Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fabrikantoverkoepelende fietsconfigurator - Forum Wereldfietser

Fabrikantoverkoepelende fietsconfigurator

Beste mensen,
Vanuit mijn professie als web/appbouwer broed de laatste tijd op een idee. Het idee is vergelijkbaar met de "stel uw eigen fiets samen" configurators zoals Koga Signature en enkele andere modellen hebben. Ik wil dit echter tot een algemener niveau brengen: een systeem waarbinnen onderdelen (en frames) van verschillende merken te kiezen zijn, en bezoekers zelf alles kunnen samenstellen mits de onderdelen compatibel met elkaar zijn. Voor de gebruiker is het zo fijn om tussen alle modellen te kunnen vergelijken, omdat ze mbv sorteren en filters precies zien bijv. welk frame van alle beschikbare frames het lichtst is. Je ziet gelijk het totaalgewicht, en een richtprijs.
Als men de fiets graag wil hebben kunnen ze hiervan een "opdracht" indienen. Fietsenbouwers kunnen zich aanmelden op de site en een geplaatste opdracht aannemen. Eventueel kunnen die vervolgens in samenspraak het ontwerp wat aanpassen wanneer de fietsenbouwer vanuit zijn expertise andere keuzes adviseert.

Wat denkt u van dit idee, is het een goed idee, is het levensvatbaar... of is het praktisch onuitvoerbaar vanuit de fietstechniek bezien.
Ook ben ik benieuwd of er openbare databases zijn waarin fietsonderdelen staan met hun bijbehorende specificaties.

Als fietsenbouwers zelf interesse hebben hierover mee te denken, graag.

Bijlagen

Het is een goed idee. Het is praktisch uitvoerbaar vanuit de fietstechniek gezien. De vraag is of het met veel verschillende producenten en leveranciers ook commercieel interessant is te maken. Ik ken geen openbare database met alle recente/actuele onderdelen en hun gegevens.
Toelichting: ik bouw voor een specifieke kopersgroep (kleine personen) complete passende fietsen. En dat is altijd een zoekwerk, waarvoor veel materie-kennis vereist is.
De voorwaarde.... mits compatibel ... is wel een dingetje.
Je zal van een frame zo veel afmetingen moeten kennen om te weten of die band, spatbord, baggagedrager etc wel zal passen.

En ik zie een fietsenmaker nog niet zijn hele voorraad en range van standaard onderdelen aanpassen om die ene fiets te kunnen bouwen.
In principe zou ik er in dit systeem ook standaard vanuit gaan dat onderdelen niet compatibel zijn met elkaar, tenzij dit expliciet gespecificeerd is.
En in eerste instantie zou ik binnen de 'zoekboom van mogelijkheden' alleen nog de standaardcombinaties inladen. Dus van elk model fiets is neem ik aan al bekend adhv. hun brochure, welke onderdelen erop passen.
Het idee is dus niet dat ik van elk onderdeel een soort 3d-model bouw en dat er dan virtueel wordt bekeken of alles in elkaar past, dat gaat te ver. De compatibele onderdelen worden simpelweg handmatig aangemerkt.
Zo zou ik waarschijnlijk ook een vaste medewerker moeten hebben die deze database verder uitbreidt; kijkt wat op elkaar past, en foto's inladen van de zijkant en op de juiste plek knipt, zodat die in de configurator visueel wordt ingepast.
Ik denk dat:
# het gecompliceerder is dan je denkt.
# fietsenbouwers hun gegevens niet willen geven. Vooral framegewichten zijn vaak niet gegeven.
# fietsenbouwers het nu al druk genoeg hebben om er zich druk om te maken.
# je met één medewerker niet genoeg hebt omdat alles doorlopend verandert.
# merken liever een "beleving" verkopen dat simpelweg een frame met onderdelen. Dus geen Santos met een Gazelle koplamp.

Ik denk dat bovenstaande punten ieder voor zich ruim voldoende zijn voor een no-go.
De vraag is ook hoe je verdienmodel in elkaar zit.
En wie gaat er naakte frames ter beschikking stellen. Als je alleen de goedkoopste chinese standaardframes vast krijgt, dan stopt het snel.

