Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginner - tips en afraders voor eerste fiets - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Beginner - tips en afraders voor eerste fiets

Als het nagenoeg op dezelfde plaats van de ketting is moet je nagaan of het ook op exact dezelfde plaats is. Als er iets met één schakel is (grootste kans op de montageschakel) dan moet je daar iets mee doen voordat er iets mis gaat en je valt of tijdens het breken onderdelen op de fiets kapottrekt.
Eigenlijk moet je gewoon terug naar de winkel.
Grandonneur schreef:een verkeerd gemonteerde of beschadigde breekpen/missinglink/powerlock/connexlink/etc is idd best mogelijk.
Daar denk ik ook aan.
Ik heb zojuist de fiets opgehangen en eens met een scherp oog gekeken wat er gebeurt wanneer de fiets doortrapt. Het gaat steeds om 1 en dezelfde schakel die niet goed buigt. Op de grote kransen gaat dit goed, omdat hier een minder grote hoek gemaakt wordt door de ketting. Op de kleine kransen wordt dit schakeltje overgeslagen op zowel de cassette als op de derailleur.

Wat denken jullie, nieuwe ketting laten plaatsen door de winkel, of is dit met een handigheid op te lossen?

Afbeelding

Bijlagen

Ik denk nu dat het een ouderwetse ketting is die in elkaar geponst is in plaats van met een sluitschakel is gesloten. Daar had ik eerder niet aangedacht ... jaaaarren geleden voor mij.
Het komt in dat geval goed. Je kunt het bespoedigen door de ketting op die plek een klein drupje dunne olie te geven en hem met de hand volledig te buigen en ook eventueel voorzichtig in dwarse richting te bewegen.
Je kunt ook nakijken of de ketting goed is geponst: het pennetje op de plek waar de ketting niet wil buigen moet er aan beide kanten even veel (even weinig) uitsteekt.
Daarna veel fietsen. Als het kleinste kransje het nog niet leuk vindt fiets dan een paar tochten zonder dat kransje te gebruiken.
Leon schreef:
zo 28 mar, 2021 16:16
Ik denk nu dat het een ouderwetse ketting is die in elkaar geponst is in plaats van met een sluitschakel is gesloten. Daar had ik eerder niet aangedacht ... jaaaarren geleden voor mij.
Het komt in dat geval goed. Je kunt het bespoedigen door de ketting op die plek een klein drupje dunne olie te geven en hem met de hand volledig te buigen en ook eventueel voorzichtig in dwarse richting te bewegen.
Je kunt ook nakijken of de ketting goed is geponst: het pennetje op de plek waar de ketting niet wil buigen moet er aan beide kanten even veel (even weinig) uitsteekt.
Daarna veel fietsen. Als het kleinste kransje het nog niet leuk vindt fiets dan een paar tochten zonder dat kransje te gebruiken.
Zegt me niet zoveel. Ik zie alleen bij de specificaties van de fiets dat het om KMC X10 ketting met missing-link gaat. Zie: https://www.kmcchain.nl/chain-KMC_X10_EPT-mtb-10_speed
Tips voor welke olie ik hiervoor kan gebruiken zijn welkom (en ook: welke vooral niet!). Heb nog een fles universele siliconenolie staan. Is dat een optie?
Maakt niet uit. Na een paar fietstochten moet de ketting toch weer gesmeerd.
Bekijk die ene schakel dan toch nog eens goed of er iets aan gescheurd is.
Misschien heeft de fietsenmaker de ketting eerst te ver verkort en daarna weer langer gemaakt.
Ketting ‘moet’ ( :wink: ) je niet voor langs de fietsenmaker moeten gaan. Leer dat jezelf even aan (YouTube ofzo), is niet moeilijk.

X10 geponst lijkt me niet. Ik zou die brakke schakel eruit draaien, vervangen voor een missinglinkje en tadaa, hij doet het weer.
Trapper88 schreef:
zo 28 mar, 2021 16:24
Leon schreef:
zo 28 mar, 2021 16:16
Ik denk nu dat het een ouderwetse ketting is die in elkaar geponst is in plaats van met een sluitschakel is gesloten. Daar had ik eerder niet aangedacht ... jaaaarren geleden voor mij.
Zegt me niet zoveel. Ik zie alleen bij de specificaties van de fiets dat het om KMC X10 ketting met missing-link gaat.
En zit die missing link erin?

Ik denk het niet, ik gok ook dat de ketting op de ouderwetse manier gesloten is, door een pin door de schakel te duwen met een kettingpons. Hierdoor kan het gebeuren dat de schakel met de pin te hard klemt waardoor de ketting daar niet soepel is. De correcte manier om dat op te lossen is de ketting op de eerste tand te leggen en de pin een beetje door te duwen waardoor de schakel los komt te staan.

product.php.jpeg
Het containerschip dat vast lag in Suez kanaal, is inmiddels alweer een poos terug vrij gegeven en vaart momenteel nabij Sicilië onderweg naar havenstad Rotterdam.

Bron: https://www.vesselfinder.com/nl/vessels ... -353136000

Mogelijk zitten uw onderdelen erbij :roll:

Het schip wordt 25 juli in de container haven van Rotterdam verwacht.
Ever Given onderweg 2021.png
Scheepvaart overzicht