 km/u aangetikt, nergens last van. Ook in bochten niet, maar ik had ze wel op vrij brede velgen, dan zijn ze zijwaarts ongetwijfeld stabieler.

En toen na 17.500 km de reis was afgelopen, was mijn achterband nog steeds niet door.

Het zijn natuurlijk wel lompe tractorbanden.
Ik heb de Schwalbe Kojak 50-559 jarenlang op 5 bar gereden, dat was op die betreffende fiets prima. Op een simpele enkelwandige aluminium Schothorstvelg trouwens.
Mr. Z schreef:
di 13 apr, 2021 00:29
Wel is banden spanning een punt, een 50 of 55mm band boven de 3 bar is geen goed idee, ergens tussen de 2 en 2.5 is prima.
Dan doe ik het al 9 jaar fout. Vergeet je niet te bedenken dat het afhangt van het gewicht en het wegdek?
Bij mij gaat er 4 à 4,5 bar in de achterband. Op vakantie 5.
Blijkbaar zijn de nieuwe inzichten toch om wat lager te rijden.

https://info.silca.cc/silca-professiona ... calculator

Als ik hier mijn gewicht wat hoog inschat op 130kg en een band van 50mm (ik heb het nog niet gemeten), dan kom ik op 2.2 Bar uit. Op 45mm kom ik uit op 2.7 Bar.

Ik rij met de Almotion nu op 3 Bar, en dat voelt nog vrij hard aan. Ik ga dat zeker eens verlagen naar 2.5 en kijken hoe dat voelt.

Met 3 Bar voelt mijn band eigenlijk nog behoorlijk hard aan. Zeer comfortabel op een grindpad, maar op kasseien is het comfort toch weg.
Leon schreef:
di 13 apr, 2021 09:35
Mr. Z schreef:
di 13 apr, 2021 00:29
Wel is banden spanning een punt, een 50 of 55mm band boven de 3 bar is geen goed idee, ergens tussen de 2 en 2.5 is prima.
Dan doe ik het al 9 jaar fout. Vergeet je niet te bedenken dat het afhangt van het gewicht en het wegdek?
Bij mij gaat er 4 à 4,5 bar in de achterband. Op vakantie 5.
Er zijn bestaan natuurlijk verschillende uitvoeringen van de Mondial. En uit verschillende jaren.

Een min of meer willkeurige greep:
FOLDING VERSION:
ETRTO (mm) Pressure (bar) Pressure (psi)
50-559 26×2 2.5-4.5 35-70

WIRE VERSION:
ETRTO (mm) Pressure (bar) Pressure (psi)
50-559 26 x 2 2.5-4.5 35-70
55-559 26 x 2.15 2.5-4.5 35-70

Maar als ik niet naar de (verwarrende) titel kijk, maar naar de inhoud, lijkt het plotseling over ALMOTIONS te gaan!
Pak ik de Schwalbe Marathon Almotion Evolution MicroSkin 28" folding erbij, dan vind ik:
28 x 2.0, (50-622), Air Pressure: 2.5 - 4.5 bar
en 28X2.15 (55-622) Air Pressure: 2.0 - 4.0 bar
Bij een ander (en recenter) model echter 2,5 tot 5,0 (en zelfs 5,5)

Handigste lijkt me daarom dat TS de bewuste band even uitleest voor het exacte model, afmetingen....en geadviseerde minimale en maximale druk!

Afgaand op het verhaal zou de band of knoerthard geweest kunnen zijn: dus 'wegketsen' bij oneffenheid (/soort sporvorming).
Óf juist veel te zacht, waardoor band is gaan 'zwabberen' tov de velg...(het effect wat je ook krijgt bij een lekke band)
Ik denk dat OP naar de winkel is een manometer kopen.
Blackbelt schreef:
di 13 apr, 2021 10:42
Blijkbaar zijn de nieuwe inzichten toch om wat lager te rijden.

https://info.silca.cc/silca-professiona ... calculator
Nee hoor https://www.schwalbe.com/en/luftdruck
eindgebruiker schreef:
di 13 apr, 2021 11:47

Nee hoor https://www.schwalbe.com/en/luftdruck
Oei. Een producent van banden lijkt hier in te gaan tegen de Wijsheid van het Internet.
Dat moet fout aflopen ...
Het zou fijn zijn als TS reageert om antwoord te geven op de vragen over zijn probleem. Over bandendruk is volgens mij genoeg te vinden en geschreven.
groverr schreef:
di 13 apr, 2021 13:32
Het zou fijn zijn als TS reageert om antwoord te geven op de vragen over zijn probleem. ...
Ojee, is het weer zo'n one day fly post? 🙄
Het valt me op dat die "nieuwe inzichten" altijd doorslaan naar de andere kant. Nu is superlage druk rijden ineens weer in de mode.

Ik weet één ding zeker, als ik op mijn 50mm band op 2,2 bar ga rijden, is de fiets niet meer vooruit te branden. Your Milage May Vary.