Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura remkracht verloren; workaround mogelijk? - Forum Wereldfietser

Magura remkracht verloren; workaround mogelijk?

Haai!

Ik denk dat ik een minuscuul lek in mijn magura systeem heb waardoor ik nu niet zo veel remkracht meer heb. En ja de afstelschroef op de remhendel heb ik al behoorlijk ingedraaid. Zit al op het einde.

Is er nog een andere manier om meer remkracht te krijgen zonder hem helemaal te moeten ontluchten en nakijken? Kan ik nog wat doen met de bouten op de unit zelf om ze dichter bij de velg te krijgen?

Ik sta op het punt om een lang weekend te gaan fietsen en heb dus nu geen ruimte om hem naar een fietsenmaker te brengen.

En ja, ik kan ook niet gaan fietsen maar ben nu benieuwd of ik met een workaround toch op pad kan.
Net zelf bedacht dat ik een set nieuwe remblokken kan halen ook al zijn deze nog lang niet af. Scheelt toch weer een paar millimeter. Maar tips zijn nog altijd welkom hoe het op te lossen zonder nieuwe blokjes. :D
Enige wat ik zo snel kan bedenken is remblokjes wisselen voor nieuwe. Is misschien net voldoende.

Edit: Je was me net te snel af.
Magura heeft een boel verschillende remmen dus vermelde welk type je hebt is wel handig.....
Maar ga er van uit dat je velg remmen hebt.

Ik ontlucht/vul dagelijks remmen bij dus weet waar ik over heb, zeg ik niet om interessant te doen maar omdat wat ik ga schrijven voor velen raar gaat klinken.

De Magura velg remmen verliezen altijd wat olie en komt dus ook lucht in, raar genoeg gaat die lucht meestal niet naar boven maar verzameld die zich onderin onder de vulschroef op de klauw.

Dit is vooral het geval als wanneer je de stelschroef op de hendel in de begin stand zet je de hendel een stuk[je] in kan drukken voor er beweging in de blokken komt.

Wat ik tegenwoordig meestal doe is die schroef er uit en een spuit met wat olie klaar leggen, knijp in de hendel tot er olie boven in het vulgat is, draai de spuit er in [ slang moet vol met olie zijn] en druk de spuit in terwijl ik rustig de hendel los laat en druk nog even stevig door want de hendel wil wel eens niet helemaal terug komen en zo dwing je hem naar het begin.

Heb je geen spuit kan je de hendel indrukken tot je de olie ziet er er rustig wat bij gieten terwijl je rustig de hendel los laat, rem weer dicht, paar x knijpen en vulschroef er weer uit en kijken of er toch nog lucht is, dan herhalen.
Helaas druk je de hendel zo niet terug naar de start positie als hij wat blijft hangen

Heb je geen Magura olie en kan je niet anders pak dan olijf- of zonnebloem olie, raad wel aan om dan wel snel de rem door te spoelen met Magura olie wanneer je kans hebt :wink:
Uiteindelijk voor een paar nieuwe blokjes gegaan (alleen voor) en wat afstellen van de cilinder voor. Daardoor dit weekend toch prima kunnen fietsen en veilig tot stilstand kunnen komen.

@Mr Z wow ik snapte maar de helft van wat je hebt opgeschreven. Maar bij mij gaat het om een HS11 klauw en velgremmen die zowel voor als achter remt (door een handicap kan ik maar met 1 hand een rem inknijpen). Dit wordt dmv een T-stuk gedaan in de leiding.
Heeft het wel goed gewerkt?
Je moet nu waar je normaal met 1 handgreep twee zuigers kan verplaatsen er nu 4 moet verplaatsen.
Is het handel waarmee je knijpt gemodificeerd zodat deze genoeg olie voor 4 zuigers kan verplaatsen.
cdj schreef:
zo 21 mar, 2021 22:44
Uiteindelijk voor een paar nieuwe blokjes gegaan (alleen voor) en wat afstellen van de cilinder voor. Daardoor dit weekend toch prima kunnen fietsen en veilig tot stilstand kunnen komen.

