Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Mondial instabiel op asfalt - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Mondial instabiel op asfalt

Poeh, reageer niet meteen, dus slaan die opmerkingen op mij (een zij)?

Als ik Almotion had bedoeld, had ik dat in de titel gezet. Zitten er nu op, maar fiets nog bij de fietsenmaker.

Druk idd geen idee van, want mijn pomp geeft die niet meer betrouwbaar aan, dus op de gok met de duim.

Velgen zou zonder problemen 50 mm op moeten kunnen.

Was zeker niet in een bocht, en ook niets op asfalt gezien (wat natuurlijk niet alles zegt). Zal nog eens aan de mechanieker die de opmerking over de Mondials maakte vragen hoe hij het precies natuurkundig uitlegt.
Sorry voor die reacties in dat geval. Op dit forum hebben we vaak gehad dat mensen zich aanmelden, een vraag stellen, en daarna nooit meer reageren op vragen terug. Daar zijn we een beetje allergisch voor geworden. Gelukkig doe jij dat niet, waarvoor dank.
Excuses aanvaard Bastiaan!

En dank voor alle reacties!

Om op Leon terug te komen:
Leon: Over welke druk en in combinatie met welk totaalgewicht hebben we het? En hoe oud was de band, in km?

Gewicht max 120? Band spiksplinternieuw. Druk door fietsenmaker, ga iig pomp kopen met werkende barrometer, maar dan nog zijn de meningen verdeeld dus ;-)

Leon: Zover ik weet heeft de Mondial geen doorlopende richel. Waarschijnlijk gaat het om de rij noppen ernaast, die plots mee gaan doen als je in een (licht) bocht gaat. Van banden met een dikke antileklaag als de Greenguard en de Plus weet ik wel dat die funest zijn voor het stuurgevoel. Je fietst min of meer over een smalle richel antilekmateriaal in plaats van met een brede ronde band.

Weg nagenoeg recht. Heb nu de Mondial er niet bij; ook nog bij fietsenmaker, lijkt zo op de foto idd geen grote overgaan naar zijkant. Ook niets over kunnen vinden dus elders op internet (in Engels).

Als ik een mooi verklaring van mechanieker krijg, zet ik die hier neer!
Vraag ik me wel af, waarom nog zoveel tijd/energie steken in een probleem met een band die je nu vervangen hebt? Ervaar eens hoe die nieuwe Almotions bevallen. Ik kan alvast voorspellen: een stuk beter, ook qua wegligging, dan Mondials.
Omdat ik dit als zeer onprettig heb ervaren en me afvroeg of de banden voor de veiligheid misschien een ander ontwerp zouden moeten krijgen. Ik kan de Mondials aan de fietsenmaker slijten, maar dan wil ik wel weten dat ze oké zijn. Kan ze ook naar Schwalbe opsturen, en als er dan niets mee aan de hand is, ben ik mijn geld kwijt.
Koga_worldtraveler schreef:
di 13 apr, 2021 16:09
Leon: Over welke druk en in combinatie met welk totaalgewicht hebben we het? En hoe oud was de band, in km?
Gewicht max 120? Band spiksplinternieuw. Druk door fietsenmaker,
Je hebt dus geen idee hoeveel druk er in zat. Dan kan er dus wel eens angstwekkend weinig in gezeten hebben. Dat heb ik vaak gezien. Zo'n stugge band als de mondial voelt namelijk al snel hard aan, ook als er nauwelijks lucht in zit.
Pomp hem eerst eens netjes op. Achterband zeker 4,5 bar. Voor zeker 3.
Leon schreef:
di 13 apr, 2021 16:38
Koga_worldtraveler schreef:
di 13 apr, 2021 16:09
Leon: Over welke druk en in combinatie met welk totaalgewicht hebben we het? En hoe oud was de band, in km?
Gewicht max 120? Band spiksplinternieuw. Druk door fietsenmaker,
Je hebt dus geen idee hoeveel druk er in zat. Dan kan er dus wel eens angstwekkend weinig in gezeten hebben. Dat heb ik vaak gezien. Zo'n stugge band als de mondial voelt namelijk al snel hard aan, ook als er nauwelijks lucht in zit.
Dat denk ik toch niet, afgaande op opmerking fietsenmaker (niet zo van t hele zachte) en ook niet zo gevoeld (fietsend op asfalt en onverhard), maar zeker weten doe ik t dus niet.
Leon schreef:
di 13 apr, 2021 16:38
Je hebt dus geen idee hoeveel druk er in zat. Dan kan er dus wel eens angstwekkend weinig in gezeten hebben. Dat heb ik vaak gezien. Zo'n stugge band als de mondial voelt namelijk al snel hard aan, ook als er nauwelijks lucht in zit.
Of teveel, als de fietsenmaker domweg z'n compressor erop heeft gezet. Waardoor een stugge band als een Mondial onverwacht gaat stuiteren, dat ervaar je ook als opzij springen, in ieder geval onprettig.
Maar inderdaad, zoals je zelf ook al geconcludeerd hebt: gebruik een pomp met een manometer :)

