Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietskar

Shorttrack schreef:
za 17 apr, 2021 09:29
Dit kan inderdaad gebeuren. Maar de kans is natuurlijk uitzonderlijk klein.
De kans van omkiepen is 0% als je het goed doet, en 100% als je het fout doet :roll:


Na vele duizenden km's zowel met de Cyclone als met de Chariot (elk wegdek en snelheid alles tussen de 0 en ~45km/u) dacht ik kom, ik geef eens wat relevante input in je draadje. Kan maar zijn dat iemand er een keer wat aan heeft.

Nog wat nadere duiding voor wie het boeit: je aanhanger neemt een krappere binnenbocht omdat de wielen verder achter het gestuurde wiel (je voorwiel) staan en je fiets de bocht al ingezet heeft, en de kar dus verder richting de bocht trekt. én het binnenste wiel van de kar sowieso al een cm of 35 afwijkt van de lijn van je eigen wielen. Het is handig als je daar onderweg bewust van bent, niet meer, niet minder.

Ook medeweggebruikers zijn zelden op de hoogte van het gegeven dat je zelf een andere lijn moet rijden om een haakse bocht te kunnen halen (bruggetje opdraaien, bijvoorbeeld. Ze staan altijd stil precies waar jij met je voorwiel uit moet komen om de bocht te kunnen halen). Tenzij het toevallig chauffeurs met groot rijbewijs zijn.
Grandonneur schreef:
za 17 apr, 2021 13:56
Shorttrack schreef:
za 17 apr, 2021 09:29
Dit kan inderdaad gebeuren. Maar de kans is natuurlijk uitzonderlijk klein.
De kans van omkiepen is 0% als je het goed doet, en 100% als je het fout doet :roll:


Na vele duizenden km's zowel met de Cyclone als met de Chariot (elk wegdek en snelheid alles tussen de 0 en ~45km/u) dacht ik kom, ik geef eens wat relevante input in je draadje. Kan maar zijn dat iemand er een keer wat aan heeft.

Nog wat nadere duiding voor wie het boeit: je aanhanger neemt een krappere binnenbocht omdat de wielen verder achter het gestuurde wiel (je voorwiel) staan en je fiets de bocht al ingezet heeft, en de kar dus verder richting de bocht trekt. én het binnenste wiel van de kar sowieso al een cm of 35 afwijkt van de lijn van je eigen wielen. Het is handig als je daar onderweg bewust van bent, niet meer, niet minder.

Ook medeweggebruikers zijn zelden op de hoogte van het gegeven dat je zelf een andere lijn moet rijden om een haakse bocht te kunnen halen (bruggetje opdraaien, bijvoorbeeld. Ze staan altijd stil precies waar jij met je voorwiel uit moet komen om de bocht te kunnen halen). Tenzij het toevallig chauffeurs met groot rijbewijs zijn.
Je input is zeker en vast relevant :D

Ik ben er wel van overtuigt dat de 2 wielkarren meer aandacht verdienen. In veel groepen merk ik dat er steevast naar 1 wielkarren worden gekeken. Maar in ons geval was dat helemaal niet handig geweest. Dus ik wilde zeker ook op dit forum mijn ervaring delen. Meer ook omdat dit een lar is die nog niet zo lang op de markt is. Je vindt er weinig reviews over op internet :|
Grandonneur schreef:
za 17 apr, 2021 08:05
Wim schreef:
vr 16 apr, 2021 21:44
Tweewielers hebben twee grote voordelen, en een nadeel. [...] Het nadeel van tweewielers is dat ze (1) minder goed volgen op onverharde paden, en (2) wat breder zijn.
Dat schreef Wim niet, het is niet mijn bedoeling dat hem via mijn post dingen in de mond worden gelegd. Wil je je citaat alsjeblieft aanpassen?

Groetjes,

Carl
@Shorttrack
Sorry for writing in English. My Dutch language skills are too poor to write.

Cheng Chin produces CST and Maxxis tires, and is the number 9th largest producers of tires in the world.
I bought the Pakko a few weeks ago. Only short trips on tarmac so far but I bought it mainly for longer trips on gravel roads, when they dries up after the winter. Thats why I replaced those flimsy original tires, in my view, with Continental Ride Tour tires of the same size. They a a bit higher and wider and more puncture resistant than the original tires.
As you said yourself the Pakko seems to be very good quality. The only thing, so far, I think Croozer should rethink is the raincover. It doesn't cover the lower front of the Pakko where dirty water and mud from the bikes rear tire hits it. (I'm working on a self made solution to this from a large yellow Ikea bag).

