Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met rollerbrakeremmen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Problemen met rollerbrakeremmen

bast1aan schreef:
zo 21 mar, 2021 11:24
Ja, ik zie niet snel rollerbrakes op velomobielen gemonteerd worden. SA trommels volstaan wel, zeker de 90mm versie, ook al moet je met lange afdalingen inderdaad oppassen met oververhitting, maar ze kunnen best wat hebben en vallen niet zomaar uit. En er zijn ook oplossingen om oververhitting te voorkomen.

Hoewel wat Mr. Z zegt wel interessant is, dat rollerbrakes recent flink zijn verbeterd. Ik zal dat onthouden mochten we de rollerbrakes van mijn vriendin moeten vervangen (als ze compatible zijn met de oude naven)
Ik heb alleen slechte ervaringen, maar dat betreft fietsen van 10 jaar geleden. Ik vond ze slecht werken. Met een beetje kracht op de handgreep ineens te hard remmen, maar als je doortrekt, dan volgen ze niet meer.. Maar dat kan ondertussen verbeterd zijn.

Wat ik me af vraag is hoe makkelijk/moeilijk het zit met de slijtdelen nu.

In elk geval, als je weet wat schijfremmen nog kosten, dan vind ik het eigenlijk spijtig dat je die 100€ niet extra betaald hebt. Schijfremmen zijn nu eenmaal wat meer betrouwbaar, makkelijk na te kijken, en het is ook simpel en goedkoop om eens wat blokjes te vervangen.
Blackbelt schreef:
ma 22 mar, 2021 16:38
In elk geval, als je weet wat schijfremmen nog kosten, dan vind ik het eigenlijk spijtig dat je die 100€ niet extra betaald hebt. Schijfremmen zijn nu eenmaal wat meer betrouwbaar, makkelijk na te kijken, en het is ook simpel en goedkoop om eens wat blokjes te vervangen.
Qua onderhoud met het hele jaar door dagelijks fietsen heb ik dan wel weer mijn twijfels bij (fiets)schijfremmen. Ik heb er slechte ervaring mee, blokjes slijten als een gek met slecht weer, aanloopproblemen, zuigers roesten vast met strooizout, ik had er teveel sores aan. Maar ook hier zullen hopelijk ondertussen een hoop zaken zijn verbeterd. Maar het feit dat de achterschijfrem van TS na 4000km al vervangen moest worden vind ik ook een veeg teken.
Ik heb het probleem kunnen vinden.

Eerst netjes de handleiding gevolgd en de remmen bijgevuld met het speciale vet. Maar het schuren werd niet minder.
Heb dus maar besloten om de rem te demonteren. Er was zand ingekomen.
Alles netjes schoongemaakt en heb dan alles meteen handmatig ingevet.

Nu kan ik mij het niet meer herinneren hoe het daarvoor was maar het wiel loopt nu een beetje stroever. Als ik hem een zet geef dan staat hij na een keer of 3 of 4 rond draaien alweer stil. De andere rem die nog niet behandeld is blijft veel langer doordraaien.

Heb ik het nu te veel ingevet? of juist te weinig? Moeilijk voor jullie om te zegge natuurlijk.

Alles zag er trouwens nog goed uit. Geen krassen door het zand.
Shorttrack schreef:
di 23 mar, 2021 08:28
Ik heb het probleem kunnen vinden.

Eerst netjes de handleiding gevolgd en de remmen bijgevuld met het speciale vet. Maar het schuren werd niet minder.
Heb dus maar besloten om de rem te demonteren. Er was zand ingekomen.
Alles netjes schoongemaakt en heb dan alles meteen handmatig ingevet.

Nu kan ik mij het niet meer herinneren hoe het daarvoor was maar het wiel loopt nu een beetje stroever. Als ik hem een zet geef dan staat hij na een keer of 3 of 4 rond draaien alweer stil. De andere rem die nog niet behandeld is blijft veel langer doordraaien.

Heb ik het nu te veel ingevet? of juist te weinig? Moeilijk voor jullie om te zegge natuurlijk.

