Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud nexus 8 naaf - Forum Wereldfietser

Onderhoud nexus 8 naaf

Ik heb een nexus 8 naaf (geen premium). Volgens de eerste fietsenmaker had deze naaf nooit onderhoud nodig.de tweede die ik sprak zei dat je net zoals het bij Shimano wordt vermeld een oliebak kan geven. Shimano schrijft dat je dit moet doen na 5000 km fietsen. De derde fietsenmaker die ik sprak had daar nog nooit van gehoord.

Hoe zit het nu?
De meeste fietsen in NL halen de 10.000 km nooit, dus voor de meeste fietsen zal een volledig gebrek aan naafonderhoud niet de levensduur van de fiets bepalen.
Hoi Leon,

Wat is de reden dat de meeste fietsen dat niet halen. Ik fiets 5000 per jaar. Mag hopen dat mijn fiets er nog over 2 jaar is.
Het kan geen kwaad om het binnenwerk schoon te maken en daarna een paar uur te laten staan in olie.

Mario
Marieke84 schreef:
wo 17 feb, 2021 19:25
Wat is de reden dat de meeste fietsen dat niet halen. Ik fiets 5000 per jaar. Mag hopen dat mijn fiets er nog over 2 jaar is.
De meeste mensen fietsen niet zo veel km per jaar. 1000 km per jaar is voor veel mensen al veel.
Heb een maand geleden zo'n naaf uit elkaar gehaald (50.000km gelopen)

- Nieuwe lagers, uit voorzorg
- Nieuwe conussen, uit voorzorg

Daarna in de shimano hub grease gezet.

Heb hem ook een beurtje gegeven toen die vier jaar oud was en hem toen in de ATF olie gedompeld en daar heeft tie het ook prima op gedaan de afgelopen tien jaar. Maar zoals geschreven de naaf zag er beide keren nog heel goed en schoon uit dus of het echt nodig was blijft de vraag.

Ze zijn voor de prijs / kwaliteit iig redelik meen me te herinneren dat er hier iemand 150.000 mee gefietst had voordat tie versleten was....
Shimano schrijft een blauwe spoelolie voor als oliebad, de Naaf wordt ondergedompeld en daardoor gereinigd en gesmeerd.
Daarna worden de lagers en de tandwielen van het planeetstelsel ingesmeerd met een wit smeermiddel (vet).
De meeste nexussen houden het lang vol, ik zie de meeste ellende bij Nexus 3 en 7.
Wat ik regelmatig tegenkom is veelal lager speling en daarmee door fietsen tot het zaakje vastloopt. Met lager schaal schade tot gevolg, en zelfs gezien speling op het gehele binnenwerk, en dan schrijf je de naaf af.
Zelf heb ik ooit een fiets met N7 overgenomen, die begon na een tijdje in bezit te hebben gehad en vele km
Utrecht - Amsterdam ineens te protesteren in de vijfde gang met een scherp piepend geluid, de boel stond aardig droog.
En de naaf nog gered.
Wil je echt zekerheid, bijvoorbeeld bij 2e hands fiets, of preventief -laat de naaf door een vakman/vrouw openmaken,
en op de juiste wijze dicht maken zodat er geen speling ontstaat, bij geen problemen zoals speling op de naaf
en ooit een nieuw gekochte fiets, zou ik de naaf niet zo gauw open maken. om de al genoemde rede.

zo leuk! een oude naaf op de kop tikken en zelf aan de slag gaan.
De meeste fietsers weten niet wat er binnen z'n naaf gebeurd :) en je kan het zelf doen. het lijkt moeilijker dan het is :wink:
Volgens Shimano elke 5000 km servicen als deze veel gebruikt wordt. https://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-CASG001-00-ENG.pdf .
Hier een filmpje https://www.youtube.com/watch?v=0-8pl1ym174&t=1s daarin wordt gezegd olie van de Action, motorolie 10W40 of zoiets.
Ik zou voordat ik de naaf uit elkaar schroef, alles zo goed mogelijk schoonmaken, zodat er geen zand of ander vuil in de olie komt en mogelijk later in de naaf.
Er is hier ergens op het forum al een heel lang draadje over de Nexus 8 naaf.