@Mr Z wow ik snapte maar de helft van wat je hebt opgeschreven. Maar bij mij gaat het om een HS11 klauw en velgremmen die zowel voor als achter remt (door een handicap kan ik maar met 1 hand een rem inknijpen). Dit wordt dmv een T-stuk gedaan in de leiding.
Fijn dat je lekker hebt kunnen fietsen en het zelf voor elkaar hebt gekregen! 8)
WimB schreef: Heeft het wel goed gewerkt?
Je moet nu waar je normaal met 1 handgreep twee zuigers kan verplaatsen er nu 4 moet verplaatsen.
Is het handel waarmee je knijpt gemodificeerd zodat deze genoeg olie voor 4 zuigers kan verplaatsen.
Magura maakt wel het T-stuk maar geen gemodificeerde hendel meer helaas, een HS33 hendel zou wel wat beter remmen maar je zit dan idd nog steeds met de hoeveelheid olie.
Tektro maakt wel een hendel voor 2 remmen maar die is voor schijfremmen.

Zit nu wel ff te denken, Er zit natuurlijk een druk verschil in velg en schijfremmen maar wat zou er gebeuren als je bv een Magura CMe-5 schijfrem hendel met zn grotere reservoir op 2 sets HS11/22/33 klauwen zet, denk dat je dan wel ongeveer op de zelfde druk in Bar uitkomt als een HS33 hendel op 1 klauw.
Wel weer een binnendiameter verschil in schijf en velg remleidingen :roll:
Als het systeem eenmaal is gevuld en ontlucht spelen leidingen en voorraad tankje geen rol meer.
Het gaat erom hoeveel olie kan de zuiger van een handgreep verplaatsen en is dat genoeg om de zuigers voldoende ver uit de remklauw te krijgen om ze tegen de velg te persen.
Het is daarom logisch dat nieuwe remblokken even helpen deze zorgen ervoor dat er minder olie verplaatst moet worden. Slijten de blokken dan begint het verschijnsel opnieuw.
Ik denk dat je een goed punt hebt Wim, zo had ik er nog niet naar gekeken. 3 fietsenzaken tot nu toe ook nog niet (waarvan 2 santos dealers). Wel is idd gezegd dat de HS33 een kleinere handgreep heeft dan de HS11. Daardoor was de 11 een betere keuze omdat ik die verder in kan knijpen / langer is dus een iets grotere hefboom heeft.

Kijk het denkwerk wat Mr Z doet is eigenlijk iets wat ik zou verwachten van een goede fietsenzaak. misschien toch nog eens teruggaan en daarmee kletsen. Er moet een creatieve oplossing te vinden zijn voor dit probleem.
WimB schreef:
ma 22 mar, 2021 11:47
Als het systeem eenmaal is gevuld en ontlucht spelen leidingen en voorraad tankje geen rol meer.
Het gaat erom hoeveel olie kan de zuiger van een handgreep verplaatsen en is dat genoeg om de zuigers voldoende ver uit de remklauw te krijgen om ze tegen de velg te persen.
Het is daarom logisch dat nieuwe remblokken even helpen deze zorgen ervoor dat er minder olie verplaatst moet worden. Slijten de blokken dan begint het verschijnsel opnieuw.
Je maakt een denk fout, een remhendel is bedoelt om 1 rem te bedienen, in dit geval moet hij er 2 bedienen.
Uit mn blote hoofd geeft een Magura velgrem hendel 8 Bar, dat zou betekenen op 2 remmen 4 Bar bij de zelfde druk op de hendel.
Ook heeft de hendel genoeg olie om de slijtage van 1 set remblokken te compenseren , bij 2 sets denk ik dat er niet genoeg is.
cdj schreef: Ik denk dat je een goed punt hebt Wim, zo had ik er nog niet naar gekeken. 3 fietsenzaken tot nu toe ook nog niet (waarvan 2 santos dealers). Wel is idd gezegd dat de HS33 een kleinere handgreep heeft dan de HS11. Daardoor was de 11 een betere keuze omdat ik die verder in kan knijpen / langer is dus een iets grotere hefboom heeft.

