welk versnellingsgroep?

Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 09:03
Niet iedereen is even sterk of heeft even veel zooi bij...
Volgens mij wordt er meer bedoeld dat als je 22/34 verzet rijdt je waarschijnlijk te langzaam gaat zodat je omvalt.
Zal je tegen vallen... dat is bijna hetzelfde als de eerste versnelling van een Rohloff naaf.
LHTJoost schreef:
wo 10 feb, 2021 08:47
Mr. Z schreef:
di 09 feb, 2021 23:29
Op de vakantie fiets 10 speed 44/32/22 en 11-34 kan je een stuk harder mee dus met windkracht 5 kan je harder dan 30 fietsen maar met 29" wielen wel wat moeite met echt steile lange hellingen dus volgende vakantie gaar er een 11-36 cassette op.
Voor 22 en achter 34 moet toch wel voldoende zijn om ergens boven te komen :?: Tenzij je omvalt. Of maak ik een denkfout?
Op gebaande wegen meestal wel, maar we rijden graag onverhard en daar kom je steilere hellingen tegen dan de normale fiets routes, met 29" 22 -34 trap je net wat minder licht dan met een 26" 22 - 32 :wink:
Mr. Z schreef:
wo 10 feb, 2021 22:36
Op gebaande wegen meestal wel, maar we rijden graag onverhard en daar kom je steilere hellingen tegen dan de normale fiets routes, met 29" 22 -34 trap je net wat minder licht dan met een 26" 22 - 32 :wink:
Maf hoor. Tot een jaar of wat geleden werd ik uitgelachten met dit verzet en nu is niet licht genoeg meer.
Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 19:30
Op een vakantiefiets met 65km/u mee willen trappen? Waarom? :?
Denk niet dat ik dat ooit gedaan heb, misschien een enkele keer.

De voornaamste reden voor de 52T is vanwege de beschermring die ik ooit op eBay tegengekomen ben:

Afbeelding
jaccow schreef:
wo 10 feb, 2021 17:04
Ja dat klopt. Ik zou eens mijn cadans moeten noteren, maar hij zit wat aan de lage kant van dat spectrum. Vaak rijdt ik op de lange afstanden ergens rond de 25-30 km/u en dan is de 42x13 met 88.5 net te laag en de 42x11 weer behoorlijk hoog met 105.
Dan zit je wel heel laag qua cadans?

Op 42/15 rijd je bij 90 rpm al bijna 33 km/u he.

Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 19:30
Op een vakantiefiets met 65km/u mee willen trappen? Waarom? :?
Om op te kunnen scheppen in dit topic natuurlijk! :lol:
Ik heb jaren met Miche cassettes gereden, beviel heel goed. Kleinste krasje 18, vrij te kiezen kransjes, dikker dan Shimano dus gaat langer mee, goedkoop. Alleen wel zwaar en schakelt iets minder ivm ontbreken schakelspoor. In de bergen reed ik altijd 18-19-20-21-23-25-27-30-34 op een 46-34-24. Zoals je ziet houd ik van een hoog beentempo en kleine stapjes.
Leon schreef:
wo 10 feb, 2021 22:45
Mr. Z schreef:
wo 10 feb, 2021 22:36
Op gebaande wegen meestal wel, maar we rijden graag onverhard en daar kom je steilere hellingen tegen dan de normale fiets routes, met 29" 22 -34 trap je net wat minder licht dan met een 26" 22 - 32 :wink:
Maf hoor. Tot een jaar of wat geleden werd ik uitgelachten met dit verzet en nu is niet licht genoeg meer.
Rotzakken! Wie waren het? :evil: Op t werk is de vraag of het verzet lichter kan vele malen vaker gesteld dan de vraag kan het zwaarder? :wink:
jaccow schreef:
wo 10 feb, 2021 17:04
Ik zou eens mijn cadans moeten noteren, maar hij zit wat aan de lage kant van dat spectrum. Vaak rijdt ik op de lange afstanden ergens rond de 25-30 km/u en dan is de 42x13 met 88.5 net te laag en de 42x11 weer behoorlijk hoog met 105.
Dan kan ik nog over naar een 52x15, maar met 94.9 is dat soms ook nog net te laag.
Als eerste reactie: ocharme die knieën...

