Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietskar

WNH Evenhuis schreef:
wo 27 jul, 2022 21:23
Grandonneur schreef:
wo 27 jul, 2022 09:37
Leuke review, top! Tot in de details, kun je wel zeggen.

-De wielen zouden echt wel heel moeten kunnen blijven. Dit klinkt als slechte exemplaren, in elk geval slecht gespaakt. Tip om vanaf nieuw altijd je wielen éérst even door een fietsenmaker laten spannen. Ze komen niet zo geweldig uit de fabriek.

-Ik vind het juist fijn als de kar links wat meer uitsteekt dan rechts, of eigenlijk rechts zo min mogelijk. Scheelt aanzienlijk in binnenbochten waar het karretje sowieso een kortere bocht maakt dan de fiets. Veel minder risico dat het rechterwiel de berm of een stoepband meepikt.

-Wat is het eigen gewicht van dit karretje?

-Een belangrijk punt van aandacht: het is bij de NS niet toegestaan een fietskar in de trein mee te nemen. Met onze Radical Cyclone is het altijd nog gelukt, juist doordat het een soort van grote tas is als de wielen eraf geklikt zijn. Maar je blijft een beetje afhankelijk van de situatie/conducteur ter plaatse. Kan deze Burley ook makkelijk als een soort van tas mee?
-Klinkt als een goede tip. Bij de fietsenmaker geweest. Kan de spaken in kwestie wel vervangen, maar de slag is vrij groot. De Burley fietsspaak is een aparte lengtemaat. Schijnbaar is daar helaas nu een wachttijd van een half jaar en nu niets in voorraad bij de levenranciers. Fietsenmaker heeft weinig hoop de slag er uit te halen. Adviseert een nieuw wiel. Deze nieuwe dan maar denk ik goed op spanning brengen. Ik heb zelf wel een nippeltang gekocht en geprobeerd. Helaas drie spaken de nippelbout per ongeluk doorgedraaid, waardoor de slag niet beter wordt zonder spaak reparatie. Is toch wel een kunst zo'n wiel spaken. Jammer dat dat zo is. Hoopte eigenlijk het te doe het zelven. Is op zich niet moeilijk, maar niet altijd foutloos zonder consequenties de eerste keer. Jammer. Heb nu wel een andere kijk op de waarde van de spaak techniek en foutloos leren.
- U hebt gelijk dat een lichte asymmetrie, ten gunste van links, een voordeel kan hebben in een bepaalde bocht. Ik heb echter ook wat nadelen gemerkt in dat je met fietspaden met twee richtingsverkeer je extra alert moet zijn op tegenliggers. Kan soms krap manoevreren zijn tov een symmetrisch uitgelijnde kar. Ook zijn een aantal natuurroutes met betonsporen op graswegen die net zo breed zijn als de kar. Dat vraagt soms een staaltje acrobatiek waarbij de fietskar soms al met een kleine correctie in het diepe hobbelige gras zakt of de rand van het beton raakt. Dat is het wel fijn om de fiets en fietskar symmetrisch op een lijn te hebben. Daarnaast vraag ik me soms af wat een asymmetrische uitlijnen op de lange termijn doet met de belasting op de achterse fietsas en eventueel kromtrekking door eenzijdige belasting. Ik merk het nu niet. Maar soms voel ik een natuurkundig verwonderend kritische noot opkomen als ik dat beeld elke keer zie.

-kar is ongeveer 5 kilo.