Kijk het denkwerk wat Mr Z doet is eigenlijk iets wat ik zou verwachten van een goede fietsenzaak. misschien toch nog eens teruggaan en daarmee kletsen. Er moet een creatieve oplossing te vinden zijn voor dit probleem.
De HS33 rem komt met een korte en langere hendel en hij zou meer druk geven dan de HS 11 en 22.
De CMe-5 hendel heeft volgens mij een groter reservoir dan de velgrem hendels, zeker weten doe ik het niet, geeft meer druk dan de velgrem hendels, gok 2 x zoveel.

Dus dan is de vraag kan je een schijfremleiding werkend op het T-stuk zetten van de greep en dan velgrem leidingen van het T-stuk naar de velgremmen, krijg je dan idd meer druk in de klauwen want het binnen diameter van de velgrem leidingen is groter.
Ik gok van wel, de slag op de hendel zou iets langer zijn maar je zou harder moeten gaan remmen, nu is dat niet het grootste probleem maar is de hoeveelheid olie in de hendel om de slijtage van 4 blokken ipv 2 en dan ook nog eens van dikkere velgrem blokken aan te vullen.
Mr. Z schreef:
ma 22 mar, 2021 16:42
Uit mn blote hoofd geeft een Magura velgrem hendel 8 Bar, dat zou betekenen op 2 remmen 4 Bar bij de zelfde druk op de hendel.
Zo werkt hydrauliek niet.
Als de twee huizen aansluit op één waterleiding met 4 bar druk krijgen ze allebei 4 bar druk.
Ook als je één huis daarvan aansluit met een leiding van 30 mm doorsnee en de ander met een leiding van 10 mm krijgen ze toch allebei 4 bar.
Leon schreef:
ma 22 mar, 2021 17:00
Mr. Z schreef:
ma 22 mar, 2021 16:42
Uit mn blote hoofd geeft een Magura velgrem hendel 8 Bar, dat zou betekenen op 2 remmen 4 Bar bij de zelfde druk op de hendel.
Zo werkt hydrauliek niet.
Als de twee huizen aansluit op één waterleiding met 4 bar druk krijgen ze allebei 4 bar druk.
Ook als je één huis daarvan aansluit met een leiding van 30 mm doorsnee en de ander met een leiding van 10 mm krijgen ze toch allebei 4 bar.
Maar het kan wel zijn dat het volume olie in je greep te klein is om 2 remmen aan te sturen, dan loopt je greep ten einde, en is de druk ... niks meer.
Lijkt me niet verkeerd om deze vraag te stellen bij Magura. Een ander adres dat je kan proberen is Van Raam: https://www.vanraam.com/nl-nl of Hase: https://hasebikes.com. Beide ruime ervaring met individuele aanpassingen voor mensen met een handicap.
Dit is het bekende probleem van de laatste nieuwe HS33. De remkracht is verbeterd t.o.v. de oudere modellen. Helaas gaat dit ten koste van het afstellen van de blokjes waardoor je ze al moet vervangen als ze nog niet tot de helft afgesleten zijn.
Heeft niets te maken met lucht in je systeem.
Even puzzelen en zoeken misschien zou je een brom-of motorfiets remhendel kunnen gebruiken. Via het internet kan je over de hele wereld iets passends kopen. Je bent niet meer afhankelijk van wat een winkel op voorraad heeft.

De diameter en de slag van de zuiger van de handgreep is van belang.
Daarbij de diameter van de zuigers welke in de remklauwen zitten.

