Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe sterk is een standaard inbus-schroef? - Forum Wereldfietser

Hoe sterk is een standaard inbus-schroef?

Mijn dochter van 9 (nu 30 kg) zit nog steeds achterop mijn fiets (België - gevaarlijke wegen), maar het wordt wel steeds moeilijker om haar op te tillen en haar knieën komen soms tegen de achterkant van mijn benen.

Momenteel zit ze op een Bobike Junior (max 35 kg) die bevestigd is op mijn stalen frame en rust op een stalen Steco bagagedrager (ook max 35 kg). Daardoor is de constructie eigenlijk dubbel zo sterk.

Nu overweeg ik om het stoeltje weg te halen, zodat ze meer plaats heeft en er zelf kan opklimmen. Maar nu vraag ik me af hoe sterk zo'n inbus-schroefje is (onderste cirkel). 30 kg + een diepe put (ook weer België) wordt al snel 50 kg. Ik weet wel dat je gemakkelijk volwassenen kan dragen, zelfs op een standaard drager met draadstangen, maar het is voor dagelijks gebruik en wil ook metaalmoeheid uitsluiten. Zou een titanium schroef veel sterkte toevoegen of maak ik me zorgen om niets?

Als het breekt zal de drager zakken tot op mijn wiel, maar hangt hij nog steeds vast aan de voorkant. Zo'n situatie lijkt me niet heel gevaarlijk, maar ook niet echt veilig.

Extra issues: een standaard ruggensteun is aangenamer en veiliger, maar maakt het zelf opklimmen wat moeilijker + twijfel tussen voetsteunen met bevestiging op het frame of op de as? Het laatste lijkt aangewezen, maar dan kan de schroef van de as er minder ver opgedraaid worden (ik heb er al verschillende stukgedraaid) en door het opstappen kan mijn wiel misschien wat schuin trekken.

Bevestigings- en rustpunten:

Afbeelding
Ik zou allereerst kiezen voor een drager met twee steunpunten om het bewegen van de drager bij het onderste bevestigingspunt te vermijden evenals het doorbuigen van de drager. Volgens mij fietsen kinderen van 9 jaar in NL vooral zelf, maar wellicht is dat in B id te gevaarlijk? Overigens is het natuurlijk zo dat als de drager 35 kg toelaat, deze dan echt wel is berekend op het feit dat je af en toe door een gat rijdt. En een titanium bout is zeker niet sterker als een stalen bout.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 mar, 2021 16:40
Ik zou allereerst kiezen voor een drager met twee steunpunten om het bewegen van de drager bij het onderste bevestigingspunt te vermijden evenals het doorbuigen van de drager. Volgens mij fietsen kinderen van 9 jaar in NL vooral zelf, maar wellicht is dat in B id te gevaarlijk? Overigens is het natuurlijk zo dat als de drager 35 kg toelaat, deze dan echt wel is berekend op het feit dat je af en toe door een gat rijdt. En een titanium bout is zeker niet sterker als een stalen bout.
Kan je een voorbeeld geven van zo'n drager? Die heb ik nog nergens gezien. Op welke 2 punten op het frame moet die dan steunen? PS: In BE worden kinderen van 9 jaar vooral met de auto naar school gebracht, volgens het principe: "ik breng mijn kinderen met de auto omdat het door de vele auto's te gevaarlijk is" :? Daardoor vind ik het nog te gevaarlijk om haar zelf te laten fietsen (smalle wegen zonder fietspad en voorbijrazende bestel/vrachtwagens). En het is niet enkel de infrastructuur die slecht is: https://www.demorgen.be/nieuws/belgen-b ... ~b120f7e2/
Dat is een flink nadeel dat men in Belgie voor lintbebouwing heeft gekozen en niet zo als bij ons alles rond de kerk.
Je dochter zelf laten fietsen en een van jullie er achteraan om haar te beschermen daar leert ze heel veel van.
WimB schreef:
ma 08 mar, 2021 17:32
Dat is een flink nadeel dat men in Belgie voor lintbebouwing heeft gekozen en niet zo als bij ons alles rond de kerk.
Je dochter zelf laten fietsen en een van jullie er achteraan om haar te beschermen daar leert ze heel veel van.
Doen we ook, buiten de spits. Maar nu graag over bagagedragers :)
In principe merkt die bout niet hoeveel gewicht er op die drager zit. Een boutverbinding werkt op wrijving: je draait de bout aan zodat er een grote klemkracht ontstaat en de drager tegen het frame wordt geklemd. Alle verticale kracht op de drager wordt via die wrijving op het frame overgebracht. De maximale belasting wordt in dit geval dus bepaald door hoe hard de bout is aangedraaid. Vermits bouten van harde maar brosse legering zijn gemaakt, sneuvelen ze snel als ze, zoals in jouw aanname dwars zouden belast worden.

