Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion i.c.m. Onyx naaf - Forum Wereldfietser

Pinion i.c.m. Onyx naaf

Hi all,

Ik ben bezig met het samenstellen van een vakantiefiets en heb een vraag over de meerwaarde van een Onyx naaf i.c.m. een Pinion. Komende week ga ik een testrit maken met een Pinion (nog geen ervaring mee) maar ik weet niet met welke achternaaf de testfiets is uitgerust. Ik lees dat de Pinion een korte slag heeft voor het aangrijpen en vraag me daarom af in hoeverre het directe aangrijpen van een Onyx naaf dan nog een (merkbaar) voordeel vormt?

Dank!
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ben wel benieuwd hoe het je gaat bevallen. Ga je met een 12 of 18 v. proefrijden?
Ik vond het bij een klein rondje al een dusdanig merkbaar verschil dat ik zelf geen Pinion zonder zou willen.

Wat voor naaf erin zit zie je bij een idworx er gewoon opstaan. Bij de eerdere naven stond er Onyx op, bij latere had idworx er door Onyx er een eigen term voor verzonnen en die erop laten zetten. DD Mute dacht ik dat het heette.

Neem 'm ook gelijk met Boost steekas zoals idworx doet, en niet met QR zoals Santos en een hoop andere merken. En bij je voornaaf uiteraard ook.
Jurr schreef:
zo 07 mar, 2021 14:28
Neem 'm ook gelijk met Boost steekas zoals idworx doet, en niet met QR zoals Santos en een hoop andere merken. En bij je voornaaf uiteraard ook.
Zou je eens uit willen leggen waarom?
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 15:20

Zou je eens uit willen leggen waarom?
Probeer eens een verende voorvork te krijgen met QR in een fatsoenlijke kwaliteit. Wordt een gebruikte zoeken.

Achter minder nodig, maar achter QR en voor Boost steekas lijkt me vooral een optie die je met Rohloff zou willen rijden en verder niet.
Waarom met Rohloff wel en verder niet? Ik vind een steekas veel cleaner (want imbussleutel zit al bij mijn gereedschap), er steekt dan niets uit. Voor en achter iets anders vind ik ook jammer. (hierover net discussie met Pilot omdat zij voor wel en achter geen steekas nonteren.
Bert van Sprang schreef:
zo 07 mar, 2021 16:01
hierover net discussie met Pilot omdat zij voor wel en achter geen steekas nonteren.
Met Rohloff bedoel je dan? Bij hun Pinion-fietsen zit wel een steekas achter. Maar ik kan niet vinden welke naaf ze gebruiken.
Bert van Sprang schreef:
zo 07 mar, 2021 16:01
Waarom met Rohloff wel en verder niet? Ik vind een steekas veel cleaner (wat imbussleutel zit al bij mijn gereedschap), er steekt dan niets uit.
Ach, de Rohloff zou voor mij nog een reden zijn om nog met QR achter te rijden op zo'n prijzige fiets. Met Pinion zou ik gelijk naar Boost steekas gaan net als op bijvoorbeeld een idworx oPinion. Het lijkt me dat een merk als Pilot dat wel moet kunnen aanbieden. Vergeet ook de tapered voorvork niet.

Rohloff in een steekas frame zou ik dan weer niet doen, dat blijft gewoon een QR model wat je dan aan gaat passen om in een steekas frame te passen. Intern is de Rohloff niet gemaakt voor de dikte van een steekas.

Dan zou ik eerder een setje sliding/rocker dropouts nemen voor 135mmQR voor de Rohloff en een setje sliding dropouts in 148mm steekas voor het geval je later nog naar Boost en derailleur zou willen.

Wat voor mij dan ook weer het argument is om niet voor een excentrische trapas te kiezen, maar het ketting/riem spannen aan de sliding dropouts over te laten. Wordt het frame ook future proof van, voor het geval men later wéér een nieuwe standaard zou verzinnen. Een andere vork is wat goedkoper te vinden dan een ander frame.

Sint Christophorus en Santos denken er dan weer anders over, maar Avaghon blijft ook bij de sliding dropouts. Terwijl een Avaghon tandem dan weer wel een excentrische trapas voorop het frame heeft en achterop sliding dropouts.

Maar ach, het ging over Pinion... daar zit de trapas al bij ;)
Jurr schreef:
zo 07 mar, 2021 15:31
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 15:20

Zou je eens uit willen leggen waarom?
Probeer eens een verende voorvork te krijgen met QR in een fatsoenlijke kwaliteit. Wordt een gebruikte zoeken.

