Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion i.c.m. Onyx naaf - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Pinion i.c.m. Onyx naaf

Jurr schreef:
zo 30 mei, 2021 14:55
Fraaie collectie modificaties op een al fraaie fiets.
Grappig ook, gelijk van Cane Creek 40 naar Chris King (-:
Ben wel benieuwd hoe dat blank aluminium van de stuurpen staat bij het titanium van het frame.
Mooi stuurtje ook, hoeveel graden backsweep is dat?
YOLO 8)

Headset is gewoon een bling dingetje, de CC's zijn ook prima. De voorbouw wordt nog veranderd en de stuurpen is tijdelijk (ik heb overigens ook een zwarte liggen). Het stuur op de foto is van Groovy Cycleworks, 710 breed met 21.5 backsweep, titanium met ceramische coating. Deze komt tijdelijk van een andere fiets, de brushed versie die ik voor de Idworx had besteld zit al een tijdje vast in een distributiecentrum in de VS :cry: . In de loop van het jaar komt er nog wat anders binnen, tikkie breder en nog iets meer sweep (26 graden), dan ga ik kijken wat me het beste bevalt, maar eerst lekker fietsen deze zomer :D
Dat gaat wel iets moois worden :)
Dank allemaal voor het advies, deze hadden jullie nog tegoed. :D

Afbeelding

Afbeelding

Ik zit alleen nog te klooien met de aansluiting tussen de shifter en het handvat. Einde van de shifter lijkt vooral geschikt voor een Ergon of wat losser handvat, mijn Ergons (zonder bar-ends) blijven niet lekker zitten, bij lock-on's sluit het niet mooi aan.

Zadel staat inmiddels waterpas :wink:
Mooi zeg!

Toch maar een 12 speed Pinion zie ik aan de shifter?
Jurr schreef:
wo 09 jun, 2021 11:07
Mooi zeg!

Toch maar een 12 speed Pinion zie ik aan de shifter?
Dank! Scherp ;) Er was wat mis gegaan in de communicatie met de dealer, de 12 wordt volgende week vervangen voor een 18.

Hopelijk komt er de komende tijd wat meer keuze voor shifters, met de twister kan ik best uit de voeten maar triggers vind ik fijner. De rechter remhendel komt vrij ver naar binnen te staan en vanuit het MTB-en ben ik gewend om altijd een vinger aan de rem te hebben, dat is echt even wennen met de gripshift. Helaas zijn de Cinq shifters er alleen voor de 12.
Lijkt me wel een eind triggeren om die 18 versnellingen door te gaan. Weet niet hoeveel er tegelijk geschakeld kunnen worden in 1 beweging? Maar zo'n twister kun je als je 'm op het juiste punt vastpakt best een aardige zwieper geven. En de indicator in welke versnelling je zit, heb je die ook bij die Cinq triggers?
Dat lijkt mij ook, het is een beetje tegen elkaar afwegen. Je kunt met beide shifters meerdere versnellingen schakelen. Met de trigger shifters van Cinq kun je aan één kant opschakelen en aan de andere kant naar beneden. Voordeel is dat je stuur wat schoner wordt, rem wat lekkerder in positie komt en je fatsoenlijk kunt remmen en schakelen tegelijkertijd. Cinq heeft geen indicatoren, maar dat is voor mij eerder een voordeel dan een nadeel, ik schakel toch op gevoel. Mooie van het Pinion systeem (algemeen) is dat je kunt schakelen als je stil staat, dat is wel echt heel lekker.
Ik ben momenteel aan het rondkijken voor opties met een Pinion, maar ik moet zeggen dat de Onyx wel erg prijzig is. Een Duitse naaf met eenzelfde principe maakt Kappstein https://www.kappstein.de/produkte/naben/. Ik heb ze een mailtje gestuurd over de verkrijgbaarheid en compatibiliteit met Pinion.
De H2R naaf van Pinion hoor je niet altijd goede verhalen over, maar op hun site staat wel een hele handleiding hoe je de naaf moet onderhouden. Ik denk dat als je er eentje hebt dat het mits met regelmatig onderhoud in principe goed moet gaan.

Een goedkope optie is een reguliere (bv. Shimano Deore) naaf gebruiken met de spacerset van Pinion. Enige potentiële nadelen zijn dat de flensafstand t.o.v. een singlespeednaaf wat kleiner is en niet symmetrisch, en daarnaast dat het aantal aangrijppunten meestal kleiner is, hoewel de nieuwe hufterproof H3R door DT Swiss gemaakt maar 32 aangrijpingspunten heeft...

Ik heb nu een nieuwe Tout Terrain Outback met 29" staan met een SON dynamo en een H2R, maar ik wil liever naar 27,5+, vandaar dat ik aan het rondkijken ben. Ik kan de wielen uit elkaar halen en er andere spaken+velgen op zetten, of een compleet andere set wielen voor (laten) maken.
Wat zit er voor naafbreedte achterin zo'n Outback? 135? 142? 148?

Hope maakt ook nog singlespeed specifieke naven met de flenzen verder uit elkaar, net als DT Swiss doet (of deed?) idworx gebruikte die 240S singlespeed naaf bijvoorbeeld. Die laatste kun je de ratchets nog bij wisselen voor een kortere vrije slag. Als je die te kort kiest schijnen ze wel eens wat minder degelijk te kunnen zijn, ook hoor ik wel van Chinese namaak.

August schreef:
wo 03 nov, 2021 19:01
Een Duitse naaf met eenzelfde principe maakt Kappstein https://www.kappstein.de/produkte/naben/. Ik heb ze een mailtje gestuurd over de verkrijgbaarheid en compatibiliteit met Pinion.
Als er een HG body opzit kun je er gewoon een riem- of kettingtandwiel op kwijt, direct of met een carrier. Van die laatste staan er twee op Marktplaats nu.