In het geval van fietsen is de kritische factor meestal de schroefdraad in het frame: het frame is gemaakt uit relatief zacht materiaal (meestal kan je met de bout de schroefdraad in het frame kapot trekken). Als je je echt zorgen maakt, zou je die draad kunnen wegboren en een moer aan de achterkant gebruiken, dan ga je een hoger aandraaikoppel kunnen gebruiken en dus nog harder klemmen. Ik verwacht echter niet dat dat nodig is, misschien dus wel de bouten goed aantrekken en eventueel een licht borgmiddel gebruiken om los trillen te voorkomen.
Aanhangfiets?

Hoe dan ook, inbusboutjes heb je in verschillende sterkteklassen - 8.8, 10.9 en 12.9. Voordat je naar titanium grijpt, zou ik eerst eens naar 12.9 boutjes zoeken. Bij mij in het dorp is dat een kleine technische groothandel, die ze verkoopt, ook los aan particulieren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bout_(verbinding)
Al eens gedacht aan een zadel op de bovenbuis?
EnriceV schreef:
ma 08 mar, 2021 18:22
In principe merkt die bout niet hoeveel gewicht er op die drager zit. Een boutverbinding werkt op wrijving: je draait de bout aan zodat er een grote klemkracht ontstaat en de drager tegen het frame wordt geklemd. Alle verticale kracht op de drager wordt via die wrijving op het frame overgebracht. De maximale belasting wordt in dit geval dus bepaald door hoe hard de bout is aangedraaid. Vermits bouten van harde maar brosse legering zijn gemaakt, sneuvelen ze snel als ze, zoals in jouw aanname dwars zouden belast worden.

In het geval van fietsen is de kritische factor meestal de schroefdraad in het frame: het frame is gemaakt uit relatief zacht materiaal (meestal kan je met de bout de schroefdraad in het frame kapot trekken). Als je je echt zorgen maakt, zou je die draad kunnen wegboren en een moer aan de achterkant gebruiken, dan ga je een hoger aandraaikoppel kunnen gebruiken en dus nog harder klemmen. Ik verwacht echter niet dat dat nodig is, misschien dus wel de bouten goed aantrekken en eventueel een licht borgmiddel gebruiken om los trillen te voorkomen.
Bedankt voor de uitgebreide info. Aan de andere kant zit al een moer.
JurriaanK schreef:
ma 08 mar, 2021 18:25
Aanhangfiets?

Hoe dan ook, inbusboutjes heb je in verschillende sterkteklassen - 8.8, 10.9 en 12.9. Voordat je naar titanium grijpt, zou ik eerst eens naar 12.9 boutjes zoeken. Bij mij in het dorp is dat een kleine technische groothandel, die ze verkoopt, ook los aan particulieren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bout_(verbinding)
Ok, ik ga eens zoeken naar die sterkere bouten. Een aanhangfiets vind ik duur om slechts 1 - 1,5 jaar te gebruiken + ik moet na de school nog 6 km naar mijn werk fietsen, liefst zonder aanhangfiets. 's Avonds gaat ze met mijn vrouw mee, met een Tern GSD, die fiets is gemaakt om grotere kinderen te vervoeren.
ericplan schreef:
ma 08 mar, 2021 18:26
Al eens gedacht aan een zadel op de bovenbuis?
Dat werd op haar 4e al te krap :)
Ik heb eens wat zitten zoeken wat hier nu juist gemonteerd is want ik begreep het mogelijke probleem en/of de bedoeling niet.