Achter minder nodig, maar achter QR en voor Boost steekas lijkt me vooral een optie die je met Rohloff zou willen rijden en verder niet.
Ah op zo'n manier. Met een symmetrisch achterwiel zoals bij Pinion of Rohloff zag ik het nut niet, behalve bij een geveerde fiets idd. Ik vind het steeds jammer dat ik ondanks goed invetten nog steeds na de winter met in de naven vastzittende steekassen zit. Heb ik met snelspanners nog nooit gehad.
Steek assen hebben zeker hun voordelen, maar ook hun nadelen, die met schroefdraad en inbus vallen mee maar die met een hendel en een aparte andere kant wat meer, heb iets te veel wanhopige mensen op t werk aan de telefoon of langs gehad voor een steekas die niemand had.

Dat is ook de reden waarom Santos ze niet gebruikt, je kan overal een QR vinden, een steekas is een heel ander verhaal.

Maar zou een Pinion altijd met een snel aangrijpende achternaaf nemen [ micro vrijloop] de meeste fabrikanten monteren die ook standaard
Mr. Z schreef:
zo 07 mar, 2021 22:56
Steek assen hebben zeker hun voordelen, maar ook hun nadelen, die met schroefdraad en inbus vallen mee maar die met een hendel en een aparte andere kant wat meer, heb iets te veel wanhopige mensen op t werk aan de telefoon of langs gehad voor een steekas die niemand had.
Ja het vraagt even een mind switch; de steekas maakt deel uit van het frame, niet van het wiel.
Goeie uitleg :D
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 22:03
Ik vind het steeds jammer dat ik ondanks goed invetten nog steeds na de winter met in de naven vastzittende steekassen zit. Heb ik met snelspanners nog nooit gehad.
Dat lijkt me wel irritant. Gelukkig gaan mijn wielen er regelmatig uit, dus zal ik er zelf weinig last van hebben.

Switchen van type vet geen oplossing misschien? Was hier meen ik op forum iemand die daar best zinnige dingen over kon zeggen? Maar wie dat ook al was schiet me even niet te binnen.

Mr. Z schreef:
zo 07 mar, 2021 22:56
Steek assen hebben zeker hun voordelen, maar ook hun nadelen, die met schroefdraad en inbus vallen mee maar die met een hendel en een aparte andere kant wat meer, heb iets te veel wanhopige mensen op t werk aan de telefoon of langs gehad voor een steekas die niemand had.
Als een fiets regelmatig de auto in gaat met 1 of 2 wielen eruit is het best een idee om een reserve setje steekassen in het dashboardkastje te leggen ja. Ze willen bijvoorbeeld wel eens op de parkeerplaats van een mountainbike parcours blijven liggen die dingen...

;)

Mezelf aangeleerd dat bij een wiel eruit de steekas standaard terug de voorvork ingaat. Achterin een Rohloff, daar blijft m'n snelspanner gewoon in het wiel zitten....

Mr. Z schreef:
zo 07 mar, 2021 22:56

Dat is ook de reden waarom Santos ze niet gebruikt, je kan overal een QR vinden, een steekas is een heel ander verhaal.
Als je een Lauf bij de 4.29/Cross Lite kiest bijvoorbeeld. Al lijkt die alleen op de foto's op de website en socials te staan en vind ik 'm zo snel niet in de configurator (meer?), net als een reguliere verende vork. Maar daarbij was het vast ook het geval dat er een steekas gebruikt werd. Net als bij de Cinq carbon vork die als optie bij de Cross Lite gestaan heeft in de configurator, maar er nu ook niet meer lijkt te staan.

Wel zo leuk dat als je daarna weer een starre 'Adventure' vork monteert, dat dan hetzelfde voorwiel weer zou passen. Gaat gelukkig bijvoorbeeld wel met verwisselbare einddoppen van bijvoorbeeld een Hope naaf, maar dezelfde standaard zou best gedoe schelen.

Maar ach, de meeste mensen zullen die flexibiliteit dan ook weer niet gebruiken. Best jammer vind ik, want zo'n 4.29 frame kun je namelijk best een hoop verschillende kanten mee op.
Jurr schreef:
zo 07 mar, 2021 23:28
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 22:03
Ik vind het steeds jammer dat ik ondanks goed invetten nog steeds na de winter met in de naven vastzittende steekassen zit. Heb ik met snelspanners nog nooit gehad.
Dat lijkt me wel irritant. Gelukkig gaan mijn wielen er regelmatig uit, dus zal ik er zelf weinig last van hebben.