August schreef:
wo 03 nov, 2021 19:01
Ik kan de wielen uit elkaar halen en er andere spaken+velgen op zetten, of een compleet andere set wielen voor (laten) maken.
Let wel op kleine verschillen in toleranties bij bijvoorbeeld de remschijf montage. Grootste kans dat je daar niets aan hoeft te doen is als je twee precies dezelfde naven met dezelfde schijven voor neemt, en anders kun je nog met shims en spacers aan de slag uiteraard. 't Helpt niet mee in het gemak als je na iedere wielwissel opnieuw je remmen moet afstellen ;)
142mm achter en 110 boost voor. Met de 29” wielset kan ik maximaal 2.25” breed kwijt (achter beperkend, voor tot 3”). Met 27,5” kan er 3” in en zou ik voor 2,6-2,8” gaan in de praktijk.

Ja, de Hope pro4 is er ook in HGSS.
Je hebt een punt over wielwissel en remmen stellen, daarom overweeg ik ook om geen twee wielsets aan te houden (en zeker niet met twee keer een SON) :lol:

Edit: antwoord van Kappstein, die wordt het niet: “ leider harmoniert die Kappstein-Nabe nicht für den Betrieb mit Pinion, da die Eingangsdrehmomente zu hoch sind. Wir haben den Einsatz unserer Nabe auf 180 Nm Drehmoment an der Hinterradnabe eingegrenzt.
Deshalb raten wir von der Kombination 12x142 Nabe mit Pinion ab.
(laut info eines Herstellers, scheint die Pinion H3R made by DT-Swiss die einzig gangbare Alternative zu sein)”
August schreef:
do 04 nov, 2021 06:47
142mm achter en 110 boost voor. Met de 29” wielset kan ik maximaal 2.25” breed kwijt (achter beperkend, voor tot 3”). Met 27,5” kan er 3” in en zou ik voor 2,6-2,8” gaan in de praktijk.
Jammer dat achter zo'n beperking oplevert. Met 29x2.6 had je een fraaie combinatie gehad tussen breder in bandbreedte en geen velgen hoeven wisselen ;) Wat je wel zou kunnen overwegen is om alleen voorop breder te kiezen. Vittoria maakt de Mezcal bijvoorbeeld in zowel 29x2.6 als 29x2.25 en 29x2.35. Even ervan uitgaand dat je velgen daar breed genoeg voor zijn uiteraard.

Wat ook nog zou kunnen is een mullet setup, dat je achter naar een bredere band zoals bijvoorbeeld 27.5x3.0 gaat en voor bij 29 inch blijft, net als bijvoorbeeld idworx doet op de RockOpinion.

August schreef:
do 04 nov, 2021 06:47
(en zeker niet met twee keer een SON) :lol:
Die zijn helaas ook weer een stukje duurder geworden met de laatste prijsverhoging ja. 'k Heb de mijne uiteindelijk allebei gebruikt kunnen vinden, maar dat vroeg wel om een hoop geduld. Vooral de tweede gebruikte Rohloff vinden was een stuk makkelijker dan de tweede Son. Ook als je dan nog eens een paar keer de verkeerde kleur voorbij ziet komen, het verkeerde aantal spaken en ook nog wat Son-SL stekkerloze exemplaren... ;)

August schreef:
do 04 nov, 2021 06:47

Deshalb raten wir von der Kombination 12x142 Nabe mit Pinion ab.
Wat een verrassend antwoord. Die zijn vast al wat garantieclaims verder. ;) Met een Duitse Pinion en een Duitse naaf heeft vast iemand dat al eerder geprobeerd (-:
ik vind dat echt geen porum, 2 verschillende wielmaten op een fiets...
Shadow schreef:
do 04 nov, 2021 09:06
ik vind dat echt geen porum, 2 verschillende wielmaten op een fiets...
Waarom niet? Esthetisch of functioneel? Esthetisch zou mij persoonlijk een worst wezen: een fiets is om te fietsen, en niet voor de mooi. Vind ik.
om te zien iig niet, het aantal fietsen met verschillende maten waar ik op gefietst heb is beperkt, maar wie weet rijd het geweldig.
Ach, esthetisch maak je gewoon je foto's van schuin achter de fiets om het verschil in velgdiameter optisch op te lossen ;) Als je erop rijdt zie je het toch niet. Ik ben een tijdje geleden een week bikepackend onderweg geweest met een mullet setup, mij beviel het wel.

Bij verder van huis en slechte verkrijgbaarheid van onderdelen zou je nog het argument kunnen gebruiken dat eventueel je voorste velg of band naar achteren zou kunnen bij beschadiging, zodat je voorop met het lokaal verkrijgbare alternatief verder kunt en achterop de meest degelijke combinatie monteert. Als je er voor en achter verschil in hebt zou het wel eens lastiger kunnen worden.
Geeft niks iig, maar we dwalen af, ik zou toch gewoon voor een door Pinion aanbevolen naaf gaan?
Pinion concurrent Effigear heeft een versnellingsbak ontwikkeld die op dezelfde montagepunten als een Pinion versnellingsbak in een frame past. Zij leveren een naaf zonder vrijloop om te combineren met hun versnellingsbak:

Afbeelding

https://www.effigear.com/en/119-216-moy ... 812.html#/

'k Weet niet wat Pinion ervan vindt als je die met hun bak combineert ;)
Mooi naafje!
Je hebt dan wel dat de riem altijd draait zolang het wiel rolt, ook als je de pedalen stil houdt.
Of de ketting, soort kettingzaag effect ;)