Trouwens, mijn eigen ervaring met stugge banden als Marathon Greenguard en Marathon Plus, is dat ze de eerste 1000km nog duidelijk moeten 'inlopen'. Tot die tijd rijdt het hoekig, is het bochtgedrag slecht en valt de grip tegen. Daarna wordt het beter.
Misschien kan TS de topictitel nog aanpassen. Dat is namelijk een nogal suggestieve conclusie die op n=1 'ervaring' berust en niet gestoeld is op feiten zoals gemeten bandendruk. Dit lijkt wel nepnieuws 🤭
willem.m schreef:Dit lijkt wel nepnieuws.
Is dat niet het geval voor veel reacties op dit (soms volstrekt niet) boeiende forum? Maar daarom vaak zo verslavend. :roll:
Koga_worldtraveler schreef:
ma 12 apr, 2021 12:23
naar een zeer ervaren mechanieker gegaan. Hij wierp 1 blik op mijn profiel en vroeg meteen (zonder dat ik er ook maar iets over gezegd had): heb je daar geen last van? ik voelde me wel enorm gesteund door deze opmerking, van een man met een bak aan ervaring.
Alle waardering voor een goede mechanieker (waar vind je ze nog), echter als deze man zoals het lijkt bij deze voor het eerst kennis nam van het bestaan van een Mondial heb ikzelf geen al te hoge pet van hem op.
Leon schreef:
di 13 apr, 2021 16:38
Koga_worldtraveler schreef:
di 13 apr, 2021 16:09
Leon: Over welke druk en in combinatie met welk totaalgewicht hebben we het? En hoe oud was de band, in km?
Gewicht max 120? Band spiksplinternieuw. Druk door fietsenmaker,
Je hebt dus geen idee hoeveel druk er in zat. Dan kan er dus wel eens angstwekkend weinig in gezeten hebben. Dat heb ik vaak gezien. Zo'n stugge band als de mondial voelt namelijk al snel hard aan, ook als er nauwelijks lucht in zit.
Pomp hem eerst eens netjes op. Achterband zeker 4,5 bar. Voor zeker 3.
4.5 vind ik echt wel veel....

Nu... niks makkelijker om eens mee te experimenteren.
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Hier nog een calculator. Ik kom uit op 2.7 bar voor mijn 50 mm banden en zware fiets en fietser.
Leon schreef:
di 13 apr, 2021 09:35
Mr. Z schreef:
di 13 apr, 2021 00:29
Wel is banden spanning een punt, een 50 of 55mm band boven de 3 bar is geen goed idee, ergens tussen de 2 en 2.5 is prima.
Dan doe ik het al 9 jaar fout. Vergeet je niet te bedenken dat het afhangt van het gewicht en het wegdek?
Bij mij gaat er 4 à 4,5 bar in de achterband. Op vakantie 5.
Bij 50mm of 55mm banden? dan doe je het idd fout, je gebruikt dan niet het voordeel van brede banden maar ook de meeste velgen vinden een brede band op die druk niet prettig.
Leon schreef:
di 13 apr, 2021 16:38
Koga_worldtraveler schreef:
di 13 apr, 2021 16:09
Leon: Over welke druk en in combinatie met welk totaalgewicht hebben we het? En hoe oud was de band, in km?
Gewicht max 120? Band spiksplinternieuw. Druk door fietsenmaker,
Je hebt dus geen idee hoeveel druk er in zat. Dan kan er dus wel eens angstwekkend weinig in gezeten hebben. Dat heb ik vaak gezien. Zo'n stugge band als de mondial voelt namelijk al snel hard aan, ook als er nauwelijks lucht in zit.
Pomp hem eerst eens netjes op. Achterband zeker 4,5 bar. Voor zeker 3.
Zou bij 50 of 55mm met binnenbanden eerder aan 3 en 2.5 denken met bagage en dan zit je aan de harde kant.
bast1aan schreef:
di 13 apr, 2021 14:21
Het valt me op dat die "nieuwe inzichten" altijd doorslaan naar de andere kant. Nu is superlage druk rijden ineens weer in de mode.