-Goede vraag. Ik heb wel verhalen gehoord van reizigers die met fietskar terugreizen met de trein. Als de kar niet mee mag met NS, dan ben ik nieuwsgierig hoe deze reizigers dat dan wel doen. Ik kan niets concreets vinden op de NS site dat het niet kan.
De Burley is niet echt een tas formaat. Je kan het een beetje inklappen en de stang en wielen zijn wel makkelijk te ontkoppelen. Maar een gewicht van 30 tot 45 kilo lijkt me pittig om op te tillen in de bagage rekken en volgeladen denk ik niet dat het daarin past. Het neemt een volledige zitplaats in op zijn minst, denk ik. Het heeft geen rem zoals een D'lite of Bee. Wel mogelijk te monteren met een beetje doe-het-zelven, denk ik. Het wordt wel wat uitdagender met de trein, besef ik me nu, niet onmogelijk, maar uitdagender. Heb een keer de kar moeten optillen over een smal loop/fietsbruggetje in de Nederlandse natuur. Het had trappen en maar een eenspoorsfietsrail. Was even pittig. Maar met wat spierkracht en creativiteit lukte het wel.
Ik heb wat Youtube reviews gezien van de Cargo Croozer. Leuke kar. Het adressert eigenlijk de verbeterpunten van de Nomad, naar eerste indruk. Voor dat punt van die rechte achterkant. Waardoor de hoogte net wat meer pakruimte toelaat. Wat ook blijkt uit de volume van 135 L. 25 L rugzak meer ruimte. Dat beetje tekort heb ik wel gemerkt in de Nomad. Anderzijds leert de Nomad je dan wel creatiever en compacter inpakken, en de vele zijvakken, ingebouwd in de kar, zijn echt super super handig, en gebruik je steeds meer in fat he onderweg steeds kleinere dingetjes wil pakken binnen handbereik, zonder iedere keer je tassen te hoeven uitgraven.
Ik heb meer vertrouwen in het waterdichte sluitdoek van de Burley dan de Cargo. Dat gele doek van Burley is echt waterdicht. De zijkanten zijn water-"afstotend".
De stevige bodem van de Croozer lijkt me fijn. Heeft iets robuusts.
Wielbescherming van de croozer lijkt me niet perse nodig. Semantiek, denk ik. Wel weer handig dat je het blijkbaar als handgreep kan gebruiken.
Koppeling van de croozer lijkt me een tikkeltje beter, omdat het net wat beter koppelt en scharnier heeft in vier richtingen (boven onder links rechts), wat ik zo zie. Koppelingsslot lijkt me niet nodig. Als ze willen stelen is het naar mijn idee te lomp om mee te nemen. Ik denk dat dieven dan liever de rits losmaken en willekeurig wat meenemen uit de kar. Maar goed, misschien ook semantiek.
Ik ben een beetje jaloers op de vering en ombouw tot loopkar. Daar loopnik nu een beetje tegenaan met mijn kar. Ik heb een creatief idee gevonden met onderdelen van Burley. Is wat Macguyveren, maar hopelijk passend. Ben ik mee bezig.
Ik denk dat de (onafhankelijke?) vering kan helpen,om slagen in de wielen bij beladen kar te verkminderen. Ik heb geen hard bewijs hiervoor, maar een sterk vermoeden.
Een verstelbaar rekje bovenop de croozer mis ik wel. Dan weer een punt voor de Nomad.

Ideale kar, lijkt me het beste van de Burley Nomad in combinatie met de croozer logica.

Ben wel blij met mijn Nomad. Ik had een eerste fietskar vakantie met zo'n goedkope van 65 euro van Amazon van ijzermetalen frame en plastic containerbak. Met een kogelkoppeling aan de zadel. Vreselijk. De kar op gewicht goed uitbalanceren op de as kwam nauw kijken, mijn kar is wel 5x over de kop gegaan in
mijn fietskarvakantie, doordat het onstabiel was op de weg (slingeren) boven de 15 km per uur. Constant getrek gevoel aan de fiets. Veel van geleerd. Een Burley Nomad is een wereld van verschil. Ontzettend stabiel op de weg, waarvan je denkt, hoe kan dat nou in hemelsnaam. Merk je vaak nauwelijks dat je een fietskar achter je hebt als je fietst.Geen angsten voor omkieperen meer. Een wonder van de natuur(kunde).
Ik bericht nog eens om te melden dat we nog altijd uiterst tevreden zijn met onze Croozer cargo pakko fietskar.

Ik moet wel iets rechtzetten uit mijn eerste review. Daarin schrijf ik dat de regenhoes geen bevestiging heeft voor lampjes aan de achterkant. Deze zitten op de kar zelf wel. Deze bevestiging zit dus WEL op de regenhoes. Klein nadeel is wel dat deze niet zo stevig is. Dit komt voor door de hoes. Wanneer je er een lampje met 2 aaa batterijen aan hangt is dat eigenlijk een beetje te zwaar. Hierdoor richt het lampje gewoon naar beneden omdat de hoes het niet recht kan houden. Maar je bent nog altijd extra verlicht en daar draait het om.

