Additionally, paste this code immediately after the opening tag: goed en goedkoop - Forum Wereldfietser

goed en goedkoop

Ik heb het al eens vaker gezegd, maar wie goedkoop een goede fiets voor een eerste fietsvakantie zoekt doet er goed aan eens te kijken bij een fietsenmaker in een wat duurdere buurt. Met een beetje geluk vind je daar een weinig of niet gebruikte Koga voor niet al te veel geld.
En inderdaad. Ik ging deze week met een buitenlandse kennis een tweedehands stadsfiets kopen bij zo'n fietsenmaker, en behalve een prima fiets voor haar zag ik precies zo'n geschikte herenmodel Koga staan, voor slechts 295 euro. Deze zag er onberispelijk uit, had 2x24 of 2x27 [edit: 3x8 of 3x9] versnellingen, V brakes en naafdynamo, en alles LX. De fietsenmaker bevestigde mijn vermoeden: deze weinig gebruikte fiets was ingeruild voor een Ebike. De enige minpuntjes voor vakantiegebruik waren de geveerde voorvork en de alu drager, maar met een lichte kampeeruitrusting hoeven geen van beide een probleem te zijn.
Wim schreef:
za 03 apr, 2021 16:20
had 2x24 of 2x27 versnellingen,
3x8 of 3x9 zal je bedoelen ;)
Goeie! Er zijn zat pareltjes te vinden.


Mensen die een stadsbarrel zoeken raad ik ook altijd aan om NIET in een (studenten)stad te gaan shoppen maar even in de provincie te kijken.
Die stadsfiets was dus ook in Groningen, maar wel bij deze wat luxere winkel, niet in de binnenstad, en niet bij het begin van het collegejaar. Het was ook niet een typisch studenten stadsbarrel, want 7speed Nexus en naafdynamo. Wel in goede maar minder mooie staat, helemaal nagekeken voor 185 euro.
Ik vind dat er (in België althans) heel gemakkelijk voor een elektrische fiets gekozen wordt, ook door jongere mensen die fit zouden moeten (kunnen) zijn. In ons bedrijf zijn er heel veel elektrische leasefietsen gekozen, meestal door mensen die er enkel bij meer dan 25 graden mee komen werken. Naast het feit dat de kans bestaat dat de batterij niet meer in goede vorm is (diep ontladen tijdens de winter etc.) zullen er na de leaseperiode zo heel wat kwalitatieve en amper gebruikte fietsen op de tweedehands markt komen, die je dan veel goedkoper kan kopen.

Het blijft België: men zal de fiets gekozen hebben omdat het via lease een mooie en goedkope deal is, maar veel plezier hebben ze er blijkbaar niet aan, want als het minder dan 20 graden is of een druppeltje regen valt, komen ze met de auto werken. Het kan ook zijn dat ze hem na de leaseperiode overkopen, om thuis af en toe recreatieve ritjes mee te maken. Nee, België is echt nog geen fietsland, zelfs met elektrische fietsen zullen we nooit het niet-elektrische NL uit de jaren '90 inhalen.
Wim schreef:
za 03 apr, 2021 16:20
2x24 of 2x27 [edit: 2x8 of 2x9]
Nog een keer editen naar 3x?
Inderdaad. Dank.