Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lakbeschadigingen frame: hoe oplossen? - Forum Wereldfietser

Lakbeschadigingen frame: hoe oplossen?

Door het intensieve gebruik van een trekkingbike wil de lak wel eens krasjes en tikjes oplopen, maar bij mij gaat het wel heel erg snel: op de plaats van het beugelslot (waar ik best voorzichtig mee doe) is de lak behoorlijk bekrast en op enkele plekjes zelfs doorgesleten. Ook bij het gebruik van een fietsendrager bleek de lak na één keer gebruik van de (met rubber omvatte) klem op de bovenbuis op twee plekjes verdwenen te zijn (twee witte plekjes)

Ik heb contact gehad met Koga hierover, maar die sturen me naar de dealer waar de fiets gekocht is ter beoordeling. Ik had gehoopt dat ik zo een lakstift / spuitbusje met de juiste kleur (Pine Green Shiny dus niet zomaar verkrijgbaar) zou kunnen regelen (desnoods betaald) maar die vlieger gaat dus ff niet op.

Ik denk niet dat ik veel kans maak bij de dealer. Als de dealer besluit in mijn voordeel levert ze dat alleen maar extra werk op wat verder niet gedekt wordt door Koga (neem ik aan). Net zoals bij al het gedoe met de splined carrier toentertijd, volgens mij waren ze daar ook niet blij mee.

Wat zijn de andere opties? Geheel overspuiten (helemaal incl. demontage/montage) is een duur geintje (en dat terwijl ik juist wil stoppen met werken ;)) Op een andere manier bijwerken misschien?
foto's?
Ja, foto's graag. En hoe oud en hoeveel km gaat het om?
Bij deze. De fiets is vandaag precies 3 jaar oud en heeft 17000 km gelopen.

De overige gebruikssporen vallen op zich wel mee.
DSCN8995 - kopie.JPG
DSCN8993 - kopie.JPG
DSCN8992 - kopie.JPG
Als ik je goed begrijp komt dit door het beugelslot die je bevestigd als de fiets even zonder jou erop stil staat.

Kan je er geen bescherming op plakken? Als kleur je niet uit maakt dan zijn er genoeg opties.
Anders doorzichtig.
M276 schreef:
wo 31 mar, 2021 21:14
Als ik je goed begrijp komt dit door het beugelslot die je bevestigd als de fiets even zonder jou erop stil staat.

Kan je er geen bescherming op plakken? Als kleur je niet uit maakt dan zijn er genoeg opties.
Anders doorzichtig.
Klopt, al doe ik verder wel voorzichtig met het beugelslot. Vooral bij het verwijderen toucheer ik soms de buis maar nooit hard. Zag wel de krasjes maar realiseerde me niet eens dat het daardoor zou komen, maar het moet wel, en nu gaat het echt door de lak heen.

Sticker zou kunnen maar dan blijven de krassen verder wel zichtbaar natuurlijk. Overigens over enkele weken een steviger bewaarplek (ga verhuizen), dan hoeft thuis het beugelslot er al niet omheen :)
Het zijn geen mooie krassen.
De vraag is dus of de lak sterk genoeg is danwel onredelijk zwak. Dat lijkt me lastig om aan te tonen en al gauw welles-nietes. Is dit een bekend punt van Koga? Vliegt de lak er 'spontaan af' als je er met een schroevendraaier in de buurt komt?
Lakken verschillen enorm, dat is zeker. Deze lijkt niet de sterkste.
Als Koga een correct proces heeft, dan doet de dealer een beoordeling, en vraagt daarna akkoord van Koga, en dan kan het alle kanten uit.

Koga weigert, en dan is het een zaak tussen jou en de dealer.

Koga accepteert en draagt (deels) de kosten, en dan kan de dealer dit werk in opdracht van Koga doen en vergoed krijgen.

Gezien de fiets 17k heeft gelopen denk ik dat je ergens tussenin gaat landen met een soort van coulance regeling.

In elk geval sta je sterker als je kan aantonen dat je niet alleen bent.
Volgens het Nederlands consumentenrecht gaat het voor Fedor tussen hem en de winkelier en is het voor Fedor irrelevant hoe die het regelt en met wie en ook of en wanneer hij het kan regelen, al gaat Koga morgen failliet.
Als er nog sprake is van garantie ligt de bewijs last afaik ook bij de winkelier, maar dat moet je even opzoeken.
Leon schreef:
wo 31 mar, 2021 22:31
Volgens het Nederlands consumentenrecht gaat het voor Fedor tussen hem en de winkelier en is het voor Fedor irrelevant hoe die het regelt en met wie en ook of en wanneer hij het kan regelen, al gaat Koga morgen failliet.
Als er nog sprake is van garantie ligt de bewijs last afaik ook bij de winkelier, maar dat moet je even opzoeken.
Klopt, maar als Koga de winkelier uit de wind zet en kosten overneemt zal die zeker inschikkelijker zijn.
In elk geval de normale wettelijke garantieperiode is voorbij, dus het zal allemaal coulance moeten worden.
De (eerste) kras(sen) op een nieuwe fiets zijn altijd vervelend en zo’n gezegde is nog altijd een dooddoener. Het blijft vervelend.

Mijn vrouw heeft dezelfde kleur, ook een Koga WTS. Ze wilde graag een bidon ergens rondom het stuur, dus werd het een Ortlieb cage met een paar tiewraps aan het balhoofd. Ondanks het extra stukje rubber tussen de cage en het balhoofd was er toch een kleine beschadiging zichtbaar na een tocht van ca. 1.000 km (zie foto). Ik heb geprobeerd de beschadiging voorzichtig te poetsen, het werd wat minder zichtbaar, maar zit er nog steeds.