Wat ik wel ietwat vervelend vind is het rijden met een lege kar. Het is mij 2 maal overkomen dat de kar kantelt omdat er een er een te hoog randje in het wegdek zat. Daardoor stuiterde hij gewoon omver. Ik had in beide gevallen ook wel een flinke vaart maar het was niet zo handig. We hebben intussen al vele km's gefietst (ook met lege kar) en dat waren de enige twee incidenten waarbij de kar om viel. Hij is nog nooit omgevallen door een stoeprand of een ander obstakel wanneer hij geladen is.

Ik was bij aankoop van plan om de banden te wisselen maar dat is nog altijd niet gebeurd. Voorlopig staat dat ook niet meer op de planning. De banden lopen zeer vlot en heb nog altijd maar 1 keer lek gereden. Dus ik zie er geen noodzaak meer in.

De connectie van de dissel aan de fiets wil ik wel nog eens aanhalen. Dit is namelijk zeer handig. Ik heb afgelopen tijd soms eens de kinderfietskar van de buren moeten lenen van het merk Thule. Recent model. En ook nog een onbekend merk kinderfietskar getrokken. Beide connecties tussen dissel en fiets waren veel minder handig. Je krijgt ook daar een handigheidje in natuurlijk maar bij de croozer is dat toch echt poepsimpel in vergelijking met de andere twee fietskarren. Daar dus nog eens een dikke plus voor de croozer.

Onze laatste fietsvakantie heb ik gedaan zonder elektrische fiets. (deze heb ik ook niet meer. Mijn vorige review was gebaseerd op een e-bike.
Maar eigenlijk merk ik weinig verschil. Uiteraard bij optrekken of berg op voel je de kar wel maar eens je snelheid bent gaat alles prima en heb ik er zeer weinig hinder van.

Destijd werd de vergelijking gemaakt met de burley Nomad. Deze heeft aparte vakjes om kleine spullen in te sorteren en op te bergen.
De Croozer heeft enkel achteraan een groot vak. Door onze manier van laden hebben wij hier geen problemen in ondervonden. Wij steken namelijk alles in aparte zakken/tassen waardoor we onze eigen compartimenten creëren. De behoefte aan extra zakjes is er eigenlijk gewoon niet. Het in en uitladen is hierdoor ook veel gemakkelijker. Alles in de kamer al in tassen steken en dan gewoon even puzzelen in de fietskar. Alles water er apart in zou moeten leggen we er gewoon bovenop. Dit zijn meestal toch de zaken waar we onderweg snel aan moeten kunnen.
De burley had (toen der tijd) last van de wiellagers die niet goed tegen de regen konden. Daar heb ik bij de croozer nog niets van gemerkt. Ze lopen nog altijd even soepel als in het begin en hebben toch al een paar fikse regenbuien en plassen getrotseerd.

De aparte regenhoes zit permanent in het grote vak achteraan. Wij ondervinden geen hinder van het hebben van een aparte regenhoes. Hij gaat er zeer makkelijk overheen en als je dan toch in de kar moet zijn ken je hem gemakkelijk even opzij doen om iets uit de kar te nemen. Dit zou voor mij absoluut geen reden zijn om niet voor deze kar te gaan.

De kar heeft de mogelijkheid om hem klein op te vouwen. Maar dit doen wij nooit. Ik haal enkel de wielen en de dissel eraf. Doen die dan in de kar en ik heb een aparte ruimte voorzien op mijn schap in het tuinhuis. opvouwen gaat wel gemakkelijk. Maar dat heb ik maar een paar keer gedaan.

Conclusie.


Ik ben dus nog altijd super tevreden met onze fietskar. Nog altijd een dikke aanrader voor wie een tweewieler wil als fietskar.
het enige echte nadeel is dat hij leeg wel om kan stuiteren. Maar vraag me af of enkel lichtgewicht fietskar daar niet gewoon last van heeft. En met de twee wielen moet je inderdaad wat beter opletten in de bochten en tussen de paaltjes. Maar je wendt daar heel snel aan hoor. Nog geen enkel incident gehad hieromtrent.