Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Mondial instabiel op asfalt - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Mondial instabiel op asfalt

Ik herken de ervaringen die ts deed niet terug in mijn fietsvakanties met Schwalbe Marathon Mondial 50-55 mm banden. Meer dan 5.000 km ermee gefietst. O.a. de Franse heuvels op en af. Maar ook allerhande soorten ondergrond; asfalt, kinderkopjes, basalt, grindpaden, bospad, beton eigenlijk alles waar je op legale wijze mag fietsen.
Bandenspanning houd ik de richtlijn aan van de fabrikant.
Mijn bagage houd ik onder de 15 kg. Alles dat je thuis kan laten, laat thuis.
Fietsvakantie langer dan 4 weken.

Oh ja tot 12% hellingen op of af geen probleem met snelheid.
40-45 km is mijn eigen maximum als veiligheidskeuze. Zal wel met leeftijd te maken kunnen hebben :)
Ik rij ook al weer jaren met allerlei banden van 50-55 mm breed en de Marathon Extremes en Almotions heb ik met bagage (alleen achtertassen) altijd voor op 3 bar en achter op 5 bar. Ik heb achter wel eens met 4 bar of zelfs minder gereden maar in afdalingen en bochten werd dat inderdaad achter wat onrustig. Zonder bagage rij ik wel met 4 bar achter. Ik heb ook een stel heel soepele en snelle Compass Rat Trap Pass banden, en die mogen niet meer dan 4,5 bar hebben, en daar houd ik het dan op. Het voordeel van deze banden is dat ze heel mooi gemaakt zijn en anders dan veel Schwalbe banden dus perfect rond zijn. Het nadeel is dat ze snel lek gaan.
Wim schreef:
do 15 apr, 2021 09:25
Ik heb ook een stel heel soepele en snelle Compass Rat Trap Pass banden, en die mogen niet meer dan 4,5 bar hebben, en daar houd ik het dan op.
Het www meldt maximaal 3.8bar voor de banden, en dat schijnt een vergelijkbare interactie met het wegdek te geven als 25mm racebanden op maximale druk. Als je dikke banden op een dergelijke hoge druk gebruikt, dan heb je er toch geen profijt meer van dat hij soepel is?
Klopt: het is 3.8 bar - ik had het uit mijn hoofd gedaan. Ik heb wel degelijk profijt van de souplesse van deze banden. Met totaal ongeveer 115 kg voor fiets, berijder en bagage veren ze wel degelijk aardig in, zeker achter. Ik heb net de nieuwe Aerothan binnenbanden gemonteerd, maar nog niet geprobeerd. Misschien geeft dat nog wat extra comfort, al is mijn primaire doel daar wat extra lekbescherming.
Een belangrijk voordeel van brede banden, dat ook bij hogere drukken geldt, is dat brede banden minder last hebben van het volgen van gleuven in wegdekken. Ik ken plekken waar je met het wiel van een wielrenfiets in zou verdwijnen waar ik gewoon overheen fiets.
Leon schreef:
do 15 apr, 2021 11:12
Een belangrijk voordeel van brede banden, dat ook bij hogere drukken geldt, is dat brede banden minder last hebben van het volgen van gleuven in wegdekken. Ik ken plekken waar je met het wiel van een wielrenfiets in zou verdwijnen waar ik gewoon overheen fiets.
Vind ik ook een groot voordeel. en dan hoeft het verschil niet eens zo enorm te zijn als 25mm racefiets vs 55mm ballonband: de breedte van de sleuf van een tramrail zit typisch zo tussen de 35mm en 42mm. (nooit zelf nagemeten maar https://rails.arcelormittal.com/products/tram-rails de waarde C2). vroeger reed ik de stad vaak met de 'standaard' 37mm banden. Sinds we alles zo veel mogelijk op 40mm (of meer) zetten zijn trambanen merkbaar veel veiliger te kruisen.
Bovendien heeft een brede band ook bij relatief hoge druk weinig last van de trillingen van grof asfalt, vgl een smalle band op hogere druk. Ook heeft een brede band minder rolweerstand dan een smalle band, omdat een brede band een ronder contactoppervlak met de weg heeft en minder vervormt.
bast1aan schreef:
do 15 apr, 2021 22:29
Bovendien heeft een brede band ook bij relatief hoge druk weinig last van de trillingen van grof asfalt, vgl een smalle band op hogere druk. Ook heeft een brede band minder rolweerstand dan een smalle band, omdat een brede band een ronder contactoppervlak met de weg heeft en minder vervormt.
Hoi Bastiaan,

