Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar - Forum Wereldfietser

Fietskar

Hallo Allemaal


Mijn vriendin en ik zijn van plan om samen met onze docht (3 jaar) vaker met de fiets op vakantie te gaan. Wij hebben een Baboe curve elektrische bakfiets. We gaan een extra batterij aankopen waardoor we ongeveer een bereik van 50 a 60 kilometer per dag zouden kunnen halen. Aangezien we niet alles mee kunnen nemen in de bakfiets willen we graag een fietskar aanschaffen.

Ik heb al veel rond zitten kijken. Ik zie veel karren rond de 100 euro. Maar in de reviews zijn deze niet al te best meestal.

We zoeken een 2 wieler die dicht kan tegen de regen(eventueel met aparte regenhoes) We kwamen tot nu toe uit op de Croozer cargo Kalle of de Burley Nomad. Wat ons het meest zorgen baarde bij de Burley is de bodem. Als we dan toch een kar hebben willen we die ook gebruiken voor bijvoorbeeld de boodschappen. Maar met een doek al bodem weet ik niet hoe verstandig het is om er bijvoorbeeld vouwkratten erin te zetten.

Heeft iemand ervaring met deze fietskarren? Zijn er andere goedkopere karren die jullie sterk aanraden? We gaan hoogstens 1 of 2 keer per jaar op vakantie met de kar. En het zullen telkens kleine tochtjes zijn. Max 500 km per vakantie (en dat zou al heel ver zijn)

Alvast super bedankt.

Mocht er al een dergelijke vraag gesteld zijn in dit forum dan mogen jullie gerust de link hieronder plakken. Ik vind het niet direct terug.
Ik heb nog een Croozer Cargo liggen waarbij ik de bodem vervangen heb voor een stuk dikker multiplex omdat het origineel me niet echt aanstond.
Ik zou trouwens de gewone fiets pakken en daar een kinderkar achter hangen, rijd fijner en je hebt ook gelijk meer bagageruimte. Of een Surly Big Dummy / Big Easy. Ik heb zelf een Big Dummy :wink: maar deed het daarvoor met een Croozer kidfor2
Shadow schreef:
vr 12 feb, 2021 20:37
Ik zou trouwens de gewone fiets pakken en daar een kinderkar achter hangen, rijd fijner en je hebt ook gelijk meer bagageruimte. Of een Surly Big Dummy / Big Easy. Ik heb zelf een Big Dummy :wink: maar deed het daarvoor met een Croozer kidfor2
Bedankt voor de tip. Ik denk wel dat er onze bakfiets meer kan dan een gewone fiets met kinderkar. Maar dat doet er eigenlijk ook niet toe :wink:


We willen het graag doen met de fietsen die we al hebben.

Ik maak me het meest zorgen over de bodem van de karren. Want voor op vakantie maakt het niet echt uit. Dan kun je alles rustig organiseren en goed inladen. Maar voor de dagelijkse boodschappen wil ik graag iets hebben dat iets minder zorg zou kunnen verdragen.
Plaatje multiplex erin, 12mm dik is genoeg.
Shadow schreef:
vr 12 feb, 2021 22:47
Plaatje multiplex erin, 12mm dik is genoeg.
Dat deed ik ook in de Radical Cyclone. Dat plaatje kon op de kampeerplek dienst doen als tafeltje.
Hier vaker op stap met 2kids .. fietskar vond ik toch rot fietsen.. bobyak ‘s trappen imao lekkerder..

Misschien nu nog te vroeg maar voor over een jaartje /1.5 jaar ... aanhangfiets! Geniaal gewoon! Het trapt niet zwaar, stuurt goed en kan ook aardig wat bagage vervoeren.

Het kan zowel met je gewone fiets als op je bakfiets.



Heb zelf ook een bakfiets ( gewoon leg powered :p) zelf bewust voor een van Andel Cargobike Long gekozen ivm ruimte .. er kunnen 4 kids in ;) of een kerstboom... weekboodschappen .. kledingkasten etc etc

1CF859C2-E6B6-4757-80EB-AB1E72F08C38.jpeg
Mijn voorkeur ging eerder uit naar de nieuwe croozer cargo Pakko. Dit voor zijn groot laadvermogen (135L), Al verharde bodem en het feit dat er een sluit verwerkt zit in de aansluiting met de fiets.