Alles zag er trouwens nog goed uit. Geen krassen door het zand.
Goed bezig geweest dus|

Het vet is het probleem niet, gok eerder dat de afstelling van de conus aan de rem kant strakker is komen te staan.
[of kabel te strak maar dat zou je zelf wel hebben gemerkt]
Kan best zijn dat het nieuwe vet voor beetje extra weerstand zorgt. Waarschijnlijk is dat maar tijdelijk, ik zou na een week nog eens kijken.
Als die rollerbrake vol zand zat is het niet onmogelijk dat ook de lagering van het wiel (cup-conus) vol zand zit.
Vandaag ook de linkerrem aangepakt. Was veel minder vuil maar toch zat er wat zand in. Wat mij opvalt is dat beide remmen toch blijven schuren nadat ik alles schoon heb gemaakt en opnieuw ingevet. De fiets van mijn schoonmoeder heeft ook rollerbrake remmen. Ik heb het idee dat dat wiel veel soepeler loopt en ook minder schuurt. En die heeft ook een dynamo in haar voorwiel.

Heb dit maal de onderdelen van de rem nog eens extra nagekeken. Er was 1 deel dat toch wel wat krassen vertoonde. Maar wel in een rare richting. Alle richtingen uit eigenlijk. Terwijl het logischer zou zijn als het in een circulerende richting zou zijn.

Klopt het dat rollerbrake remmen altijd een beetje weerstand geven? Als ik alles zo bekijk ziet het eruit dat er altijd contact is tussen de rollende delen.

Het rechterwiel blijft stroever lopen als het linkerwiel. Ze draaien wel vlot maar staan toch na een 3 tal keer draaien weer stil. Het wiel van mijn schoonmoeder blijft een beetje langer draaien. En mijn eigen fiets met schijfremmen blijft aanzienlijk langer draaien.

Ik denk dat de lagers wel nog goed zijn want als ik enkel de as draai hoor ik niets. Ik voel vooral weerstand als ik de rem rond draai wanneer ik het wiel uit de fiets heb gehaald.

Nu ben ik even de weg kwijt. Kan ook niet vergelijken met andere bakfietsen. Is het nu gewoon zo dat rollerbrake remmen altijd een beetje weerstand geven? Of is er toch iets anders aan de hand? Ik heb de optie al bekeken om alsnog schijfremmen op onze bakfiets te (laten) zetten. Maar dit gaat helaas niet. De voorzieningen zijn er gewoon niet.
Shorttrack schreef:
do 25 mar, 2021 15:13
Ik denk dat de lagers wel nog goed zijn want als ik enkel de as draai hoor ik niets.
Als wiellagers versleten zijn krijg je ofwel speling in het wiel in bepaalde posities ofwel dat het wiel stroever loopt in bepaalde posities. Als je geluid hoort ben je een paar stadia van ellende verder.
Speling in het wiel voel je als je de velg aanpakt en horizontaal op en neer duwt terwijl je de as fixeert. Er mag geen speling zijn. Als de velg 1 mm op en neer kan dan is het veel.
Van rollerbrakes heb ik helaas geen kaas gegeten.
Shorttrack schreef:
do 25 mar, 2021 15:13
Vandaag ook de linkerrem aangepakt.
Klopt het dat rollerbrake remmen altijd een beetje weerstand geven? Als ik alles zo bekijk ziet het eruit dat er altijd contact is tussen de rollende delen.

Het rechterwiel blijft stroever lopen als het linkerwiel. Ze draaien wel vlot maar staan toch na een 3 tal keer draaien weer stil. Het wiel van mijn schoonmoeder blijft een beetje langer draaien. En mijn eigen fiets met schijfremmen blijft aanzienlijk langer draaien.

Ik denk dat de lagers wel nog goed zijn want als ik enkel de as draai hoor ik niets. Ik voel vooral weerstand als ik de rem rond draai wanneer ik het wiel uit de fiets heb gehaald.

Nu ben ik even de weg kwijt. Kan ook niet vergelijken met andere bakfietsen. Is het nu gewoon zo dat rollerbrake remmen altijd een beetje weerstand geven? Of is er toch iets anders aan de hand? Ik heb de optie al bekeken om alsnog schijfremmen op onze bakfiets te (laten) zetten. Maar dit gaat helaas niet. De voorzieningen zijn er gewoon niet.
Wat schurend geluid zou ik me niet te druk om maken als het echt een licht geluid is, soms valt de rem niet netjes op de ribbels op de naaf en dan klinkt t harder en draait het ook zwaar.

