Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thorn Mercury - Forum Wereldfietser

Thorn Mercury

Heeft er iemand ervaring met Thorn en meerbepaald hun Mercury frame?

Ik ga aanstaande zondag langs om me er mogelijks één tweedehands aan te schaffen. Het aangeboden pakket daar hoef ik me geen vragen over te stellen. Ik laat me doorgaans sterk leiden door online reviews maar vind over deze fiets eigenlijk echt heel weinig terug. Heeft er iemand een ervaring/mening?

Ik vraag me voornamelijk af hoe zwaar het frame (staal, 853 frame, 725 chainstays) eigenlijk gebouwd is. Ik verkocht eerder een genesis day one met ongeveer eenzelfde uitrusting omdat ik liever een lichtere fiets had waar ik zowel mee kon touren, audaxritjes doen of zondags met de club mee kan. (Vooral dat laatste was niet evident. Ik sluit niet uit dat dat aan mijn benen kan liggen.) Ik zou denken dat de genesis (chromoly) zwaarder is dan de thorn maar vind weinig info.

Het bottombracket lijkt me ook speciaal, maar veel ken ik er niet van.
You don’t often spend time admiring the underneath of a bicycle, but you will with the Mercury. Thorn has designed a special bottom bracket that it calls a mini-eccentric BB shell. I trust Thorn when it states that this saves considerable weight. The flipside is a shorter service life for your chain, as it will need to be replaced more regularly. Before this gets too complicated (with details of sprockets, rings and chain links), it will suffice to say that, as long as you replace your chain before any epic tours, your ride should be trouble-free.

fiets in kwestie (copy paste advertentie):
The ultimate versatile bike.
Currently set up as a commuter - with 28mm tires, caliper brakes, but ...
(2) Includes a fork for larger touring / trekking tires. 35mm. Colour matches the frame.
Or
(3) Frame is disc brake compatible.
Consequently, this can be a fast commuter, a tourer, disc or standard brake, rack and mudguards ...
The bike is near new. Covered 2500kms. One small scratch on the frame, so it near new.

Components:
Gears - 14 speed Rohloff. Yearly oil change.
Front hub - SON 28 coupled to a Edelux front light.
Frame - Reynolds steel 853, the highest grade. Bispoke color. Dark Metallic Blue.
Carbon fork.
Rims - Ryde Chrina with Continental 4 season tires.
Van Nicholas Rohloff compatible 44cm handbar and stem.
Van Nicholas long drop caliper brakes. Cane Creek Levers.
Van Nicholas saddle ane 10cm stem.
I have a rack (silver) which I can include


link review:
https://www.cyclingweekly.com/reviews/t ... rn-mercury
Fraaie fiets, maar wel weer veel van hetzelfde. Als het frame een paar honderd gram meer of minder weegt en de rest van de uitrusting hetzelfde is dan ga je dat niet merken vrees ik.

Tenzij je spijt hebt van het verkopen van je Genesis, dan kun je er een prima fiets aan hebben.

Misschien op het CyclingUK forum eens je licht opsteken? Thorn heeft ook een forum, maar daar vind je natuurlijk vooral Thorn fans ;)
+1, het lijkt me een fantastisch frame en Thorn staat bekend om zijn goede kwaliteit, maar ik denk niet dat je een bijzonder laag gewicht kan verwachten. Maar gewicht is echt niet alles.
De velgen op die fiets zijn ook wel een bijzondere keuze, 13,5mm intern, 590 gram, dus hopelijk erg stevig. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken, maar de combinatie met 28mm banden lijkt me een beetje raar, het is meer een velg voor dunne 21mm bandjes. Bij een andere fiets zou ik zeggen: koop een extra wielset, maar met een Rohloff gaat dat natuurlijk niet zo makkelijk.

