Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crank en cassette vervangen, welke tools nodig? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Crank en cassette vervangen, welke tools nodig?

Gelukkig is Leon op post om een doe-het-zelf topic op te vrolijken met een rampscenario. De draad in de crank is in de eerste plaats kwetsbaar omdat hij vaak vol vuil zit. Als je dan met kracht probeert de crankafnemer in te draaien zit je snel scheef en beschadig je de schroefdraad. Dus zorgen dat de schroefdraad proper is en dan de tool met de hand indraaien. Niet beginnen met gereedschap. Op het einde kan je de tool een beetje vastzetten met gereedschap maar je zou toch zeker een paar toeren met de hand moeten kunnen indraaien, zoniet zit je waarschijnlijk verkeerd.

Velotraumer schreef:
do 18 feb, 2021 08:21
Of ik de crankbout echt niet los krijg weet ik niet. Het ging er even om dat ik dat nog niet geprobeerd had, omdat ik bang was dat mijn mini ratel het dan zou begeven.
Zo snel zal de ratel niet kapot gaan. Het is veel waarschijnlijker kan je niet genoeg kracht kan uitoefenen wegens te korte krachtarm. Deze topeak-tool wordt toch met de 8mm bit geleverd voor dit doeleinde? Ik zou liever het liever thuis uitproberen dan onderweg...

Overigens, je hoeft die crankafnemer van cyclus niet te kopen, je kan ook crankbouten met een geïntegreerde crankafnemer kopen. Dit heeft het voordeel dat je onderweg je crank kan verwijderen met alleen de 8mm hex. Als bijkomend voordeel hoef je maar één keer die cups in de crank te schroeven, deze blijven permanent zitten.

Je kan die crankbouten monteren zonder de crank te verwijderen, dus dan heb je geen crankafnemer nodig.
bdr schreef:
do 18 feb, 2021 14:32
... je kan ook crankbouten met een geïntegreerde crankafnemer kopen.
Die heb ik ook, maar uitgerekend mij (!) werd nog verteld dat je dan pas echt het risico liep om iets stuk te trekken. Ik weet niet meer in welk draadje. Eens even zoeken. ... Edit: kan 't niet vinden.

Dat ik de enige ben met rampscenario's komt natuurlijk omdát ik het hier vertel. Niemand trapt er dan meer in, toch? :-)
Je hebt gelijk, met zo'n ingebouwde crankafnemer draai je, ook als het netjes gebeurd, twee schroefdraden tegen elkaar af. Daar komt wel wat kracht bij kijken. Dus onvermijdelijk gaat de alu schroefdraad op termijn eraan. Handig voor onderweg, thuis gewoon de cranktrekker gebruiken.
sjefke schreef:
do 18 feb, 2021 15:17
Je hebt gelijk, met zo'n ingebouwde crankafnemer draai je, ook als het netjes gebeurd, twee schroefdraden tegen elkaar af. Daar komt wel wat kracht bij kijken. Dus onvermijdelijk gaat de alu schroefdraad op termijn eraan. Handig voor onderweg, thuis gewoon de cranktrekker gebruiken.
Was is dit voor onzin? Voor de crank is er geen verschil of die er nu afgetrokken wordt door de cyclus crankafnemer of de geïntegreerde crankbout.
wacht maar af!
Leon schreef:
do 18 feb, 2021 14:42
bdr schreef:
do 18 feb, 2021 14:32
... je kan ook crankbouten met een geïntegreerde crankafnemer kopen.
Die heb ik ook, maar uitgerekend mij (!) werd nog verteld dat je dan pas echt het risico liep om iets stuk te trekken. Ik weet niet meer in welk draadje. Eens even zoeken. ... Edit: kan 't niet vinden.
Ik heb het gevonden, in mijn geheugen. De zoekopdracht blijft bij mij altjid een tjidje doorlopen zonder dat ik er aan denk. Het ging om het kleinere aantal schroefdraadwindingen waar de kracht op terecht komt bij de 'selfextractor' in vergelijking met de thuisversie.
Slechte foto's want in het donker:
2.jpg
1.jpg
Ik zie niet waar een cranktrekker extra schroefdraad gaat vinden.
Dit zijn crankbouten met geïntegreerde crankafnemer, zoals bovenaan op deze bladzijde beschreven.
Je moet eerst de ring met de twee gaatjes eruit draaien, dan de imbusbout eruit en dan kun je er een crankafnemer indraaien.
Of je laat alles zitten en draait de imbusbout los, deze draait dan tegen de ring met de twee gaatjes (even opletten, die ring moet niet meedraaien, er is een stukje gereedschap met twee pennen die in de gaten passen om de ring vast te zetten/tegen te houden) en dan komt, als alles goed gaat, de crank los.
@DaVinci: ja natuurlijk, ik post de foto's omdat Leon beweert dat deze bouten slechter zjin dan een cranktrekker wegens minder contact met schroefdraad, quod non.