The first thing I did before taking the Pakko into use was to impregnate it well,. The gravel roads can be very muddy, and very dusty somethimes. And with impregnated the fabric it's easier to wipe of the fine sand dust and clean of mud where the raincover doesn't cover the fabric.

As you mentioned the bottom inside is slippery and I put a thin and light non slip mat inside. I also use a small cargo net inside, specially to hold the 2 extra 500wh batteries in place.
I pack everything inside in light waterproof bags. Not so mutch for the transport but for later use and protection when camping. The net holds everything in place.

Now I'm waiting for the snow up in the hills to disappear. Still 30-40 cm up there.🙄 I'm looking forward to long trips with my Pakko, with tent, sleeping bag, hammock and fishing equipment.

Happy trips/camping with your Pakko from Stein in Oslo
Kingfisher schreef:
di 20 apr, 2021 23:49

Sorry for writing in English. My Dutch language skills are too poor to write.
No problem,

I agree with you about the raincover. But i think it does'nt go all the way down because it wont cover the reflectors this way. What i do like about it is that it wil stil hold 2 lights. Although the cover isnt really strong enough to keep the lights up, so they wil point down (at least mine do, I just have 1 cheap little light on it at the moment).

We are thinking about buying the extra kit to turn in into a trolly. When we do i plan use that connection to put some cover between the the backwheel and the trailer.

We did'nt impregnate our trailer before use. But it seems that it was pretty wel done anyway. But i do have to say that our use is less intensive. So in you case i might be better to do a little extra.

I love this trailer and i'm certain you will to. Hopefully you can go on your trips soon.
Wim schreef:
vr 16 apr, 2021 21:44
Voor alle karren geldt dat je profijt kunt hebben van betere banden. Er zitten vrijwel zonder uitzondering goedkope banden op, maar een setje Big Apples is in heel veel maten te krijgen en maakt een groot verschil in comfort en rolweerstand.
Dat is nu wel grappig. Bij het lezen van deze opmerking dacht ik "het zal wel niet zo'n storm lopen bij ons".

Dezelfde avond nog platte band :lol:
Het gaat niet alleen om lekke banden - dat hebben we in al die jaren slechts een keer gehad. Het gaat vooral ook om rolweerstand en comfort.
Wim schreef:
do 22 apr, 2021 21:24
Het gaat niet alleen om lekke banden - dat hebben we in al die jaren slechts een keer gehad. Het gaat vooral ook om rolweerstand en comfort.
In dat opzicht vind ik dat de banden het bijzonder goed doen :)
Shorttrack schreef:
za 17 apr, 2021 09:29
Maar de kans is natuurlijk uitzonderlijk klein.
Nee, dat kan wel degelijk vrij rap gebeuren, een stoepje heb je in een heel krappe/scherpe bocht toch snel gepakt. Voordeel is wel dat als het je een keer gebeurd je de volgende keer er beter op let :lol:

Aan de andere kant ben ik een keer frontaal geschept door een mallotige automobilist die het fietspad opreed (was de weg kwijt en was druk bezig straatnamen te lezen...)en bleef de kinder kar netjes overeind. Zowel hij als ik gingen op zich niet al te hard meer, maar toch gezamenlijk een kilometer of 15 per uur was toch frame totalloss en een vliegende pappa die een paar meter verder op het asfalt smakte. Dat had ik met een bakfiets liever niet nagespeeld... lang leve de kar.

Ik ben een fan van karren in dagelijks gebruik, maar het is wel degelijk opletten (juist omdat je op snelheid niet meer voelt dat je er eentje trekt).

