Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Past tubeless band + binnenband op niet-tubeless velg? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Past tubeless band + binnenband op niet-tubeless velg?

Mr. Z schreef:
za 23 jan, 2021 22:57
Lees je wel wat er staat voor dat je reageert? Heb het woord kwetsbaar niet gebruikt :roll:
Nee maar die aanname van kwetsbare zijwanden van de V-guard versie mag je ook wel inslikken, als er 1 merk is dat z'n zijwanden altijd wel op orde heeft is het Schwalbe.
Mr. Z schreef:
za 23 jan, 2021 22:57
Het voordeel van tubeless is juist dat je veel minder stil staat met een lekke band, en het lichter rolt, ook op lagere druk waardoor je meer comfort hebt, meer gedoe, ja wel wat, eens in de 6 maanden vloeistof in je band bij vullen ...
Als je banden wat langer meegaan wordt je fiets daar niet lichter van. :roll:

Echt, ik hoor dit nu pas. "Tubeless is geweldig!" Zo wordt het aangekondigd. Pas laten komen de dingetjes waar je ook een "beetje rekening mee moet houden". Ik moet daar eens een lijstje van maken. Het begint inmiddels behoorlijk op te lopen.

Tevens deze week geleerd over tubeless:
* onder nul is een probleem
* neem toch een binnenband mee
* neem luchtpatroon mee voor montage
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen die nu heel tevreden schrijven over tubeless rijden op hun vakantie- of racefiets dat doen als gevolg van cognitieve dissonantiereductie. Zelf heb ik met de aanschaf van een racefiets met dedicated tubeless velgen en dito banden de omgekeerde ervaring. Namelijk dat áls je onverhoopt toch zodanig lek rijdt, bijvoorbeeld een scheur, dat latex niet helpt, het vervolgens bijzonder lastig wordt om banden van en op de velg te krijgen. Op een mtb is dat minder relevant, omdat de banden veel robuuster zijn dan racebanden. Bovendien is tubeless echt wel een uitkomst voor offroad rijden, omdat het je in staat stelt met lange bandendruk te rijden zonder het gevaar van stootlekken. Om terug te komen op de cognitieve dissonantie: ik heb dus juist spijt van mijn aankoop, omdat ik te veel heb betaald voor iets wat ik niet nodig heb en bovendien extra ongemak oplevert. Denk dus goed na over nut en praktische gevolgen voordat je besluit om tubeless spullen aan te schaffen.
Het was te voorspellen dat de discussie hier deze kant ging opgaan

old man yells at cloud.jpg
maar ik wil toch duidelijk stellen dat tubeless wel degelijk voordelen heeft. De A-Cross the 2 bikepacking tocht waarover ik hier berichtte was veel veel moeilijker geweest met binnenbanden want ik heb ongelooflijk veel op boomwortels gestoot. Ook op asfalt loont tubeless wel degelijk, ik heb met Conti GP5000 Tubeless nog maar één lekke band gehad terwijl ik met de GP4000 SII toch wel om de paar maanden lek reed. Het tubeless-lek was mijn eigen fout omdat ik de latex niet had vernieuwd.

Leon schreef:
zo 24 jan, 2021 10:34
Een tubeless buitenband met binnenband er in zal nooit het lichtste rijden of licht zijn, daar is iedereen het hier wel over eens denk ik.
Daar ben ik het niet mee eens, de variatie tussen verschillende banden is veel groter dan het onderscheid tubeless of niet. Een Almotion 40mm weegt in V-guard variant 490g, TLE 625g. Een tubeless compatibel Continental Terra Speed 40mm weegt 405g, ik durf er gerust voor wedden dat de Terra Speed met binnenband lichter en soepeler zal rijden dan de Almotion, zeker bij lage druk. Ik heb met beide banden ervaring en ja ze zijn voor verschillende doeleinden ontworpen.