Dit is dus de bagagedrager:
steco-bagagedrager-power-safety-carrier-tot-35kg-zwart-8713397008833-0-l.jpg
steco-bagagedrager-power-safety-carrier-tot-35kg-zwart-8713397008833-0-l.jpg (35.97 KiB) 3822 keer bekeken
En daar boven zit nu dit zitje:

bobike-achterzitje-junior-classic-zwart-met-montageset-5604415064067-0-l.jpg
bobike-achterzitje-junior-classic-zwart-met-montageset-5604415064067-0-l.jpg (38.52 KiB) 3822 keer bekeken
De bovenste verbinding is bij dvdh80 anders. Bij dhvd80 zit dat zitje onder en boven op de seatstays geklemd.

Nu is de vraag, denk ik, kan dat zitje weg en kan je alleen op de drager vertrouwen? Een drager die beneden met een klassieke M5 bout vastgeschroefd zit?

Mijn antwoord:

Het is niet omdat de fabrikant van dat Bobike-zitje zegt dat er 35 kg op mag, dat het frame dat aankan. Ik vind de bevestiging op de seatstays zeer discutabel en zou daar zeker geen 35kg op willen. Zeker niet als het met een klemverbinding gedaan wordt, zo dik is een frame niet, een buis platnijpen is zeker mogelijk. Maar bovenal zijn die seatstays niet ontworpen om op buiging belast te worden.

Dus hoe sneller het zitje weg, hoe beter. De ruggensteun die je linkt is wel waardeloos want uitgevoerd met een scharnier waardoor het in twee richting platgelegd kan worden.

Wat de belasting van dat boutje betreft: er wordt hier door verschillende mensen met aardig wat bagage rondgereden op oneffen terrein. Alle bagagerekken gebruiken dat boutje zonder al te veel problemen, maar het is belangrijk om er steeds voor te zorgen dat het goed vast zit. Zoals EnriceV zegt draagt dat boutje zelf in principe geen gewicht. Ik zou dat boutje niet door iets sterker vervangen omdat je wil dat dat het zwakste onderdeel blijft.

Als je je echt zorgen maakt moet je op zoek naar een bagagerek dat rechtstreeks op de as steunt.
De ruggensteun kan maar naar één kant scharnieren, anders heeft deze geen zin.
Maar als je deze ruggensteun in combinatie met een zitkussen op jouw bestaande bagagedrager en losse voetsteunen gebruikt, dan heeft jouw dochter meer plaats en kan ze er beter zelf opklimmen.
@DaVinci: TS wil het hele zitje vervangen door oa zo'n ruggesteun:

simson-rugleuning-tbv-bagagedrager-15-16cm-zwart-8711646128974-11-l.jpg
simson-rugleuning-tbv-bagagedrager-15-16cm-zwart-8711646128974-11-l.jpg (20.16 KiB) 3809 keer bekeken

Ik ken dat type en dat draait alle windrichtingen uit.
Juist niet, deze kunnen in één richting omlaag klappen.
Je ziet waar de beugel scharniert aan elke kant 2 klinknagels, eentje is om te scharnieren, de andere is de blokkering van de beugel.
bdr schreef:
ma 08 mar, 2021 19:32
Ik heb eens wat zitten zoeken wat hier nu juist gemonteerd is want ik begreep het mogelijke probleem en/of de bedoeling niet.

Dit is dus de bagagedrager:

steco-bagagedrager-power-safety-carrier-tot-35kg-zwart-8713397008833-0-l.jpg

En daar boven zit nu dit zitje:


bobike-achterzitje-junior-classic-zwart-met-montageset-5604415064067-0-l.jpg

De bovenste verbinding is bij dvdh80 anders. Bij dhvd80 zit dat zitje onder en boven op de seatstays geklemd.

Nu is de vraag, denk ik, kan dat zitje weg en kan je alleen op de drager vertrouwen? Een drager die beneden met een klassieke M5 bout vastgeschroefd zit?