Je moet niets verwijderen, de bouten en cups bljiven zitten. Er zit overigens een witte kunststof ring (nylon of teflon?) tussen de crankbout en de aluminium cup om te zorgen dat de cup niet meedraait. Die cup blijft gewoon zitten, geen tang nodig. De bouten van de zilveren Deore crank zitten er nu bijna 3 jaar op. Twee weken geleden nog het crankstel mee losgemaakt zonder problemen.
Als ik het niet meer weet spiek ik graag in de Parktool YouTube tutorials, tip kwam eerder voorbij op dit forum <https://www.youtube.com/results?search_ ... nk+removal>
J de Groote schreef:
do 18 feb, 2021 23:35
Als ik het niet meer weet spiek ik graag in de Parktool YouTube tutorials <https://www.youtube.com/results?search_ ... nk+removal>
Goeie tip👍🏻
bdr schreef:
do 18 feb, 2021 22:50
@DaVinci: ja natuurlijk, ik post de foto's omdat Leon beweert dat deze bouten slechter zjin dan een cranktrekker wegens minder contact met schroefdraad, quod non.

Je moet niets verwijderen, de bouten en cups bljiven zitten. Er zit overigens een witte kunststof ring (nylon of teflon?) tussen de crankbout en de aluminium cup om te zorgen dat de cup niet meedraait. Die cup blijft gewoon zitten, geen tang nodig. De bouten van de zilveren Deore crank zitten er nu bijna 3 jaar op. Twee weken geleden nog het crankstel mee losgemaakt zonder problemen.
Waarom deze manier de schroefdraad meer belast of er minder contact mee heeft zie ik ook niet zitten.
Of het moet zijn dat de kwaliteit van de schroefdraad op de ring met de twee gaatjes van mindere kwaliteit is dan de schroefdraad op de losse cranktrekker, en daardoor minder contact maakt.
Maar dat is dan een kwaliteitsprobleem.
Ik heb ook wel eens een cranktrekker gekocht waarop de schroefdraad niet goed gesneden was, en die gelijk bij het oud ijzer gemieterd.
bdr schreef:
do 18 feb, 2021 15:25
Was is dit voor onzin? Voor de crank is er geen verschil of die er nu afgetrokken wordt door de cyclus crankafnemer of de geïntegreerde crankbout.
Als je de cranckbout verwijderd hebt komt er meer draad in de cranck beschikbaar. Een klassieke crancktrekker heeft dan ook meer windingen beschikbaar om de kracht over te brengen dan een geïntegreerde. In dit geval een verschil van 5 om 8. 60% meer windingen dus. Dat is echt wel een verschil.
Op de tweede foto zie je dat de trekker er vrijwel helemaal in gaat.

Afbeelding

Afbeelding
Ten eerste steken er twee van de acht windingen van je cranktrekker buiten het gat en ten tweede is het gat gechamfreerd waardoor de windingen niet onmiddellijk beginnen, dus van je acht windingen gebruik je er vijf. Dat is trouwens duidelijk te zien aan de cranktrekker want windingen 6, 7 en 8 hangen vol vuil omdat ze niet met schroefdraad in contact komen.