Ik snap ook niet welk segment je wil bedienen.
Als ik een Santos wil, dan doet Santos dit alles toch voor mij. Wil ik daar per sé een ander stuurtje op, dan regelt de fietsenmaker dat wel voor mij.
En frames van Gazelle, Batavus, Stella, etc zal een onafhankelijke fietsenbouwer niet zomaar kunnen kopen, tenzij aan gekke prijzen.
Ik ben op dit moment bezig een customfiets samen te stellen. Het blijkt voor de fabrikant toch moeilijk mijn wensen 1 op 1 in te vullen. De door mij gewenste Schwalbe trekkingband kunnen ze bijvoorbeeld alleen maar leveren in versie X en niet in versie Y. Dus ondanks een customfiets ben je toch gebonden aan fabrikanteigen specificaties. Hoewel een fabrikantoverkoepelende fietsconfigurator een leuk idee lijkt, schat ik de haalbaarheid niet heel hoog in. Als dit makkelijk zou zijn, was zoiets er bijvoorbeeld voor auto's allang geweest.
Stel dat je op grond van bruikbaarheid onderdelen vanuit een enorme database tot een fiets zou kunnen samenstellen, dan is de kans groot dat het resultaat niet om aan te zien is.

En is de kans ongeveer gelijk aan 100% dat hij niet fijn fietst.
Bert van Sprang schreef:
wo 31 mar, 2021 10:50
Ik ben op dit moment bezig een customfiets samen te stellen. Het blijkt voor de fabrikant toch moeilijk mijn wensen 1 op 1 in te vullen. De door mij gewenste Schwalbe trekkingband kunnen ze bijvoorbeeld alleen maar leveren in versie X en niet in versie Y. Dus ondanks een customfiets ben je toch gebonden aan fabrikanteigen specificaties.
Of gewoon goedkoop maar prima spul laten monteren op de plekken die je zelf wil invullen. Een setje Big Apples bijvoorbeeld qua banden. En dan zodra 'ie afgeleverd is zelf je eigen keuzes doorvoeren.

Als je qua frame en vork al je specifieke wensen door kunt voeren ben je volgens mij al een heel eind. Het zou leuk zijn als naven en velgen daarbij zouden kunnen komen, de rest van de onderdelen kun je zelf wel wat mee. En als je dat zelf niet kunt, een kundige fietsenmaker die het leuk vindt om zo'n project op te pakken.

Leuk al die configurators en keuzemogelijkheden van fabrikanten, maar als je zelf andere wensen hebt zijn die vaak niet zo makkelijk in een configurator te vatten. En gelukkig maar, anders krijg je gekke lange lijsten met een doolhof aan keuzes.
Of gewoon goedkoop maar prima spul laten monteren op de plekken die je zelf wil invullen. Een setje Big Apples bijvoorbeeld qua banden. En dan zodra 'ie afgeleverd is zelf je eigen keuzes doorvoeren.
Inderdaad door mij of door de verkoper, maar het is toch jammer dat het zo moet gaan.
Of je koop je fiets bij een fietsenmaker die wel meedenkt. Zo heb ik ooit een Snel gekocht zonder zadel en zonder remmen, want die had ik nog. Daar moest even over gepraat worden maar Fred Snel vond het uiteindelijk goed en ze hebben ze nog voor mij gemonteerd ook.
Misschien heb ik in mijn vraag te veel de nadruk gelegd op het mixen van merken.

