Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Decathlon Riverside: €700 heeft betere remmen dan €1300? - Forum Wereldfietser

Decathlon Riverside: €700 heeft betere remmen dan €1300?

Ik kijk voor de aanschaf van een nieuwe reisfiets naar de site van Decathlon. Hun reeks "Riverside" ziet er goed uit voor de prijs.

Nu vergelijk ik een goedkoper en een duurder model (duurdere is volgens mij nog steeds goed geprijst overigens): Ik was in de veronderstelling dat hydraulische schrijfremmen de voorkeur hebben boven mechanische. Dus ik was verbaasd te zien dat het luxe model juist mechanische remmen heeft. Of beoordeel ik dit verkeerd?
Geen van beide is leverbaar, toch?
Als 'ie weer leverbaar is zou ik voor een 920 gaan:

https://www.decathlon.nl/p/toerfiets-to ... GROEN_KAKI

Overigens schijnen die mechanische TRP schijfremmen niet zo beroerd te zijn. Zelf nooit mee gereden, wel met mechanische Avid BB7 schijfremmen.
Ja en nee, de remmen op de goedkope fiets zijn niet al te best, de mechanische zijn beter, hebben ook wat voordelen zoals dat je de blokken aan weerszijden kan bijstellen, is handig als je veel in zand fietst.
Ze kunnen niet lek, ook prettig, zullen op de vlakte ook prima remmen maar bij lange afdalingen waar er veel warmte zich opbouwt in de rem zal je gaan merken dat je rem vermogen te kort gaat komen, dan zal een Deore of XT rem meer kracht kunnen zetten en beter blijven remmen, een 4 zuiger klauw zoals een Magura MT5 rem zal het nog beter blijven doen.

En ja een mechanische rem zal niet aan de kook raken maar een goede hydraulische rem ook niet snel en zal tot dat hij aan de kook raakt veel meer remvertraging hebben gegeven.
Dank voor de snelle reacties!

Ik zou toch zweren dat die twee modellen vanochtend nog op voorraad waren... Maar ik zal wachten tot ze weer beschikbaar zijn.

Die Riverside 920 zag ik inderdaad, maar ik heb wel gewoon traditioneel bagagedragers en spatborden nodig hoor. En licht. Voor die fiets betaal je meer maar dan zit er niks op. Maar goed ik begrijp waar dat model voor dient, voor off-road tochten en dan zelf je accessoires kiezen.
Van al die modellen vind ik het fantastisch dat ze zo veel gaatjes hebben om je eigen modules naar wens op te installeren.

In principe krijg ik ook een vertrouwder gevoel bij mechanische remmen, want wat mechanisch is kan ikzelf repareren als ik ergens middenin een woestijn strand met een kapotte fiets. En dat heb ik helaas wel eens meegemaakt.

10 jaar geleden kocht ik een dure Koga met hydraulische remmen, die ook na enkele jaren slechter en slechter werden. Destijds werd altijd verteld dat hydraulisch te allen tijde beter is. Maar volgens mij hebben ook meerdere mensen ondervonden dat die systemen niet bepaald zo'n eeuwige levensduur hebben als werd geadverteerd.

Afijn, jullie hebben dit raadsel voor mij verholpen. Ik neig inmiddels naar de Riverside 900. Nu maar even gaan vragen wanneer die voorraad zal worden bijgevuld...
Er is niets mis met de Avid BB7 mechanische schijfremmen. Amerikaanse wereldfietsers gebruiken ze heel veel. Niet duur ook en eenvoudig te onderhouden. Ontluchten niet nodig......
meneertje schreef:
do 18 mar, 2021 20:23
Dank voor de snelle reacties!

Ik zou toch zweren dat die twee modellen vanochtend nog op voorraad waren... Maar ik zal wachten tot ze weer beschikbaar zijn.
Deze fietsen zijn hier op het forum al uitgebreid besproken maar zolang ze niet daadwerkelijk verkocht worden blijft het een beetje gissen hoe ze nu uiteindelijk uitgerust zijn. Het zou me niet verbazen moest Decathlon wegens de huidige onderdelenschaarste de fietsen anders afmonteren dan nu op de website staat. Die website is tenslotte ook direct aangepast...
Jurr schreef:
do 18 mar, 2021 19:40
Overigens schijnen die mechanische TRP schijfremmen niet zo beroerd te zijn.
Remmen als een tierelier (althans op een gravelbike), zonder problemen de bandjes laten blokkeren. wel minder doseerbaar als hydraulische remmen maar dat geldt voor (vrijwel) elke mechanische rem.
sjefke schreef:
do 18 mar, 2021 20:33
Er is niets mis met de Avid BB7 mechanische schijfremmen. Amerikaanse wereldfietsers gebruiken ze heel veel. Niet duur ook en eenvoudig te onderhouden. Ontluchten niet nodig......
Ook veel gebruikt op ligfietsen, en dat werkt uitstekend. Onlangs de oudere hydraulische schijfremmen op onze Hase Pino vervangen door Avid BB7, en dat remt zeker zo goed.
Jurr schreef:
do 18 mar, 2021 19:40
Als 'ie weer leverbaar is zou ik voor een 920 gaan:

