Beginner - tips en afraders voor eerste fiets

Beste lezer,

ik wil een fiets aanschaffen voor trektochten. In eerste instantie oefenen met dagtochten en later in het jaar wil ik een keer een week weg. Terrein: hoofdzakelijk vlak met goede wegen (NL, Duitsland, België), soms een heuvel (bv Zuid-limburg). Afstand tot circa 100-120km per dag maximaal. Fiets moet geschikt zijn om bepakking mee te nemen.

Het probleem: ik heb weinig verstand van het materiaal. Waar moet ik op letten bij mijn eerste aankoop?
Er is heel veel te koop via bv. marktplaats; ik zie leuke fietsen van 300 euro, maar ook fietsen die 1000 euro meer kosten. Mij is vervolgens onduidelijk wat ik voor die 1000 euro extra nou precies krijg, en of het voor mijn doel ook nodig is? Ook zijn er nieuwe instappers te koop voor 700 a 800 euro. Wat is dan een verstandige koop? Een nieuwe instapper, of een 20 jaar oude Koga traveller voor dezelfde prijs? Welke functionaliteit heb ik met mijn doel iets aan; en wat is voor mijn doel overdreven? Alle tips en afraders zijn welkom!
Probleem bij tweedehands fietsen is dat veel staat of valt bij onderdelen die al dan niet aan vervanging toe zijn. Dus ik zou me verdiepen in enige kennis daarvan.

Staar je niet blind op een merk.

En tenslotte, blijf weg van de fietsen die door de MP handelaren aangeboden worden. Niet omdat het slechte fietsen zijn, maar omdat je dan zeker weet dat je de hoofdprijs betaalt (terwijl punt één intussen overeind blijft).
Lees dit eens (of vaker): https://fietsvakantie.home.blog
Het is geschreven door iemand van deze club die ook op dit forum actief is.
Duurdere fietsen zijn in theorie betere fietsen. Dat wil zeggen dat ze lichter zijn met dezelfde stevigheid, beter schakelen en remmen, en de bewegende onderdelen minder snel slijten. Maar er is natuurlijk sprake van afnemende meeropbrengst. Uiteindelijk betaal je heel veel geld extra voor relatief kleine verbeteringen. Een fiets van 2000 euro is niet twee keer zo goed als een fiets van 1000 euro. In principe biedt tweedehands kopen de mogelijkheid om een topfiets voor een redelijke prijs te kopen, bijvoorbeeld een fiets die nieuw 2000 euro kost voor 800 euro. Maar wat Grandonneur hierboven schrijft: je moet wel wat kennis en verstand van fietstechniek hebben om te kunnen beoordelen wat je koopt. Maar ook als je normale slijtageonderdelen als cassette, ketting, kettingbladen, banden, remblokken en kabels moet vervangen, kan het toch nog een goede koop zijn.

Als je nog niet veel van fietstechniek weet zul je je misschien veiliger voelen door een nieuwe fiets te kopen. Goede fietsen beginnen zo'n beetje bij 1000 euro, afhankelijk van wat je wilt, natuurlijk. Maar ook van een goedkopere fiets kun je een paar jaar veel plezier hebben. Hij zal op de langere termijn misschien wat minder duurzaam zijn, of minder geschikt voor zwaardere omstandigheden.

Verder zijn heel veel fietsen geschikt voor wat jij wilt doen: een beetje toeren met bagage in Nederland, België en Duitsland. Dat is niet enorm veeleisend voor je materieel en een fietsenmaker is altijd in de buurt. Zorg wel voor genoeg versnellingen. Met een Shimano 7 versnellingsnaaf kom je met bagage geen Limburgse heuvel op. Kies een fiets met derailleurversnellingen. Met de veel voorkomende mountainbikeverzetten kun je elke heuvel op je dooie akkertje aan.

Ook is het natuurlijk belangrijk dat er dragers op de fiets zitten of kunnen. In ieder geval achter, maar misschien ook voor als je ook kampeerspullen wilt meenemen.

Over wielen en banden valt ook een hoop te zeggen. Voor het fietsen met bagage zijn iets dikkere banden wel fijn. Minimaal 37mm, zou ik zeggen. Maar er zijn natuurlijk ook snelle figuren die met dunnere banden rijden. Wil je ook wel eens een beetje off road kunnen, bospaden, grindwegen, dan zijn bredere banden, zoals van een mountainbike fijn. Als je een wat gladder profiel kiest kun je daar ook goed mee op de weg fietsen. Dikkere banden zorgen ook voor vering en comfort. Veel vakantiefietsers zijn niet zo enthousiast over vering op de fiets: het is extra zwaar, het kan stuk, en het bemoeilijkt het aanbrengen van bagagedragers.