Echter na wat opzoekingswerk zie ik toch een paar nadelen. De fietskar is niet van zichzelf waterdicht. Je moet er een hoes voor kopen (niet inbegrepen). Op zich geen probleem maar niet altijd even handig misschien. En als tweede zijn er geen bevestigingen haakjes/ogen in de kar verwerkt. Je kunt je lading dus niet vast zetten. Daarnaast ook geen aparte vakjes om je spullen te ordenen. Je krijgt dus gewoon een grote bak waar je alles los in gooit.

Daarom is mijn voorkeur dan toch wat meer naar de burley nomad beginnen gaan. Deze fietskar bestaat al wat langer en heeft zichzelf al bewezen met vele reviews. Het grootste nadeel voor mij is dat de bodem van een doek gemaakt is en dat hij moeilijk op slot te zetten is. Maar beide niet onoverkomelijk. Een plankje voor de bodem is zo gezaagd, en het op slot zetten duurt dan maar een minuutje langer.


Ik wacht nog even met mijn aankoop maar voorlopig ben ik er al uit. We willen over een paar maanden onze eerste trip doen met de kar. Heb er nu al enorm veel zin in :)
Plankje op de bodem is echt niet nodig. Kar is heel stevig zonder.
Ik heb gisteren de croozer cargo pakko besteld met bijhorende regenhoes. Ik zal jullie laten weten wat ik ervan vind. In de paasvakantie gaan we al een klein tochtje maken met de kar.
Ik heb de fietskar vandaag binnen gekregen.

Dit zal waarschijnlijk een kar zijn waar de meeste hier minder interesse in zullen hebben. Maar ik ga hier toch zo nu en dan wat reviews over achterlaten.

Eerste indruk is super. Je voelt dat het goede kwaliteit is. Stevige stof en goede ritsten. Er is veel nagedacht over de details. Zo heeft de beugel die op de dissel hangt een rubbertje bovenaan zodat het minder trilgeluid geeft. Ook is de pin waarmee je de dissel vastzet bij de kar magnetisch. Dus die klinkt vanzelf stevig op zijn plek en zal ook minder trillen.
Het vlaggetje wat erbij zit voel ook degelijk.

Eigenlijk is alles dus gewoon stevig en goed. De banden zijn van het merk Cheng Shin. Zelf nog nooit van gehoord.

Ik was in eerste instantie aan het twijfelen tussen deze kar (croozer cargo pakko) en de Burley Nomad. Ik ben nu blij met mijn keuze. In reviews las ik dat de burley beter zou zijn omdat daar haakjes inzitten zodat je je laden vast kunt zetten. Bij de croozer kan dat ook gewoon perfect. Het frame is langs de binnekant goed zichtbaar en er zijn genoeg mogelijkheden om daaraan je lading vast te maken.
De bodum is van een soort plastic. Voelt niet perse super stevig aan. Ik denk dat je er makkelijk doorheen kunt prikken met een schaar (niet dat je dat ooit zou doen natuurlijk). Hij is ook erg glad. Dat had ik al gelezen op internet en was sowieso al van plan om daar zelf iets aan te doen met een matje.

Waar de kar wordt bevestigd aan je fiets zit ook een slot. Je kunt je kar dus vastmaken aan je fiets. Echter heeft het slot niet heel veel zin. Je kunt namelijk in een paar seconden de dissel los maken van de kar. Dus ze hadden daar ook beter iets voorzien om je dissel op slot te kunnen zetten. Dat slot heeft dus weinig toegevoegde waarde.
De aansluiting daarentegen ziet mij er heel gemakkelijk uit. Je duwt gewoon een knop in en de kar is los. Geen gefutsel met pinnen en derglijken. Alhoewel dat ook niet perse lastig is.