Gebruik je niet zo’n Abus vouwslot? Die heb ik eerst ook gebruikt en het viel mij daarbij op dat de rubber coating af en toe wat zwarte vegen achterlaat op het frame. Ik heb ‘m uiteindelijk verkocht, omdat er een ringslot verkrijgbaar was voor mijn dikke banden. Daar kan een insteekketting in, met een coating van stof. Deze laat geen sporen achter op het frame.

Zelf denk ik dat je niet veel kans maakt. Zowel niet bij Koga als bij je fietsenmaker. Na 17.000 km is het best denkbaar dat er gebruikssporen op een fiets zitten. Alleen die plekjes van de fietsendrager zouden volgens mij niet moeten kunnen.

Misschien een idee om naar een autospuiterij te gaan. Die nemen een miniscuul stukje lak als monster en mengen zelf de juiste kleur. De vraag is alleen of ze het in zo’n kleine hoeveelheid willen/kunnen doen om er een lakstift of nagellakpotje met lak van te maken. Plaatselijk overspuiten is anders ook nog een optie.

Succes!

Het is het plekje (boven de witte vlek, de weerkaatsing van het licht).

AC038A74-07C3-46AD-887C-DA13ED72B125.jpeg
Blackbelt schreef:
do 01 apr, 2021 08:32
Klopt, maar als Koga de winkelier uit de wind zet en kosten overneemt zal die zeker inschikkelijker zijn.
In elk geval de normale wettelijke garantieperiode is voorbij, dus het zal allemaal coulance moeten worden.
Juridisch heb je na de garantieperiode nog recht op een (ik formuleer het even zelf) redelijk te verwachten levensduur, waarna kosten van een probleem naar rato van de levnsduur verdeeld kunnen worden. Voor een aantal bekende produkten zijn er zo te verwachten levensduren vastgesteld.

Probleem in dit geval voor de klant is dat de fiets natuurlijk nog prima functioneert en er sec geen sprake is van beperking van de levensduur.
Edwin* schreef:
do 01 apr, 2021 10:49
Zelf denk ik dat je niet veel kans maakt. Zowel niet bij Koga als bij je fietsenmaker. Na 17.000 km is het best denkbaar dat er gebruikssporen op een fiets zitten. Alleen die plekjes van de fietsendrager zouden volgens mij niet moeten kunnen.
Ik verwacht ook van niet. Hopen dat ze iig de verf beschikbaar hebben in een lakstift of spuitbusje (en een beetje coulance qua prijs), dan zou ik al heel tevreden zijn. Dan wordt het niet 100% maar dan is de verf iig weer "dekkend".
Ik vind het geen gekke gebruikssporen op een fiets met 17k op de teller. Als bescherming kun je 3M helicoptertape overwegen, volledig doorzichtig, UV ongevoelig en slagvast. Verkrijgbaar oa op Ebay in diverse breedtes.
OmeGerrit schreef:
do 01 apr, 2021 17:55
Ik vind het geen gekke gebruikssporen op een fiets met 17k op de teller. Als bescherming kun je 3M helicoptertape overwegen, volledig doorzichtig, UV ongevoelig en slagvast. Verkrijgbaar oa op Ebay in diverse breedtes.
Dat schijnt inderdaad een adequate oplossing te zijn.

Net besteld via ebay.de voor de gravelbikes van mijn zoon en mij.

We willen voorkomen dat de bikepackingtassen hun sporen nalaten op onze fietsjes.
Edwin* schreef:
do 01 apr, 2021 18:42
OmeGerrit schreef:
do 01 apr, 2021 17:55
Ik vind het geen gekke gebruikssporen op een fiets met 17k op de teller. Als bescherming kun je 3M helicoptertape overwegen, volledig doorzichtig, UV ongevoelig en slagvast. Verkrijgbaar oa op Ebay in diverse breedtes.
Dat schijnt inderdaad een adequate oplossing te zijn.

Net besteld via ebay.de voor de gravelbikes van mijn zoon en mij.

We willen voorkomen dat de bikepackingtassen hun sporen nalaten op onze fietsjes.
Da's nog op tijd tenminste :wink:

Hier een vergelijkend onderzoekje: https://bikepacking.com/plan/bike-frame-protection/
Ik ben ooit met een fiets naar auto onderdelen groothandel geweest. Die hadden een soort apparaat waar ze de kleur mee konden bepalen en voor paar euro kreeg ik een lakstift mee.

17.000 km 3 jaar oud. Dit zijn normale gebruikssporen fedor. Daar gaat geen enkele levercier zich druk om maken, weet zij veel wat jij met je fiets uitspookt. Wordt een welles nietes verhaal.
Dubbel
alstro schreef:
za 03 apr, 2021 20:08
Ik ben ooit met een fiets naar auto onderdelen groothandel geweest. Die hadden een soort apparaat waar ze de kleur mee konden bepalen en voor paar euro kreeg ik een lakstift mee.
Goede tip! Ga ik verder uitzoeken. Ik zou al blij zijn met een lakstift in de goede kleur.

En anders hier eens kijken naar de mogelijkheden: https://www.unlimitedwebshop.nl/a-45268 ... escription
Weten ze die kleurcode niet bij Koga trouwens ?