Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Front derailleur : capaciteit en gap - Forum Wereldfietser

Front derailleur : capaciteit en gap

Kan een (triple) front derailleur met capaciteit van 22 tanden (goed) schakelen tussen 22x32x44 (of 42) kettingbladen? Mijn Shimano FD-T6000-L3 doet dat nu namelijk goed met een 24x32x44 maar ik wil voor m'n nieuwe bladen 22T op t kleinste blad. Het lijkt mij wel mogelijk maar ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie. Ik las ergens dat 10 speed front derailleur geoptimaliseerd zijn voor een verschil van 13 tanden tss middelste en grootste blad, dat verschil verandert niet maar met 22T zou verschil tss eerste 2 bladen wel 10 worden IPV 8.
Totaal geen probleem. Ook andere combinaties geen probleem. ook 24t verschil is geen probleem, zoals bij 44/29/20t.
Check, dat kan gewoon idd.
Dank voor de snelle reacties!

Nog een vraagje, ik ben aan t zoeken naar onderdelen om m'n hele groep te vervangen. Ik heb ook nieuwe tandwieletjes voor mijn achter derailleur nodig. Nu las ik ergens dat er meer stalen en keramische lagers zijn, en dat dat een verschil uitmaakt bij natte condities (regen of water).

Stalen lagers zou je moeten laten drogen, nu dat is in de praktijk op reis niet altijd mogelijk.

Is dit echt belangrijk? En wat voor tandwiel lagers zitten er standaard in een Deore derailleur m610, staal of keramisch?

Goede wind en veilige reizen gewenst!
Snakes schreef:
zo 11 apr, 2021 10:08
Nu las ik ergens dat er meer stalen en keramische lagers zijn, en dat dat een verschil uitmaakt bij natte condities (regen of water).
Stalen lagers zou je moeten laten drogen, nu dat is in de praktijk op reis niet altijd mogelijk.
Is dit echt belangrijk? En wat voor tandwiel lagers zitten er standaard in een Deore derailleur m610, staal of keramisch?
In Deore zitten kunststof wieltjes op stalen asjes. Die gaan, als je je nergens iets van aantrekt en ook soms door zand en stof fietst en nooit schoonmaakt maar alleen af en toe smeert met dunne olie, zo'n 15.000 km mee voordat je iets merkt van slechter schakelen waarna je voor een tientje of iets meer nieuwe wieltjes koopt. Die wieltjes slijten zover ik weet meer op de butienkant dan bij de asjes. Ook kunststof is als het goed uitgekozen en gefabriceerd is soms gewoon heel slijtvast.
Laten drogen op een reis is inderdaad niet te doen als het dagen regent.
Maar eerlijk gezegd wordt de soep niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. We rijden met XT, met Sram, met onbekende merken, enz en eerlijk gezegd valt het allemaal wel mee.