Wat de croozer niet heeft en de burley wel zijn zakjes aan de binnenkant. De burley heeft aan de zijkant verschillende zakjes om je spullen te organizeren. De croozer heeft enkel achteraan een groter vakje. Dat kan overigens gebruikt worden om de kap weg te steken als je met een open kar wilt rijden. Momenteel heb ik er mijn regenhoes ingestoken.

Wij hebben de regenhoes direct mee besteld bij de kar. Er wordt gezegd dat de kar tegen lichte regen kan. Zo ziet dat er ook uit. De regenhoes past heel mooi rond de kar. Je kunt dat zonder enige moeite rond de kar doen. Er er is goed over nagedacht. Want je kunt er zit een klein gaatje onder in de hoes waardoor je het vlaggetje kunt steken. De hoes bedekt namelijk het voorziene sleufje op de kar zelf.
Het volgende vind ik dan wel zeer jammer aan de regenhoes. Er zijn achteraan de kar twee lusjes voorzien waar je fietslichtjes in kunt steken. Dat was op de burley nomad niet het geval en dat vond ik een enorm minpunt aangezien je daar geen lichtjes op kan monteren.
Op de croozer kan dat dus wel. Maar op de regenhoes zijn die lusjes niet voorzien. Dus als het regent en je graag extra zichtbaar bent kun je geen extra verlichting voeren op je kar. Het is wel zo dat de hoes in fluogeel is met een fluo rand erop. De zichtbaarheid van de kar zelf is dus wel veel groter. Maar het had beter geweest moesten de lichtjes op de regenhoes kunnen.


Binnenkort gaan we onze eerst kleine fietsvakantie doen. Dit zal ongeveer 200 km zijn in totaal. In de zomer hebben we een tochtje van ongeveer 400km gepland. Dus mocht het je interesseren hou dan zeker dit topic in de gaten. Ik zal af en toe wel een review plaatsen naarmate de kilometers meer worden. Ik zal me zowel richten op de reiseigenschappen als ook op het dagelijks gebruik.

groetjes
De eerste fietsvakantie zit er ondertussen alweer op met de nieuwe Croozer cargo Pakko (2 wielen).


Zoals de traditie het voorschrijft hebben ook wij veel te veel zooi mee genomen op onze eerst fietsvakantie. De fietskar heeft een maximaal laadvermogen van 45kg. Daarbij mag er maximaal 11kg op de dissel hangen. Ik denk dat we ergens rond de tussen de 35 en 40 kilo zaten van spullen in de fietskar.

Ik had de kar op voorhand al 2 keer gebruikt om boodschappen te doen. Het waren beide kleine boodschappen en er lag toen dus ook maar erg weinig gewicht in de fietskar. De fietskar reed erg goed en moest vaak achterom kijken om zeker te zijn of hij er nog wel aanhing. Ik moest dus wel nog afwachten wat een vol geladen kar ging doen met mijn fiets.

Fietskar ingeladen, banden opgepompt, nog snel even naar het toilet en vertrekken maar. bijna 40kg en een kind van 15kg in de fietsstoel. Wederom ging het fiets uitstekend. Enkel bij het vertrekken merkte ik dat er een kar achter mij hing. Wanneer ik eenmaal op snelheid was had ik alweer de neiging om vaak achterom te kijken of hij er nog wel aan hing. Wanneer de kar zo vol geladen is hoor je hem helemaal niet meer. Bij een lege kar hoor je wel een beetje. Maar het is geen gerammel van ijzer dat tegen elkaar klettert zoals bij de goedkopere karren.

Wij hebben op het laatste moment besloten om voor het model van 135 liter te gaan in plaats van de iets goedkopere 92 liter variant. Aangezien wij nog totaal niet voorzien zijn op fietsvakanties met onze spullen hadden we de ruimte echt nodig. We zijn daarom extra blij met onze keuze.


