Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met rollerbrakeremmen - Forum Wereldfietser

Problemen met rollerbrakeremmen

Wij hebben een babboe curve elektrische bakfiets. Het is een driewieler en heeft vooraan twee rollerbrakeremmen.

Ik ben nu mezelf aan het leren hoe ik die kan afstellen aangezien we meer op fietsvakantie willen gaan. Nu blijkt dat poepsimpel te zijn.
Echter is het zo dat ik ze niet goed afgesteld krijg op elkaar. De rechterrem staat volledig los en de linker staat volledig vast. En toch remt de rechterrem harder als de linkse. Het valt mij op dat de rechterrem schuurt tijdens het remmen en zelfs piept bij zeer hard remmen. Dat schuren doet hij ook zonder te remmen.

Is er iets mis met mijn rechterrem? En kan ik dit zelf repareren?

De fiets is 3 jaar oud en heeft ongeveer 5500km gefietst. We hebben die kilometers vooral in de stad afgelegd. Dus er is veel geremd. Zeker in de drukke schoolgebieden moesten er al veel noodstops gemaakt worden. De bakfiets is uiteraard niet ligt dus ik kan me voorstellen dat de remmen hard slijten.

Achteraan zit er een schijfrem op. Die is en goede 1000km geleden voor het eerst vervangen.

Kan iemand mij de juiste kant op sturen? Ik heb al wat Youtube filmpjes opgezocht over het onderhouden van rollerbrakeremmen. Maar ik zou eerst graag weten waar ik aan moet denken voordat ik eraan begin.


Alvast bedankt voor de info :)
kun je foto's van de naven plaatsen? (ik ben benieuwd naar merk en model).

ben je handig genoeg om de wielen uit de bakfiets te halen en de naven open te halen?

met het eventueel inspaken van een nieuwe trommelremnaaf wil ik je wel helpen (ik woon net ten O van Rotjeknor). (stuur me dan een pb)
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ergens moet de remkracht verdeeld worden tussen de twee remmen, dat is waar ik zou gaan zoeken. En wellicht is de éne kabel wat stroever dan de andere.
Ik denk dat er juist wat mis is met de linker trommelrem. Als ik het goed begrijp remt die minder dan de rechter ook al staat de linker strakker afgesteld.

Dingen die je kan controleren om de remkracht en doseerbaarheid, of problemen met blijven hangen, te verbeteren:
  • staat van de remkabels, moeten soepel bewegen
  • het kantelasje door de ankerplaat moet goed gesmeerd en roestvrij zijn. dit is zeker na een winterseizoen met strooizout nog wel eens een probleem, gaat roesten en dan remt het allemaal zeer matig. Maar is makkelijk te verhelpen, zie onder.
  • zorg dat de remvoering en trommel zelf vetvrij blijft. eventueel met remmenreiniger of aceton goed schoonmaken
  • mogelijk is de remvoering niet goed passend op de trommel, dit is wel onwaarschijnlijk na 5000km. dit kan verbeterd worden met opschuren van de remvoering met schuurpapier, en de trommel met schuurpapier of een staalborstel.
Mogelijk kan de handleiding op velomobiel.nl hier uitkomst bieden, velomobielen zijn ook uitgerust met trommelremmen links en rechts. Zie https://www.velomobiel.nl/handleidingen ... ng2013.pdf pagina 20, Remmen.

Edit: ik denk niet dat de rem na 5500km al versleten is, afhankelijk van het type. De 90mm Sturmey Archer remmen op mijn fiets zitten er al 40 000km op incl ritten met vakantiebagage door de bergen, en zijn nog niet versleten.
Mijn excuses. Ik was verkeerd over welke remmen ik had. Het zijn dus rollerbrakeremmen en geen trommelremmen. Ik neem aan dat dit de zaak een beetje veranderd?
Ja, in de remmen zit een zwart kunststof/rubber dopje, die er uit en rollerbrake remvet er in, het rauwe geluid betekend dat de rem droog is, hopelijk gaan de remmen dan weer gelijk remmen, zo niet nieuwe remmen er op, neem dan de extra sterke versie, de remmen kosten niet erg veel een een paar goede remmen op je bakfiets zijn wel aan te raden.
Mr. Z schreef:
za 20 mar, 2021 20:29
Ja, in de remmen zit een zwart kunststof/rubber dopje, die er uit en rollerbrake remvet er in, het rauwe geluid betekend dat de rem droog is, hopelijk gaan de remmen dan weer gelijk remmen, zo niet nieuwe remmen er op, neem dan de extra sterke versie, de remmen kosten niet erg veel een een paar goede remmen op je bakfiets zijn wel aan te raden.
Na wat onderzoek (naar het juiste remsysteem dit keer :roll: ) ben ik er al snel achter gekomen dat er niet veel opties zijn inderdaad. Smeren of vervangen. Ik denk dat smeren het geval gaat zijn.