Als je van plan bent langer dan 10.000 km met je naaf te fietsen: Ja die 5.000 km of jaarlijks een oliebad geven én de kogellagerring weer invetten zijn best verstandig. Een Shimano servicecentrum vertelde mij dat Shimano dat ook adviseert voor cassette- en voornaven. Er is natuurlijk geen mens die dat doet en er is ook nog verschil in wat voor kwaliteit naven je hebt en wat je er mee uithaalt. Mijn indruk is dat als je niet te veel met je Nexus 8 aan het stampen bent hij veel kan hebben en de onderhoudsinterval groter kan zijn.

Zoek een fietsenmaker die heel veel forenzenfietsers als klant heeft. Die trappen hun binnennaaf na misschien 2 jaar / 10.000 km verrot, maar nemen de vervangingskosten voor lief. Die fietsenmaker die dat kan, kan je vast ook verder helpen.
Als je zo'n fietsenmaker hebt gevonden kan je nog kosten besparen door te vragen wanneer die weer een partijtje wielen/naven gaat dompelen. Dan zelf je wiel uit het frame te halen en los langsbrengen. Is je fiets wel een tijdje onbruikbaar. Dat kostte me 5 jaar geleden maar 20 euro. Bij mij ging het achtertandwiel (zonder kettingkast) 2 kettingen/6.000 km mee. Tandwiel kost 3 tot 6 euro. Als je zelf gaat onderhouden moet je een keuze maken voor goedkope/dure olie, wit lithium vet hebben en natuurlijk nog wat gereedschap + kunnen aanvoelen hoe je de lagers afstelt na de servicebeurt.
Rijd nu geen Nexus 8 meer omdat ik de stap van versnelling 5 (de meest efficiënte directe aandrijving) naar de 6 te groot vond worden, het uitbouwen en weer inbouwen/afstellen van het achterwiel toch veel werk is en de schakelkabel soms wat kuren had (b.v. vastvriezen ;-).
ik heb laatst met een oud beschuitblik en gewone motorolie een N8-naaf zo'n oliebad gegeven. ging prima. tussendoor naaf een beetjelaten draaien voor het idee dat de olie dan goed overal komt. uit- en in elkaar zetten ging prima met instructie uit een YT-filmpje. wiel draait weer als nieuw.
ik denk dat gewone versnellingsbakolie GL4 of GL5 ook prima werkt.
Ik heb eerder versnellingsnaven geserviced door eerst schoon te maken met een wasbenzine-bad, daarna te laten drogen en dan met motorolie-bad weer in elkaar te zetten. Het schijnt dat versnellingsbakolie inderdaad beter werkt omdat motorolie is ontworpen om op hoge temperatuur te smeren.
Ik zou me voor een Nexus-8 houden aan de door Shimano voorgeschreven smeermiddelen. De kosten zijn het niet, het werk wel. En lager-dichtingen kunnen hier van invloed zijn.
Jaarlijks of om de 5000 km reinigen vind ik wat overdreven. Ik heb zopas mijn Nexus 8 Premium vervangen na 7,5 jaar en 30000 km, ze werd om de 2 jaar gereinigd. Ik heb meteen heel het wiel vervangen omdat de velg versleten was, dus de versnellingen zijn eigenlijk nog goed. De fietsenmaker zei ook telkens na 2 jaar dat de naaf er binnenin nog goed uitzag en ik fiets er in alle weersomstandigheden mee, waaronder dagelijks enkele modderpaden (of stofpaden in de zomer). Ik heb alles samen vervangen omdat dat gemakkelijker is en omdat ik bij Kurbelix een compleet wiel met Nexus 8 premium voor 200 euro kon kopen. De oude naaf ga ik gebruiken om het reinigen te oefenen, zodat ik de nieuwe ook zelf kan doen. Ik heb nu de zwarte uitvoering, de grijze werd door het vuil toch donkerbruin/zwart :)