Opbouw Trek 520 frame

Hallo

Ik ben nieuw hier op het forum, hoewel ik in het verleden al eens enkele keren als 'gast' wat informatie opgevraagd hebt.
Vandaag heb ik een splinternieuw Trek 520 frameset op de kop kunnen tikken. Nu wil ik dat frame als basis gebruiken voor een vakantiefiets, dus moet ik alle onderdelen nog aanschaffen.

Even een antwoord op onderstaande vraagjes:

Houd je van rechtop zitten of van een meer sportieve zit?
Liefst sportief. Nu ben ik wel aan het bekijken of ik een racestuur ga monteren, of eerder een riser. Is natuurlijk ook belangrijk voor de keuze van de groep.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Als ik op vakantie ben hoef ik niet meteen stevig door te fietsen. Als ik op het eindpunt ben betekent dat ook meteen het einde van de reis :(

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?
De laatste jaren ben ik telkens minstens 1x per jaar op fietsvakantie geweest. Meestal reizen van max. 1 week. In 2022 staat er een trip naar Rome op het programma, dit jaar zal nog uitkijken zijn wat de covid maatregelen zullen inhouden. In ieder geval zal de fiets ook gebruikt worden voor dagtochtjes en kleine boodschappen.

En bij de categorie minder noodzakelijk, maar komen uiteindelijk vaak toch aan bod:

Ben je bereid om wat verder te reizen om je fiets te kopen?
Niet van toepassing.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Kan wel handig zijn. Een SON naaf is natuurlijk een oplossing, maar zijn er ook andere modellen op de markt (Shimano?)

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Niet van toepassing

Koop je je fiets voor 'de rest van je leven', of koop je liever om de 5 jaar een nieuwe fiets?
Deze fiets zal ik toch voor minstens 10 jaar gaan gebruiken.

Mijn voornaamste vraag: waar moet ik vooral op letten bij het aanschaffen van aparte onderdelen?
Ik had gedacht een Deore Trekking groep te installeren. Dus rapidfire shifters en MTB remhendels als ik uitga van een riser stuur.
Voor de banden dacht ik aan 42mm banden. Ik denk voornamelijk op asfalt te rijden, maar er zullen wel stukken gravel mijn pad kruisen. Heb ik dan nog voldoende ruimte om spatborden te installeren.
Zadel wordt een Brooks Cambium.

Mijn zoektocht naar onderdelen begint nu pas, dus alle tips en suggesties zijn welkom. Heb wel wat ervaring met reparatie en vervanging van bestaande onderdelen, maar heb nog nooit een fiets vanaf 0 opgebouwd.

Alvast bedankt voor de reacties.
Superleuk! Cool frame. Tip 1 als je zelf een frame gaat opbouwen: maak er wat leuks en unieks van. Je bent niet beperkt tot het kopen van 'een groep' of 'een wielset'.

Tip 2 zou dan kunnen zijn: eerst de hoofdzaken, daarna de details. Hoofdzaken kunnen zijn: wil je 1, 2 of 3 x 9, 10, 11, of 12 versnellingen? HT2 trapas of vierkant? wil je mechanische of hydraulische schijfremmen? Welke naven? carbon voorvork of staal? Sram of Shimano of iets anders?

Meer in de details; welke velgen en spaken? carbon of alu zadelpen, voorbouw, stuur? welke vorm van het stuur eigenlijk? lengte crankarmen, kleur van de buitenkabels en bidonhouders, dynamo of niet, etc.

en o ja. een riser stuur is niet synoniem voor een (min of meer) recht stuur, een riser stuur is een recht stuur met een verhoging. :wink:
Ik zou ondertussen met een schuin oog de maximale belastbaarheid van het frame (fiets+rijder+bagage) van 125 kg in de gaten houden. Alle rekjes op de foto's van Trek impliceren dat het om een pakezel gaat, maar zoals vaak bij Trek is het maar tot 125 kg.

Ik zou ook even nadenken wat je nog meer wil fietsen of waar je voorkeur naar uit gaat, nadat je naar Rome bent gefietst.
Je moet eerst beslissen of je er een recht stuur of een racestuur op gaat zetten want dit gaat de rest van je onderdelen heel hard kleuren. Cru gesteld:
  • racestuur: cranks, derailleurs en shifters (= een groep) uit de road categorie, in oplopende volgorde: Claris, Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura Ace (bij Shimaho)
  • recht stuur: cranks, derailleurs en shifters uit de MTB categorie, eveneens in oplopende volgorde: Acera, Alivio, Deore, SLX, Deore XT, XTR (ook bij Shimano)
Shifters en derailleurs zijn onderling niet (meer) uitwisselbaar, dus je kan niet je fiets afmonteren met Deore materiaal en dan beslissen dat je de boel met Claris shifters op een racestuur wil aansturen, dat werkt niet.

Aangezien het 520 frame voor een racestuur gemaakt is, zou ik het daarbij houden (maar ik rij graag met een racestuur). Als je een recht stuur monteert zul je mogelijk een langere stuurpen moeten gebruiken om goed te zitten.

PS 1: er zijn wel nichemogelijkheden om te combineren tussen road en MTB maar die zijn niet goedkoop en/of niet beginner-vriendelijk.
PS 2: Sram heeft ook groepen maar daar weet ik zelf weinig van. Ook hier een onderscheid tussen road en MTB.
bdr vergeet de Shimano Grx groepset. Die maakt het mogelijk om met een lichter verzet met je racestuur te fietsen.
Daarnaast kan je Sram MTB achterderailleurs aanpassen met een andere kabel 'fin' zodat ze met een road groep werken. Het is idd even doen maar niet heel moeilijk. Er zijn verschillende bronnen te vinden op het internet.

