Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff Naaf lekt olie - Forum Wereldfietser

Rohloff Naaf lekt olie

Ik weet dat er al een draadje met deze titel bestaat maar die heeft mij nog geen antwoord geboden. Na een oliewissel eerst weer het oude nippeltje teruggezet omdat de nieuwe nippeltjes (origineel Rohloff) nog niet waren aangekomen. Ongeveer een week later alsnog het nieuwe nippeltje er in gedraaid. Nu lekt de naaf olie. Ik kan heel slecht zien waar het vandaan komt. Wat is een goede methode om te bepalen waar de olie lekt? Ik zie het nu alleen aan de olie op de tegels.
Regelmatig goed schoonmaken en kijken waar het vandaan komt.

Meestal aan de rechterkant van de naaf, maar kan ook links of zelfs uit de vulschroef als je die er verkeerd ingedraaid hebt.

Rechts is met riemaandrijving niet zo leuk omdat die dan vies wordt, links niet zo leuk met schijfremmen omdat die niet zo van olie erop houden.

Heb je de procedure van de oliewissel goed gevolgd?
Fiets op zijkant leggen. Ligt er daarna geen olie op de grond: dan waarschijnlijk geen lek bij het lager aan deze kant.
Fiets op andere zijkant leggen. Ligt er daarna geen olie op de grond: dan waarschijnlijk geen lek bij het lager aan die kant.
Fiets rechtop, met de nippel aan de bovenkant van de naaf. Wel olie op de grond, dan komt het waarschijnlijk niet door de nippel.

Maar geen paniek. Als je naaf olie lekt is dat vervelend voor je tegelvloer. De werking van je fiets heeft er niet onder te lijden. Als je tenminste na de laatste oliewissel meteen een blokje om hebt gereden blijft er voor een jaar genoeg olie in de naaf. Vergelijk het dus niet met olielekkage's bij auto's.

Ter relativering: als je ziet dat na een paar uur vrijwel alle olie er uit is gelopen zou ik me pas zorgen maken. Als er een aantal druppels liggen helemaal niet.

Hans
Sinds wanneer lekt de naaf? Kan het te maken hebben met een plotseling drukverschil?
Lekken id niet erg voor de naaf, maar wel voor jezelf omdat je ondanks riem bij lekke band alsnog smerig wordt.
Meestal heeft de naaf al een tijdje gelekt voor de olie wissel, nu zit hij weer vol olie en kan hij nog makkelijker lekken.
Hoeveel olie kwam er uit? als het net 30ml was lekte hij al.

Als je wil weten waar maak je de boel schoon, ook de snelspanner er uit en schoon maken, dan laten staan en dan met wat wc papier over de naaf, op het wc papier zie je goed wanneer er olie op komt.
Kan links of rechts van de naaf of uit de holle as waar de snelspanner door heen gaat dus ook de snelspanner er uit en controleren.

Beetje zweten kan geen kwaad, druppels op de vloer ook niet maar is wel vervelend, naaf kan rustig 5000km draaien nadat de olie er uit is.

Heb je een schijfrem en je naaf begint te lekken of te erg te zweten laat dan de olie uit de naaf lopen, krijg je het niet op je schijf/remblokken en dan blijft je rem werken tot je weer thuis bent.

Vul ook maar 15 tot 20ml olie bij ipv 25ml aangezien je bij een olie wissel nooit alle olie er uit krijgt komt er steeds meer olie in de naaf.

Voor de 1e eigenaar kost reparatie meestal niks, je bent hem wel even kwijt, sommige fietsenmakers hebben een leenwiel voor je.
Of, het nippeltje verkeerd ingedraaid (de oude of de nieuwe)?
Het schijnt (zelf nog niet meegemaakt) dat je met het scheef indraaien van het nippeltje,
wat makkelijk gebeurt als je even niet oplet, ook lekkage kunt krijgen, maar dan dus via het nippeltje.
Allen: bedankt voor de snelle reactie. Wat meer informatie: het is zeker geen nieuwe fiets, volgens mij bouwjaar 2007, ik had nog geen ledlamp toen ik hem kocht. Ik ben niet de eerste eigenaar. Ik heb geen riem maar ik heb er wel (al enige tijd geleden) zelf een splined tandwiel op gezet
@Mr.Z: Dat zou heel goed kunnen. Er kwam idd maar heel weinig olie uit, wel iets meer dan 30 maar zeker nog geen 40 ml

Volgens mij lekt hij aan beide kanten. De fiets staat altijd op zijn standaard en lekt dan links, maar was gister opzij gevallen tegen een ader fiets aan en lekte toen rechts. Ik denk niet dat het de nippel is. Ik zal het advies om hem helemaal schoon te maken en dan te kijken waar het vandaan komt volgen. Ik begrijp dat het niet erg is en er ligt zeker geen hele plas, maar er liggen wel elke dag nieuwe druppels olie op de tegels, ik zou het natuurlijk het liefst verhelpen.
Bert65 schreef:
vr 12 mar, 2021 21:28
Allen: bedankt voor de snelle reactie. Wat meer informatie: het is zeker geen nieuwe fiets, volgens mij bouwjaar 2007, ik had nog geen ledlamp toen ik hem kocht. Ik ben niet de eerste eigenaar. Ik heb geen riem maar ik heb er wel (al enige tijd geleden) zelf een splined tandwiel op gezet
@Mr.Z: Dat zou heel goed kunnen. Er kwam idd maar heel weinig olie uit, wel iets meer dan 30 maar zeker nog geen 40 ml

Volgens mij lekt hij aan beide kanten. De fiets staat altijd op zijn standaard en lekt dan links, maar was gister opzij gevallen tegen een ader fiets aan en lekte toen rechts. Ik denk niet dat het de nippel is. Ik zal het advies om hem helemaal schoon te maken en dan te kijken waar het vandaan komt volgen. Ik begrijp dat het niet erg is en er ligt zeker geen hele plas, maar er liggen wel elke dag nieuwe druppels olie op de tegels, ik zou het natuurlijk het liefst verhelpen.
Heb zelf nog geen lekkende nippel gezien, als hij zo staat te druppelen kan je er maar beter wat aan laten doen, kan je fiets naar een Santos/Idworks dealer brengen die het voor je regelen of contact opnemen met Elan Dutch Bicycle Centre.
Kan niet direct kwaad maar is wel irritant die olie op de vloer en velg, dat remt ook nog eens niet echt lekker :wink:
Bert65 schreef:
vr 12 mar, 2021 21:28
Wat meer informatie: het is zeker geen nieuwe fiets, volgens mij bouwjaar 2007, ik had nog geen ledlamp toen ik hem kocht. Ik ben niet de eerste eigenaar. Ik heb geen riem maar ik heb er wel (al enige tijd geleden) zelf een splined tandwiel op gezet
Da's dan geen garantie of coulance meer. Gelukkig zijn reparaties aan een Rohloff naaf vaak niet dusdanig hoog dat de prijs van ander gebruikt exemplaar of zelfs een nieuwe in de buurt komt.

Let wel op wanneer je de naaf wegbrengt, in het drukste seizoen wil het soms best wel even duren voordat er tijd voor is. Terwijl je op andere momenten rap aan de beurt kunt zijn.
Als jouw naaf zoveel olie lekt zou ik het wiel gelijk wegbrengen.
Het weer is nog niet geweldig de komende weken, en als het wiel weer klaar is kun je weer fietsen zonder jou daarop te ergeren, je moet het toch een keer verhelpen.