Rollerbrakes draaien altijd zwaar, lopen altijd aan maar zouden wel wat soepeler moeten draaien dan nu, als je rem los in je hand hebt gooi er eens wat olie in en kijk of dat helpt.

Een ander probleem bij Baboe is dat om de prijs te drukken ze niet de beste onderdelen gebruiken, vooral in het begin konden de naven die ze toen gebruikte het gewicht niet aan en trokken krom.
Mr. Z schreef:
do 25 mar, 2021 19:43
Shorttrack schreef:
do 25 mar, 2021 15:13
Vandaag ook de linkerrem aangepakt.
Klopt het dat rollerbrake remmen altijd een beetje weerstand geven? Als ik alles zo bekijk ziet het eruit dat er altijd contact is tussen de rollende delen.

Het rechterwiel blijft stroever lopen als het linkerwiel. Ze draaien wel vlot maar staan toch na een 3 tal keer draaien weer stil. Het wiel van mijn schoonmoeder blijft een beetje langer draaien. En mijn eigen fiets met schijfremmen blijft aanzienlijk langer draaien.

Ik denk dat de lagers wel nog goed zijn want als ik enkel de as draai hoor ik niets. Ik voel vooral weerstand als ik de rem rond draai wanneer ik het wiel uit de fiets heb gehaald.

Nu ben ik even de weg kwijt. Kan ook niet vergelijken met andere bakfietsen. Is het nu gewoon zo dat rollerbrake remmen altijd een beetje weerstand geven? Of is er toch iets anders aan de hand? Ik heb de optie al bekeken om alsnog schijfremmen op onze bakfiets te (laten) zetten. Maar dit gaat helaas niet. De voorzieningen zijn er gewoon niet.
Wat schurend geluid zou ik me niet te druk om maken als het echt een licht geluid is, soms valt de rem niet netjes op de ribbels op de naaf en dan klinkt t harder en draait het ook zwaar.

Rollerbrakes draaien altijd zwaar, lopen altijd aan maar zouden wel wat soepeler moeten draaien dan nu, als je rem los in je hand hebt gooi er eens wat olie in en kijk of dat helpt.

Een ander probleem bij Baboe is dat om de prijs te drukken ze niet de beste onderdelen gebruiken, vooral in het begin konden de naven die ze toen gebruikte het gewicht niet aan en trokken krom.
We hebben inderdaad al gemerkt dat de kwaliteit niet altijd even goed is. Maar tot nu toe wel heel tevreden van de bakfiets.

Ik ben nogal een leek als het gaat over fietsen herstellen. Maar ik denk dat ik er wel gerust in kan zijn dat dit probleem wel oplosbaar is. Als ik jou beschrijving hoor dan denk ik dat mijn wielen wel redelijk normaal funtioneren. Misschien dat ze iets zwaarder lopen als normaal.

Het is wel zo dat ik de remmen anders moet afstellen als voorheen. De babboe bakfiets heeft een handrem. Dat is simpel weg een pinnetje aan de handrem die de rem vastzet. De voorste wielen staan dan geblokkeerd. Die rem werkte al een tijdje niet meer maar nu al helemaal niet meer. Ik kan de remmen niet strakker zetten dan ze nu al staan. Dus de stand waar het handvat in staat wanneer hij op de handrem staat is niet ver genoeg om de wielen vast te zetten.
Bij aankoop werkte de handrem perfect. Maar door de jaren heen (3 jaar) en wat opnieuw afstellen van de remmen (voorheen altijd bij de dealer laten doen) is de handrem steeds slechter beginnen werken.
Zou dit komen door slijtage?

Ik ken nog iemand met dezelfde bakfiets die een aantal jaar ouder is en ook zegt dat haar handrem al heel lang niet meer werkt. Dit is natuurlijk niet handig. Zeker bij een stoplicht met een lichte helling waarbij je op het knopje moet drukken. Iets wat mijn vriendin iedere dat moet doen.
Iets selectiever quoten is toegestaan.💡
willem.m schreef:
do 25 mar, 2021 21:07
Iets selectiever quoten is toegestaan.💡
Oei. Ja sorry je hebt gelijk :)
Ik weet niks van rollerbrakes, maar:
Shorttrack schreef:
do 25 mar, 2021 20:23
De babboe bakfiets heeft een handrem. Dat is simpel weg een pinnetje aan de handrem die de rem vastzet. [...]
Bij aankoop werkte de handrem perfect. Maar door de jaren heen (3 jaar) en wat opnieuw afstellen van de remmen (voorheen altijd bij de dealer laten doen) is de handrem steeds slechter beginnen werken.
dit klinkt eerder als rekken van de binnenkabel van de rem. (Hoewel het in theorie ook kan dat de dealer de remmen de verkeerde kant op heeft afgesteld natuurlijk.) Ik heb in mijn velomobiel (trommelremmen) ook zo'n parkeerrem en moet daar ook mijn remkabels steeds wat strakker zetten. Ik dacht dat het na verloop van tijd wel beter zou worden, maar het blijft prijs - volgende keer maar kabels zonder elasthan installeren. ;)