Als de versnellingsverhouding zo nauw komt zit je waarschijnlijk aan het toppunt van je kunnen, leuk om te doen maar moeilijk om lang vol te houden. Als het begint te heuvelen schakel je die groep van 3 versnellingen zo voorbij. Je wordt je voornamelijk bewust van je maximum haalbare versnelling op vlak terrein met constante snelheid. Daarom rijd ik hier in de buurt meestal met een 12-25 poldercassette met kleine stapjes, maar op vakantie of naar de Ardennen gaat er een "bergverzet" zoals de 11-40 op.

Continu op een 12T rijden is niet ideaal omwille van de schuine kettinglijn en de mindere efficiëntie:

https://www.velonews.com/gear/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains/ schreef: The frictional losses of the system were highest for each chainring when the chain ran on the smallest cog.
Nu lig ik zelf niet zo heel erg wakker van een schuine kettinglijn maar het verschil tussen een 12T en 15T tandwiel voel je wel degelijk, de 15T rijdt veel comfortabeler. Met de gegevens die jij hier aangeeft zou je beter naar een 48-31T crank gaan...

Deze geplande dubbel heeft een 12-speed cassette?

jaccow schreef:
do 11 feb, 2021 00:46
De voornaamste reden voor de 52T is vanwege de beschermring die ik ooit op eBay tegengekomen ben:

Afbeelding

Als je zo'n mooie triple crank hebt waarom wil je dan naar een dubbel? Je kan op deze retro-fiets met fricitieshifters (?) toch een 11 speed cassette zetten als je dat wil?
Ik kan erover gelezen hebben, maar als TS zou overwegen dropbars op zijn orge te zetten, dan is 9speed wel ideaal omdat road en mtb daar onderling compatibel zijn. Bij 10 en 11 speed moet je dan altijd gaan liggen fora afzoeken op zoek naar werkende combinaties, al ze er al zijn. Voor mij één van de redenen om bij 9 speed te blijven. (ik zag overigens de bewering dat je daar geen onderdelen meer voor kan vinden, dat is echt niet waar)
EnriceV schreef:
vr 12 feb, 2021 22:42
Ik kan erover gelezen hebben, maar als TS zou overwegen dropbars op zijn orge te zetten, dan is 9speed wel ideaal omdat road en mtb daar onderling compatibel zijn. Bij 10 en 11 speed moet je dan altijd gaan liggen fora afzoeken op zoek naar werkende combinaties, al ze er al zijn. Voor mij één van de redenen om bij 9 speed te blijven. (ik zag overigens de bewering dat je daar geen onderdelen meer voor kan vinden, dat is echt niet waar)
Onzin, ik rij 2x11 speed met dropbar. Je kunt kiezen voor bar-end shifters van Shimano of Microshift, of je gaat voor de rem/schakelcombinaties van Gevenalle - die heb ik ook - dan kun je kiezen uit 10/11/12 speed road of mtb. Verschillende kabeltrek voor zijtrek/canti of v-brake/schijf. Ook TRP Hylex sets zijn te koop. De shifters komen van Microshift en de remhandles van Tektro.

De leuke 9 speed spullen zijn echt wel op hoor trouwens...er wordt nog wat oude voorraad verkocht, maar voor een nieuw te bouwen fiets zou ik geen 9 speed meer pakken.
EnriceV schreef:
vr 12 feb, 2021 22:42
Ik kan erover gelezen hebben, maar als TS zou overwegen dropbars op zijn orge te zetten, dan is 9speed wel ideaal omdat road en mtb daar onderling compatibel zijn. Bij 10 en 11 speed moet je dan altijd gaan liggen fora afzoeken op zoek naar werkende combinaties, al ze er al zijn. Voor mij één van de redenen om bij 9 speed te blijven. (ik zag overigens de bewering dat je daar geen onderdelen meer voor kan vinden, dat is echt niet waar)
Ik zet er geen dropbars op maar flatbars dus over dat probleem hoef ik niet na te denken....😉