Aanschaf "oude" nieuwe fiets

Hallo,

Er staan best veel vooral oudere modellen vakantiefietsen te koop wat eigenlijk zonde is om te laten lopen maar er zijn nu ook modernere eisen aan een vakantiefiets.
Zelf wil ik een goede LED verlichting inclusief naafdynamo en oplaad mogelijkheden voor telefoon e.d.
Er wordt nog best veel gevraagd voor deze oudere Koga of Santos modellen om er daarna ook nog aanpassingen aan te gaan doen maak een oude fiets soms niet interessant.
Ik zoek al een tijdje naar een Koga WorldTraveller maar waar ligt het omslagpunt waar het nog interesant is om aan zo'n oude fiets te beginnen of een nieuwe te kopen.
Mijn plannen hebben geen Rohloffnaaf nodig.
Dus de vraag concreet : wat is een noodzakelijke aanpassing aan een bijv 26" Koga WorldTraveller Of Santos Travelmaster om er modern mee te kunnen reizen, wat zou jij beslist op een fiets nodig hebben.
Welke kosten gaan daar mee gemoeid?

Edit : mijn lengte is 1,76, het budget afhankelijk van uitvoering en leeftijd maar zeker niet duurder dan 1500 euro en mocht een mede forumlid iets te koop weten hoor ik dat graag
Als je het hebt over een gebruikte fiets dan moet je rekenen op slijtage van van alles. Voor het overige zijn de eisen niet zo hoog. Goed licht vind ik fijn (en ik heb een Son naaf) maar kan ook met een dynamo op de band. Per slot is dat licht echt niet vaak nodig. Opladen van speeltjes doe ik niet. Mijn Etrex 30 gps doet het iets van 5 dagen op een setje oplaadbare batterijen, dus op een gewone vakantietocht zijn wat reserve batterijen genoeg. Mijn telefoon staat meestal uit en kan ik bijladen vanuit een kleine battery pack.
De grootste verschillen met oudere fietsen zijn dat we nu bredere banden gebruiken maar dat is ook al weer zeker tien jaar zo.
Realiseer je overigens dat echte vakantiefietsen heel wat kilometers gemaakt kunnen hebben. Als je geld wilt besparen kun je beter kijken naar weinig gebruikte iets minder extreme modellen. Er zijn heel wat van zulke Kogas te koop die nooit veel verder dan de tennisbaan geweest zijn. Kijk of er 40-42 mm banden op passen en neem iets minder bagage mee.
Volgens mij geef je zelf al de meeste antwoorden op je eigen vragen. De fietsen die je noemt hebben zich al jarenlang bewezen dus daar zou ik niet teveel aan twijfelen. Wel zijn natuurlijk de staat en vooral de maat belangrijk. De 26 inch modellen kunnen vaak prima brede banden kwijt ook. Misschien het lijstje met modellen nog wat aanvullen? Een Avaghon bijvoorbeeld, en VSF zitten hier ook wel fans van. Anderen pakken liever een mountainbike frame en bouwen die zelf op. Kijk dan in 26 inch bijvoorbeeld eens naar een Santos SCC01 of SCC02.

dremarcus schreef:
zo 21 mar, 2021 10:01

Zelf wil ik een goede LED verlichting inclusief naafdynamo en oplaad mogelijkheden voor telefoon e.d.
Dit is blijkbaar wat je wil.

dremarcus schreef:
zo 21 mar, 2021 10:01

Dus de vraag concreet : wat is een noodzakelijke aanpassing aan een bijv 26" Koga WorldTraveller Of Santos Travelmaster om er modern mee te kunnen reizen, wat zou jij beslist op een fiets nodig hebben.
Voor jou dus blijkbaar, als dit er niet op zit bij aankoop, een voorwiel met naafdynamo, verlichting en een omvormer om je electronica op te laden. Laat het originele wiel intact zodat je daar de fiets altijd mee kunt verkopen. Zelf zou ik een schijfrem exemplaar van de naafdynamo nemen, zodat deze eventueel mee kan naar de volgende fiets.

dremarcus schreef:
zo 21 mar, 2021 10:01

Welke kosten gaan daar mee gemoeid?
Naafdynamo, velg, spaken, nippels, kosten inspaken. En dan een omvormer en koplampje en achterlicht naar wens. Kijk voor prijzen van een wiel bijvoorbeeld eens bij Bike4Travel. Ook M-Gineering heeft een rekenvoorbeeld voor kosten van een wiel spaken op de website staan. Kijken bij 1 van de Duitse webshops kan ook nog, of kijken in het onderschrift van iemand op het forum of gun het je favoriete fietsenmaker? Zelf een wiel (leren?) spaken kan natuurlijk ook nog.