@Wim: Grappig, op al onze (Duitse) karren zitten af fabriek standaard Big Apples, ben eigenlijk niet anders gewend.
@Grandonneur, onze Kidskar staat asymetrisch (verder naar links), waardoor hij aan de rechterkant eigenlijk net zo breed is als mijn stuur. Dat komt doordat de Weberdissel nu eenmaal niet zo ruim is en hij dezelfde is voor smallere en bredere kidscars, maar bedoeld of niet, het heeft als voordeel dat ik precies weet hoe ver ik naar rechts kan gaan. Onze Carrie M2 is volgens mij wel symetrisch, dat zou ik eigenlijk eens moeten bekijken.
loknor schreef:
di 04 mei, 2021 15:13
onze Kidskar staat asymetrisch (verder naar links), waardoor hij aan de rechterkant eigenlijk net zo breed is als mijn stuur. Dat komt doordat de Weberdissel nu eenmaal niet zo ruim is en hij dezelfde is voor smallere en bredere kidscars, maar bedoeld of niet, het heeft als voordeel dat ik precies weet hoe ver ik naar rechts kan gaan.
Ik heb dat bij andere karren ook gemerkt zoals de Nomad Burley. Maar vind dit voor kinderkarren juist gevaarlijker. Want nu steekt die kar meer naar links uit en dus ook dichter bij de auto's. Begrijp niet zo goed waarom sommige karren dat hebben.
Omdat je anders te snel in de berm zit en da's nog minder fijn.
Shorttrack schreef:
vr 30 jul, 2021 23:26
Ik heb dat bij andere karren ook gemerkt zoals de Nomad Burley. Maar vind dit voor kinderkarren juist gevaarlijker. Want nu steekt die kar meer naar links uit en dus ook dichter bij de auto's. Begrijp niet zo goed waarom sommige karren dat hebben.
Het is geen extra gevaar, immers je spoorbreedte veranderd niet. Je kar steekt niet verder uit, dat is een denkfout.

Het is heel fijn als je rechterkant van de kar uitlijnt met je fiets, want dan weet je precies hoever je rechts mag kruipen. Daardoor hoef je weer minder ver de weghelft op te kruipen.
loknor schreef:
zo 01 aug, 2021 08:53
Shorttrack schreef:
vr 30 jul, 2021 23:26
Ik heb dat bij andere karren ook gemerkt zoals de Nomad Burley. Maar vind dit voor kinderkarren juist gevaarlijker. Want nu steekt die kar meer naar links uit en dus ook dichter bij de auto's. Begrijp niet zo goed waarom sommige karren dat hebben.
Het is geen extra gevaar, immers je spoorbreedte veranderd niet. Je kar steekt niet verder uit, dat is een denkfout.

Het is heel fijn als je rechterkant van de kar uitlijnt met je fiets, want dan weet je precies hoever je rechts mag kruipen. Daardoor hoef je weer minder ver de weghelft op te kruipen.
Klopt. Daarnaast is het een tweede denkfout dat je veilig bent met het eenvoudige uitgangspunt 'niet breder dan het stuur' in het geval van bochten.

We hadden trouwens op de chariot zo'n reflector links op de handvatten van de kar. Kwam dan net een cm of 10 buiten het linker spoor uit. Beviel altijd goed.
loknor schreef:
zo 01 aug, 2021 08:53
Shorttrack schreef:
vr 30 jul, 2021 23:26
Ik heb dat bij andere karren ook gemerkt zoals de Nomad Burley. Maar vind dit voor kinderkarren juist gevaarlijker. Want nu steekt die kar meer naar links uit en dus ook dichter bij de auto's. Begrijp niet zo goed waarom sommige karren dat hebben.
Het is geen extra gevaar, immers je spoorbreedte veranderd niet. Je kar steekt niet verder uit, dat is een denkfout.

Het is heel fijn als je rechterkant van de kar uitlijnt met je fiets, want dan weet je precies hoever je rechts mag kruipen. Daardoor hoef je weer minder ver de weghelft op te kruipen.
Je spoorbreedte verandert niet, en als je goed rechts houdt, dan is de linkerkant van de kar ook niet verder de weg op dan bij een wel symmetrische kar, maar ten opzichte van de fiets steekt e kar wel verder naar links. Ik kan me dus de gedachte dat auto’s er dichter langs gaan, wel voorstellen, en ook het risico dat je als bestuurder van de fiets goed in de gaten moet houden dat de kar rechts minder uitsteekt dan links.
Polling schreef:
zo 01 aug, 2021 11:29
Je spoorbreedte verandert niet, en als je goed rechts houdt, dan is de linkerkant van de kar ook niet verder de weg op dan bij een wel symmetrische kar, maar ten opzichte van de fiets steekt e kar wel verder naar links. Ik kan me dus de gedachte dat auto’s er dichter langs gaan, wel voorstellen,
Ik kan me van alles voorstellen, zo kan ik me ook voorstellen dat je minder ver naar links gaat omdat je heel goed weet hoe strak je naar rechts kan kruipen. Daarnaast ervaar ik ook dat mensen een kinderkar juist meer ruimte geven. Je leest gelukkig zelden dat een bakfiets of kinderkar wordt geschept (en ja dat haalt het nieuws, zie het drama in Bussum).