Probleem op dit moment is de levertijd. Sommige dingen zijn echt nauwelijks te krijgen.
Sonny schreef:
ma 22 mar, 2021 08:55
Probleem op dit moment is de levertijd. Sommige dingen zijn echt nauwelijks te krijgen.
Als ik de berichten daarover lees is het misschien zelfs te overwegen om een tweedehands donorfiets te kopen. Misschien vind je wel een fiets, met goede onderdelen maar een lelijk frame, die niemand wil.

Ik zou overigens beginnen met een totaalbegroting te maken, inclusief gereedschap.
Mijn voornaamste vraag: waar moet ik vooral op letten bij het aanschaffen van aparte onderdelen?

Wat wil je met de fiets?
Sportieve houding > racestuur > race- of (wat Sonny zegt) gravel-onderdelen.
Relaxtere houding > recht stuur > mtb onderdelen

Verder is eigenlijk het meest spannende of het wel te krijgen is.
Levertijden van 26 weken voor schakelmateriaal is niet gek.
Maar er zijn alternatieven voor Shimano/sram/Campa.
Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken.

Omdat ik gewoon ben van op een MTB te rijden, neig ik vooral naar een recht stuur.
Ik zou dan wel een verstelbare stuurpen willen installeren, zodat ik tijdens een fietstocht eventueel de houding wat kan aanpassen met een simpele ingreep.

Dus kom ik terug op mijn oorspronkelijke idee: afmonteren met Deore Trekking schakelmateriaal. Dan kom ik uit op een crankstel T6000 met 3x10 versnellingen en zorg ik voor de bijpassende cassette, ketting en derailleurs.
Waar ik geen ervaring mee heb is het bottom bracket. Ik kan nergens iets vinden over het type dat je juist nodig hebt (press fit of schroefraad) in het Trek 520 frame.

Een tweede grote hoofdbreker zijn de wielen. Mijn eerste idee was om fietsverlichting op batterijen te voorzien, maar het is natuurlijk wel handig als je een dynamo hebt om ook je elektronica op te laden.
Daarom ligt een SON naaf voor de hand, maar zijn er eventueel nog goedkopere alternatieven hiervoor?
Ik zou graag banden willen monteren met een breedte van 42mm. Hiervoor dacht ik aan de Marathon Mondial.

Oh ja, ik weet dat onderdelen niet makkelijk te verkrijgen zijn op het moment. Maar ik heb nog wel even de tijd, en zoeken op het internet vind ik net zo leuk. Het frame zelf wordt geleverd midden mei, dus heb alles ook niet meteen morgen nodig. Mocht de fiets deze zomer niet klaar zijn behelp ik me nog wel een jaartje met m'n oude MTB.
rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Een tweede grote hoofdbreker zijn de wielen. Mijn eerste idee was om fietsverlichting op batterijen te voorzien, maar het is natuurlijk wel handig als je een dynamo hebt om ook je elektronica op te laden.
Daarom ligt een SON naaf voor de hand, maar zijn er eventueel nog goedkopere alternatieven hiervoor?
Ik zou graag banden willen monteren met een breedte van 42mm. Hiervoor dacht ik aan de Marathon Mondial.
Er zijn zeker alternatieven, van Shimano en van Shutter Precision. Zijn goedkoper maar zullen zeer waarschijnlijk veel minder lang meegaan. Hoeveel minder weet ik niet, ik heb de maximale levensduur van een SON naaf nog nooit bereikt (oudste is een kleine 20 jaar oud en heeft dik 100.000km gelopen).
Sportieve houding > racestuur > race- of (wat Sonny zegt) gravel-onderdelen.
Relaxtere houding > recht stuur > mtb onderdelen
Dit lijkt mij normaal gesproken onzin, een sportieve zit is niet afhankelijk van het soort stuur. Bij dit frame (dat gemaakt is voor een racestuur, dus wellicht wat kortere bovenbuis) zou dat natuurlijk wel het geval kunnen zijn.
En barend shifters zouden jouw MTB group kunnen laten werken met een racebocht.
Moet je zelf even uitmaken of je dat makkelijk lijkt.
Ik heb zelf geen ervaring met die barend shifters maar weet wel dat ik veel met m'n handen op de remgrepen fiets en weinig onderaan de bocht => schakelen zou veelal eerst mijn stuur onderin vastgrijpen om dan te kunnen schakelen.

Shadow hier heeft ook speciale remgrepen die compatibel zijn met zijn MTB groep, een duurdere optie voor zover ik me herinner.
rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Omdat ik gewoon ben van op een MTB te rijden, neig ik vooral naar een recht stuur.
OK.

rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Ik zou dan wel een verstelbare stuurpen willen installeren, zodat ik tijdens een fietstocht eventueel de houding wat kan aanpassen met een simpele ingreep.
Verstelbare stuurpennen hebben de neiging om te kraken, dus veel fietsers vervangen die na verloop van tijd naar een vaste. Ik heb er nog liggen die je kan gebruiken maar die moeten wel verstuurd worden vanuit België.

rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Waar ik geen ervaring mee heb is het bottom bracket. Ik kan nergens iets vinden over het type dat je juist nodig hebt (press fit of schroefraad) in het Trek 520 frame.
Volgens mij gewoon BSA 68mm, schroefdraad dus? Anders even naar een Trek-dealer bellen?

rataplan schreef:
ma 22 mar, 2021 11:18
Daarom ligt een SON naaf voor de hand, maar zijn er eventueel nog goedkopere alternatieven hiervoor?
De nieuwste XT dynamo's krijgen ook goede reviews.
Het is een misverstand (of onkunde...) dat je geen mountainbike crank kunt gebruiken met roadshifters. Ik heb nooit anders gehad.