Als je permanent stroom gaat vragen zou ik de goedkopere modellen naafdynamo's van Shimano laten liggen omdat daar best een verschil in belaste weerstand in zit met de duurdere. Son is een stuk duurder en Shutter Precision zit daar dan weer tussen.

En mocht je er nog niet mee bekend zijn, kijk eens bij Wim en Michiel:

https://fietsvakantie.home.blog/

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Ik denk dat je een betere zaak kan doen als je de merken Santos, Koga en Idworx links laat liggen want die prijzen worden ferm de hoogte in getakeld door de bekende handelaren uit Haarlem (Jan Hoedje), Beek/Maasmechelen (B) (Go Cycle) en wie was er nog?
dremarcus schreef:Ik zoek al een tijdje naar een ... maar waar ligt het omslagpunt waar het nog interesant is om aan zo'n oude fiets te beginnen of een nieuwe te kopen.
Dat is helemaal aan jezelf. Sommige fietsen die tweedehands door particulieren* worden aangeboden zijn nauwelijks gebruikt, waarmee ik bedoel dat ze technisch gezien nog 95% van hun levensduur voor zich hebben, ook al zijn ze 10 jaar oud.
Als zo'n fiets qua maat, rijeigenschappen en toepassing (bagage) voor jou de juiste is, is het bijna altijd de moeite waard om er verdere aanpassingen aan te doen als zadel, tandwielen, dragers, spatborden, naafdynamo, electronica, stuurpen, zadelpen etc. etc.

*: Met handelaren moet je, met excuses aan de goede handelaren, zoals gezegd oppassen. Niet alleen zijn die qua prijs veel minder gunstig, ze spiegelen zaken ook wel rooskleuriger voor dan de werkelijkheid is, om zo maar te zeggen.
bdr schreef:
zo 21 mar, 2021 13:31
Ik denk dat je een betere zaak kan doen als je de merken Santos, Koga en Idworx links laat liggen want die prijzen worden ferm de hoogte in getakeld door de bekende handelaren uit Haarlem (Jan Hoedje), Beek/Maasmechelen (B) (Go Cycle) en wie was er nog?
Ja, sinds een half jaar of zoiets maanden is ook Phelo Cycle (Wageningen) erg actief op marktplaat.

