Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opbouw Trek 520 frame - Forum Wereldfietser

Opbouw Trek 520 frame

Hallo

Ik ben nieuw hier op het forum, hoewel ik in het verleden al eens enkele keren als 'gast' wat informatie opgevraagd hebt.
Vandaag heb ik een splinternieuw Trek 520 frameset op de kop kunnen tikken. Nu wil ik dat frame als basis gebruiken voor een vakantiefiets, dus moet ik alle onderdelen nog aanschaffen.

Even een antwoord op onderstaande vraagjes:

Houd je van rechtop zitten of van een meer sportieve zit?
Liefst sportief. Nu ben ik wel aan het bekijken of ik een racestuur ga monteren, of eerder een riser. Is natuurlijk ook belangrijk voor de keuze van de groep.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Als ik op vakantie ben hoef ik niet meteen stevig door te fietsen. Als ik op het eindpunt ben betekent dat ook meteen het einde van de reis :(

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
De laatste jaren ben ik telkens minstens 1x per jaar op fietsvakantie geweest. Meestal reizen van max. 1 week. In 2022 staat er een trip naar Rome op het programma, dit jaar zal nog uitkijken zijn wat de covid maatregelen zullen inhouden. In ieder geval zal de fiets ook gebruikt worden voor dagtochtjes en kleine boodschappen.

En bij de categorie minder noodzakelijk, maar komen uiteindelijk vaak toch aan bod:

Ben je bereid om wat verder te reizen om je fiets te kopen?
Niet van toepassing.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Kan wel handig zijn. Een SON naaf is natuurlijk een oplossing, maar zijn er ook andere modellen op de markt (Shimano?)

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Niet van toepassing

Koop je je fiets voor 'de rest van je leven', of koop je liever om de 5 jaar een nieuwe fiets?
Deze fiets zal ik toch voor minstens 10 jaar gaan gebruiken.

Mijn voornaamste vraag: waar moet ik vooral op letten bij het aanschaffen van aparte onderdelen?
Ik had gedacht een Deore Trekking groep te installeren. Dus rapidfire shifters en MTB remhendels als ik uitga van een riser stuur.
Voor de banden dacht ik aan 42mm banden. Ik denk voornamelijk op asfalt te rijden, maar er zullen wel stukken gravel mijn pad kruisen. Heb ik dan nog voldoende ruimte om spatborden te installeren.
Zadel wordt een Brooks Cambium.

Mijn zoektocht naar onderdelen begint nu pas, dus alle tips en suggesties zijn welkom. Heb wel wat ervaring met reparatie en vervanging van bestaande onderdelen, maar heb nog nooit een fiets vanaf 0 opgebouwd.

Alvast bedankt voor de reacties.
Superleuk! Cool frame. Tip 1 als je zelf een frame gaat opbouwen: maak er wat leuks en unieks van. Je bent niet beperkt tot het kopen van 'een groep' of 'een wielset'.

Tip 2 zou dan kunnen zijn: eerst de hoofdzaken, daarna de details. Hoofdzaken kunnen zijn: wil je 1, 2 of 3 x 9, 10, 11, of 12 versnellingen? HT2 trapas of vierkant? wil je mechanische of hydraulische schijfremmen? Welke naven? carbon voorvork of staal? Sram of Shimano of iets anders?

Meer in de details; welke velgen en spaken? carbon of alu zadelpen, voorbouw, stuur? welke vorm van het stuur eigenlijk? lengte crankarmen, kleur van de buitenkabels en bidonhouders, dynamo of niet, etc.

en o ja. een riser stuur is niet synoniem voor een (min of meer) recht stuur, een riser stuur is een recht stuur met een verhoging. :wink:
Ik zou ondertussen met een schuin oog de maximale belastbaarheid van het frame (fiets+rijder+bagage) van 125 kg in de gaten houden. Alle rekjes op de foto's van Trek impliceren dat het om een pakezel gaat, maar zoals vaak bij Trek is het maar tot 125 kg.