Het lijkt me een fiets die gebouwd is voor een zwaarder persoon, en voor minimaal onderhoud. En toen het allemaal ontzettend stijf en oncomfortabel bleek, zijn er 28mm banden geplaats.
Misschien eens naar een gravelracer met schijfremmen kijken? Als ie op een racer moet lijken hang je er een 622 wielset in met smalle bandjes, en als 'ie comfortabel moet zijn een 584 wielset met brede banden.

Voor Brits, staal en Rohloff na die Genesis en deze Thorn, kijk bijvoorbeeld ook eens bij Shand.
Ik heb stiekem spijt dat de genesis verkocht is, want ik mis een fiets die ietwat bagage kan verdragen. Ik wist stiekem dat het niet het grote verschil zou maken. Ik was er erg tevreden mee maar op een gegeven moment stonden hier 3 fietsen en ik dacht voor een alleskunner te gaan. Dé bike to rule them all heb ik echter nooit gevonden.

Een gravelbike staat hier al. Ik had een tweedehands oudere alu Specialized Diverge waarvan het frame ondertussen gescheurd is. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar het scheurtje ontdekte ik na enkele weekendjes weg met de bagagedrager en sub 10kg bagage. Het beestje had echter al afgezien in zijn leven. Die fiets is vervangen door een tweedehands carbon exemplaar. Daar durf ik nu niet goed het rekje opzetten. Die fiets heeft nog meer km gezien en lijkt me que materiaal nog minder geschikt.

Brits, staal of rohloff boeit me eigenlijk weinig alhoewel staal of titanium wel aangenaam lijkt. Ik ga sowieso kijken naar de fiets maar ben niet 100% zeker dat het is wat ik eigenlijk moet hebben. Voor 2500EUR is het anders ontzettend veel fiets. Met die insteek kwam ik ooit ook thuis met de genesis, toen was ik al op zoek naar wat ik nu niet vind :D

Velgen van 590g, is dat zo ontzettend veel?
Velooms schreef:
wo 17 mar, 2021 22:39
Velgen van 590g, is dat zo ontzettend veel?
Ik krijg het vermoeden dat je nogal gefocust bent op gewicht. Ik zou me meer zorgen maken over de 13mm.
Wij hadden vroeger een (lang niet zo luxe) Thorn childback tandem en wij waren er heel blij mee. Alles klopte gewoon, en was erg praktisch. Die tandem was tweedehands, van Robin Thorn zelf geweest, en het contact verliep heel prima. Deze Mercury is natuurlijk een heel andere chique klasse met prima afmontage van een top frame van heel mooie buis. Mij lijkt de belangrijkste vraag die je voor jezelf moet beantwoorden of je wel zulke smalle bandje wilt hebben (maximaal 35 mm begrijp ik), en hoeveel bagage je eventueel mee wilt kunnen nemen (niet heel veel vermoed ik). Je kunt Thorn vragen hoeveel bagagegewicht deze fiets verdraagt bij jouw eigen gewicht. Aan de kwaliteit van de fiets zal het niet liggen, maar wel aan de vraag of deze voor jouw doel geschikt is.
35mm lijkt me prima.
Te dragen bagage 10-15 kg, dit is ruim voldoende voor hetgeen ik ermee van plan ben:

https://photos.app.goo.gl/GtKe7Uuo2AqF1S8G9

Ik heb al door dat ik weer teveel fiets aan het kopen ben, maar ben stiekem een sucker voor skinny stalen tubing frames.
Maar 35mm gaat niet passen op 13mm velgen, dan gaan je banden om de velg vouwen in bochten, omdat je band bijna 3x zo breed is als de interne velgbreedte. Ik breng het misschien een beetje lomp (sorry, niet mijn beste eigenschap), maar dat is een struikelpunt, denk ik.
Hier een tabel met door fietsbandenfabrikant Continental aanbevolen band en velgbreedtes.
Je ziet dat om een 13mm velg aanbevolen wordt om niet breder te gaan dan 25mm.
Klik op het 3e pijltje: Kan ik een 28mm brede band monteren op mijn racefiets.
https://www.continental-tires.nl/fietsb ... structions