Succes ermee,

Carl
[/quote]volgende keer maar kabels zonder elasthan
[/quote]

Weer wat bijgeleerd. Ik dacht een remkabel altijd hetzelfde was.
Shorttrack schreef:
do 25 mar, 2021 20:23

Het is wel zo dat ik de remmen anders moet afstellen als voorheen. De babboe bakfiets heeft een handrem. Dat is simpel weg een pinnetje aan de handrem die de rem vastzet. De voorste wielen staan dan geblokkeerd. Die rem werkte al een tijdje niet meer maar nu al helemaal niet meer. Ik kan de remmen niet strakker zetten dan ze nu al staan. Dus de stand waar het handvat in staat wanneer hij op de handrem staat is niet ver genoeg om de wielen vast te zetten.
Bij aankoop werkte de handrem perfect. Maar door de jaren heen (3 jaar) en wat opnieuw afstellen van de remmen (voorheen altijd bij de dealer laten doen) is de handrem steeds slechter beginnen werken.
Zou dit komen door slijtage?

Ik ken nog iemand met dezelfde bakfiets die een aantal jaar ouder is en ook zegt dat haar handrem al heel lang niet meer werkt. Dit is natuurlijk niet handig. Zeker bij een stoplicht met een lichte helling waarbij je op het knopje moet drukken. Iets wat mijn vriendin iedere dat moet doen.
Je bedoelt dat je de kabel stelbouten helemaal uit gdraaid hebt en dat als je nu de pakeer stand gebruikt de remmen nog niet genoeg remmen om de fiets op zn plek te houden?

Dan moet je idd de klem die op de binnenkabel zit en in de rem valt wat verzetten, let op dat als je dat doet de kabel niet knikt ten opzichte van de klem anders kan de klem uit de rem vallen.

Maar een nieuwe hendel kost iets van 15 euro, nieuwe remmen volgens mij[ prijs en type uit t blote hoofd] 60 euro voor de c6010 extra sterke rem de stuk, Elvedes RVS Slick rem binnenkabels 3.95 en buiten kabel iets van 5 de meter.
Dat is niet heel veel geld voor weer een paar goede remmen voor je kostbare lading :wink:
[/quote]

Je bedoelt dat je de kabel stelbouten helemaal uit gdraaid hebt en dat als je nu de pakeer stand gebruikt de remmen nog niet genoeg remmen om de fiets op zn plek te houden?

[/quote]

Nee, Als ik de rem nu nog strakker zou zetten dan remt het wiel zonder dat ik aan de rem kom. Er is zeker nog ruimte aan de stelbouten om de rem strakker te kunnen zetten. Dat vind ik ook een beetje raar. Want als ik de rem zo afstel dat hij net niet meer remt moet ik toch het handvat erg ver inknijpen om stevig te kunnen remmen.

De remkabels zijn wel enkele maanden geleden vervangen door de Fietsenmakeropleiding bij mijn vriendin op school. Maar ik heb ook al gelezen dat er een soort elastische remkabels zijn? misschien is dat het probleem?
Shorttrack schreef:
vr 26 mar, 2021 20:09
Maar ik heb ook al gelezen dat er een soort elastische remkabels zijn?
Niet elastisch natuurlijk hè, let op de :wink: achter mijn opmerking. Remkabels worden in het gebruik wel iets langer maar als ze elastisch zouden zijn, zouden ze terugveren. Dat doen ze niet. Maar nu je schrijft:
Als ik de rem nu nog strakker zou zetten dan remt het wiel zonder dat ik aan de rem kom.
ligt het dus niet aan het langer worden van je remkabels. Dat verlegt immers het punt waarop je rem aangrijpt. Maar jouw rem grijpt dus onmiddellijk aan, maar je moet de hendel heel ver inknijpen om hard te remmen. (Kennelijk ook om hard genoeg te remmen om je fiets op de parkeerrem stil te laten staan.) En dat is dus geleidelijk ontstaan, niet na een reparatie of onderhoud oid?

