Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano XTR v-brakes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Shimano XTR v-brakes

En hoe zzit dat dan met speling? Volgens verkoper zit er geen speling op de paralellogrammen. Maar het zijn al wel oudjes he. Als die speling wel komt, dan kan je ze weggooien?
Je moet gewoon €0,20, achter onder je remblok doen en dan de rem hard tegen de velg houden en vastmaken.

Remblokken moeten aan de voorkant dichter bij de velg staan dan achter.

Mario
supermario schreef:
zo 21 feb, 2021 14:22
Je moet gewoon €0,20, achter onder je remblok doen en dan de rem hard tegen de velg houden en vastmaken.
Je kunt ook de afstelschroef aan het stuur een eind aandraaien, de blokjes vastzetten en het schroefje weer lossen.
Zo, weer 20 cent bespaard. :D

Of het fout gaat als er speling komt merk je als het zover is, of je merkt niks omdat er niks aan de hand is. Trial and error.
supermario schreef:
zo 21 feb, 2021 14:22
Je moet gewoon €0,20, achter onder je remblok doen en dan de rem hard tegen de velg houden en vastmaken.

Remblokken moeten aan de voorkant dichter bij de velg staan dan achter.

Mario
Naar mijn mening [ en ervaring ] is het het in een v-vorm monteren van remblokken iets wat je niet moet doen, in het begin raakt niet je hele remblok je velg dus het remt slechter dan nodig, dan slijten ze sneller dan nodig tot het rem oppervlak weer vlak op de velg komt dus het is maar even dat ze in v-vorm de velg raken.

En ze worden door de frictie wel wat recht getrokken maar er komt dus onnodige stress op de rem die je vooral bij een parallellogram niet wil wat dan krijg je alleen maar sneller speling op de scharnieren.
Steffanus schreef:
za 20 feb, 2021 21:54
Wat zou dan een redelijke prijs zijn? (voor beide kanten)
Het is een beetje wat de gek er voor geeft. Op MP staat een setje voor en achter vraagprijs €80.
Gedateerde MTB-onderdelen (9-speed, voorderailleurs, velgremmen, snelspanners, 26") gaan voor een habbekrats op MP maar XTR heeft altijd nog iets van verzamelaarswaarde en moet al snel 3x zoveel opbrengen als XT. (ik ben ook een sucker voor XTR-grijs hoor!)

Dus ik denk dat het ook wel nuttig is om je af te vragen hoeveel meerwaarde remmen van 80 euro gaan hebben boven wat je nu hebt, of boven een setje Avid SD7 ofzo, die je voor 20 euro of minder kunt kopen.
Grandonneur schreef:
zo 21 feb, 2021 20:45

Het is een beetje wat de gek er voor geeft. Op MP staat een setje voor en achter vraagprijs €80.
Kun je er beter de rest van de fiets ook bij kopen. Doe mij de shifters dan maar, hoewel de meerderheid die rare dual control dingen heeft....

Soms heeft iemand een incourant frame met XTR afgemonteerd en gaat'ie nog best voor een leuk bedrag weg.
Shrek schreef:
ma 22 feb, 2021 09:11
Gedateerde MTB-onderdelen (9-speed, voorderailleurs, velgremmen, snelspanners, 26") gaan voor een habbekrats op MP maar XTR heeft altijd nog iets van verzamelaarswaarde en moet al snel 3x zoveel opbrengen als XT. (ik ben ook een sucker voor XTR-grijs hoor!)