Ik weet één ding zeker, als ik op mijn 50mm band op 2,2 bar ga rijden, is de fiets niet meer vooruit te branden. Your Milage May Vary.
Op een slechte weg ga je harder met 2.2 dan met 3 bar
eindgebruiker schreef:
di 13 apr, 2021 11:47
Blackbelt schreef:
di 13 apr, 2021 10:42
Blijkbaar zijn de nieuwe inzichten toch om wat lager te rijden.

https://info.silca.cc/silca-professiona ... calculator
Nee hoor https://www.schwalbe.com/en/luftdruck
Grappig, ergens anders vind je dan weer dit https://www.schwalbe.com/nl/balloonbikes
en nog wat leesvoer https://www.renehersecycles.com/12-myth ... re-slower/
Ik rij grotendeels op asfalt. Kasseien vermijd ik(tenminste die hele nare zoals in Antwerpen) Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat een 50-559 Kojak (die gemeten iets van 46mm is) op lange afstanden (>80km) merkbaar zwaarder loopt als ik de druk onder de 4,5 bar laat zakken. Dit wordt ondersteund door uitrolproeven van Wim Schermer. 5 bar was een prima druk om op te pompen, dan kan je 3 week op een goede druk rijden voordat ie ruim onder de 4,5 zakt door drukverlies. Mijn fiets heeft vering, ik rij op brede banden vanwege het goede weggedrag gecombineerd met lage rolweerstand.

Ik heb in 2011 een fietsvakantie van 4500km gehouden op een Super Moto 60-559, grotendeels op 3 a 3,5 bar. Dit reed voortreffelijk, lage rolweerstand op asfalt en super comfortabel en heel zeker rijgedrag op gravel en slecht asfalt met richels. Onder de 3 bar ging het duidelijk teveel zwalken, en zwaarder lopen

Ook de Continental Topcontact Winter 50-559 waar ik nu nog mee rijd (tot de winter eindelijk eens ophoudt :) hou ik op 4 a 4,5 bar en dat rijdt prima, ook op klinkers.

Vergeet trouwens ook niet dat het aandrijfwiel ook nog de pulserende krachten van het trappen moet verwerken tussen velg en wegdek. Als je band te zacht is zullen hier ongetwijfeld extra verliezen in ontstaan.
Ik ga echt niet de berg af met een bepakte fiets op mijn Almotions op de velgen onder de drie bar.
Mijn praktijk is dat je fiets onder je uit schuift in de bochten. Niet een prettig gevoel.
Wordt hier vanuit de praktijk geadviseerd, ik betwijfel het.
Reinder schreef:
wo 14 apr, 2021 16:51
Ik ga echt niet de berg af met een bepakte fiets op mijn Almotions op de velgen onder de drie bar.
Mijn praktijk is dat je fiets onder je uit schuift in de bochten. Niet een prettig gevoel.
Wordt hier vanuit de praktijk geadviseerd, ik betwijfel het.
En zo komen we weer bij de vraag van de TS. Ik heb geen ervaring met de banden waarover hij het heeft. Maar ik heb zoals de meesten hier al met tientallen verschillende banden/merken gereden, en wat de TS beschrijft (voor zover ik het begrijp) heb ik nog nooit ervaren. Maar je kunt inderdaad een beetje dat gevoel van wegschuiven hebben wanneer je op lage druk rijdt en er zijwaartse krachten zijn op de achterband.

(Met "nog nooit" bedoel ik nog nooit op droog asfalt. Als de weg er glad of nat bijligt, dan kun je wellicht elke band bij elke druk laten wegschuiven als je flink optrekt in een bocht.)
Ik heb het tientallen keren meegemaakt: lekke band!
De enige lekke band op mijn vakantiefiets in de afgelopen 20 jaar was een stootlek met een Extreme (voorloper van de Mondial) met te lage bandenspanning op asfalt. Mijn leerervaring: op asfalt vrij hard oppompen die Extremes/Mondials (ongeacht wat de mode voorschrijft).
Je snelspanner zat los. Nog mazzel gehad.