Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lowrider Tubus Ergo monteren op Koga F3 - Forum Wereldfietser

Lowrider Tubus Ergo monteren op Koga F3

Goedemiddag (newby hier),

Ik heb een vraag over het monteren van een lowrider voordrager.
Ik heb een Koga F3 5.0. en probeer daar een bagagedrager voor op te monteren. Op MP heb ik een mooie Tubus Ergo gescoord, en bij de fietshandel heb ik een Tubus LM-1 montagesetje besteld. Dat heb ik nodig omdat de voorvork niet voorzien is van montagepunten.
Het lukt me om de bovenste 2 punten van de drager op de vork te monteren. Het lukt echter niet om de drager ter hoogte van de vooras aan de voorvork te monteren. Dat komt omdat de fiets schijfremmen heeft, waardoor er op de onderste 5cm links geen mogelijkheid is om iets te bevestigen. Een Tubus Drager Bevestigingset ga ik denk ik niet kunnen gebruiken daarom.
Ik heb een klein probeerseltje gemaakt (zie foto's), de drager zit daardoor echter helemaal achterover gekanteld.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen?

Een idee dat ik zelf heb is om de QR as te vervangen door een exemplaar zoals bijvoorbeeld bij een Bob Yak fietskar gebruikt wordt, en dan de drager op de as uiteinden te monteren. Ook zie ik dat bijv BBB een WheelFixed BQR-03 Quick Release Set heeft met bouten aan de uiteinden. Zou dat kunnen werken?

't Is allemaal nog een beetje nieuw voor mij, wellicht vraag ik dus naar de bekende weg, of juist iets onmogelijks.
Ik hoor het wel...

Alvast super bedankt voor jullie input!

Martijn

Fiets: Koga F3 5.0, met schijfremmen en QR assen.
Drager: Tubus Ergo Lowrider


PS Ik heb geprobeerd te zoeken naar eerdere posts over dit onderwerp. Als ik wat gemist heb hoor ik het graag...

Bijlagen

Ik vraag me af of de gekantelde drager een probleem is, ik geloof niet dat de tassen gaan schuiven als je de haken op je tas goed afstelt. Sowieso wil je maar een paar kg (slaapzak/matje) in je lowriders tassen ivm stuureigenschappen.

Als die strip stevig ijzer is, is dit misschien al prima. Ik zou zeggen doe er een stel Ortliebs op en kijk het zit.
Ik zou eens aan de dealer of Koga vragen of zij daar geen oplossing voor hebben, wat je mist aan je voorvork zijn oogjes waar je bij andere fietsen je spatbordstangen aan bevestigd en of je drager. De metalen strip als noodoplossing wijst dan in de meest ideale positie naar beneneden.
Voor het geval je die niet al gevonden hebt. de installatiehandleiding van toen is bij Tubus nog te vinden, en dan zie je ook hoe het er in de perfecte wereld uit zou moeten zien na montage.
https://www.tubus.com/fileadmin/user_up ... 092013.pdf
Zowel boven geen oogjes als onder geen oogjes, ik zou het zelf toch anders oplossen.

Zo bijvoorbeeld:

https://bikepacking.com/index/add-cage-mounts-bike/

Of door een voorvork te plaatsen die de nokjes wel heeft. Blijft natuurlijk de vraag hoe dat rijdt met bagage op een fiets die daar niet voor ontworpen is.

Je zou ook kunnen proberen de bagage dusdanig te beperken dat de voordrager niet nodig is. Kijk daarvoor bijvoorbeeld hier eens voor inspiratie:

viewtopic.php?f=21&t=35033
_Peter_ schreef:
vr 02 apr, 2021 13:00
Ik zou eens aan de dealer of Koga vragen of zij daar geen oplossing voor hebben, wat je mist aan je voorvork zijn oogjes waar je bij andere fietsen je spatbordstangen aan bevestigd en of je drager. De metalen strip als noodoplossing wijst dan in de meest ideale positie naar beneneden.
Voor het geval je die niet al gevonden hebt. de installatiehandleiding van toen is bij Tubus nog te vinden, en dan zie je ook hoe het er in de perfecte wereld uit zou moeten zien na montage.
https://www.tubus.com/fileadmin/user_up ... 092013.pdf
Ha _Peter_, dank voor je reactie, en de pdf, die had ik nog niet.
Er staan wat interessante opties in, die volgens de omschrijving voor een achterdrager bedoeld zijn, maar ik denk hier ook toepasbaar. Ik heb weer wat te puzzelen... :D
loknor schreef:
vr 02 apr, 2021 12:29
Ik vraag me af of de gekantelde drager een probleem is, ik geloof niet dat de tassen gaan schuiven als je de haken op je tas goed afstelt. Sowieso wil je maar een paar kg (slaapzak/matje) in je lowriders tassen ivm stuureigenschappen.

Als die strip stevig ijzer is, is dit misschien al prima. Ik zou zeggen doe er een stel Ortliebs op en kijk het zit.
Dank voor je reactie!
Ik twijfelde hier ook al een beetje over. De stripjes die ik nu gebruikt heb als probeerseltje komen uit een Temsi-doos waar ik 50 jaar geleden als kleine jochie mee speelde. Da's best zacht metaal, en ik ben een beetje bang dat metaalmoeheid uiteindelijk een spaak in het wiel gaat steken.
Ik denk idd dat de tassen wel blijven hangen, maar de standaard die er ook aan zit zweeft zowat een decimeter boven het asfalt. Dat leek me beter te kunnen.
Jurr schreef:
vr 02 apr, 2021 13:11
Zowel boven geen oogjes als onder geen oogjes, ik zou het zelf toch anders oplossen.

Zo bijvoorbeeld:

https://bikepacking.com/index/add-cage-mounts-bike/

Of door een voorvork te plaatsen die de nokjes wel heeft. Blijft natuurlijk de vraag hoe dat rijdt met bagage op een fiets die daar niet voor ontworpen is.

Je zou ook kunnen proberen de bagage dusdanig te beperken dat de voordrager niet nodig is. Kijk daarvoor bijvoorbeeld hier eens voor inspiratie:

viewtopic.php?f=21&t=35033
Hoi Jurr,

Wow, dat zijn heel wat opties!
Minder (meenemen) is meer (genieten), weet ik ook na bijna 35 jaar wandeltrektochten in (vooral) Noorwegen en IJsland. Grammenjagen is een bekend concept, dus de tandenborstel wordt vooraf ingekort, zeg maar. En het juist pakken qua gewichtsverdeling is net zo goed belangrijk.
Fietsvakanties staat voor mij nog in een beetje in de kinderschoenen. Het is ook gewoon leuk om te ontdekken wat kan, of handig is.
Grote kans dat de Koga F3 niet berekend is op het gewicht van voortassen.

Wij zijn begonnen met Koga Light Touring toerfietsen om mee op fietsvakantie te gaan. Op de voorvorken zaten montagepunten voor lowriders, dus allebei uitgerust met Tubus lowriders, die er prima op pasten.

Alleen waren de fietsen niet erg stabiel meer met zoveel bepakking (voor- en achtertassen en een stuurtas). Als je met één hand fietste begon het stuur te zwabberen. En tijdens afdalingen werd het een soort kamikaze rit, het stuur begon enorm te trillen, de fiets te zwabberen, zelfs met twee handen stevig aan het stuur.

Mijn tip: probeer ofwel zo weinig mogelijk mee te nemen en voortassen niet te gebruiken. Doe ik nu inmiddels ook, ook al hebben we inmiddels zware, stevige en stabiele vakantietractorfietsen. Mijn vrouw fietst nog wel graag met voortassen.
Ofwel investeer in een vakantiefiets om op een prettige en stabiele manier je tassen te kunnen vervoeren.
De eerste variant is vaak de goedkoopste (hoewel lichtgewicht spul ook weer best prijzig is).