Mij maakt het allemaal niet uit wat iemand kiest maar ik vind wel dat het de moeite loont om wat met banden te experimenteren en niet zomaar forumdogma's na te volgen.
Voorlopig zijn ze niet in veel maten verkrijgbaar, maar als de Aerothan banden van Schwalbe hun belofte waar maken (als!), dan denk ik dat het voordeel van tubeless banden wel heel erg klein wordt.

https://schwalbe.com/aerothan/nl
Dat is de binnenband waar Mr. Z het op de vorige pagina over had, en die volgens road.cc niet te plakken valt en volgens bikepacking.com evengoed kwetsbaar is voor snakebites. Bikepacking had dan wel geen moeite om de binnenband te plakken:

https://bikepacking.com/gear/schwalbe-aerothan-tubes-review/ schreef: It’s worth mentioning that I have heard of others having difficulty patching the tubes when using Schwalbe’s glueless patches, but that was not my experience. One of our readers also managed to break a valve, right where the rim meets the valve stem, which isn’t great to see. I’m not totally surprised by this though, and strongly believe my titanium Terkse valve stems paired with a good tubeless setup is a much more reliable setup—especially for bikepacking.
Leon schreef:
zo 24 jan, 2021 11:43
...

Tevens deze week geleerd over tubeless:
* onder nul is een probleem
* neem toch een binnenband mee
* neem luchtpatroon mee voor montage
+ Er kan latex in de ventielkern komen, waardoor het lastig wordt een band met een kleine pomp op te pompen. Neem dus een reserve ventielkern mee.
Leon schreef:
zo 24 jan, 2021 11:43

[...]

Tevens deze week geleerd over tubeless:
* onder nul is een probleem
* neem toch een binnenband mee
* neem luchtpatroon mee voor montage
Setje tubeless proppen is ook wel handig, dan hoeft de band er niet af als het gat te groot is om alleen door de tubeless vloeistof gedicht te worden maar te klein om je reserve binnenband te gebruiken.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.bike4travel.nl/bandenplak/5 ... s-kit.html

Al heb ik zelf deze, die maakt er 1 pakketje van:

https://ride.lezyne.com/products/1-pk-tbls-v104

Tevens werken sommige tubeless vloeistoffen niet goed samen met de overdosis CO2 van een luchtpatroon. Ook wel iets om rekening mee te houden.
quote=bdr

>Het was te voorspellen dat de discussie hier deze kant ging opgaan
> {old man yells at cloud.jpg}
Laten we elkaar a.u.b. niet aanspreken op elkaars leeftijd, accoord?

>maar ik wil toch duidelijk stellen dat tubeless wel degelijk voordelen heeft.
Heeft iemand hier beweerd dat dat niet zo is?

>De A-Cross the 2 bikepacking tocht waarover ik
> hier berichtte
> was veel veel moeilijker geweest met binnenbanden
Ik dacht even dat je een toch ergens in de Alpen aanhaalde met paden waar je 200 km met 6000 hoogtemeters per dag over onverhard moet fietsen maar het blijkt wel mee te vallen. :D
Leon schreef:
zo 24 jan, 2021 10:34
Een tubeless buitenband met binnenband er in zal nooit het lichtste rijden of licht zijn, daar is iedereen het hier wel over eens denk ik.
>Daar ben ik het niet mee eens, de variatie tussen verschillende banden is veel groter dan
> het onderscheid tubeless of niet. Een Almotion 40mm weegt in V-guard variant 490g,
> TLE 625g. Een tubeless compatibel Continental Terra Speed 40mm weegt 405g,
> ik durf er gerust voor wedden dat de Terra Speed met binnenband lichter en soepeler
> zal rijden dan de Almotion, zeker bij lage druk.
Dat bedoel ik toch ook niet? Er zal best een tubeless band zijn die met binneband lichter loopt dat een ander model band van een ander merk zonder. Ik bedoelde allen maar dat je een tubeless band moet gebruiken waar hij voor is: tubeless.

> Mij maakt het allemaal niet uit wat iemand kiest maar ik vind wel dat het de
>moeite loont om wat met banden te experimenteren en niet zomaar forumdogma's na te volgen.
Precies! (Het dogma dat je tubeless moet rijden :-) :-) )
Leon schreef:
zo 24 jan, 2021 15:54
quote=bdr
Ik heb het al eerder gezegd, ik vind deze manier van quoten niet te lezen.
bdr schreef:
zo 24 jan, 2021 18:58

Ik heb het al eerder gezegd, ik vind deze manier van quoten niet te lezen.
Ik ook niet. En het is nou ook niet dat Leon hier net komt kijken. Verder niets tegen 'm, maar op deze manier quoten komt de leesbaarheid van het forum niet ten goede. Ook is lastig te zien waar het citaat eindigt en waar de reactie begint.