Ik heb ook mijn bedenkingen bij dit soort opkopers maar in mijn vriendenkring had iemand op korte termijn een goede vakantiefiets nodig net voor de vakantie en heeft die bij een van deze zaken gekocht en ze is er nog steeds tevreden over.
Misschien even erbij zetten hoe lang je bent en wat je budget is? Kan zijn dat 1 van je medeforummers misschien wel een passende fiets voor je heeft, of er eentje weet te staan in het tweedehands rijtje van de lokale fietsenmaker?
Wim schreef:
zo 21 mar, 2021 10:17
Als je het hebt over een gebruikte fiets dan moet je rekenen op slijtage van van alles.
Een fiets van een gerenommeerd merk zal minder snel onverwachte slijtage kennen?
De trapas,naven,balhoofd zal best lang meegaan toch?
Wim schreef:
zo 21 mar, 2021 10:22
. Als je geld wilt besparen kun je beter kijken naar weinig gebruikte iets minder extreme modellen. Er zijn heel wat van zulke Kogas te koop die nooit veel verder dan de tennisbaan geweest zijn. Kijk of er 40-42 mm banden op passen en neem iets minder bagage mee.
Over welke modellen hebben we het dan? Ik ben niet zo bekend met het hele assortiment van al die merken.
Mijn doel is Europa dus zelf vind ik dat niet extreem.
Het hangt met name af van onderhoud (hoe is het afgesteld geweest, zijn delen tijdig vervangen) en uiteraard gebruik. Het zijn allemaal slijtagedelen. Of de naam die op het frame staat nou duurbetaald is geweest of niet. Duurbetaalde fietsen komen nog wel eens tekort aan onderhoud want hé, dure fiets, die moet het toch wel kunnen hebben, had ie maar geen dure fiets moeten worden.
Tandwielen voor en achter, ketting, banden en velgen zijn allemaal slijtonderdelen die niet wezenlijk verschillen tussen dure en goedkope merken. Als ze allemaal aardig op zijn kan de rekening best redelijk hoog zijn als je dat door de fietsenmaker laat vervangen (dit moet je eigenlijk zelf kunnen). Balhoofden hoeven bij net onderhoud zelden vervangen te worden. Vermijd een verende voorvork.
Een nieuw frame van goede kwaliteit start van 400 euro met wat zoeken tot 600 à 700 euro, enkel titanium of opvallend mooi afgewerkte frames zitten buiten die prijsvork. Alles wat je moet vervangen aan een tweedehandsfiets kost evenveel als het zou kosten voor een nieuwe fiets. Een goede tweedehands reisfiets heeft wel wat onderdelen die beperkt slijten en als je ze nieuw moet kopen snel de prijs opdrijven, zoals dragers, spatborden en stuur en zadel (als die zijn wat je zou willen).
Voor mezelf zie ik dat op de dure tweedehands reisfietsen (slijtage)onderdelen zitten waar ik eigenlijk geen geld wil aan geven (zoals originele XT cassettes en lelijke sturen) en dat bv een naafdynamo ontbreekt. Dus ik zoek liever tweedehands fietsen, waar de gemonteerde onderdelen versleten zijn, maar het frame bovengemiddeld is.
Zoals al aangehaald vind je vaak mooiere deals als je de wat onbekendere merken zoekt: vittorio (opletten dat er voldoende brede banden in kunnen), van herwerden, jan janssens of snel (al is dat een slechte naam om op te zoeken).
Voor naafdynamo's en lampen, kan je bij kurbelix.de scherpe prijzen vinden. Qua levensduur zijn de shimano naafdynamo's zeker niet slecht, zeker niet in vergelijking met de prijs.
Voor een dergelijke tocht zou ik kijken naar bijvoorbeeld een Koga van 300-400 euro. Daarvan zijn er best veel te vinden, op marktplaats, maar zeker ook bij een fietsenwinkel in een dure buurt, waar die fietsen na tien jaar in de schuur en af en toe een ritje naar een pannenkoekenhuis nu worden vervangen door ebikes. Daarmee kun je prima lange tochten maken in zowat heel Europa, zeker als je er 42 mm banden in kunt krijgen.
Zelf in 2006 een Koga WT gekocht voor E 800,- met 30.000 km op de teller. Jose kocht haar Santos TM in 2014 voor E 1200,- [met 200 km op de teller !] In 2016/17 onze wereldreis van 20.000 km, en mijn Koga heeft r nu 70.000 op zitten . Zou zo morgen kunnen vertrekken voor een volgende 20.000. Grote beurt elke 10.000 km en je bent weer een jaar klaar voor E 200 als je 't zelf doet of E 800 ,- door een specialist.
Lees de verhalen er op na van leden die met een nieuwe fiets vertrokken en de materiaal-ellende. Ik zeg " 1o.ooo km inrijden, en dan dan weet je dat de kinderziektes er uit zijn. Gebruikt materiaal geeft veel rust en zekerheid bovendien je hebt dan de ideale zit en houding te pakken.
Zomaar wat gedachtes van Pier.
Sterkte.
Piviets 800 euro voor een grote beurt??? :-(
Die 20.000 km beurt betaalde ik in de australische Outback waar de onderdelen worden ingevlogen vanuit Sydney. Had het wel zelf willen doen maar geen gereedschap bij ons . En erg hoge uurlonen in Oz. Blijft natuurlijk een lachertje ; 4 cent /km. voor een wereldreis.
Pier.