De remblokken staan op 1-1,5 mm van de velg. 4x1,5 mm is 6 mm dat is dus de totale verplaatsing aan olie.
Weet je de diameter van de zuigers van remblokken kan je ook die hoeveelheid olie berekenen die nodig is.
De zuiger van de handgreep moet dus minimaal dezelfde hoeveelheid olie kunnen verplaatsen.
Leon schreef:
ma 22 mar, 2021 17:00
Mr. Z schreef:
ma 22 mar, 2021 16:42
Uit mn blote hoofd geeft een Magura velgrem hendel 8 Bar, dat zou betekenen op 2 remmen 4 Bar bij de zelfde druk op de hendel.
Zo werkt hydrauliek niet.
Als de twee huizen aansluit op één waterleiding met 4 bar druk krijgen ze allebei 4 bar druk.
Ook als je één huis daarvan aansluit met een leiding van 30 mm doorsnee en de ander met een leiding van 10 mm krijgen ze toch allebei 4 bar.
Zo leer ik weer wat bij 8)
cdj schreef:
zo 21 mar, 2021 22:44
Uiteindelijk voor een paar nieuwe blokjes gegaan (alleen voor) en wat afstellen van de cilinder voor. Daardoor dit weekend toch prima kunnen fietsen en veilig tot stilstand kunnen komen.

@Mr Z wow ik snapte maar de helft van wat je hebt opgeschreven. Maar bij mij gaat het om een HS11 klauw en velgremmen die zowel voor als achter remt (door een handicap kan ik maar met 1 hand een rem inknijpen). Dit wordt dmv een T-stuk gedaan in de leiding.
Kwam dit tegen, zou op alle systemen moeten werken volgens de site, heb er geen ervaring mee maar zou een oplossing kunnen zijn voor je. https://www.outbraker.com/double-booster/
Mr. Z schreef:
do 08 apr, 2021 22:15
Kwam dit tegen, zou op alle systemen moeten werken volgens de site, heb er geen ervaring mee maar zou een oplossing kunnen zijn voor je. https://www.outbraker.com/double-booster/
Ik kan me vergissen maar volgens mij doet dit ding helemaal niets. De hoeveelheid vloeistof die verplaatst wordt, wordt toch nog altijd door master cyclinder in de remhendel bepaald? Als je daarachter een reservoir steekt, of een kilometer leiding, maakt dat toch geen verschil zolang er geen lucht in het systeem zit?
Het doet inderdaad niets in de totale verplaatsing van olie, maar als het een variabele restrictie is, kan je daarmee de remkracht tussen voor en achter verdelen. Als je beide remleidingen volledig open laat, zal de rem met de minste weerstand het hardst remmen (de rem met de kortste leiding). Als je de stroom van beide leidingen halveert, krijg je een betere verdeling. En dit is een aanpasbare variant daarvan. Je zal nog steeds een hoop olie moeten verplaatsen of één hele grote/sterke hard moeten hebben, maar het heeft zeker een functie.
ErikB81 schreef:
vr 09 apr, 2021 00:11
Het doet inderdaad niets in de totale verplaatsing van olie, maar als het een variabele restrictie is, kan je daarmee de remkracht tussen voor en achter verdelen. Als je beide remleidingen volledig open laat, zal de rem met de minste weerstand het hardst remmen (de rem met de kortste leiding). Als je de stroom van beide leidingen halveert, krijg je een betere verdeling. En dit is een aanpasbare variant daarvan. Je zal nog steeds een hoop olie moeten verplaatsen of één hele grote/sterke hard moeten hebben, maar het heeft zeker een functie.
Een restrictie wil je niet in een remleiding, het gaat alleen wat vertragen, maar beide remmen gaan uiteindelijk dezelfde druk krijgen.

Die brakebooster is er enkel voor mensen die maar met 1 hand kunnen remmen. Als je beide handen nog goed zijn moet je hier van af blijven. Je kan ook niet anders doseren voor en achter, dus ik acht het risico op een slipper of over het stuur vliegen wat groter bij een harde stop.

Die Magura is niet slecht, maar als er lucht in zit, dan moet die er uit, en moet je geen andere kunstgrepen gaan toepassen.