Die knop werkt prima, en met een beetje kopiëren kun je ook nog eens meerdere quotes van meerdere personen quoten.

Tevens krijgt de persoon die geciteerd wordt, als de quote knop gebruikt is, daar een melding van als dat zo is ingesteld. Dat helpt ook wel een topic lopend te houden en een reactie op iemand te kunnen schrijven die op jouw bericht reageerde.
Ik vind het met de phpbb-quotes een ellende om op bv 5 delen van iemands tekst een (kort) antwoord te geven omdat je dan ofwel tekstueel moet gaan terugverwijzen of de tekst meerdere malen moet opknippen en er 5 verschillende phpbb-quotes moet gaan fabrieken. Het kan overzichtelijker, dat klopt.
Gewoon uit de hele forumpost die je quote het stuk verwijderen waar je sowieso niet op wil reageren en dan het restant knippen.

Dan steeds plakken en in dat geplakte het stuk verwijderen waar je niet op reageert. Da's tenminste hoe ik het doe.

Leon schreef:
zo 24 jan, 2021 20:12
Het
Zo

Leon schreef:
zo 24 jan, 2021 20:12
kan
bij-

Leon schreef:
zo 24 jan, 2021 20:12
overzichtelijker
-voorbeeld.

;)
Jurr schreef:
zo 24 jan, 2021 21:17
Gewoon ...
Mee eens. Liever zelf iets meer moeite doen om het anderen makkelijker te maken dan andersom. Vanuit collectief kosten/baten-oogpunt is dat een betere uitkomst.

En nu terug naar de discussie: tubeless or tubemore?
willem.m schreef:
zo 24 jan, 2021 22:11

En nu terug naar de discussie: tubeless or tubemore?
Als tubelessrijder heb ik nog wel een tegenargument.

Het kan best een plaktroep in de band achterlaten die tubeless vloeistof als je het zou willen verwijderen uit de band. Bijvoorbeeld als je een keer van banden wil wisselen zonder dat ze versleten zijn.

Bij versleten banden natuurlijk minder een probleem, net als aan de velgkant waar het makkelijk af te halen is.
willem.m schreef:
zo 24 jan, 2021 22:11


En nu terug naar de discussie: tubeless or tubemore?
Mijn bijdrage aan deze Brede Maatschappelijke Discussie.

Als ik het goed begrijp, bestaan er twee redenen om tubeless te gaan:

1) Je rijdt minder lek:
2) je kunt op lagere drukken rijden, dus comfortabeler;

Sinds de zomer van 2009 ben ik één keer lek gereden op een lange fietstocht. Mijn vrouw nul keer.
Voor de lekke banden hoeven we het niet te doen.

Natuurlijk, ik zou waarschijnlijk meer lek gaan rijden als ik de druk maar genoeg zou laten zakken, en dan zou ik tubeless nodig hebben.
Maar ik wil helemaal niet naar lagere drukken. Ik voel me dan langzamer worden, en zo weinig comfort ervaar ik nu ook weer niet.
Maar natuurlijk! Mocht ik naar veel bredere banden gaan, dan zou ik wél naar lagere drukken kunnen gaan zonder al te veel snelheidsverlies, en dan, ja dan zou ik tubeless nodig hebben.

Op de vraag "tubeless of niet" kan ik geen algemeen antwoord geven. Maar in mijn situatie lijkt het een medicijn op zoek naar een kwaal. Misschien een optie als je veel over slechte weg rijdt (glas, gaten, boomwortels gravel, modder, het binnenland van Albanië, het fietspad langs de Langestraat in Sint-Pieters-Rode, Syrië enzovoort).
derdekeer schreef:
ma 25 jan, 2021 09:35
Maar in mijn situatie lijkt het een medicijn op zoek naar een kwaal.
Heel mooi verwoord :D