https://www.decathlon.nl/p/toerfiets-to ... GROEN_KAKI

Overigens schijnen die mechanische TRP schijfremmen niet zo beroerd te zijn. Zelf nooit mee gereden, wel met mechanische Avid BB7 schijfremmen.
Ik rij met mechanische TRP Spykes of zoiets en dat remt niet slecht :wink:
Ik wissel vaak van wielen, 26”-4” naar 27.5”-3” en weer terug
Daarbij moet ik de remmen altijd iets bijstellen.
Dan is het wel handig dat je beide remblokjes individueel kunt afstellen
meneertje schreef:
do 18 mar, 2021 20:23
....Van al die modellen vind ik het fantastisch dat ze zo veel gaatjes hebben om je eigen modules naar wens op te installeren....
er heeft zich zeker iemand helemaal uitgeleefd met het aantal bevestigingspunten in het frame. Je zou haast gaan vrezen...in de stevigheid van het resterende frame. :wink:
Gezien mijn teleurstellende ervaring met diverse hydrolische remmen (Magura, Shimano) zou ik op een reisfiets zeker liever mechanische willen. En ik ben niet bepaald de enige met die slechte ervaring.
Mgoed, mijn ervaring dateert van 10 jaar of langer geleden, dus misschien bestaan er tegenwoordig betere hydrolische schijfremmen, maar bij een goedkope Decathlon fiets zou ik daar niet van uit gaan.
Mijn geliefde site bikepacking.com heeft de Decathlon Riverside 920 aan de tand gevoeld. Is qua opbouw een ander model dan de 900, meer gericht op bikepacking dan op touren:
https://bikepacking.com/bikes/decathlo ... eview-vid/

Is ook een mooie video impressie bij...
blokdoorn schreef:
do 18 mar, 2021 21:07

Ook veel gebruikt op ligfietsen, en dat werkt uitstekend. Onlangs de oudere hydraulische schijfremmen op onze Hase Pino vervangen door Avid BB7, en dat remt zeker zo goed.
Had ze ook op mijn Pugsley die BB7's. Prima remmen.

meneertje schreef:
do 18 mar, 2021 20:23

Die Riverside 920 zag ik inderdaad, maar ik heb wel gewoon traditioneel bagagedragers en spatborden nodig hoor. En licht. Voor die fiets betaal je meer maar dan zit er niks op. Maar goed ik begrijp waar dat model voor dient, voor off-road tochten en dan zelf je accessoires kiezen.
Ach, ik zou een fiets niet laten staan omdat er nog geen spatborden en bagagedragers opzitten. Surly levert de fietsen ook zo bijvoorbeeld, en ook daar kun je alle kanten mee op :)

Licht is ook niet zo'n probleem, zeker niet met een naafdynamo al ingespaakt.
Smitty schreef:
vr 19 mar, 2021 16:22
Mijn geliefde site bikepacking.com heeft de Decathlon Riverside 920 aan de tand gevoeld. Is qua opbouw een ander model dan de 900, meer gericht op bikepacking dan op touren:
https://bikepacking.com/bikes/decathlo ... eview-vid/

Is ook een mooie video impressie bij...
Bedankt voor het delen, wanneer komt deze fiets in verkoop?
alstro schreef:
za 20 mar, 2021 21:12
Smitty schreef:
vr 19 mar, 2021 16:22
Mijn geliefde site bikepacking.com heeft de Decathlon Riverside 920 aan de tand gevoeld. Is qua opbouw een ander model dan de 900, meer gericht op bikepacking dan op touren:
https://bikepacking.com/bikes/decathlo ... eview-vid/

Is ook een mooie video impressie bij...
Bedankt voor het delen, wanneer komt deze fiets in verkoop?
Mooi filmpje, ik sta nu nog meer te popelen om die fiets te kopen!
Ik wil inderdaad ook graag weten wanneer ze beschikbaar zijn. Je kan in ieder geval op de site van Decathlon bij het product aangeven dat je een email wil krijgen wanneer hij weer beschikbaar is.
En ik vermoed dat zodra het zo ver is, je snel moet zijn met bestellen. Ze lijken me populair.
De fiets (Riverside 920) is vorig jaar tijdelijk in de verkoop geweest. Een paar maanden later stonden ze binnen een paar weken bij al hun webshops in alle landen ineens op niet leverbaar. Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Helaas rollebolden allerlei testwebsites wel over elkaar heen om deze fiets te testen en mooie foto's te laten zien, maar nu ze niet geleverd worden lees je niks.
Ze zullen wel de zelfde leveringsproblemen hebben als andere fietsproducenten: er valt niet echt aan onderdelen te komen. Ik heb geen idee wanneer dit weer over is maar ik heb een anstig vermoeden dat het nog aardig lang gaat duren.
Inderdaad niet zonder de prijs flink te moeten verhogen. En waarschijnlijk past dat niet in de Decathlon prijzenstrategie.
In de locale Decathlon waren een paar maanden geleden alle fietsen uitverkocht. Nog nooit gezien. Ik denk niet dat Decathlon zich druk maakt over de Riverside modellen als ze de rest nog niet kunnen aanslepen...