In het nieuwe boek van Jan Heine (aanrader!) "the all-road bike revolution" wordt o.a. uitgebreid beschreven wat de rolweerstanden zijn van verschillende breedtes banden. Op een gladde weg rolt een 25 mm band sneller dan een 20 mm band, maar boven de 25 mm maakt het geen verschil meer. (Dit alles gemeten met soepele banden.)
Op een ruige ondergrond rolt een brede band veel sneller.
Een stugge band van 55 mm rolt sowieso veel trager dan een soepele band van welke breedte ook.
Het boek heeft een bak aan informatie over de gehele fiets, heb het met plezier gelezen.
groet.
Jan Heine hij heeft in de loop van de jaren veel van dit soort tests gedaan. Behalve zulke techniek komt er natuurlijk bij dat de fietser steeds meer verdrongen wordt van de gladde wegen en in veel landen maar beter kleine weggetjes en onverharde paden kan opzoeken. In de jaren zeventig kon ik nog snelle tochten over lege wegen maken maar dat is voorbij. Toen waren mijn banden 35 mm, nu eerder 53 mm.
Ik denk dat de lage rolweerstand van stugge banden als de Marathon Almotion, Supreme en ook de gewone Greenguard eigenlijk juist bewijst dat soepele banden niet altijd beter zijn. De meeste soepele banden hebben meer rolweerstand, en zijn veel lekgevoeliger en kwetsbaarder.
Het boek van Jan Heine heb ik niet gelezen.
Heb je data die aantonen dat veel soepele banden meer rolweerstand hebben onder realistische condities?
Wim Schermer namelijk wel dat ze lichter lopen als stugge :D

Maar grootste boosdoener lijkt mij het wegdek, ik ben met Almotions, Mondials, Greenguards en de plus duizenden kilometers onderweg geweest en mijn totaalgewicht is (rijder + bagage + fiets) 150-160kg. Nooit gaan glijden o.i.d. Misschien is de vraagsteller hier te licht?
Wim schreef:
zo 18 apr, 2021 14:28
Heb je data die aantonen dat veel soepele banden meer rolweerstand hebben onder realistische condities?
Laat ik na een jaar afwezigheid toch nog eens reageren :)

Stugge Marathon Greenguard loopt lichter dan de soepele Kojak of soepele Marathon Racer
Wim Schermer met pendel test:
https://wimschermer.blogspot.com/2012/1 ... me-26.html (overzichtstabel op https://2.bp.blogspot.com/-uS4emYASc9A/ ... B27-11.jpg )
Bicyclerollingresistance komt ook tot die conclusie:
Marathon Greenguard bij 5 bar 19,6W, Marathon Racer 22,6W en Kojak 21,9W.
https://www.bicyclerollingresistance.co ... racer-2015
https://www.bicyclerollingresistance.co ... athon-2015
https://www.bicyclerollingresistance.co ... kojak-2017

Marathon Almotion loopt lichter dan de Compass Bon Jon Pass: (bicyclerollingresistance)
https://www.bicyclerollingresistance.co ... otion-2016
https://www.bicyclerollingresistance.co ... -pass-2018

In dat laatste artikel wordt ook expliciet benoemd dat een Almotion het voordeel heeft een stuk steviger is dan de Compass band.

Wim Schermer heeft met realistische tests op asfaltgoten volgens mij dezelfde conclusie getrokken tussen de Almotion en de Super Moto.

Natuurlijk zijn er wel kantekeningen zoals dat een soepele band op slecht grof wegdek waarschijnlijk toch beter presteert dan een stugge band, en dat de verschillen niet groot zijn. Maar het vermogen om nog vlot over slecht wegdek te rijden lijkt ook vooral te liggen aan de breedte van de band, waar de Almotion goed scoort. Al met al vind ik het opvallend dat een stugge band tegenwoordig toch ongeveer even snel kan zijn als een soepele band, en dat die 'stugge' band het voordeel heeft van veel betere antilekbescherming, wat op slecht wegdek ook geen onbelangrijke eigenschap is.

Mijn eigen ervaring is dat de Marathon Greenguard ongeveer even snel is als een Kojak, en welliswaar minder comfortabel en zwaarder is (merk je bij optrekken) maar wel veel betere antilekbescherming heeft.
Misschien is het idee van die op vlak asfalt soepel rollende banden vergelijkbaar met het feit dat een wiel van een trein op supervlak materiaal ook soepel rolt. Dat betekent echter nog niet dat dat stalen wielen een goed idee zijn op realistisch wegdek.