Hoe kan ik controleren of de remmen versleten zijn? Of kom je hier pas achter als je merkt dat smeren niet meer helpt?
Voordat je de remmen vervangt zou ik toch eerst even de kabels controleren.

Sheldon Brown heeft een mooie pagina over onderhoud: https://www.sheldonbrown.com/rollerbrak ... %20squeeze.
Nou rollerbrake remmen slijten eigenlijk niet maar er is wel verschil in remkracht tussen verschillende type's en jaartallen, en als een rem droog goed heet geremd is kunnen ze ook wat anders gaan remmen.
De huidige rollerbrake bedoelt voor e-bike en bakfiets remt echt goed, gok dat die niet op je Baboe zitten dus zou beter gaan remmen.. [ maar wel een kas dat je Baboe daar weer wat minder tegen kan.]

Maar zou ze eerst eens smeren en dan kijken of je tevreden bent :wink:
In tegenstelling tot wat hier eerder werd gezegd (en wat je intuitief zou vermoeden) moet er in een roller brake wel degelijk vet zitten. Dit vet moet nu en dan ook aangevuld worden, dat hoort bij het onderhoud van dit onderdeel. DIt is geen broodje aap verhaal want Shimano levert hiervoor een specifiek roller brakevet. Verschillende modellen hebben tevens een klein zwart klepje waarlangs je dit vet in de naaf kan aanbrengen.

Wanneer zo een rem droog komt te staan (zonder vet) dan neemt de remkracht zeer sterk toe en piepen klinkt ook als iets wat niet meer gesmeerd loopt zoals het hoort.
Ik vermoed dus dat een van je voorremmen een extra portie vet nodig heeft. Ik zou in elke geval eerst uitsluiten dat dit niet het geval is vooraleer je begint met een nieuwe naaf invlechten.
Dus eens smeren, rondje fietsen en enkele keren flink in de remmen gaan en dan pas de boel netjes afstellen.

Succes!

https://defietssite.nl/de-roller-brake/
Ah, ja, rollerbrakes zijn hele andere dingen dan trommelremmen. En inderdaad, die moet je af en toe smeren met dat speciale Shimano rollerbrake vet.

Mocht dat niet helpen, kan je het mechanisme vervangen. Dat kan zonder de naaf te vervangen overigens, dus opnieuw spaken is niet nodig.

Naar mijn ervaring zijn die rollerbrakes allemaal net wel wat minder dan trommelremmen, vooral de duurzaamheid en remkracht zijn wat minder en ze raken ook sneller oververhit, en ze rammelen vaak en kunnen aanlopen.
bast1aan schreef:
za 20 mar, 2021 21:10
Naar mijn ervaring zijn die rollerbrakes allemaal net wel wat minder dan trommelremmen, vooral de duurzaamheid en remkracht zijn wat minder en ze raken ook sneller oververhit, en ze rammelen vaak en kunnen aanlopen.
Wanneer heb jij voor het laatst op een op een fiets met rollerbarake's gereden? De laatste paar jaar zijn ze echt best goed en helemaal de versie voor de e-bike, dat remt, nu ja zou er geen berg met bepakking op mn fiets af willen maar in de stad krijg je ze niet heet met de dikke koelschijf er op.
Mr. Z schreef:
za 20 mar, 2021 21:32
Wanneer heb jij voor het laatst op een op een fiets met rollerbarake's gereden? De laatste paar jaar zijn ze echt best goed en helemaal de versie voor de e-bike, dat remt, nu ja zou er geen berg met bepakking op mn fiets af willen maar in de stad krijg je ze niet heet met de dikke koelschijf er op.
Mijn vriendin heeft een fiets met rollerbrakes die ik wel eens gebruik en onderhoud, maar dat is inderdaad niet een recente.
Ik ga ze smeren en hopen dat het probleem is opgelost.