Dat je moet opletten is zonneklaar, maar die 15 cm zal het verschil niet maken.
en ook het risico dat je als bestuurder van de fiets goed in de gaten moet houden dat de kar rechts minder uitsteekt dan links.
Tuurlijk, je moet wel wennen aan een nieuwe fiets, fietskar, tandem, bakfiets.
20220723_201439.jpg
Ben sinds vorig jaar eigenaar van een Burley Nomad. Heb er in de afgelopen 2 zomers mee gekampeerd in Nederland met een ebike. Totaal nu 1200 km gereisd met deze fietskar. Dit jaar 700 km door een deel van Nederland. Fietskamperen.
Screenshot_20220723-195858_Routeplanner.jpg
Prima fietskar om door Nederland te fietsen.
Stabiel.
Kan tegen Nederlands weer
Tot dusver spullen in de kar droog gehouden
Zijkant en onderkant is stevig kunststof doek. Waterwereld, niet waterafstotend. Spullen in de kar wel wel waterdichte containers en inwaterafstotende zakken en plastic zakken gewikkeld. Ruim 100 L bagageruimte. Tent. Slaapspullen, kookspullen en kleding en electronica en reparatiekit past er in. 25-30 kilo gedragen. Gaat prima op de weg en ofroad.
Soms, niet altijd, net te breed voor sommige fietspaden. Maar gaat meestal goed. Fietspaden in Nederland verschillen nog wel eens van breedte afhankelijk van locatie en mate van onderhoud.
Weinig problemen gehad met laagligging. Ook door hoge graspaden, grindpaden, schelpenpaden, bospaden, heidepaden, over diverse fietsbruggtejes glooiend en steil geweest. Over asfalt, beton, grind, keien, zand, menggrond, roosters, droog, nat, plassen, modderigheid, klinkers glad en grof geweest. Kar kan het prima aan.
Tot dusver geen roesterige lagers meegemaakt.
Wel meegemaakt dat er een slag in een wiel was, omdat ik iets te hard door oneffen stuk terrein gefietst ben. Wiel piept dan wat aan het eind van de dag op oneffen terrein. Het is praktisch weer weg op glad asfalt en goede fietspaden.
Ik merk dat bij een zwaarderbeladen kar, de wielen meer te verduren krijgen en er dus slagen kunnen komen in de wielen (wielen Ijn spaakwielen) bij herhaaldelijke oneven belasting op onverharde wegen bij hogere snelheden (boven 18 km/hr). Van een wiel had de as een tikkeltje speling. Met aanschroeven van de bout van de as en een lager iets dieper in het wiel met een paar tikjes van de hamer en het was opgelost. Een wiel heeft helaas nog een grotere slag. Aandraaien van de spaken helaas weinig geholpen. Fietsenmaker kijkt of hij het kan redden. Anders helaas nieuwe wiel vrees ik. Naast een reiskar is het ook een goede transport kar voor alledaagse klusjes een boodschappen of rondje bouwboumarkt.
Kar maakt in het algemeen geen geluid en je merkt vaak niet eens dat hij achter je fiets gekoppeld is. Komt de de lage ligging, laag zwaartepunt. Heerlijk!
Bij 25-30 kilo gewicht scherpe bochten met beleid nemen. Een keer zanderige stukje heuvel afwaarts meegemaakt een slinger in het fietspad in het bos meegemaakt, waarbij de fietskar op ongelukkige wijze een kloon slipjes maakte en dus het achterwiel even meetrekken. Was een heel klein momentje. Ik ging ook iets te snel rollend de heuvel af (25-30 km/uur). Ging wel goed, maar de schrik zat er even in. Verder is de fietskar stabiel op de weg. Wendbaarheid is goed doorgaans, ook met draaien op fietspaden als de breedte het toelaat. Maar de draaicirkel is klein. Ik heb opijn Burley stang een derde wiel. Ideaal voor die momenten dat het ontkoppeld moet worden op de camping, momenten van "mislukte" achteruitkeren met scharing kar met fiets, of sommige kleine pontjes waar ontkoppelen wenselijk is.
Ik heb ook bagagerek. Weinig gebruikt als dranghekken. Ideaal voor ophangen wasjes, wat onderweg kan drogen.
Fijne fietskar.

