Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hydraulische schijfremmen of mechanisch - Forum Wereldfietser

hydraulische schijfremmen of mechanisch

Hallo

Ik weet niet of dit filmpje al ooit geplaatst is op dit forum. Maar ik denk dat er veel mensen geïnteresseerd gaan zijn.

In dit filmpje wordt uitgebreid gekeken naar wat je kunt doen om je remweg te verbeteren. Er wordt enkel over schijfremmen gesproken. Ik vond het zeer de moeite om naar te kijken :)

https://www.youtube.com/watch?v=FJe99BjV8bM


Mijn excuses als dit filmpje al gepost is in het verleden.
Lang filmpje, snel gescrolld maar kon de verschillen tussen hydraulisch en mechanisch niet vinden.

Op mijn huidige fiets hydraulische XT-remmen, denk eraan om deze mogelijk te vervangen voor mechanische TRP Spyre remmen (ivm. dropbar en dan stuk goedkoper - en eenvoudiger - dan hydraulische remmen).

De TRP's doen het prima op een gravelbike, vraag me wel af hoe die het zouden doen op een zware trekkingbike met - lichte - bepakking.
Leuke video!

Remblokken kunnen wel een groot verschil maken, originele Magura blokken remmen een stuk beter dan bv Elvedes gesinterde blokken, die gaan wel weer wat langer mee in de modder dus gebruik die achter in de winter in de achterrem.

Ook goed dat hij uitlegt dat een dikke rem op t achterwiel niks toevoegt, bij motorfietsen zie je dat goed, dikke 4 zuiger klauwen en 1 of 2 grote schijven voor en achter een kleine schijf en een kleine rem met 2 zuigers, daardoor kan je beter doseren voor dat het achterwiel blokkeert.

Magura maakt de Trail rem set, een MT5 4 zuiger klauw voor en een MT4 2 zuiger klauw achter, die heb ik op mn MTB gezet en dat bevalt goed
Mr. Z schreef:
ma 22 mar, 2021 10:41
Ook goed dat hij uitlegt dat een dikke rem op t achterwiel niks toevoegt,
Enkel voor de koeling op lange afdalingen zou een grotere schijf achter nog wel nuttig kunnen zijn.
Fedor schreef:
ma 22 mar, 2021 10:21
De TRP's doen het prima op een gravelbike, vraag me wel af hoe die het zouden doen op een zware trekkingbike met - lichte - bepakking.
Een paar jaar geleden heb ik met een Giant Anyroad met Avid BB7 (mechanische) remmen door de Balkan getoerd. Zelf ben ik 90 kg. Aan mijn fiets hing een krappe 20 kg bagage. Ten opzichte van de originele setup waren alleen de remschijven aangepast (180mm voor en 160mm achter). Met die combinatie was alles goed te rijden/remmen. Ik heb nergens last van fading gehad. Alleen bij een afdaling vanuit het binnenland naar de kust (800 hm wegremmen op krap 10 km afstand) merkte ik wel dat er een redelijke handkracht nodig is om je fiets voor een bocht af te remmen.

Zo bekeken is er niets dat het inzetten van een mechanische schijfrem op een trekkingfiets in de weg staat.
Fedor schreef:
ma 22 mar, 2021 10:21
Lang filmpje, snel gescrolld maar kon de verschillen tussen hydraulisch en mechanisch niet vinden.

Op mijn huidige fiets hydraulische XT-remmen, denk eraan om deze mogelijk te vervangen voor mechanische TRP Spyre remmen (ivm. dropbar en dan stuk goedkoper - en eenvoudiger - dan hydraulische remmen).

De TRP's doen het prima op een gravelbike, vraag me wel af hoe die het zouden doen op een zware trekkingbike met - lichte - bepakking.
Het is ook niet altijd nodig om voor hydraulische remmen te gaan. Mechanische kunnen perfect dienst doen. Het ging hier vooral over de remafstand. En daar zie je in dit filmpje dat door simpelweg van mechanisch naar hydraulisch te gaan je al een hele stap vooruit gaat. Maar hij noemt ook de voordelen van mechanische remmen zoals je die zelf al noemde.

Ik denk denk dat je hydraulische remmen een beetje kunt zien als een rembekrachtiging op een auto. Je kunt makkelijker meer druk zetten op je remmen en zal dus ook rustiger zijn voor je handen. Ik heb er totaal niet over nagedacht toen ik mijn fiets kocht. Wilde gewoon schijfremmen en op mijn fiets zaten origineel toevallig al hydraulisch.
Ik rijd met BB7's en met bepakking een 16% helling af in Duitsland was geen enkel probleem. Topsnelheden van 70+ gehaald en een paar noodstops geoefend om te kijken hoe de boel zich hield; geen enkel probleem. Nog een half jaar door gereden op die blokken en ze vorige week pas gewisseld. Waren nog niet eens helemaal op.