Switchen van type vet geen oplossing misschien? Was hier meen ik op forum iemand die daar best zinnige dingen over kon zeggen? Maar wie dat ook al was schiet me even niet te binnen.
Dat was onze nexus 8 vriend Miro; viewtopic.php?t=24711

Maar ik ben daar ook wel redelijk in thuis door mijn achtergrond, maar ik moet gewoon m'n wielen vaker los halen dan, maar dat doe ik liever niet als het nergens anders voor hoeft :shock:
Vaker lek rijden dan maar? ;)
Ja da's een optie idd, zal eens een paar CST banden bestellen :lol:
Jurr schreef:
zo 07 mar, 2021 23:28

Mr. Z schreef:
zo 07 mar, 2021 22:56

Dat is ook de reden waarom Santos ze niet gebruikt, je kan overal een QR vinden, een steekas is een heel ander verhaal.
Als je een Lauf bij de 4.29/Cross Lite kiest bijvoorbeeld. Al lijkt die alleen op de foto's op de website en socials te staan en vind ik 'm zo snel niet in de configurator (meer?), net als een reguliere verende vork. Maar daarbij was het vast ook het geval dat er een steekas gebruikt werd. Net als bij de Cinq carbon vork die als optie bij de Cross Lite gestaan heeft in de configurator, maar er nu ook niet meer lijkt te staan.

Wel zo leuk dat als je daarna weer een starre 'Adventure' vork monteert, dat dan hetzelfde voorwiel weer zou passen. Gaat gelukkig bijvoorbeeld wel met verwisselbare einddoppen van bijvoorbeeld een Hope naaf, maar dezelfde standaard zou best gedoe schelen.

Maar ach, de meeste mensen zullen die flexibiliteit dan ook weer niet gebruiken. Best jammer vind ik, want zo'n 4.29 frame kun je namelijk best een hoop verschillende kanten mee op.
Klopt, mijn fout, had er bij willen zeggen bij hun vakantie fietsen maar t toch niet opgeschreven
Ik rij op een Idworx met Pinion, Onyx en Gates-riem. Toen ik de fiets kocht, was deze echter uitgerust met een Pinion H2R achternaaf. Dat was een grote nachtmerrie. Hoewel van Pinion zelf, is de naaf geheel ongeschikt (althans was dit in mijn geval zo) Gedurende enkele weken 2 van die krengen kapotgegaan. Een jaar later bestond ineens ook de mogelijkheid om tegen een meerprijs de Onyx (DD Mute) te nemen. Toen dat dus kon uit frustratie maar geüpgraded. Sindsdien tevreden en geen problemen meer met de naaf. Moet wel bekennen dat ik sindsdien hoofdzakelijk met lichte tot geen bepakking onderweg ben geweest, maar ga ervan uit dat de Onyx een stuk sterker is dan de troep die er standaard op zat. Gelet op mijn ervaringen zou ik Onyx dus zeker adviseren.
Dank voor de reacties en het bijgevoegde advies over steekassen :lol: Ik ga testrijden op een Opinion, mits de zit van de fiets goed voelt wordt het een IDWORX met Pinion of Rohloff, ik neig vooralsnog naar de Pinion (18) vanwege de kleine stappen. Achteraf upgraden van wielen is vast duurder dan de optie dus vandaar de vraag, dan liever meteen goed. Ik ga er zeker naar kijken bij het testen, maar een testrondje is ook maar een testrondje, vaak kom je dingen pas tegen bij echt gebruik.
Een gewone of een BLT? Dat is ook nog wel een leuk vergelijk.

Achteraf toch liever een BLT hebben gehad en/of toch liever een 18 dan een 12 versnellingsbak willen hebben gehad zijn eigenlijk de duurste verschillen om recht te breien.

Als je bijvoorbeeld een gebruikte of een demo kunt kopen met alle opties behalve de achternaaf upgrade kan dat met een leuk prijsverschil best te rechtvaardigen zijn. Net als een latere remmen upgrade. Maar zorg bovenal dat de framemaat voor jou goed is.

Misschien kun je ook nog wel met standaard remmen en Hope Big Disc rijden ter vergelijking?

ALL IN schreef:
ma 08 mar, 2021 14:29
Toen ik de fiets kocht, was deze echter uitgerust met een Pinion H2R achternaaf.
Dan voor mij liever de DT 240 naaf als standaard die ze er in andere periodes ook in geleverd hebben als er geen Onyx in zit ;)

Maar dit is wel een mooie upgrade zo!