Het probleem wat ik eigenlijk wil oplossen is de moeite die het nu kost als iemand die zich orienteert op een fiets, om fatsoenlijk te vergelijken. Dit merkte ik zelf onlangs bij het zoeken naar een vakantiefiets. Leon noemde Santos als voorbeeld dat die een "beleving" verkoopt. Dat was nou juist precies het probleem voor mij. Ik keek rond op hun site en kreeg alleen maar reclamepraat. Als ik van plan ben 4000 euro aan een fiets uit te geven wil ik goed kunnen vergelijken aan de hand van schematische gegevens. Ik denk dat er met mij wel meer mensen zijn die hun in hun fietszoektocht het meest optimale eruit willen halen.
Ik denk dat zoiets alleen op te lossen is met een site die los staat van de fabrikanten. Als jullie misschien een beter idee hebben hoe ik mijn doel wel zou kunnen bereiken zou ik dat graag willen horen.
Ik heb al een beetje geexperimenteerd met gegevens over frames e.d. automatisch van het web te crawlen. Bij Koga signature was dat eenvoudig omdat ik die uit de api van hun configurator kon halen. Ik kan wel enigszins al automatisch een database aan onderdelen met hun specificaties opbouwen.
Leon schreef:
wo 31 mar, 2021 12:00
Of je koop je fiets bij een fietsenmaker die wel meedenkt. Zo heb ik ooit een Snel gekocht zonder zadel en zonder remmen, want die had ik nog. Daar moest even over gepraat worden maar Fred Snel vond het uiteindelijk goed en ze hebben ze nog voor mij gemonteerd ook.
Fred Snel was blijkbaar nog baas in eigen winkel. In 2016 was dat bij zijn opvolger niet meer vanzelfsprekend. Toen we er een fiets met maatframe voor Corrie kochten, moest ik hemel en aarde bewegen om er een vierkante trapas in te laten zetten. Nadat de eigenaar van de zaak daarmee akkoord was gegaan en onze afspraken in een email had bevestigd, zette de chef-monteur er stiekem toch wat anders op. En dat was niet het enige onderdeel dat het moest ontgelden door 'voortschrijdend inzicht' op de werkplaats. Na levering hebben ze de halve fiets opnieuw moeten optuigen om aan de gemaakte afspraken te voldoen. Vervolgens heb ik er zelf ook nog dingen aan moeten verbeteren, omdat ze dat zelf niet konden of wilden doen (zoals de veel te stroef lopende kabels van de Rohloffnaaf). Het unique selling point van Snel was de snelle levertijd (binnen 2 maanden), wat voor Corrie toen belangrijk was (de fiets was uiteindelijk op het nippertje klaar, 2 dagen voor onze vakantie. De framebouwer bleek een week langer vakantie gehad te hebben dan de eigenaar van Snel had ingecalculeerd). Voor 1000 euro minder hadden we in het hoge noorden een betere fiets voor haar kunnen laten maken.
meneertje schreef:
wo 31 mar, 2021 12:53
Misschien heb ik in mijn vraag te veel de nadruk gelegd op het mixen van merken.

Het probleem wat ik eigenlijk wil oplossen is de moeite die het nu kost als iemand die zich orienteert op een fiets, om fatsoenlijk te vergelijken. Dit merkte ik zelf onlangs bij het zoeken naar een vakantiefiets. Leon noemde Santos als voorbeeld dat die een "beleving" verkoopt. Dat was nou juist precies het probleem voor mij. Ik keek rond op hun site en kreeg alleen maar reclamepraat. Als ik van plan ben 4000 euro aan een fiets uit te geven wil ik goed kunnen vergelijken aan de hand van schematische gegevens. Ik denk dat er met mij wel meer mensen zijn die hun in hun fietszoektocht het meest optimale eruit willen halen.
Ik denk dat zoiets alleen op te lossen is met een site die los staat van de fabrikanten. Als jullie misschien een beter idee hebben hoe ik mijn doel wel zou kunnen bereiken zou ik dat graag willen horen.
Ik heb al een beetje geexperimenteerd met gegevens over frames e.d. automatisch van het web te crawlen. Bij Koga signature was dat eenvoudig omdat ik die uit de api van hun configurator kon halen. Ik kan wel enigszins al automatisch een database aan onderdelen met hun specificaties opbouwen.
Fijn, maar wie gaat jou daar voor betalen?
Als je daar een mannetje op moet zetten moet je al minstens 5000€ per maand aan inkomsten zien voor je 1€ gaat verdienen.
En onderschat niet hoe veel je aan advertising moet uitgeven om überhaupt wat mensen op je site te krijgen.