En verder kun je allerlei kanten uit. Dat is ook afhankelijk van persoonlijke smaak. Er zijn hier mensen die op peperdure Santossen met Rohloffnaven rijden (en als je betrouwbaar een off road wereldreis wilt maken is dat geen gek idee), maar ook mensen die op oude opgeknapte en omgebouwde mountainbikes rijden, op gravelbikes, tourracefietsen, etc. Je zult zelf een beetje moeten ontdekken wat je wilt, en wat bij jou past. Veel googlen, veel lezen op fora als deze, veel plaatjes kijken,
Bepakking minimaliseren in volume en gewicht, dan kun je met meer fietsen onderweg dan wanneer je 60kilo bagage gaat verdelen over een fiets.

Word je ook blij van als je een keer een berg op moet en er daarna ook weer veilig af wil ;)

Kijk hier maar eens wat er bij verschillende mensen zoal meegaat:

viewtopic.php?f=21&t=35033
Precies. Reduceer het volume van de bepakking, dan kun je toe met alleen achtertassen, en neem je dus al snel veel minder gewicht mee, en dan hoef je weer minder hoge eisen te stellen aan een fiets. Mijn handleiding is al eerder genoemd: https://fietsvakantie.home.blog/
Het probleem bij de keuze van een fiets is dat je als beginner niet weet wat je nodig hebt en leuk zult vinden, en zelfs of je fietsvakanties wel leuk zult vinden. Mijn advies zou dus zijn om naar een fietsenmaker in een chique buurt te gaan en daar te kijken naar een weinig gebruikte Koga met 24 versnellingen en niet al te smalle bandjes (dus geen heel oude Koga). Daar zijn er best veel van (ze zijn vaak alleen gebruikt voor korte ritjes en hebben weinig te lijden gehad voordat ze door een Ebike vervangen zijn). Reken wel op wat kosten om hem op te knappen (leer dat zelf - het basiswerk is niet moeilijk). In andere tijden zou ik gezegd hebben ga op de reparatiecursus van de wereldfietser bij m-gineering: http://www.m-gineering.nl/ maar dat kan nu even niet, en dus zul je het met de m-gineering website moeten doen voor tips.
ik sluit me aan bij de voorgaande sprekers, en:
- hou in je budget voor de fiets 200 à 300 euro marge voor vervangen van onderdelen. Bij een tweedehands fiets van een niet-bedrijf heb je al snel kosten aan banden, remblokjes, cassette en ketting, nieuwe trapas, voor het middelste kettingblad, enzovoort. en misschien investeer je in een sterke velg en laat je die op je achterwiel spaken;
- kies, als je de fiets over enige tijd weer wilt verkopen (na fietsplezier en te hebben geleerd), voor een vrij gangbaar merk en model;
- als je niet schrikt van een mountainbike en wielmaat 26 als basis, lees dan dit eens:
https://timontyres.com/2017/11/12/why-y ... -594-euro/
en deze insteek kan natuurlijk ook met wielmaat 28 inch
- kies een niet te ingewikkelde fiets. Bijvoorbeeld geen vering en niet gelijk achter meer dan 9 versnellingen (ook direct stuk prijziger bij vervangen van ketting en cassette).
En heb je een vraag, stel die hier want er zitten hier veel behulpzame mensen. Of stuur iemand een pb.
Met nu de corona-perikelen is samen sleutelen aan iemands fiets lastig, maar dat is ook nog een optie.
Succes en ben benieuwd hoe dit uitpakt!
Dag Trapper88,

Het gemakkelijkste is dat je eventueel fietsen die je interesseren hier op het forum post, dan zal er zeker wel iemand nuttige commentaar leveren. Verder is het ook handig als je aangeeft hoe groot je bent.
Bedankt voor de vele goede en snelle reacties. Ik ga de bijgevoegde links vandaag en morgen eens verder doornemen.

Ik ben overigens 1.72m. Ik denk dat ik een frame van ongeveer 53 inch moet hebben. 26 inch wielen is voor mij geen probleem (eerder een pluspunt mocht ik daarin iets kunnen vinden).
Trapper88 schreef:
di 16 feb, 2021 13:17
Ik denk dat ik een frame van ongeveer 53 inch moet hebben.
Kijk uit met het door elkaar halen van inches en centimeters. Dat wil wel eens een factor 2.54 schelen. ;)

Trapper88 schreef:
di 16 feb, 2021 13:17
Ik ga de bijgevoegde links vandaag en morgen eens verder doornemen.
Voor framematen, lees dit artikel eens:

http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Trapper88 schreef:
di 16 feb, 2021 13:17
Ik ben overigens 1.72m. Ik denk dat ik een frame van ongeveer 53 inch moet hebben.
Er is GEEN maatsysteem waar je je framemaat (in jouw geval dus 53cm) kunt opzoeken. Iedere fietsfabrikant heeft zijn eigen systeem. Proefrijden is echt noodzakelijk en dan zijn er nog de verstelmogelijkheden van stuur/stuurpen en uiteraard zadel/zadelpen.
De belangrijkste maat is daarbij niet zozeer de lengte van de zitbuis maar de lengte van de (horizontale) bovenbuis. Een zadel kun je zonder probleem aardig wat hoger zetten, maar een kortere of langere voorbouw van de stuurpen heeft flink invloed op het rijgedrag.
Wim schreef:
di 16 feb, 2021 16:41
De belangrijkste maat is daarbij niet zozeer de lengte van de zitbuis maar de lengte van de (horizontale) bovenbuis. Een zadel kun je zonder probleem aardig wat hoger zetten, maar een kortere of langere voorbouw van de stuurpen heeft flink invloed op het rijgedrag.
Het zadel aardig wat lager zetten daarentegen... :wink:

Dat heb altijd nog eens willen testen. twee (zo goed als mogelijk) identieke fietsen volkomen gelijk afstellen, de ene in een grotere maat met 20mm langer frame met een voorbouw van 90mm. De ander met een korter frame en voorbouw van 110mm. Erg benieuwd naar het verschil.

Bij aankoop van een nieuwe fiets past iedereen namelijk op (minimaal) twee maten (tenzij groter dan de grootste maat of kleiner dan de kleinste). Dan wordt het dus zoeken naar de maat waarbij je het verst blijft van de limieten van verstelbaarheid of je kunt het verschil in rijgedrag meewegen.
Een fiets in een kleinere maat is korter, dus wendbaarder. Heeft altijd mijn voorkeur.
Dat heb altijd nog eens willen testen. twee (zo goed als mogelijk) identieke fietsen volkomen gelijk afstellen, de ene in een grotere maat met 20mm langer frame met een voorbouw van 90mm. De ander met een korter frame en voorbouw van 110mm. Erg benieuwd naar het verschil.

Bij aankoop van een nieuwe fiets past iedereen namelijk op (minimaal) twee maten (tenzij groter dan de grootste maat of kleiner dan de kleinste). Dan wordt het dus zoeken naar de maat waarbij je het verst blijft van de limieten van verstelbaarheid of je kunt het verschil in rijgedrag meewegen.
+1 dat lijkt me een leuk en interessant experiment
bij wat dan invloed heeft denk ik als eerste aan de wielbasis, maar dat is waarschijnlijk niet het meest bepalend voor hoe het aanvoelt. ik denk ook aan hoe dicht je bij/' op'/van het voorwiel zit uitmaakt.
misschien iets voor een ander topic?
Bert van Sprang schreef:
di 16 feb, 2021 17:32
Een fiets in een kleinere maat is korter, dus wendbaarder.
Was het maar zo simpel.
Ik weet nog van toen ik mijn T400 kocht dat de fietsenmaker twee maten had staan die ik geprobeerd heb. Op de maat na waren de fietsen volledig identiek. Waarschijnlijk was de grote ook wat langer afgesteld maar desondanks was het verschil heel moeilijk beoordeelbaar. Suggestie speelde mij in ieder geval parten. Achteraf gezien heb ik de juiste gekozen.
Op aangeven van bdr: makkelijkste is als je fietsen plaatst die je interesseren.
Kwam er toevallig een tegen hier in de buurt:

https://www.gejo-cycleworld.nl/travelle ... ilver.html

Iemand enig idee van de leeftijd van dit model? En of de prijs enigszins in verhouding staat tot de waarde van deze fiets?
Was het maar zo simpel.
Leg eens uit waarom het niet zo simpel is?
Achteraf gezien heb ik de juiste gekozen.
En welke is het geworden?
Iemand enig idee van de leeftijd van dit model? En of de prijs enigszins in verhouding staat tot de waarde van deze fiets?
5 tot 10 jaar, ik vind hem te duur, maar voor een Koga die er goed uitziet en goed onderhouden is, is dit een prima prijs. Echter: uit de beschikbare informatie wordt dat niet duidelijk.
Hoe oud de fiets in jaren is is totaal irrelevant. Er zijn zat fietsen van 20 jaar oud die vrijwel nieuw zijn maar er zijn er ook van maar een paar jaar die helemaal afgeleefd zijn.
Of de vraagprijs goed is ligt aan wat er aan mankeert. Op goede foto's zien fietsen er meestal beter uit dan ze zijn. Ik zou in ieder geval beginnen met een fors lager bod. 450 euro of zo.
Wat er aan kan mankeren:
* De zadelpen heeft waarschijnlijk speling en je wilt geen verende zadelpen. (20 euro?)
* Idem stuurpen. (20 euro?)
* Vermoedelijk zijn de banden niet veel soeps. (40-100 euro)
* Heeft de trapas speling? (50 euro?)
* Idem balhoofdstel. (0 euro tot ??)
* Je wilt waarschijnlijk (uiteraard, zeg je tegen de fm) een nieuw zadel en nieuwe remblokken. (20-veel euro)
* Hoe zijn de voorbladen? (15-75 euro)

* Als de voorvelg versleten is, wat zou kunnen omdat ik geen slijtage-indicatiegroef op de foto zie, is dat een groter probleem, van ca. 125 euro.