Carl
Shorttrack schreef:
vr 26 mar, 2021 20:09


Nee, Als ik de rem nu nog strakker zou zetten dan remt het wiel zonder dat ik aan de rem kom. Er is zeker nog ruimte aan de stelbouten om de rem strakker te kunnen zetten. Dat vind ik ook een beetje raar. Want als ik de rem zo afstel dat hij net niet meer remt moet ik toch het handvat erg ver inknijpen om stevig te kunnen remmen.

De remkabels zijn wel enkele maanden geleden vervangen door de Fietsenmakeropleiding bij mijn vriendin op school. Maar ik heb ook al gelezen dat er een soort elastische remkabels zijn? misschien is dat het probleem?
Als ik dit zo lees denk ik aan slechte kabels, vooral de buitenkabels met veel flex die dus makkelijk krimpen onder druk, ik ben dat niet meer gewend dat die nog gebruikt worden maar het kan, Elvedes maakt goede spullen die niet duur zijn en en zijn nog betere kabels.

We hebben binnenkabels, daar zit weinig rek op maar hoe gladder ze zijn hoe minder frictie en dus minder verlies van kracht overbrenging [ en dan natuurlijk RVS, iemand die niet RVS gebruikt is een echte prutser]
Ben zelf fan van de Elvedes Slick kabels, die gebruiken geen coating die los gaat laten en de boel verstopt maar een zo geweven kabel dat hij glad is en blijft.

Dan heb je de buitenkabel, echt goedkoop heeft geen liner, een binnenhuls binnen de stalen gewonden mantel die de binnenkabel beschermt, voor minder frictie zorgt en vocht buiten houd, betere kabels hebben die wel, hebben ook de gewonden stalen mantel strak tegen elkaar liggen zodat er minder flex in de kabel, goede en duurdere buitenkabels hebben ook nog een gewoven buitenste mantel die houd de boel strak op elkaar en heeft de minste flex, erg aan te raden bij langere kabels of voor gebruikers die niet veel kracht in de handen hebben.

Die gewoven buitenmantel wordt ook gebruikt bij schijfrem leidingen bij motoren etc waar een rubber leiding voor de hydraulische remmen ook uitzet onder druk om te zorgen voor de beste kracht overbrenging.

Goede kabels maken goede remmen beter en slechte kabels iets goeds slecht, wat nu echt jouw probleem is is moeilijk te beoordelen zo achter een PC en moet eerlijk zeggen dat ik [we] niks repareren aan een Baboe behalve een lekke band ivm de kwaliteit van die dingen [ hoewel ze wel wat beter zijn geworden vooral de 2 wieler]
Ik denk dat ik eerst maar eens ga navragen op de school. Dan weet ik welke kabels er nu op liggen voordat ik er zelf aan ga prutsen. Het zou best kunnen dat er goedkope kabels op liggen. Het is helaas een arme school. De remblokken die er nu achter op liggen zijn wel duurder net zoals de banden. Maar die werden apart besteld speciaal voor onze fiets. Maar remkabels zullen ze waarschijnlijk al hebben liggen. En daar zal wellicht bespaard zijn op kwaliteit.

Zoals hij nu is remt de fiets wel goed. Maar je moet de rem gewoon ver in knijpen. Dus kwa remmen betreft is er geen direct probleem. Enkel de handrem werkt gewoon helemaal niet meer en dat is echt niet handig.

Bedankt voor de informatie :)
Vorige week hebben we onze eerste fietsvakantie gedaan met de bakfiets. Was ook meteen de eerste keer dat we echt even hebben gefietst met de behandelde remmen.

Na terugkomst remmen de remmen al veel vloeiender. Ik denk dat ik ze nu weer een klein beetje strakker kan zetten. Het vet zal nu goed ingedrongen zijn.

Ik denk dat ik mijn werk dus goed gedaan heb :wink:

Bedankt voor de tips :) Hopelijk is het nu helemaal opgelost en weet ik wat ik in de toekomst kan doen.