Maar waar gaat het toe leiden? Dat is me helemaal niet duidelijk.
Stel dat ik bij Koga een frame vind dat me past, maar ik wil er een aandrijving/stuur/bel/lamp op die Koga niet aan biedt? Wat dan?
Ga ik dan met jouw uitdraai aan onderdelen naar Koga? Denk het niet.
Ga ik naar een geavanceerde fietsenmaker, dan bestelt die een Koga, en begint alle ongewenste onderdelen te vervangen, en aan het eind krijg ik een fiets met een doos vrijwel nieuwe onderdelen er bij die ik eigenlijk niet wil...
De prijs is er niet minder om, en daar heb ik je site niet voor nodig.

Ik weet dat er al fietshandelaars gevraagd hebben om fietsen af te leveren zonder zadel, lamp en handgrepen.
Omdat dat juist de onderdelen zijn die mensen ofwel snel vervangen of zelf willen kiezen. Maar niemand doet het...
De reden is simpel. Als jij een fiets zonder zadel krijgt, dan verwacht je 50€ minder te betalen terwijl de fabrikant die zadels per pallet laat aanslepen aan 10€ per stuk...

De grote vraag voor jouw toepassing is natuurlijk : hoe veel mensen zijn er die binnen het hoogste segment nog altijd niet vinden wat ze willen bij fabrikanten als Santos, Velo de Ville, IDWORX etc.
Misschien moet je gewoon naar een echte custom bouwer gaan die begint met een blad papier en een hoop alu buizen en je kan bouwen wat jij wil. Ik vrees alleen dat de prijs dan ook regio Santos x 2 gaat zijn.
Bedankt voor je kritische reactie Blackbelt, dat heb ik juist graag.

Welnu het vergelijken van de merken onderling is nu nog altijd een moeilijke. Als je inderdaad al weet dat je een IdWorx wil, dan is het al wat makkelijker. Maar wat als je daar totaal nog niet uit bent? In mijn eigen vakgebied heb ik veel met computerhardware te maken, en ik kan bijv op. de productvergelijker van Tweakers, los van welk merk ik zoek, alles vergelijken op RAM, CPU, opslagruimte, etc. In wezen is dat de ervaring die ik zoek binnen de fietsenwereld.

Het verdienmodel is inderdaad niet duidelijk, maar ik maak me er eigenlijk weinig zorgen om. Misschien zou het wel gewoon een door gebruikers aangevulde database zijn (zoals mijn bovengenoemd voorbeeld van Tweakers) En de online vindbaarheid van deze site regelen is nu juist mijn vakgebied dus daar maak ik me ook geen zorgen om.
Maargoed, het zou ook een soort webshopmodel kunnen zijn die fietsmonteurs kunnen afnemen op abbonnementsbasis. Zodat hun klanten op een fijne manier kunnen bestellen.
Klinkt als iets wat vooral als een hobby project kan beginnen... Of vanuit een vereniging, mits genoeg animo...

Configurators die met bestaande fabrikanten moet samenwerken, daarvan is het trouwens altijd een uitdaging om dat aan de juiste ERP en website techniek te koppelen.
meneertje schreef:
wo 31 mar, 2021 14:04
Bedankt voor je kritische reactie Blackbelt, dat heb ik juist graag.

Welnu het vergelijken van de merken onderling is nu nog altijd een moeilijke. Als je inderdaad al weet dat je een IdWorx wil, dan is het al wat makkelijker. Maar wat als je daar totaal nog niet uit bent? In mijn eigen vakgebied heb ik veel met computerhardware te maken, en ik kan bijv op. de productvergelijker van Tweakers, los van welk merk ik zoek, alles vergelijken op RAM, CPU, opslagruimte, etc. In wezen is dat de ervaring die ik zoek binnen de fietsenwereld.