Ik zou ook even nadenken wat je nog meer wil fietsen of waar je voorkeur naar uit gaat, nadat je naar Rome bent gefietst.
Je moet eerst beslissen of je er een recht stuur of een racestuur op gaat zetten want dit gaat de rest van je onderdelen heel hard kleuren. Cru gesteld:
  • racestuur: cranks, derailleurs en shifters (= een groep) uit de road categorie, in oplopende volgorde: Claris, Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura Ace (bij Shimaho)
  • recht stuur: cranks, derailleurs en shifters uit de MTB categorie, eveneens in oplopende volgorde: Acera, Alivio, Deore, SLX, Deore XT, XTR (ook bij Shimano)
Shifters en derailleurs zijn onderling niet (meer) uitwisselbaar, dus je kan niet je fiets afmonteren met Deore materiaal en dan beslissen dat je de boel met Claris shifters op een racestuur wil aansturen, dat werkt niet.

Aangezien het 520 frame voor een racestuur gemaakt is, zou ik het daarbij houden (maar ik rij graag met een racestuur). Als je een recht stuur monteert zul je mogelijk een langere stuurpen moeten gebruiken om goed te zitten.

PS 1: er zijn wel nichemogelijkheden om te combineren tussen road en MTB maar die zijn niet goedkoop en/of niet beginner-vriendelijk.
PS 2: Sram heeft ook groepen maar daar weet ik zelf weinig van. Ook hier een onderscheid tussen road en MTB.
bdr vergeet de Shimano Grx groepset. Die maakt het mogelijk om met een lichter verzet met je racestuur te fietsen.
Daarnaast kan je Sram MTB achterderailleurs aanpassen met een andere kabel 'fin' zodat ze met een road groep werken. Het is idd even doen maar niet heel moeilijk. Er zijn verschillende bronnen te vinden op het internet.

Probleem op dit moment is de levertijd. Sommige dingen zijn echt nauwelijks te krijgen.
Sonny schreef:
ma 22 mar, 2021 08:55
Probleem op dit moment is de levertijd. Sommige dingen zijn echt nauwelijks te krijgen.
Als ik de berichten daarover lees is het misschien zelfs te overwegen om een tweedehands donorfiets te kopen. Misschien vind je wel een fiets, met goede onderdelen maar een lelijk frame, die niemand wil.

Ik zou overigens beginnen met een totaalbegroting te maken, inclusief gereedschap.
Mijn voornaamste vraag: waar moet ik vooral op letten bij het aanschaffen van aparte onderdelen?

Wat wil je met de fiets?
Sportieve houding > racestuur > race- of (wat Sonny zegt) gravel-onderdelen.
Relaxtere houding > recht stuur > mtb onderdelen

Verder is eigenlijk het meest spannende of het wel te krijgen is.
Levertijden van 26 weken voor schakelmateriaal is niet gek.
Maar er zijn alternatieven voor Shimano/sram/Campa.
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.

Omdat ik gewoon ben van op een MTB te rijden, neig ik vooral naar een recht stuur.
Ik zou dan wel een verstelbare stuurpen willen installeren, zodat ik tijdens een fietstocht eventueel de houding wat kan aanpassen met een simpele ingreep.

Dus kom ik terug op mijn oorspronkelijke idee: afmonteren met Deore Trekking schakelmateriaal. Dan kom ik uit op een crankstel T6000 met 3x10 versnellingen en zorg ik voor de bijpassende cassette, ketting en derailleurs.
Waar ik geen ervaring mee heb is het bottom bracket. Ik kan nergens iets vinden over het type dat je juist nodig hebt (press fit of schroefraad) in het Trek 520 frame.

Een tweede grote hoofdbreker zijn de wielen. Mijn eerste idee was om fietsverlichting op batterijen te voorzien, maar het is natuurlijk wel handig als je een dynamo hebt om ook je elektronica op te laden.
Daarom ligt een SON naaf voor de hand, maar zijn er eventueel nog goedkopere alternatieven hiervoor?
Ik zou graag banden willen monteren met een breedte van 42mm. Hiervoor dacht ik aan de Marathon Mondial.

