Banden oppompen voor of na het beladen van de fiets?

De vraag zit al in de titel eigenlijk.

Maar wanneer check je het beste je banden spanning? Voor of na het belanden van je fiets?
Onderweg met een kleine handpomp doe ik dat met de bepakking (d.w.z. achterband en achtertassen; ik gebruik meestal geen voortassen) eraf. Met als reden dat het pompen veel makkelijker gaat.

Ik check onderweg de bandenspanning met de hand en dat gaat prima. In 20 jaar tijd heb ik 1x lek gereden (een stootlek, omdat ik vergat de banden na offroad weer op asfalt harder op te pompen).
Als je met deze vraag zit, zou ik mij eerst afvragen of je spanningsmeter wel goed geijkt is.
Shorttrack schreef:
di 30 mar, 2021 14:29

Maar wanneer check je het beste je banden spanning? Voor of na het belanden van je fiets?
Allebei. Ik rij met tassen erop met een andere bandenspanning dan zonder.
Feitelijk kan het allebei. Uitgaande van mijn eigen gegevens (70kg lichaamsgewicht, 50mm buitenbanden en extralight binnenbanden) zet ik mijn achterwiel zonder bagage op 2,2 bar. Ga ik op fietsvakantie, dan neem ik globaal 12kg aan bagage mee (wat in mijn achtertassen verdwijnt/op de bagagedrager ligt). Dus dan zet ik mijn achterband op 2,7 bar (gebruik je voortassen, dan kun je dus ook de druk in de voorband verhogen). Ik gebruik een vloerpomp met redelijk lange slang, dus pompen gaat nog prima als de fiets beladen is.
Dus
Kan je uitleggen waarom je bij 12 kg extra gewicht de bandendruk met 0,5 bar verhoogd? (en niet met 0,2 of 0,8 bijvoorbeeld)
Goede vraag, Bert. Zo staat het in de handleiding van mijn fiets: "Per 5 kg bagage... moet u de bandenspanning van het betreffende wiel met 0,25 bar verhogen". Vandaar dat ik ook de bandenmaat erbij vermeldde. Uiteindelijk is het maar een voorbeeld, om aan te geven dat de druk omhoog kan als je totaalgewicht toeneemt. Fiets je liever met hardere of zachtere banden? Ik vind het prima :D
Wat Bert bedoelt: de druk in je banden verandert niet als je hem belaadt. Dus theoretisch is er geen verschil, praktisch lijkt het me handiger om banden op te pompen als er nog geen tassen aan je fiets hangen. :-)
Shorttrack schreef:
di 30 mar, 2021 14:29
De vraag zit al in de titel eigenlijk.
Maar wanneer check je het beste je bandeIn theorn spanning? Voor of na het belanden van je fiets?
Door gewicht op het wiel te zetten maak je een kleine indrukking onder in de band dus wordt de druk hoger op dat moment. Maar het gaat om heel erg weinig. Je zult denk ik met wetenschappelijke apparatuur moeten komen om het aan te tonen. Als ik mag gokken minder dan 0,01 bar verschil.
(Of de vraag is toch onduidelijk gesteld)
Op mijn fiets liggen Continental Topcontact II 42-622 banden.
Met bepakking - een stuurtas en alleen twee achtertassen - fiets ik met een bandenspanning van 4,8 bar voor en achter.

Als ik een tocht maak dan check ik 's morgens voor vertrek zonder bagage de bandenspanning met een metertje van Schwalbe.

Jan
Dus als ik het goed begrijp maakt het niet uit. De bandenspanning veranderd eigenlijk toch niet. Ik ga me dan gewoon houden aan de maximum spanning die op de banden staat aangegeven.

Bedankt voor jullie antwoorden :)
Shorttrack schreef:
di 30 mar, 2021 19:21
Ik ga me dan gewoon houden aan de maximum spanning die op de banden staat aangegeven.
M.i. is er weinig en zelfs zeer weinig verschil tussen de druk van een achterband met en zonder bagage. Druk kiezen en pompen dus, zonder bagage. Dat is gemakkelijker.
Of die maximumdruk een goed idee is, zul je onderweg wel ondervinden. Ik ben nogal van de hoge drukken, maar zelfs ik rij niet met de maximumdruk. Niet op de racefiets en niet op de reisfiets.
Bij een een typische band op een vakantiefiets is de maximumdruk geod voor de maximum belasting, dus als je een totaalgewicht van jezelf + fiets + spullen hebt van iets van 130 kilo. En dan alleen nog voor de achterband want meestal draagt de achterband 60-65% van het gewicht, dus bijna 2x zo veel als de voorband. De voorband mag dus een stuk zachter zijn.

Goedkopere banden hebben soms een lagere maximumdruk zodat je die druk eerder nodig hebt. 5 bar in een band met breedtemaat 37 houdt niet over als je geen lichtgewicht bent, maar 6 bar in een band met breedtemaat 42 is wel stevig.
TS geeft de maat niet aan, maar er wordt nogal snel met heel hoge drukken gereden, en dat is niet altijd beter.
Als je band te hard staat, dan verlies je traprendement door de extra trillingen.

Ik reed in het begin ook met te hoge drukken, nu pomp ik tot 3,0 bar voor en 3,5 achter voor een 50mm band. Loopt echt licht, en dempt goed.
Natuurlijk moet je niet zo laag gaan dat je een snakebite riskeert.

https://racefiets.cc/bandendruk-racefiets/
Ik weeg 86 kg. Met 52 mm banden rij ik zonder bagage met 3 bar voor en 4 bar achter. Met iets van 12-15 kg bagage vooral achterop rij ik voor nog steeds met 3 bar maar achter met 5 bar. Het idee is dat ik de banden voor en achter ongeveer evenveel wil laten inveren.
Minimale en maximale druk is niet vermeld ivm met gewicht maar wat de band kan hebben zonder kapot [ met binnenband, zonder mag je lager gaan dan het minimum] te gaan, nog belangrijker is hoeveel druk mag je velg hebben bij welke breedte van de band, de meeste velgen vinden een 50mm band op 5 bar echt niet fijn.
Een 50 mm band op 4 of 5 bar rijden kost meer energie dan op 3 bar ook met bepakking op de weg, omhoog stuiteren kost meer energie dan het plooien van een band.

Iets optillen kost energie, als we slecht wegdek oprijden gaat de snelheid gelijk omlaag door het gestuiter, de race jongens rijden al lang niet meer mer 23mm op 9 bar maar eerder met 25 a 28mm op 6 a 7 bar
Een compleet lege band kan je het beste zonder belasting oppompen. Anders begin je met een band die niet goed in de velg ligt en is de kans groter dat ie tijdens het oppompen niet goed rond in het velgbed komt.