Hier een foto van de bewuste (te) zwaar beladen Koga. Ook sommige spullen waren te zwaar, zoals bijvoorbeeld de tent, en hadden veel teveel bij ons.

We hebben wel enorm genoten. Het is de aanzet geweest om vanaf dat moment meerdere fietsvakanties te houden en andere leuke meerdaagse tripjes op de fiets.

666779E7-38B2-4EF7-8489-6F620C281F28.jpeg
Edwin* schreef:
za 03 apr, 2021 00:00
Grote kans dat de Koga F3 niet berekend is op het gewicht van voortassen.

Wij zijn begonnen met Koga Light Touring toerfietsen om mee op fietsvakantie te gaan. Op de voorvorken zaten montagepunten voor lowriders, dus allebei uitgerust met Tubus lowriders, die er prima op pasten.

Alleen waren de fietsen niet erg stabiel meer met zoveel bepakking (voor- en achtertassen en een stuurtas). Als je met één hand fietste begon het stuur te zwabberen. En tijdens afdalingen werd het een soort kamikaze rit, het stuur begon enorm te trillen, de fiets te zwabberen, zelfs met twee handen stevig aan het stuur.

Mijn tip: probeer ofwel zo weinig mogelijk mee te nemen en voortassen niet te gebruiken. Doe ik nu inmiddels ook, ook al hebben we inmiddels zware, stevige en stabiele vakantietractorfietsen. Mijn vrouw fietst nog wel graag met voortassen.
Ofwel investeer in een vakantiefiets om op een prettige en stabiele manier je tassen te kunnen vervoeren.
De eerste variant is vaak de goedkoopste (hoewel lichtgewicht spul ook weer best prijzig is).

Hier een foto van de bewuste (te) zwaar beladen Koga. Ook sommige spullen waren te zwaar, zoals bijvoorbeeld de tent, en hadden veel teveel bij ons.

We hebben wel enorm genoten. Het is de aanzet geweest om vanaf dat moment meerdere fietsvakanties te houden en andere leuke meerdaagse tripjes op de fiets.


666779E7-38B2-4EF7-8489-6F620C281F28.jpeg
Ik kwam jou verhaal tegen en volgens mij hebben we exact dezelfde fiets. Ik heb een beetje lopen klooien. Klopt de manier van monteren zo?

Bijlagen

Timmermanew schreef:
ma 19 apr, 2021 17:11
Edwin* schreef:
za 03 apr, 2021 00:00

[[hak]]
Ik kwam jou verhaal tegen en volgens mij hebben we exact dezelfde fiets. Ik heb een beetje lopen klooien. Klopt de manier van monteren zo?
Hoi,

Dank voor je reactie. Interessant om te zien!

Nee, we hebben niet exact dezelfde fiets. Mijn Koga heeft namelijk schijfremmen (links), en die belemmeren dat ik de Tubus linksonder kan monteren.
Waar heb jij de onderste 2 bevestigingspunten van de Tubus op bevestigd? Is dat een punt op je voorvork zelf (dat heb ik niet), of heb je (van Tubus?) een bevestigingssetje gebruikt (zoiets https://www.bike4travel.nl/bagagedrager ... results=30 wellicht?)? En waar zit dat dan aan vast?

