Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervanging tandwiel achter Shimano Nexus 7 rollerbrake - Forum Wereldfietser

Vervanging tandwiel achter Shimano Nexus 7 rollerbrake

Ben het 17 tands tandwiel achter aan het vervangen van een Shimano Nexus 7 rollerbrake naaf. Nu zit er origineel een extra diep opsteektandwiel op, de nieuwe is echter minder diep. Het oude tandwiel komt 2-3 mm meer naar binnen. Gaat dit nog problemen opleveren bijv. voor kettinglijn of loopt dat wel los? Beide tandwielen zijn geschikt voor 1 speed ketting 1/2 x 1/8. Ik hoor het graag als iemand hier een mening over heeft.

foto 1 https://drive.google.com/file/d/1benYuL ... sp=sharing

foto 2 https://drive.google.com/file/d/1-OMh5c ... sp=sharing

Luc
De eerste foto kan ik zien, voor die tweede foto worden inloggegevens gevraagd.
Misschien de foto’s direct op het forum zetten?
Of die ketting die niet voor een schuine kettinglijn is gemaakt gaat protesteren of snel slijten weet ik niet, al kan het ook best dat je er niets van zult merken. 2 à 3 mm is niet veel, tenzijn de lijn nu al schuin is.
Maar let ook op een evt. kettingkast en zo. Als er iets gaat schrapen is dat wél vervelend.
Leon schreef:
zo 14 feb, 2021 09:26
Of die ketting die niet voor een schuine kettinglijn is gemaakt gaat protesteren of snel slijten weet ik niet, al kan het ook best dat je er niets van zult merken. 2 à 3 mm is niet veel, tenzijn de lijn nu al schuin is.
Maar let ook op een evt. kettingkast en zo. Als er iets gaat schrapen is dat wél vervelend.
Dank je voor de reactie. De lijn is nu niet schuin, dus ik denk ook dat het wel zal gaan. Ws ga ik het proberen en dan de kettingkast erop zetten en kijken of de ketting vrij loopt van de kettingkast en daarna een proefritje. Mocht het niet ok zijn, dan bestel ik wel een dieper tandwiel gelijk het originele.
Helaas laden de afbeeldingen niet hier, kan je ze mss uploaden op het forum zelf?
Ergens wel grappig, want ik heb eigenlijk het omgekeerde: een Giant stadsfiets, nieuw gekocht en dus nooit aan geknutseld, met een Nexus-8 naaf. De ketting daarvan loopt (standaard geleverd) zó schuin dat een derailleurfiets er zich niet voor hoeft te schamen. Op het voorblad loopt de ketting daardoor helemaal naar één kant, maar ik krijg het iedere keer nog voor elkaar om de kettingkast er zodanig op te zetten dat er niets aanloopt of geluid maakt, maar als je er maar naar kijkt dan schuurt hij al, dus vooral afblijven.

Dus, concluderend, als ik aan een nieuw tandwiel toe ben zet ik er een plattere op, maar in jouw geval denk ik niet dat de geringe afwijking veel kwaad kan.
t1.jpg
t2.jpg
bast1aan schreef:
zo 14 feb, 2021 11:06
Helaas laden de afbeeldingen niet hier, kan je ze mss uploaden op het forum zelf?
heb ik gedaan nu
JanH schreef:
zo 14 feb, 2021 09:08
De eerste foto kan ik zien, voor die tweede foto worden inloggegevens gevraagd.
Misschien de foto’s direct op het forum zetten?
heb ik gedaan nu
Heb het nieuwe tandwiel even geplaatst en de kettingkast erbij gehouden. Door het plattere tandwiel is de afstand tussen de kettingkast en de ketting aan de achterkant kleiner geworden. Het kan zijn dat de ketting inderdaad gaat schuren. Ik ga binnenkort de nieuwe ketting monteren. Wanneer de kettingkast erop zit kijk ik even wat het resultaat is. Misschien kan ik een kleine aanpassing doen, anders toch een dieper tandwiel.....
Op de foto is amper slijtage te zien aan het oude tandwiel, tenminste zo zie ik het.
Inderdaad nauwelijks versleten.

Nu ja een nieuw tandwiel kost 2,95€ bij internet-bikes dus dat is ook de kost niet. (link)
Lijkt me geen probleem zolang de ketting inderdaad niet ergens tegenaan schuurt, maar het verschil is zo klein dat dat me onwaarschijnlijk lijkt.
bdr schreef:
zo 14 feb, 2021 12:40
Inderdaad nauwelijks versleten.

Nu ja een nieuw tandwiel kost 2,95€ bij internet-bikes dus dat is ook de kost niet. (link)
Het tandwiel wat jij laat zien heb ik inderdaad, echter hebben ze nog een diepere die benaderd meer de originele:
https://www.internet-bikes.com/163788-s ... xtra-diep/

Omdat ik het de crank voor vervang en een nieuwe ketting leek het mij beter om ook een nieuw achtertandwiel te nemen, temeer daar dit weinig kost.

Ik zie trouwens wel dat het oude tandwiel slijtage heeft. De tanden zijn dunner en zien er wat scherper uit. Maar inderdaad niet zwaar versleten.
bast1aan schreef:
zo 14 feb, 2021 12:46
Lijkt me geen probleem zolang de ketting inderdaad niet ergens tegenaan schuurt, maar het verschil is zo klein dat dat me onwaarschijnlijk lijkt.
Dank je voor de info.
DaVinci schreef:
zo 14 feb, 2021 12:32
Op de foto is amper slijtage te zien aan het oude tandwiel, tenminste zo zie ik het.
Niet zwaar versleten, maar wel slijtage zichtbaar. Maar ik ga ketting en een crankstel ook vervangen dus dan allemaal maar. Opsteektandwiel kost niet veel.
DaVinci schreef:
zo 14 feb, 2021 12:32
Op de foto is amper slijtage te zien aan het oude tandwiel, tenminste zo zie ik het.
Niet zwaar versleten, maar wel slijtage zichtbaar. Maar ik ga ketting en een crankstel ook vervangen dus dan allemaal maar. Opsteektandwiel kost niet veel.
Je kan ook een dunne ring plaatsen, en daar de tandwiel op monteren.

Maar 2mm maakt denk ik niet uit.

Mario
supermario schreef:
zo 14 feb, 2021 17:05
Je kan ook een dunne ring plaatsen, en daar de tandwiel op monteren.

Maar 2mm maakt denk ik niet uit.

Mario
Ja, is mogelijk een optie, Ik weet niet of dit gevolgen heeft voor het plaatsen van de borgring voor het tandwiel..
Je oude tandwiel is niet origineel, is een SA tandwiel, best kans dat je nu een betere ketting lijn hebt dan eerst, is makkelijk te zien, wiel er in zonder ketting op de tandwielen leg je een recht iets plat [meetlat, waterpas] tegen het tandwiel voor plat er tegen aan ergens onderop zodat je alleen het tandwiel raakt dan omhoog draaien en kijken waar je uit komt bij het achtertandwiel, paar mm afwijking maakt niet uit :wink:

Ow en koop volgende keer een KMC tandwiel, iets duurder maar een goede kwaliteit :wink: