Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk versnellingsgroep? - Forum Wereldfietser

welk versnellingsgroep?

Binnenkort wil ik een Surly Ogre opbouwen. Ik ben dus aan het nadenken over de onderdelen die ik erop wil hebben. Nu twijfel ik over wat voor verzet ik ga kiezen. Tegenwoordig zie je steeds vaker 1 tandwiel vóór op de mountainbikes. Ik denk dat dat niet verstandig is voor een reisfiets waarmee ik ook in berggebieden ga fietsen.
Ik kan gewoon voor een 3 x 10 groep gaan maar is 2 x 11 misschien ook een optie? Ik fiets nu met 3 x 9 maar maak nauwelijks gebruik van de grootste verzetten (ik fiets graag met iets meer omwentelingen dan gemiddeld)
Heeft iemand ervaring met 2 x 11 groep? Wat zouden de nadelen van een 2 x 11 groep zijn ten opzichte van een 2 x 10 groep?
Heb je alle vrijheid in bandenkeuze met een triple of dubbel voorop, of krijg je dan daardoor een breedte beperking?
Jurr schreef:
zo 07 feb, 2021 14:26
Heb je alle vrijheid in bandenkeuze met een triple of dubbel voorop, of krijg je dan daardoor een breedte beperking?
Nee, geen breedte beperking.
ik heb de indruk dat je zelf het antwoord al geeft:
nu met 3 x 9 maar maak nauwelijks gebruik van de grootste verzetten (ik fiets graag met iets meer omwentelingen dan gemiddeld)
en top vind ik dat je met hoog beentempo fietst.
laat het buitenblad weg en dan heb je 2x9 of 2x10 of 2x11.
let op dat je niet vanwege de keuze van de fabrikant andere maten voorbladen voorgeschoteld krijgt: ik bedoel: let op dat je er niet vooral zwaardere verzetten bij krijgt, door bijvoorbeeld een 50-tands of 46-tands buitenblad.
Ik zou met 2x10 of 2x11 gaan rijden. 1x14 zou ook nog kunnen ;)

Kies je voortandwielen en cassette zo dat je hiermee in het bereik komt waar je nu ook mee rijdt. Bij ritzelrechner even invoeren wat je nu hebt en dat als uitgangspunt nemen.

Let op de cassette body, daar willen ze nu wel eens wat meer exotische varianten kiezen dan wat jarenlang gebruikelijk was. Al kun je op die aloude Shimano body ook nog steeds een 12 speed cassette kwijt, een SRAM NX Eagle of Sunrace 12 speed bijvoorbeeld. Ik zou niet voor een nieuwere cassette body kiezen, om zo in het buitenland bij problemen maximaal flexibel te zijn voor vervangingsdelen.
Ik zou voor 2x10 gaan.

10-speed spul is stukken betaalbaarder in onderhoud, en 2x11 heeft weinig meerwaarde boven 2x10.

2x9 zou ook nog kunnen!
Wat is er tegen een 3 x 9?
Marten Gerritsen heeft er ook een stukje over geschreven: http://www.m-gineering.nl/index.htm 2e regel midden op de site, klik op 2x11.
Daarbij een 10 of 11 speed ketting is smaller (minder sterk) en duurder dan een 9 speed.
Maar dat is mijn mening.
DaVinci schreef:
zo 07 feb, 2021 16:45
Daarbij een 10 of 11 speed ketting is smaller (minder sterk) en duurder dan een 9 speed.
Maar dat is mijn mening.
Ik vreesde ook al dat een 10 en 11 speed ketting smaller en daardoor minder sterk is. Ik heb niks tegen 3 x 9 maar wat je niet gebruikt, hoef je ook niet te hebben. Het is ook dat je nu veel 3 x 10 ziet. En dan denk ik van waarom 30 versnellingen...??...van die 27 die ik nu heb gebruik ik ze niet eens allemaal.
Als een 10 speed ten koste gaat van de sterkte, blijf ik liever bij 9 speed. Ik zal eens bekijken of 2 x 9 interessant is. Dan zal het middelste voorblad iets groter moeten dan de 32 die ik nu heb op mijn oude fiets.
Anno nu zou mijn advies zijn om eerst het gehele plaatje voor jezelf scherp te krijgen, en dan te bemerken welke groep daar het best in past. Het is zo'n brei.

Meer specifiek: wil je bijvoorbeeld vierkant as of juist HT2/GXP. En wat is daarmee verkrijgbaar. Wil je mechanische of hydraulische remmen, en wat is daarmee verkrijgbaar. Wil je bijvoorbeeld een 36-26 crankset met 11-36 cassette, en worden dat met 9v de stapjes te groot naar je smaak? Vind je de ketting mooier lopen op 48-24 dan op 36-18 of maakt je dat niks uit?

Dat soort dingen. Ben zelf nu wat aan het puzzelen op 1x11 of 1x10 road groepje icm mechanische remmen. Lijkt simpel, maar veel voor de hand liggende keuze heb daarmee gelijk niet...
Ik ben net terug van een ritje in de sneeuw met de MTB. Na een half uur was de voorderailleur bevroren. Dus afhankelijk hoe hoog je het gaat zoeken in berggebied valt er wel iets te zeggen voor één voorblad.

Verder heb ik hier 3x9, 2x10, 3x10 en 2x11 staan en eigenlijk fietst dat allemaal hetzelfde. Ik heb een voorkeur voor mijn 2x11 gravelbike omdat die het breedste bereik heeft op de cassette (11-40T) en je dus het minste vooraan moet schakelen maar echt heel groot zijn de verschillen niet.

11 speed kettingen zijn niet minder sterk of kwetsbaarder dan 9 of 10 speed, de breedte van de ketting heeft niets met de dikte of kwaliteit van de stalen plaat te maken waaruit de schakelplaatjes worden gestanst. Ik vind de 11 speed kettingen beter gemaakt (minder speling) maar ze kosten ook meer.
Ik zou 2x10 niet doen als je nu iets nieuws kiest. Dat heb ik nu en de onderdelen ervoor zijn nu al slecht verkrijgbaar, reserveshifters met name. (en dat was al zo voor de coronacrisis)
Er is niks mis met de sterkte van smalle kettingen.
Hier nog wat leesvoer met interessante grafieken.
https://www.cyclingabout.com/1x-2x-3x-d ... kepacking/
Niks mis met 3x9, maar dan moet je wel zorgen dat je voorblad voldoende klein is. Anders moet je achter een grotere cassette nemen en kom je aan de bovenkant merkbaar tussenstappen tekort.

Rij zelf nu een 52/42/26 x 11-34, maar mis dus wat fijne stapjes en in de praktijk rijd ik een groot deel van de tijd vooral op de 42 omdat dat op glooiend terrein het lekkerst rijd. Bereik is hier 20.9 - 129.

Voor een nieuw project (een Koga-Miyata WorldTraveller uit 1993) zit ik te kijken naar een 43/26 x 11-36 11-speed, juist omdat je dan aan de bovenkant net een tussenstapje extra hebt. En van alles wat ik lees blijkt dat 11-speed niet zwakker is dan 9-speed kettingen. Bereik is 19.9 - 108, wat best oke is als je met bepakking de berg op wilt.

De Koga is in het verleden met een 46/36/26 x 12-28 7-speed uitgerust geweest en dan zit je met een bereik van 25.3 - 104 ook niet heel laag.

Ik denk dat een van de meer praktische combinaties met een triple een 42/32/22 x 11-28 9-speed is met een bereik van 21.7 - 105, maar ik denk dat er echt wel mensen zijn hier die het liever nog lager hebben, dus voor een 11-32 zouden kiezen. Het wordt alleen op een gegeven moment moeilijk om een achterderailleur te vinden die voldoende capaciteit heeft. Het is wat dat betreft altijd een balans met een compromis.
jaccow schreef:
ma 08 feb, 2021 11:29
Ik denk dat een van de meer praktische combinaties met een triple een 42/32/22 x 11-28 9-speed is ... maar ik denk dat er echt wel mensen zijn hier die het liever nog lager hebben, dus voor een 11-32 zouden kiezen.
Juist die twee sets zijn afaik heel veel verkocht voor vakantiefietsen . Die met kransje 28 met als voordeel een betere verdeling in het middengebied en die met 32 voor wie een nog lichter verzet wil.
De diameter van het wiel + band maakt ook uit. Ik heb ook wel de allelichtste combi daartussen gehad met 559 velg, 42 band, blaadje 22 voor en 32 achter. Dat hield op hoge snelheid niet over maar de Keutenberg en was daardoor meer een kwestie van geduld dan van kracht.
Afhankelijk van je bestemming zou ik kiezen voor 9, 10 of 11-speed, als er wat is met je 11-speed en de onderdelen zijn daar niet te krijgen ben je verder van huis, blijf je binnen Europa dan maakt het allemaal niet zo veel uit.
Kijk wel of wat je monteert ook een beetje gangbaar is zodat als je over een tijdje onderdelen moet vervangen dat nog steeds kan. Sommige trends zetten niet door en de daarbij horende onderdelen zijn dan slecht te krijgen (als je ze al kan vinden)
Leon schreef:
ma 08 feb, 2021 11:54
jaccow schreef:
ma 08 feb, 2021 11:29
Ik denk dat een van de meer praktische combinaties met een triple een 42/32/22 x 11-28 9-speed is ... maar ik denk dat er echt wel mensen zijn hier die het liever nog lager hebben, dus voor een 11-32 zouden kiezen.
Juist die twee sets zijn afaik heel veel verkocht voor vakantiefietsen . Die met kransje 28 met als voordeel een betere verdeling in het middengebied en die met 32 voor wie een nog lichter verzet wil.
De diameter van het wiel + band maakt ook uit. Ik heb ook wel de allelichtste combi daartussen gehad met 559 velg, 42 band, blaadje 22 voor en 32 achter. Dat hield op hoge snelheid niet over maar de Keutenberg en was daardoor meer een kwestie van geduld dan van kracht.
Oh zeker, combineer die 11-28 met een 28" / 60-622 band en je hebt 23.1 - 112 terwijl dat met een 26" / 60-559 een 21.3 - 103 wordt. Klinkt niet als heel veel, maar het voelt in de praktijk als een hele versnelling meer.

Martin toont op zijn website nog de optie met een 15.8 als laagste verzet, maar hoewel dat voor off-road touren misschien handig kan zijn, zit je dan wel ondertussen op de 5 km/u, dus dan wordt lopen bijna sneller.

Ik vermoed dat zelfs op een hoop afgelegen plekken je ondertussen prima aan 11-speed kan komen als je even zoekt. 12 en 13-speed is nog een luxeproduct, maar 11-speed draait alweer een tijdje mee en is vrij gebruikelijk op bijvoorbeeld racefietsen.

Als zelfs Microshift tegenwoordig hier opties voor heeft (en de Advent X, 1x10-speed groupset is een leuke budgetoplossing) dan kan 11-speed binnenkort ook wel een prima optie zijn.
Bedankt voor al het meedenken. Ik ga er een 2x11 opzetten. De grootste verzetten komen daarmee te vervallen, i.v.m. 3x9, maar die gebruik ik toch niet.
Vroegher op onze jut en jul fietsen. Voor 42x35x24 en achter 11,13,15,18,22,26,en 34. Dat heb ik verandert en twee pignons gekocht 13,14,15,16,17,18 en 19. Dat fietst toch lekker tandje bij tandje af. Naar Frankrijk of de Ardennen wisselde ik van pignons. De inspanning om de pignons te wisselen is het meer dan waard.
Auk schreef:
ma 08 feb, 2021 13:30
Bedankt voor al het meedenken. Ik ga er een 2x11 opzetten. De grootste verzetten komen daarmee te vervallen, i.v.m. 3x9, maar die gebruik ik toch niet.
Mooi gekozen. Je mag nu toch helemaal kiezen waar je wilt dat het verzet ligt. Eens, vaak zitten er teveel grote verzetten op een fiets. 44/11 met 50-622 banden op 100rpm is 55km/u :D . 36/26 icm 11/36 kun je best wat bruikbaars van maken.
jaccow schreef:
ma 08 feb, 2021 13:13
Martin toont op zijn website nog de optie met een 15.8 als laagste verzet, maar hoewel dat voor off-road touren misschien handig kan zijn, zit je dan wel ondertussen op de 5 km/u, dus dan wordt lopen bijna sneller.
Als je nog net met 5 km/u kunt fietsen kun je zeker niet meer met die snelheid lopen!

Ik heb menige berg met 4,5 à 5 km/u beklommen. Niks mis mee.