Bij het aankopen hadden we de optie om ook vooraan schijdremmen te laten monteren. Ging "maar" over 100 euro extra. De fietsenzaak vond dat absoluut niet nodig. Wilde het toen liever wel maar heb mij toch laten overhalen om het niet te doen.

Blijkt dat het een slechte fietsenzaak is helaas. Jarenlang problemen gehad met deze en andere fietsen. Problemen die opgelost waren eens we bij een andere fietsemaker gingen. Maarja, deze remmen zijn nu ook geen ramp. Maar ik denk dat onze fietsenmaker ze nooit gesmeerd heeft. Want ze schuren al een tijdje en hen hem het laatste jaar regelmatig moeten binnensteken om de remmen weeral opnieuw af te laten stellen.


Maar ik ben van plan om zoveel mogelijk zelf te doen aan onze fietsen in de toekomst. Hopelijk lukt dit eerste projectje al meteen :) kan niet zo moeilijk zijn lijkt me.
Shorttrack schreef:
za 20 mar, 2021 23:41

Bij het aankopen hadden we de optie om ook vooraan schijdremmen te laten monteren. Ging "maar" over 100 euro extra. De fietsenzaak vond dat absoluut niet nodig. Wilde het toen liever wel maar heb mij toch laten overhalen om het niet te doen.
In de stad zijn de betere rollerbrakes of trommelremmen voldoende. Maar als je in de bergen fietst, neem dan velg- of schijfremmen. Voel maar eens hoe heet iedere rem is na een steile bergafdaling. Een gesloten remsysteem kan op de fiets eventueel wel hard remmen, maar niet goed langdurig.

Hans
Shorttrack schreef:
za 20 mar, 2021 23:41
Ik ga ze smeren en hopen dat het probleem is opgelost.
Nog even voor de duidelijkheid: die remmen kunnen knap heet worden, je moet daarom specifiek het vet van Shimano gebruiken. Gewoon vet werkt ook, totdat de temperatuur zo hoog is dat het ontleedt, op dat moment wordt de remwerking in één klap zo hoog dat ze kunnen blokkeren. Het Shimano-vet heeft een hoog aandeel grafiet dat ook blijft smeren bij hoge temperaturen.
Mijn ervaring is beperkt tot de stadsfiets van mijn dochter, maar erg vrolijk word ik niet van de kwaliteit van rollerbrakes. De SA trommelremmen op mijn Koga stadsfiets uit 1988 remmen krachtiger en zijn beter te moduleren. Ze zijn ook een stuk makkelijker los te halen als ik een band moet verwisselen. Ze zien er ok nog eens veel mooier uit met glimmend gepolijst alu.
Ja, ik zie niet snel rollerbrakes op velomobielen gemonteerd worden. SA trommels volstaan wel, zeker de 90mm versie, ook al moet je met lange afdalingen inderdaad oppassen met oververhitting, maar ze kunnen best wat hebben en vallen niet zomaar uit. En er zijn ook oplossingen om oververhitting te voorkomen.

Hoewel wat Mr. Z zegt wel interessant is, dat rollerbrakes recent flink zijn verbeterd. Ik zal dat onthouden mochten we de rollerbrakes van mijn vriendin moeten vervangen (als ze compatible zijn met de oude naven)
bast1aan schreef:
zo 21 mar, 2021 11:24


Hoewel wat Mr. Z zegt wel interessant is, dat rollerbrakes recent flink zijn verbeterd. Ik zal dat onthouden mochten we de rollerbrakes van mijn vriendin moeten vervangen (als ze compatible zijn met de oude naven)
Zijn ze :wink:
Mooie vriendin heb jij Bastiaan. piepen doet ze zeker ook zonder dat je knijpt. :wink:

En ja ik snap wel dat je de fiets van je vriendin bedoelt.