Ik heb geen ervaring met fietskarren die maar 1 wiel hebben. Maar ik kan mij eigenlijk niet echt voorstellen dat dat echt zoveel beter zou fietsen als deze kar. Ik heb al gelezen dat je bij een 1 wieler het gewicht een beetje voelt wanneer je door de bochten gaat. Dat het je rijgedrag dus wat aanpast. Bij deze 2 wieler is dat totaal niet het geval. Enkel bij de (gelukkig enige) Noodrem die wij moesten maken duwde de kar mijn achterwiel naar links. Maar dat was zeer minimaal en leverde ook totaal geen gevaarlijke situaties op. Omdat wij op reis waren met een kindje van 3 moesten wij regel matig een stoppen. Het ideale aan deze 2 wieler vond ik dan dat je gewoon direct van je fiets kon springen en de kleine kon vermaken helpen. De kar heeft quasi geen effect op de fiets als de fiets gewoon op zijn standaard staat. Je kunt dus overal staan zonder enig probleem.

Met zijn 2 wielen doet de kar het uitzonderlijk goed op onverharde en single-track paden. De kar blijft niet steken in kuilen en ik had ook echt niet het gevoel dat ik extra hard moest trappen om de kar mee te krijgen. Zelfs op deze paden moest ik mijzelf ervan weerhouden om niet achterom te kijken of de kar er nog altijd aan hing.



Het kan natuurlijk niet allemaal enkel en alleen positief zijn. Dus hier een klein minpuntje.
De aansluiting naar op de fiets is super handig. Gewoon een knop induwen, erover schuiven en klaar is kees. Geen "gedoe" met kleine pinnetjes. Echter is het wel zo dat de aansluiting net niet stijf genoeg is. Dus op sommige momenten begint de kar een beetje te wippen. En volt een beetje als een beginnende autorijder die niet kan omgaan met zijn koppeling bij het vertrekken. Dit gebeurt zeer zelden maar het gebeurt wel. Je hebt er ook geen last van eigenlijk. Het is daarom ook in mijn ogen echt geen reden om niet voor deze kar te kiezen moest je hem willen kopen.


CONCLUSIE


Ik kan maar één ding zeggen. Echt een SUPER kar. Een echte aanrader. Momenteel zijn bijna alle karren die hier worden aangeraden 1 wielers. Maar ik ben er vrij zeker van dat er toch veel mensen op dit forum heel blij gaan zijn met deze kar. Zeker als je vooral op verharde wegen fiets. Alhoewel ik eigenlijk geen reden zie waarom deze kar niet geschikt zou zijn voor onverharde wegen. Hij is in ieder geval groter dan alle 1 wiel karren. Met 135 liter kun je veel doen. Ik heb er in de tussen tijd al enkele grote dingen mee vervoerd zoals een kast bijvoorbeeld.
Als je 40 kilo spul, een tweewielige fietskar én een kind van 15 kilo niet merkt met fietsen dan wordt het toch tijd dat je je aanmeldt voor de Tour of Vuelta, niet? 8) Ik vond een lege tweewielige kar ooit al eens .....

