Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met rollerbrakeremmen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Problemen met rollerbrakeremmen

Shorttrack schreef:
ma 12 apr, 2021 17:00
Bedankt voor de tips :) Hopelijk is het nu helemaal opgelost en weet ik wat ik in de toekomst kan doen.
Schijfremmen er op :D
Op plaatjes van zo’n Baboe zie je idd allemaal schijfremmen. Is dat een optie, hadden ze eerst rollerbrake en nu niet meer, passen ze beide op elk frame?
Ze laten inderdaad de "duurste" variant zien met schijfremmen op de website van babboe. Echter moet je zelf die optie kiezen.

De rollerbrakes later vervangen met schijfremmen kan niet meer. Er is geen bevestigingspunt voorzien. Je zou er dan zelf een bevestigingsplaatje bij moeten lassen onderaan de bak. Zelf de fietsenmaker waar wij hem kochten zei dat dit echt geen optie was. (Wij hebben trouwens een bellaberde fietsenmaker, er is altijd wel iets mis met mijn fiets als ik daar iets laat herstellen.)

Dus voor nu zullen de rollerbrakes hun werk moeten doen. Moet ze wel weer opnieuw afstellen. De fiets is twee weken geleden nog eens bij de fietssenmaker geweest (een heus babboe experience center) voor een euveltje waar ik zelf niet kon repareren. Ze hebben toen ook de remmen meteen afgesteld. Bij mij stonden ze heel goed afgesteld. Nu trek hij naar recht als ik rem. Kan ik weeral opnieuw beginnen :shock: . Ik denk dat we best beter niet meer naar die fietsenmaker gaan.
Er is een nieuw probleem ontstaan met de remmen. Ze tikken tijdens het fietsen. Als we lichtjes de rem inhouden dan verdwijnt het. Als ik de bakfiets optil en het wiel rond draai hoor ik niets.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Heel secuur op een stille plek uitzoeken waar de tik vandaan komt en niet zonder meer aannemen dat het de rem is.
Staan de kabels niet wat te slap ?
Shadow schreef:
wo 28 jul, 2021 17:09
Staan de kabels niet wat te slap ?
Ik heb zo zo strak mogelijk proberen afstellen. Dus heb het idee dat ze niet strakker kunnen zonder dat de rem aan loopt.

Maar zou dat wel een reden kunnen zijn?
Toen ik een jaar of vijf geleden wat research deed naar verschillende remmen kwam ik o.a. deze pagina's tegen die wel informatief waren. Wellicht dat men ze hier ook interessant vindt.

Hier wordt o.a. de duurzaamheid van trommelremmen in vergelijking tot schijfremmen wel fraai geïllustreerd door de bijdrage van 'Velobike'. De 90mm trommelremmen worden ook vergeleken. Die remmen inderdaad beduidend beter dan de 70mm versies. Trommelremmen zijn voor heel lange tijd vrijwel onderhoudsvrij.

https://www.mtbr.com/threads/sturmey-ar ... ne.138059/

En hier de ervaringen van een door weer en wind fietsende trommelremgebruiker die het o.a.presteerde om zijn voorvork te verbuigen nadat hij compressieloze(arme) buitenkabels had gemonteerd.

https://smutpedaller.blogspot.com/2012/ ... eview.html
Man Met Fiets schreef:
do 29 jul, 2021 17:33
Toen ik een jaar of vijf geleden wat research deed naar verschillende remmen kwam ik o.a. deze pagina's tegen die wel informatief waren. Wellicht dat men ze hier ook interessant vindt.

Hier wordt o.a. de duurzaamheid van trommelremmen in vergelijking tot schijfremmen wel fraai geïllustreerd door de bijdrage van 'Velobike'. De 90mm trommelremmen worden ook vergeleken. Die remmen inderdaad beduidend beter dan de 70mm versies. Trommelremmen zijn voor heel lange tijd vrijwel onderhoudsvrij.

https://www.mtbr.com/threads/sturmey-ar ... ne.138059/

En hier de ervaringen van een door weer en wind fietsende trommelremgebruiker die het o.a.presteerde om zijn voorvork te verbuigen nadat hij compressieloze(arme) buitenkabels had gemonteerd.

https://smutpedaller.blogspot.com/2012/ ... eview.html
De optie om een wiel met trommelremmen erop te zetten is wel mogelijk denk ik bij mijn fiets. De eerste generatie baboe bakfietsen hadden deze denk ik.
Maar ik weet niet of dat dan perse een upgrade is. Daar heb ik te weinig kennis van.
Shorttrack schreef:
do 29 jul, 2021 19:12
Maar ik weet niet of dat dan perse een upgrade is. Daar heb ik te weinig kennis van.
Dat is subjectief lijkt me. Als een trommelrem voor een mountainbiker in dat linkje voldoende remvertraging geeft en hij deze in standaarduitvoering bijna vergelijkbaar vindt met een schijfrem dan zit het met die remvertraging wel goed denk ik. Ik heb zelf ook compressiearme buitenkabels gemonteerd. Moest ik wel bij AliExpress bestellen want in Nederland niet te vinden. Gelijk met teflon gecoate binnenkabels erbij besteld. Ik merkte duidelijk verschil met die buitenkabels. Nog betere remvertraging.

Hij beschrijft ook dat hij in een 24 uursrace rustig 4 setjes remblokjes verslijt terwijl de trommelrem nadien geen zichtbare slijtage had. Dat noem ik een vrij dramatisch verschil. Hij noemt zelf dan ook het kostenvoordeel. Als je regelmatig remblokjes laat vervangen kost dat geld en tijd. De fietsenmaker ziet je graag komen met die herhalingsklandizie. Ik zit er persoonlijk niet op te wachten.

Of je minder onderhoud(skosten) een upgrade vindt kun je alleen zelf bepalen.
Een trommelrem heeft vanuit het werkingsprincipe een zelfversterkend effect, dat betekent dat je met beperkte handkracht veel remvermogen krijgt.
Anderzijds is dat effect afhankelijk van de wrijvingscoefficient tussen rembeleg en trommel. Maw, de rem is een pak minder precies.
Dat ze lang mee gaat is duidelijk, veel trommeloppervlak, en ook veel oppervlakte aan rembeleg.

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom de slijtageverschillen bij schijfremmen zo groot zijn.
Sommigen slagen er in een set blokjes te verslijten op een dag, en bij mij staan ze er al 3000 km op zonder dat ik kan zien dat ze dunner worden.
Dat lijkt me dan toch echt dat die blokken boven hun normale werkingstemperatuur geduwd worden, en dan vrijwel verpulveren.
Ik kan niet veel zeggen over alle problemen die de OP heeft, maar wel iets zeggen over mijn eigen ervaringen. Mijn dochter heeft op haar Gazelle stadsfiets Shimano rollerbrakes zitten, en ik vind het rommel. Loshalen om een band te verwisselen is lastig en remmen doen ze ook niet erg. Op mijn eigen Koga stadsfiets uit 1988 zitten SA Elite VT trommelremmen, en die remmen veel krachtiger en geven nooit problemen. Mijn enige kritiek is dat ze niet mooi moduleren, ook niet met goede kabels (hoewel dat wel wat scheelt). Het verschil met rollerbrakes is verbijsterend.
Het voordeel van rollerbrakes is wel dat je ze redelijk secuur kunt afstellen. Ik weet niet hoe dat dat bij trommelremmen.

Want hij heeft twee wielen vooraan. Als ze niet goed zijn afgesteld trek hij naar een kant. We hebben dat al eens mee gemaakt en dat is echt levensgevaarlijk bij fors remmen.
Shorttrack schreef:
vr 30 jul, 2021 15:37
Het voordeel van rollerbrakes is wel dat je ze redelijk secuur kunt afstellen. Ik weet niet hoe dat dat bij trommelremmen.

Want hij heeft twee wielen vooraan. Als ze niet goed zijn afgesteld trek hij naar een kant. We hebben dat al eens mee gemaakt en dat is echt levensgevaarlijk bij fors remmen.
Daar stond hier ook iets over.

https://www.cyclechat.net/threads/sturm ... ts.235891/

My trike has SA drums , which work OK , they don’t squeak either.
The front left one did stick on once down a fairly steep hill and took over steering responsibility
That was interesting .
Fitted some return springs and the terror hasn’t returned
Wat iemand anders zich dan weer hevig deed verslikken. ;)

Het draaiende nokje dat de remschoenen uit elkaar drukt is ook zo ongeveer het enige onderdeel dat baat kan hebben bij wat onderhoud. Als het daar in de loop der jaren wat vervuilt glijdt dat nokje wat minder goed over het remschoenvlakje en kan dat evt. wat blijven hangen en minder spontaan terugdraaien. Schoonmaken en een heel klein beetje invetten kan dan helpen. De genoemde veer die de hevelarm terug duwt of trekt helpt natuurlijk ook dit te voorkomen. De as door de remplaat moet natuurlijk ook soepel draaien. Spatje olie op zijn tijd.