Het verdienmodel is inderdaad niet duidelijk, maar ik maak me er eigenlijk weinig zorgen om. Misschien zou het wel gewoon een door gebruikers aangevulde database zijn (zoals mijn bovengenoemd voorbeeld van Tweakers) En de online vindbaarheid van deze site regelen is nu juist mijn vakgebied dus daar maak ik me ook geen zorgen om.
Maargoed, het zou ook een soort webshopmodel kunnen zijn die fietsmonteurs kunnen afnemen op abbonnementsbasis. Zodat hun klanten op een fijne manier kunnen bestellen.
Je wil dus eigenlijk een fietsvergelijker bouwen...
De vraag is dan tot op welk detailniveau... er zijn zo veel fietsgegevens die niet op websites te vinden zijn...
En besef goed dat het aantal mensen dat daar zo diep wil induiken echt heel beperkt is.
De meeste mensen gaan bij de fietswinkel langs, en bekijken een paar modellen, maken een proefrit en kopen (of niet).
Of ze kopen gewoon online...

Bij computers is die groep veel groter, en is de informatie een pak makkelijker beschikbaar.
Toen ik in 2012 een nieuwe fiets zocht heb ik middels noeste arbeid in een spreadsheet geprobeerd de gegevens van Snel, Avaghon, Koga en Santos zo identiek mogelijk, met dezelfde onderdelen, naast elkaar te zetten dat ik de prijs echt kon vergelijken. Resultaat: ze ontliepen elkaar in prijs uiteindelijk minder dan 10%.
Andere merken kunnen uiteraard meer verschillen.

Ik denk dat noeste arbeid uiteindelijk de enige methode is. Het dwingt je wel om na te denken wat je echt wilt en wat een leuke bijkomstigheid zou zijn. Dat laatste is verleidelijk en is uiteraard precies wat winkeliers willen.

Kees: mijn Snel hoefde destjids bij aflevering alleen andere velgen. Die ze er ongevraagd op hadden gezet waren niet degene die ik had gekocht en lelijk. Ze hebben het ter plekke gedaan, met frisse tegenzin.
En Leon, dat is nu juist precies wat ik bedoel. Dat proces van noeste arbeid dat je doorliep, wil ik faciliteren.
In theorie vind ik je idee heel gaaf. En er zullen op wereldwijde schaal ongetwijfeld mensen zijn die het zullen gebruiken. Het doet me denken aan vergelijking websites als Kieskeurig en Independer. Platforms voor vergelijking die meerdere organisaties overstijgen.

En ik zie ook de complexiteiten. Vanuit mijn werk heb ik ervaring met data ontsluiting, APIs, open access, systeem integratie, service design, ontwikkeling van bedrijfs modellen, en meer van dat soort topics. En geloof mij: het is een gigantische puzzel.

Waarom zouden fabrikanten hun datasets beschikbaar moeten stellen aan je? Wat hebben zij daar aan? Hoe ga je zorgen dat je platform blijft werken als een fabrikant hun API omgooit waardoor je geen data meer ontvangt (dan heb ik het nog niet eens over vernieuwing van onderdelencollecties)? En hoe ga je je kosten financieren - ik betwijfel of iemand dit alleen als hobby project aan kan, terwijl wel kosten gemaakt moeten worden bijvoorbeeld voor hosting of ontwikkeling. Wil je dat mensen gaan betalen voor het gebruik van jouw dienst? Waarom zouden ze daarvoor betalen?

Maargoed, ik geloof wel dat het mogelijk is. Als je het ziet zitten, go for it :wink:

Verder kan ik deze punten beamen:
Leon schreef:
wo 31 mar, 2021 09:46
Ik denk dat:
# het gecompliceerder is dan je denkt.
# fietsenbouwers hun gegevens niet willen geven. Vooral framegewichten zijn vaak niet gegeven.
# fietsenbouwers het nu al druk genoeg hebben om er zich druk om te maken.
# je met één medewerker niet genoeg hebt omdat alles doorlopend verandert.
# merken liever een "beleving" verkopen dat simpelweg een frame met onderdelen. Dus geen Santos met een Gazelle koplamp.

Ik denk dat bovenstaande punten ieder voor zich ruim voldoende zijn voor een no-go.