Oh ja, ik weet dat onderdelen niet makkelijk te verkrijgen zijn op het moment. Maar ik heb nog wel even de tijd, en zoeken op het internet vind ik net zo leuk. Het frame zelf wordt geleverd midden mei, dus heb alles ook niet meteen morgen nodig. Mocht de fiets deze zomer niet klaar zijn behelp ik me nog wel een jaartje met m'n oude MTB.
rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Een tweede grote hoofdbreker zijn de wielen. Mijn eerste idee was om fietsverlichting op batterijen te voorzien, maar het is natuurlijk wel handig als je een dynamo hebt om ook je elektronica op te laden.
Daarom ligt een SON naaf voor de hand, maar zijn er eventueel nog goedkopere alternatieven hiervoor?
Ik zou graag banden willen monteren met een breedte van 42mm. Hiervoor dacht ik aan de Marathon Mondial.
Er zijn zeker alternatieven, van Shimano en van Shutter Precision. Zijn goedkoper maar zullen zeer waarschijnlijk veel minder lang meegaan. Hoeveel minder weet ik niet, ik heb de maximale levensduur van een SON naaf nog nooit bereikt (oudste is een kleine 20 jaar oud en heeft dik 100.000km gelopen).
Sportieve houding > racestuur > race- of (wat Sonny zegt) gravel-onderdelen.
Relaxtere houding > recht stuur > mtb onderdelen
Dit lijkt mij normaal gesproken onzin, een sportieve zit is niet afhankelijk van het soort stuur. Bij dit frame (dat gemaakt is voor een racestuur, dus wellicht wat kortere bovenbuis) zou dat natuurlijk wel het geval kunnen zijn.
En barend shifters zouden jouw MTB group kunnen laten werken met een racebocht.
Moet je zelf even uitmaken of je dat makkelijk lijkt.
Ik heb zelf geen ervaring met die barend shifters maar weet wel dat ik veel met m'n handen op de remgrepen fiets en weinig onderaan de bocht => schakelen zou veelal eerst mijn stuur onderin vastgrijpen om dan te kunnen schakelen.

Shadow hier heeft ook speciale remgrepen die compatibel zijn met zijn MTB groep, een duurdere optie voor zover ik me herinner.
rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Omdat ik gewoon ben van op een MTB te rijden, neig ik vooral naar een recht stuur.
OK.

rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Ik zou dan wel een verstelbare stuurpen willen installeren, zodat ik tijdens een fietstocht eventueel de houding wat kan aanpassen met een simpele ingreep.
Verstelbare stuurpennen hebben de neiging om te kraken, dus veel fietsers vervangen die na verloop van tijd naar een vaste. Ik heb er nog liggen die je kan gebruiken maar die moeten wel verstuurd worden vanuit België.

rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Waar ik geen ervaring mee heb is het bottom bracket. Ik kan nergens iets vinden over het type dat je juist nodig hebt (press fit of schroefraad) in het Trek 520 frame.
Volgens mij gewoon BSA 68mm, schroefdraad dus? Anders even naar een Trek-dealer bellen?

rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Daarom ligt een SON naaf voor de hand, maar zijn er eventueel nog goedkopere alternatieven hiervoor?
De nieuwste XT dynamo's krijgen ook goede reviews.
Het is een misverstand (of onkunde...) dat je geen mountainbike crank kunt gebruiken met roadshifters. Ik heb nooit anders gehad.
Ondertussen zijn we enkele maanden verder, en heb ik ondanks de 'onderdelencrisis' bijna alle gewenste onderdelen kunnen vastkrijgen. Enkel het frame zelf nog, maar dat zou volgende week geleverd worden (fingers crossed) én de bagagedrager achteraan.

Dit is de setup:

Frame
Trek 520 frameset

Wielen
Achternaaf Shimano XT FH-M756-A Disc QR
Voornaaf Shutter Precision PD-8 36h
Velgen DT Swiss 545D 28" Disc
Banden Schwalbe Marathon Mondial Evolution 700x40C 42mm
Binnenbanden Schwalbe SV18
Spaken Sapim Strong
Spaaknippels DT Swiss alu / 40 stuks rood
Velglint Schwalbe Super HP 622/28" 22mm 2 stuks
Snelspanner F DT Swiss QR 100mm
Snelspanner R DT Swiss QR 135mm

Aandrijving
Voorderailleur XT FD-T8000-H3
Crankstel XT FC-T8000 170mm 26-36-48t
Achterderailleur XT RD-T8000-SGS
Shifters XT SL-T8000
Cassette XT CS-M771 11-36t
Ketting XT CN-HG95 HG-X 10 speed
Bottom Bracket XT BB-MT800

Remmen
Remmenset Deore BL-T6000 + BR-M6000
Remschijf F SLX SM-RT66 Disc 6 hole 180
Remschijf R SLX SM-RT66 Disc 6 hole 160
Adapter R Disc Brake Adapter for 160 mm Rotors
Adapter F Disc Brake Adapter for 180 mm Rotors