Dus ik denk dat het ook wel nuttig is om je af te vragen hoeveel meerwaarde remmen van 80 euro gaan hebben boven wat je nu hebt, of boven een setje Avid SD7 ofzo, die je voor 20 euro of minder kunt kopen.
OOHH!! Ik houd me aanbevolen voor avid SD7 voor 20 euro!! Die ben ik nog niet tegengekomen. Er zijn een heleboel mountainbikers die zeggen dat de SD7 i.c.m. de SD7 grepen beter remmen dan de xtr. Maar goed, ik zelf weet het niet uit ervaring he :-). De xtr die ik kan kopen zijn 70 euro. Die zien er mooier uit dan die van 80.
Nog even een technisch vraagje, Die paralellogrammen, wat houden die dan recht? De horizontale lijn van de pads?
Steffanus schreef:
ma 22 feb, 2021 13:42
De xtr die ik kan kopen zijn 70 euro. Die zien er mooier uit dan die van 80.
Bedenk wel dat je er met die €70 nog niet bent hè. Daarna ga je op zoek naar de grepen. Dan een derailleur. Crankstel. Pedalen, naven, shirtje, 8)
Er wordt wel meer gepiept over piepende remmen en dat vinden wij vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder...maar toch wel heel gewoon tegenwoordig.
20E13932-612C-4B02-A453-8A5936543CD0.jpeg
Gebruik mijn XTR V-brakes sinds enige tijd weer. Had ze van mijn Pilot afgehaald vanwege, inderdaad, gekrijs. Maar dat was met originele Shimano brakepads. Nu gebruik ik salmon Kool stop blokjes, deze zijn toe in afgesteld. Het gekrijs is over en ze remmen als een wilde. Toe in afstellen doe ik door onder de achterkant van het blokje een 5 cent stuk te houden en dan de inbus vastdraaien. Overigens zijn XT of Avids ook erg goed. Succes.
Wat valt er nog een hoop te ontdekken en wat zijn er een hoop mooie spullen!

Ik heb besloten om de XTR niet te kopen. Ik geloof wel dat ze heel goed remmen en ze zien er mooi uit.

Door dit forum en jullie reacties ben ik verder op het net gaan struinen en kwam foto's en reacties tegen over deze remmen:
De Avid SD Ultimate
Avid sd ultimate.jpg

Deze vind ik echt prachtig en ze remmen als een dolle als ik de ( alle :-) ) reacties moet geloven. Nu dus zoeken naar een paar die beschikbaar zijn in nette staat of NOS.
Qua levers ben ik er nog niet uit. Er zijn zoveel mooie!
Avid sd ultimate levers.jpg
Paul Love brake levers.jpeg
Avid levers.jpg
Proshift levers.jpg
De laatste (Proshift) maakt (vind ik) ook erg mooie v-brakes, maar heb daar verder nog niets over gelezen.
Bedankt voor jullie ideeën en tips tot nu toe en wellicht nog verdere inbreng! :-)

groetjes, Steffanus
Kijk maar uit tot je een fiets met schijfremmen hebt, dan begint het allemaal opnieuw. En kan het prachtiger-derderder en nog doller.

;)
:lol:
alstro schreef:
za 20 feb, 2021 21:02
Piepen heeft niks met deze remgroep te maken. XTR is de hoogste kwaliteit die ze hadden. Of ze piepen of niet ligt grotendeels aan de blokken die je gebruikt en niet aan XTR.
In mijn ervaring kan een brakebooster bij velgremmen (HS33 of V brakes) een rem stil maken (scheelt in vibraties).
Wat ik hier en daar heb gelezen over de XTR is dat de busjes van het parallelsysteem na verloop van tijd slijten en dan voor speling gaan zorgen. Dat is wat de trilling veroorzaakt.

Ik moet zeggen dat het allemaal wel interessante systemen zijn. Ik heb hier nog een setje Tektro RL-520 drop bar remhendels liggen die ik wil gebruiken, maar alle leuke V-brake systemen zijn lastig aan te komen. Zelfs in Duitsland zijn een hoop van de betaalbaardere normale remhendels langzamerhand op aan het raken en zelfs zoiets als 11-speed bar-ends zijn in Europa overal uitverkocht. In de VS zijn ze nog wel, maar dan heb je het over een dubbel zo hoge prijs vanwege verzendkosten en invoerheffingen.

Maar als ik deze thread goed lees zijn de interessante V-brakes de volgende:
  • Shimano XTR V-brakes - $100-200 tweedehands
  • Proshift V-brakes (geproduceerd tot ~1998) voor rond de €200 tweedehands
  • Avid Arch Supreme (Tussen de $300-800 tweedehands)
  • Avid Single Digit 7 - $30-100 tweedehands
  • Shimano Deore XT - €66 voor een set, maar overal uitverkocht.
Ik heb nog wel een setje Avid SD7 dat voor weinag weg mag.