Fijn dat de kar bevalt natuurlijk.
Toen wij met de kinderen op fietsvakantie gingen hadden wij ook een bagagekar. Dat was een tweewieler kar die door Challenge voor Bever was ontworpen, en enigszins een voorloper was van de Radical kar, maar dan zonder meegebouwde tas. Het was gewoon een soort stretcher waarop je Orltieb Rackpacks kon leggen. De wegligging was werkelijk uitmuntend, ook op redelijk snelle afdalingen met een kind van 15 kg en een kar van 40 kg of zo. Tweewielers hebben twee grote voordelen, en een nadeel. Het eerste voordeel is dat er meer bagage op kan, en dat telt als met je met kleine kinderen op weg bent. Het tweede voordeel is dat de kar zichzelf overeind houdt, en dus minder krachten uitoefent op het frame van de fiets. Wij reden met een tandem met lagere (kinder) achterkant, en die frames moeten altijd al hard werken, dus is een tweewieler een serieus voordeel. Het nadeel van tweewielers is dat ze minder goed volgen op onverharde paden, en wat breder zijn. Een Bob is dan weer in het voordeel.
Voor alle karren geldt dat je profijt kunt hebben van betere banden. Er zitten vrijwel zonder uitzondering goedkope banden op, maar een setje Big Apples is in heel veel maten te krijgen en maakt een groot verschil in comfort en rolweerstand.
Leon schreef:
vr 16 apr, 2021 21:41
Als je 40 kilo spul, een tweewielige fietskar én een kind van 15 kilo niet merkt met fietsen dan wordt het toch tijd dat je je aanmeldt voor de Tour of Vuelta, niet? 8) ...
Voor zover ik weet is het in de Tour en Vuelta niet toegestaan om op een rijwiel met trapondersteuning te rijden.😉🔋
willem.m schreef:
vr 16 apr, 2021 22:05
Leon schreef:
vr 16 apr, 2021 21:41
Als je 40 kilo spul, een tweewielige fietskar én een kind van 15 kilo niet merkt met fietsen dan wordt het toch tijd dat je je aanmeldt voor de Tour of Vuelta, niet? 8) ...
Voor zover ik weet is het in de Tour en Vuelta niet toegestaan om op een rijwiel met trapondersteuning te rijden.😉🔋
Ik heb dan ook bewust een 20tal kilometers zonder ondersteuning gereden. Voor de rest stond hij op de laagste stand. Als ik dan toch een e-bike heb zal ik hem ook maar gebruiken natuurlijk ;)
Wim schreef:
vr 16 apr, 2021 21:44
Tweewielers hebben twee grote voordelen, en een nadeel. [...] Het nadeel van tweewielers is dat ze (1) minder goed volgen op onverharde paden, en (2) wat breder zijn.
(Cursivering van mij.) Ja, ja. Maar goed dat het maar één nadeel is.

;)

Carl
willem.m schreef:
vr 16 apr, 2021 22:05
Leon schreef:
vr 16 apr, 2021 21:41
Als je 40 kilo spul, een tweewielige fietskar én een kind van 15 kilo niet merkt met fietsen dan wordt het toch tijd dat je je aanmeldt voor de Tour of Vuelta, niet? 8) ...
Voor zover ik weet is het in de Tour en Vuelta niet toegestaan om op een rijwiel met trapondersteuning te rijden.😉🔋
Haha. Ik was door de vele kreten dat het zo gemakkelijk ging gefopt. :lol:
Wim schreef:
vr 16 apr, 2021 21:44
Tweewielers hebben twee grote voordelen, en een nadeel. [...] Het nadeel van tweewielers is dat ze minder goed volgen op onverharde paden, en wat breder zijn.

Het nadeel van nadeel twee is dat een tweewieler kar 1) sneller lek rijdt vooral rechts en 2) om kan kiepen of rollen als je een stoepbandje oid raakt (let op veel kleinere radius binnenbocht). Dat is me overkomen met de Chariot (kind vond het geweldig en wou meteen nog een keer) en met de Cyclone (maakte een 180graden draai om zijn as en reed op z'n kop verder).

en 3) dat je op moet letten naast wie je rijdt is dat bijvoorbeeld óók iemand met een kar of aanhangfiets dan is wat extra marge wel prettig. Vaker de keus maken om achter elkaar te rijden dus.

Een relevant voordeel is dat een tweewieler kar manoeuvreerbaar is aan de hand ipv aan de fiets.
om kan kiepen of rollen als je een stoepbandje oid raakt (let op veel kleinere radius binnenbocht). Dat is me overkomen met de Chariot (kind vond het geweldig en wou meteen nog een keer) en met de Cyclone (maakte een 180graden draai om zijn as en reed op z'n kop verder).


Dit kan inderdaad gebeuren. Maar de kans is natuurlijk uitzonderlijk klein. Deze croozer is trouwens maar een klein beetje breeder als mijn stuur. Dus ik kon goed inschatten waar ik wel of niet doorheen kon. We hoe dicht ik tegen de stoeprand kon fietsen. En naast iemand fietsen was ook geen enkel probleem vond ik. Je gaat immers toch niet stuur tegen stuur fietsen. (Wat je zou moeten doen om de karren elkaar te laten aanraken.)