Verbeterwensen kar:
-waterdicht materiaal/stof voorzijde kar, of eventueel een soort spatbord voor de voor zijde van de kar. Deze wordt snel vies door het achterwiel van de fiets
-robustere wielen waarin minder snel een slag in het wiel kan komen. Vering?
-rechte achterkant in plaats van druppelvormig.
Dan passen kampeerspullen net wat beter in.
-kogelvormoige koppeling innovatie. Hiermee is er meer vrijheden van beweging kar bij oneffen terrein. Huige koppeling is prima, maar het rubber dlijt wel omdat de beweeglijkheid vooral zit in de horizontale as (links/rechts beweging. Hoog/laag wordt opgevangen door rek/speling van het rubber.
-een stuggere platte/waterdichte bodem optie.
-ombouw optie van reisfietskar naar duwkar ingebouwd in het frame. Met ingebouwde duwstang.(multifunctioneel)
-eenvoudig koppelsysteem voor montage links of rechts van de fiets. Nu moet je omslachtig ombouwen steeds en kun je eigenlijk alleen links dominant koppelen.(more degrees of frredom).
-zwarte of blauwe of groene doek optie, dan alleen geel.
-gele doek volledig afhaalbaar. Nu zit het op merkwaardige wijze vast met twee schroeven aan het frame. Heeft ook zijn voordelen dat het op zijn plek blijft. Maar een waterdichte doek met twee schroefgaten bovenin blijft natuurlijk een kwetsbaar punt voor waterdoorlatend. Ik vind dit punt wat minder goed doordacht door de ontwikkelaars.Maar het is verder wel goed voor alledaagse gebruik en Nederlands weer nu naar mijn ervaring. Tot nu toe is het in de kar drooggebleven
- Een kleine rem zodat de kar op de helling er niet zelf vandoor gaat (...wanneer je drie wielen op je kar hebt...).
-ingebouwde wielslot beiderzijds.
-dat de fietskar gecentreerd is achyer de fiets. Nu is de kar iets breder links dan rechts door de stang en koppeling.
WNH Evenhuis schreef:
za 23 jul, 2022 21:19
20220723_201439.jpg
Leuke uitgebreide review. Ik kan hetzelfde zeggen over de croozer cargo van 135L. Die is bij ons maximaal beladen met 45kg. Nog geen problemen gehad met de wielen gelukkig.
De hoes van de cargo is wat afstotend maar zeker niet water dicht. Dus hebben er een regenhoes bij moeten kopen. Maar die is heel gemakkelijk aan te brengen en op te bergen. Ook extra zichtbaar door de fluo tegenhoes.

Hebben even getwijfeld tussen de burley en de croozer. Het extra rekje op de burley is denk ik ook echt handig soms.
Toch voor de croozer gegaan voor het extra laadvermogen en de verharde bodem.

Ik denk dat wij ook rond de 2000km zitten ongeveer als we vakantie en boodschappen optellen. Erg fijne kar. Ik denk dat je met beide karren sowieso een goede kar hebt.
Leuke review, top! Tot in de details, kun je wel zeggen.

-De wielen zouden echt wel heel moeten kunnen blijven. Dit klinkt als slechte exemplaren, in elk geval slecht gespaakt. Tip om vanaf nieuw altijd je wielen éérst even door een fietsenmaker laten spannen. Ze komen niet zo geweldig uit de fabriek.

-Ik vind het juist fijn als de kar links wat meer uitsteekt dan rechts, of eigenlijk rechts zo min mogelijk. Scheelt aanzienlijk in binnenbochten waar het karretje sowieso een kortere bocht maakt dan de fiets. Veel minder risico dat het rechterwiel de berm of een stoepband meepikt.

-Wat is het eigen gewicht van dit karretje?

-Een belangrijk punt van aandacht: het is bij de NS niet toegestaan een fietskar in de trein mee te nemen. Met onze Radical Cyclone is het altijd nog gelukt, juist doordat het een soort van grote tas is als de wielen eraf geklikt zijn. Maar je blijft een beetje afhankelijk van de situatie/conducteur ter plaatse. Kan deze Burley ook makkelijk als een soort van tas mee?
Grandonneur schreef:
wo 27 jul, 2022 09:37
Leuke review, top! Tot in de details, kun je wel zeggen.

-De wielen zouden echt wel heel moeten kunnen blijven. Dit klinkt als slechte exemplaren, in elk geval slecht gespaakt. Tip om vanaf nieuw altijd je wielen éérst even door een fietsenmaker laten spannen. Ze komen niet zo geweldig uit de fabriek.

-Ik vind het juist fijn als de kar links wat meer uitsteekt dan rechts, of eigenlijk rechts zo min mogelijk. Scheelt aanzienlijk in binnenbochten waar het karretje sowieso een kortere bocht maakt dan de fiets. Veel minder risico dat het rechterwiel de berm of een stoepband meepikt.