Mijn antwoord:

Het is niet omdat de fabrikant van dat Bobike-zitje zegt dat er 35 kg op mag, dat het frame dat aankan. Ik vind de bevestiging op de seatstays zeer discutabel en zou daar zeker geen 35kg op willen. Zeker niet als het met een klemverbinding gedaan wordt, zo dik is een frame niet, een buis platnijpen is zeker mogelijk. Maar bovenal zijn die seatstays niet ontworpen om op buiging belast te worden.

Dus hoe sneller het zitje weg, hoe beter. De ruggensteun die je linkt is wel waardeloos want uitgevoerd met een scharnier waardoor het in twee richting platgelegd kan worden.

Wat de belasting van dat boutje betreft: er wordt hier door verschillende mensen met aardig wat bagage rondgereden op oneffen terrein. Alle bagagerekken gebruiken dat boutje zonder al te veel problemen, maar het is belangrijk om er steeds voor te zorgen dat het goed vast zit. Zoals EnriceV zegt draagt dat boutje zelf in principe geen gewicht. Ik zou dat boutje niet door iets sterker vervangen omdat je wil dat dat het zwakste onderdeel blijft.

Als je je echt zorgen maakt moet je op zoek naar een bagagerek dat rechtstreeks op de as steunt.
Het is inderdaad de bedoeling dat het hele zitje verdwijnt.

Die bovenste verbinding is bij ons inderdaad anders, dat blok voor bevestiging aan de zadelbuis hebben we er ook bijgekregen. Het is een stalen frame, dat is doorgaans wel dunner dan aluminium, maar ik draai het niet te hard aan en het zitje steunt ook voor ongeveer 50% op de bagagedrager.

De meeste ruggensteunen hebben een scharnier, maar dan zo ontworpen dat het slechts 1 richting kan plooien.

Ik ben nog steeds benieuwd welke bagagedrager Bert bedoelt: met 2 steunpunten.
DaVinci schreef:
ma 08 mar, 2021 19:58
Juist niet, deze kunnen in één richting omlaag klappen.
Je ziet waar de beugel scharniert aan elke kant 2 klinknagels, eentje is om te scharnieren, de andere is de blokkering van de beugel.
Zoals ik al zei, ik ken die steunen. De constructie met die klinknagels was niet sterk genoeg om de boekentas van mijn vrouw tegen te houden, laat staan een kind van 30kg.
Ik ben nog steeds benieuwd welke bagagedrager Bert bedoelt: met 2 steunpunten.
Bert had niet goed gekeken en de voorste steunen niet gezien :oops: . Met deze drager zou ik het wel aandurven of eventueel eentje zonder die rare bocht naar achteren.
Misschien een goede klusser vragen om eentje te maken of het huidige te verstevigen ?
Als je onder het zwaartepunt verticaal naar de as een steun hebt, dan schuin naar onderkant zadel en terug horizontaal naar dat zwaartepunt is het een mooie, sterke driehoek, toch ?
Een beetje goede klusser kan dat wel fiksen denk ik en dan mag ze, mits sterke wielen, nog enkele jaren meefietsen achterop.
Ik denk dat het tijd wordt voor een aanhangfiets zodat je dochter ook wat mee kan trappen als ze daar zin in heeft. Al is dat niet een antwoord op de vraag. De door jou gebruikte stoel is de enige die niet is gekeurd door de TüV maar ook de enige van bobike die geschikt is voor kinderen van dit gewicht. Ook al is de stoel niet onafhankelijk (in veel gevallen) getest wil dat niet zeggen dat het een stoel is die dat gewicht niet aankan, Bobike zal voor ze iets op de markt brengen zeker ook zelf testen, al was het maar om negatieve reclame en claims voor te zijn.
Ik zou gewoon regelmatig even controleren of de boutjes nog vast zitten en als het mogelijk is er aan de andere kant een lock-nut opdraaien zodat die ook niet los kan trillen. De meeste bouten breken als ze kunnen bewegen, zolang het vast zit zal er weinig kapot gaan.