Als de remvoering flink versleten is en je de kabel/het heveltje zo hebt afgesteld dat die nok erg ver moet draaien om nog te remmen dan zal die nok op een gegeven moment zo steil staan dat de krachtvector in de terugdraairichting erg klein is geworden en dan zal dit hangen ook eerder optreden. Tijd voor nieuwe remschoenen (of zo'n 'return spring'), of als je erg 'duurzaam' bent nieuwe remvoeringen. Vroeger was dat ook het enige dat men bij auto's en motorfietsen verving.
Toen zat er ook nog asbest in die voeringen, gingen eeuwig mee 8)
Dat klinkt een beetje als 1 keer afstellen en dan nooit meer met die trommelremmen.

Rollerbrakes moeten gesmeerd worden. Op zich geen probleem. Maar bij mijn bakfiets moet het wiel eruit aangezien het gaat precies achter het frame zit. Je ziet het zelfs niet eens zitten. Dus dat betekend iedere keer opnieuw die remmen afstellen. En daarna nog eens want na het smeren heeft het even tijd nodig om in te lopen. En (ik denk doordat de wielen kleiner zijn) de remmen worden snel vuil. Dus toch minstens 1 keer per jaar volledig uit elkaar halen om het zand eruit te krijgen.

Opzich geen vervelend werk ofzo. Maar dat moet toch beter kunnen vind ik dan.
Er is een tijd geweest dat Baboe gewoon goede Sturmey Archer trommels gebruikte...
Shorttrack schreef:
vr 30 jul, 2021 22:38
Dat klinkt een beetje als 1 keer afstellen en dan nooit meer met die trommelremmen.

Rollerbrakes moeten gesmeerd worden. Op zich geen probleem. Maar bij mijn bakfiets moet het wiel eruit aangezien het gaat precies achter het frame zit. Je ziet het zelfs niet eens zitten. Dus dat betekend iedere keer opnieuw die remmen afstellen. En daarna nog eens want na het smeren heeft het even tijd nodig om in te lopen. En (ik denk doordat de wielen kleiner zijn) de remmen worden snel vuil. Dus toch minstens 1 keer per jaar volledig uit elkaar halen om het zand eruit te krijgen.

Opzich geen vervelend werk ofzo. Maar dat moet toch beter kunnen vind ik dan.
Daar komt het wel zo ongeveer op neer. Mijn voorwiel met XL-FDD bijv. heb ik half februari 2017 gebouwd en ik heb er sindsdien niet echt meer naar omgekeken. Verder doet het ding het gewoon altijd. Regen of sneeuw deert niet bij zo'n gesloten trommel. Bijna 4,5 jaar dus ondertussen met zo goed als dagelijks gebruik (al gauw iets van 20.000 km) en daar zie ik nog best heel wat jaartjes bijkomen. Behalve dan dat ze voor het beugeltje dat de momentarm aan de vork fixeert hetzelfde beugeltje gebruiken als voor de 70mm trommelremnaaf. Net als achter met een XL-RD3 hebben die beugeltjes de grotere kracht van die 90mm remtrommel gecombineerd met mijn wat grotere gewicht op den duur niet kunnen weerstaan en heb ik daar een andere bevestiging voor moeten gebruiken.

Daar hadden ze een overeenkomstig zwaardere uitvoering voor moeten ontwerpen maar dat vonden ze denk ik teveel werk, of ze hebben zich niet adequaat gerealiseerd dat die 90mm trommels een beduidend grotere kracht uitoefenen.

Ik zou het wiel er eens een keertje uit kunnen halen en de remtrommel eens schoonmaken. Meer omdat ik benieuwd ben of ik dan verschil merk. Er is niet echt een noodzaak voor.