-Wat is het eigen gewicht van dit karretje?

-Een belangrijk punt van aandacht: het is bij de NS niet toegestaan een fietskar in de trein mee te nemen. Met onze Radical Cyclone is het altijd nog gelukt, juist doordat het een soort van grote tas is als de wielen eraf geklikt zijn. Maar je blijft een beetje afhankelijk van de situatie/conducteur ter plaatse. Kan deze Burley ook makkelijk als een soort van tas mee?
-Klinkt als een goede tip. Bij de fietsenmaker geweest. Kan de spaken in kwestie wel vervangen, maar de slag is vrij groot. De Burley fietsspaak heeft een aparte lengtemaat. Schijnbaar is daar helaas nu een wachttijd van een half jaar en nu niets in voorraad bij de levenranciers. Fietsenmaker heeft weinig hoop de slag er uit te halen. Adviseert een nieuw wiel. Deze nieuwe dan maar denk ik goed op spanning brengen. Ik heb zelf wel een nippeltang gekocht en geprobeerd. Helaas drie spaken de nippelbout per ongeluk doorgedraaid, waardoor de slag niet beter wordt zonder spaak reparatie. Is toch wel een kunst zo'n wiel spaken. Jammer dat dat zo is. Hoopte eigenlijk het te doe het zelven. Is op zich niet moeilijk, maar niet altijd foutloos zonder consequenties de eerste keer. Jammer. Heb nu wel een andere kijk op de waarde van de spaak techniek en foutloos leren.
- U hebt gelijk dat een lichte asymmetrie, ten gunste van links, een voordeel kan hebben in een bepaalde bocht. Ik heb echter ook wat nadelen gemerkt in dat je met fietspaden met twee richtingsverkeer je extra alert moet zijn op tegenliggers. Kan soms krap manoevreren zijn tov een symmetrisch uitgelijnde kar. Ook zijn een aantal natuurroutes met betonsporen op graswegen die net zo breed zijn als de kar. Dat vraagt soms een staaltje acrobatiek waarbij de fietskar soms al met een kleine correctie in het diepe hobbelige gras zakt of de rand van het beton raakt. Dat is het wel fijn om de fiets en fietskar symmetrisch op een lijn te hebben. Daarnaast vraag ik me soms af wat een asymmetrische uitlijnen op de lange termijn doet met de belasting op de achterse fietsas en eventueel kromtrekking door eenzijdige belasting. Ik merk het nu niet. Maar soms voel ik een natuurkundig verwonderend kritische noot opkomen als ik dat beeld elke keer zie.

-kar is ongeveer 5 kilo.

-Goede vraag. Ik heb wel verhalen gehoord van reizigers die met fietskar terugreizen met de trein. Als de kar niet mee mag met NS, dan ben ik nieuwsgierig hoe deze reizigers dat dan wel doen. Ik kan niets concreets vinden op de NS site dat het niet kan.
De Burley is niet echt een tas formaat. Je kan het een beetje inklappen en de stang en wielen zijn wel makkelijk te ontkoppelen. Maar een gewicht van 30 tot 45 kilo lijkt me pittig om op te tillen in de bagage rekken en volgeladen denk ik niet dat het daarin past. Het neemt een volledige zitplaats in op zijn minst, denk ik. Het heeft geen rem zoals een D'lite of Bee. Wel mogelijk te monteren met een beetje doe-het-zelven, denk ik. Het wordt wel wat uitdagender met de trein, besef ik me nu, niet onmogelijk, maar uitdagender. Heb een keer de kar moeten optillen over een smal loop/fietsbruggetje in de Nederlandse natuur. Het had trappen en maar een eenspoorsfietsrail. Was even pittig. Maar met wat spierkracht en creativiteit lukte het wel.
Kar mag niet mee op de trein inderdaad. Maar hangt af van de conducteur. Ik vind het raam dat een fietskar niet mag en die containers can koffer waar je vaak chinezen mee ziet zeulen wel. Die zijn bijna twee keer zo groot als mijn fietskar.

Gewoon wat extra geduld hebben. Als de condtucteur echt moeilijk doet neem je gewoon de volgende trein. En als het even kan neem je al meteen een trein vroeger dan gepland. Dan is de eerste oplossing al minder een probleem.

Maar op andere forums en facebook groepen heb ik toch nog maar zeer weinig gelezen over fietskarren die echt niet de trein op mochten. Je moeten uiteraard niet tijdens de spitsuren gaan.