Ik had een 1e probeerseltje gemaakt (zie eerste foto's), maar daardoor komt de standaard bij lange na niet meer op de grond. En de hele drager zat naar achteren gekanteld, waardoor de tassen er scheef op hingen.
Een 2e probeersel van aluminium was beter, maar zo dik dat de QR-as daarvoor naar mijn zin te kort was. Bovendien zat het in de weg van het handeltje aan de QR as. Daarna heb ik het project voorlopig even geparkeerd. Dunner maken zou wellicht kunnen, maar dan van iets stevigers als aluminium.
Timmermanew schreef:
ma 19 apr, 2021 17:11
Klopt de manier van monteren zo?
Volgens mij zit deze drager hier zoals het hoort op een soort fiets waarvoor hij ooit ontworpen is. Puntje is misschien dat je nu de snelspanner niet los krijgt.
Leon schreef:
ma 19 apr, 2021 21:21
Timmermanew schreef:
ma 19 apr, 2021 17:11
Klopt de manier van monteren zo?
Volgens mij zit deze drager hier zoals het hoort op een soort fiets waarvoor hij ooit ontworpen is. Puntje is misschien dat je nu de snelspanner niet los krijgt.
Kwestie van de snelspanner losmaken voordat de drager gemonteerd wordt, dan zodanig (naar voren) draaien, dat de hevel van de snelspanner in de bovenste hoek van de drager valt.
Dat is inderdaad niet handig maar gelukkig kan je de snelspanner zo draaien dat hij wel open kan.
Timmermanew schreef:
ma 19 apr, 2021 17:11
Edwin* schreef:
za 03 apr, 2021 00:00
Grote kans dat de Koga F3 niet berekend is op het gewicht van voortassen.

...etc.

666779E7-38B2-4EF7-8489-6F620C281F28.jpeg
Ik kwam jou verhaal tegen en volgens mij hebben we exact dezelfde fiets. Ik heb een beetje lopen klooien. Klopt de manier van monteren zo?
Of mijn Koga van toen (ik heb ‘m inmiddels niet meer) dezelfde is als die van jou kan ik uit je detailfoto niet goed op maken. Ook is, denk ik, beter te zien op een foto van de hele fiets of de drager er goed op gemonteerd is.

Zo op het eerste gezicht lijkt het mij prima en heb je de juiste montagepunten gebruikt.
Ik volg even mee. Ik zit ook met een voordragerprobleem op mijn sparta r5te. Er zitten onderaan wel gaatjes bij de naaf. Maar omdat de voorvork plat is zie ik tot nu toe geen optie om hem bovenaan vast te maken.
bdr schreef:
ma 19 apr, 2021 23:27
Dat is inderdaad niet handig maar gelukkig kan je de snelspanner zo draaien dat hij wel open kan.
Als dat lukt ben je de zaak aan het forceren.
Leon schreef:
di 20 apr, 2021 10:24
bdr schreef:
ma 19 apr, 2021 23:27
Dat is inderdaad niet handig maar gelukkig kan je de snelspanner zo draaien dat hij wel open kan.
Als dat lukt ben je de zaak aan het forceren.
Leg eens uit?

Ik denk nl. dat bdr hetzelfde bedoelt als ik eerder zei: eerst de snelspanner openen, dan de hevel van de snelspanner in de goede richting/hoek draaien (in de bewoordingen van bdr: de snelspanner zo draaien dat hij wel open kan), daarna vast zetten en dan pas de lowrider erop monteren. Als deze dan eenmaal gemonteerd is kan de snelspanner eenvoudig geopend en gesloten worden. Daar forceer je toch niets mee?
Edwin* schreef:
di 20 apr, 2021 10:55
eerst de snelspanner openen
Dat kan nu niet omdat de lowriderdrager de snelpanner dicht houdt. Of kijken wij naar verschillende foto's?
Leon schreef:
di 20 apr, 2021 11:07
Edwin* schreef:
di 20 apr, 2021 10:55
eerst de snelspanner openen
Dat kan nu niet omdat de lowriderdrager de snelpanner dicht houdt. Of kijken wij naar verschillende foto's?
Ok, duidelijk, dan is dat de Babylonische spraakverwarring in deze :idea: . Nu kan dat niet inderdaad.

Maar de tip is dan ook om de snelspanner te draaien voordat de lowrider gemonteerd wordt. Concreet in dit geval: eerst de lowrider demonteren, dan de snelspanner draaien en weer vast zetten en vervolgens de lowrider weer monteren :D
Je zou ook grotere tassen kunnen nemen. Ik fiets met een F3 4.0 en heb een set Back Roller Plus tassen. Dat is voor ons voldoende volume.