Andere
Zadel Brooks C17 Cambium All Weather
Zadelpen 27,2 Ritchey Comp 2-Bolt Seatpost 400mm
Stuur Ritchey Comp Rizer 31.8 - 740mm / 20mm Rise
Stuurpen Ritchey Comp 4-Axis 30 Degree 31.8 Stem
Bagagerek Tubus Logo Evo - black
Low rider Tubus Tara Lowrider Front Rack - Black
Spatborden SKS Bluemels Primus Matt 53 Mud Guard Set
Voorlicht Busch + Müller Lumotec IQ2 Luxos U
Achterlicht Busch + Müller Toplight Line Brake PlusLED w/ Brake Light
Pedalen Shimano PD-EF202
Achterstandaard XLC KS-R05 Multi II Kickstand
Handvatten Ergon GP3 cork
Bidonhouders Topeak Modula Cage 2
Fietsbel Knog Oi fietsbel

Nu alle onderdelen hier liggen sta ik te popelen om alles inéén te zetten.
Omdat ik ten laatste volgende zomer een trip naar Rome gepland heb (indien de omstandigheden het toelaten dit jaar nog) twijfel ik nog om 47mm banden te monteren ipv de 42mm die ik nu heb. Is dat verschil zo groot?
-Aangezien je bomb proof bouwt (zware velgen, zware spaken, vrij zware banden) zou ik géén SV18 kiezen en ook géén alu nippels.

-Heb je wel de juiste maat frame gekocht? Vanwege 400mm zadelpen, 20mm rise in het stuur, 30graden stem?
Ja, de maten kon ik niet helemaal inschatten. Het frame is een 60cm en dat zou voor mij perfect moeten zijn.
Maar de stuurpen, zadelpen en het stuur had ik nog liggen. Mocht blijken dat ik daar iets aan moet wijzigen nadat ik de fiets kan 'passen' zal dat wel gebeuren. Ik ga het in eerste instantie zo opbouwen.
Ook de binnenbanden SV18 heb ik hier nog liggen, maar heb ook nog enkele andere (SV17, SV19, ...) zelfs van andere merken.

Alleen de spaaknippels: welke zou ik best gebruiken?
spullen die je nog hebt liggen is natuurlijk een prima start :D

De boel nauwkeurig op maat zetten volgt daarna stap voor stap wel.

Messing nippels zijn sterker dan alu. Bijvoorbeeld Sapim Polyax (de messing versie, dus). Kan in zwart, niet in rood.

https://novemberbicycles.com/blogs/blog ... rsus-brass
Grandonneur schreef:
di 18 mei, 2021 20:46
-Aangezien je bomb proof bouwt (zware velgen, zware spaken, vrij zware banden) zou ik géén SV18 kiezen en ook géén alu nippels.
Mee eens. Zo'n fiets zal waarschijnlijk een stuk lekkerder rijden met banden die meer bij het in de 1e post beschreven gebruik passen. Ik fiets met Almotions en Big Apples gerust pittig over onverharde paden.
Ondertussen zijn we bijna een jaar (én een 3000 kilometer) verder.
Gezien de covid toestanden is de reis naar Rome opgeschoven naar de zomer die er nu aankomt. We hebben vorig jaar wel de Bodensee - Königssee Rahdweg ermee gereden.

Mijn bevindingen na een jaar: de fiets rijdt zalig! Qua geometrie zit hij mij als gegoten en kan ik er probleemloos de hele dag op doorbrengen. Hieronder enkele foto's van het voorbije jaar.

Ik zit enkel nog met twee issues:
- ik heb een Tubus Tara frontrack en deze blijkt niet compatibel te zijn met mijn voorvork? Ik zit vooral met de schijfrem en heb geen idee hoe deze te monteren? Ook het feit dat er spatborden op gemonteerd zijn lijkt me niet goed te matchen. Iemand tips?
- voor woon-werk verkeer zijn de 42mm banden ideaal. Zou het een groot verschil zijn om voor mijn Rome trip 47mm banden te monteren?

Bijlagen

Wil de voorvork 47 mm banden? Dat is wel een heel fijne maat.
Kun je ipv een voordrager je spullen verder misschien op bikepackingmanier aan je fiets hangen? Dat fietst meestal ook nog lekkerder. Je hebt achterop al behoorlijk veel.
Het is een mooie fiets geworden. Dat je er lekker op zit is nog veel mooier.
Ik zou die zware expeditietas achterop vervangen door een lichte rugzak.