Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Past tubeless band + binnenband op niet-tubeless velg? - Forum Wereldfietser

Past tubeless band + binnenband op niet-tubeless velg?

Ik ben gecharmeerd van de Schwalbe G-One Allround (45x622). Dit is een TLE Tubeless Ready band. Nu heb ik op mijn reisfiets geen Tubless Ready velg. Mijn vraag: Past een Tubeless Ready buitenband (G-One), samen met een binnenband, op mijn niet tubeless velg (in dit geval een Andra 30). Ik wil de band dus met binnenband gebruiken en niet tubeless. Wie heeft kennis en ervaring?
Ja dat kan, maar hou er rekening mee dat de TLE banden van Schwalbe erg strak om de velg kunnen zitten.
Als je geen plannen hebt om tubeless te gaan rijden zou ik de gewone V-guard versie aanraden, dat scheelt 100+ gram per band.
Precies. Je loopt anders de kans dat je bij een lekke band onderweg -als het tegenzit: in de berm in de regen in de kou in het (half)donker- veel moeite zult hebben om een band eraf en weer erop te krijgen. Heel frustrerend. Been there, done that.
Naast het gewicht, de lastige montage (check, ook gehad) heb je ook nog dat een tubeless band mét binnenband zwaarder loopt dan zonder.
Ja dat gaat, en je kan de v-guard nemen maar daarvan zijn de zijkant minder sterk en scheuren daardoor sneller, zou ze zelf gewoon tubeless monteren, gaat prima op je huidige velgen, neem wel een tubeless velglint wat iets breder is dan de buitenmaat van je velg en plak met een overlap van minimaal 1 derde over elkaar bij het ventiel, dan fiets lekker licht en geen lekke banden meer.
En een strakke band van je velg gaat opzich erg makkelijk met behulp van een zijstaandaard, die zet je op de band net tegen de velg rand aan en met een kort drukje is je band los. [ of met de neus van je schoen, stok etc gewoon t wiel neer leggen en vlak bij de velgrand druk zetten]
Been there done that. Tubeless op niet tubeless velg is allemaal plezant tot je een lek krijgt of druk verliest waardoor de band naar het midden van de velg springt, en je de band in het veld met geen stokken meer terug tubeless gemonteerd krijgt. Soms is zelfs temperatuur voldoende om de band te laten springen, de 40mm Almotions die ik tubeless op de niet-tubeless velgen van mijn vrouw gemonteerd had zijn voor en achter naar het midden van de velg gesprongen bij +30ºC. Niet tegelijk maar met een paar dagen verschil.
Tja met tubeless moet vaker je banden oppompen, doe je dat niet en de druk komt ergens onder de 1.4 a 1.2 bar dan gaat hij er af, 30 graden is geen probleem maar bij elke band verloopt de druk bij temperatuur schommelingen sneller.
Onder nul is wel een probleem, dan werkt de anti-lek vloeistof niet meer :wink:
Maar neem wel zo als altijd een binnenband mee, als je een te groot gat heb of de band er niet meer op krijgt [ kan meteen lucht-patroon] kan er gewoon een binnenband in :wink:
Zulk gedoe wil je toch niet?
Leon schreef:
vr 22 jan, 2021 23:00
Zulk gedoe wil je toch niet?
Precies:
everhardtlubbers schreef:
vr 22 jan, 2021 12:52
Ik wil de band dus met binnenband gebruiken
Dat wil de vraagsteller niet, dus terug naar de vraag maar weer.

Groetjes,

Carl
Mr. Z schreef:
vr 22 jan, 2021 22:47
Tja met tubeless moet vaker je banden oppompen, doe je dat niet en de druk komt ergens onder de 1.4 a 1.2 bar dan gaat hij er af,
Die banden stonden er een half jaar zonder problemen en zonder lekken of drukverlies tubeless op maar bij de eerste hittegolf in de zomer gingen ze onverklaarbaar lek.

Ik rij tegenwoordig niet anders dan tubeless (met velgen die daarvoor geschikt zijn), voor mij heeft het zeer duidelijk tastbare voordelen maar ik zou nooit iemand een halfslachtige tubeless setup aanraden want het is zo al fragiel genoeg.
Overigens voor de topic starter, de banden in kwestie van mijn vrouw, TLE 40 mm Almotions moet ik tot 7 bar oppompen om ze — met binnenland — correct op de velg te laten ploppen. En ja, daar heb ik schrik van, maar gelukkig heb Ik dat nog niet vaak moeten doen want na het tubeless experiment is er maar 1 lek geweest. De banden hebben nu 15500 km gelopen. Dus koop maar gewoon de juiste banden.
Mr. Z schreef:
vr 22 jan, 2021 18:58
Ja dat gaat, en je kan de v-guard nemen maar daarvan zijn de zijkant minder sterk en scheuren daardoor sneller, zou ze zelf gewoon tubeless monteren, gaat prima op je huidige velgen, neem wel een tubeless velglint wat iets breder is dan de buitenmaat van je velg en plak met een overlap van minimaal 1 derde over elkaar bij het ventiel, dan fiets lekker licht en geen lekke banden meer.
En een strakke band van je velg gaat opzich erg makkelijk met behulp van een zijstaandaard, die zet je op de band net tegen de velg rand aan en met een kort drukje is je band los. [ of met de neus van je schoen, stok etc gewoon t wiel neer leggen en vlak bij de velgrand druk zetten]
Ja die V-Guard versie is echt kwetsbaar :?:
Hoe kom je erop....
Leon schreef:
vr 22 jan, 2021 23:00
Zulk gedoe wil je toch niet?
Inderdaad. Op een mtb is tubeless zeker functioneel, en misschien ook voor bepaalde groepen racefietsers. Voor het overige is het alleen maar duurder en gedoe (al laat de marketingmachine een ander geluid horen).
...en als je op een mtb op vakantie gaat?
Jurr schreef:
za 23 jan, 2021 21:09
...en als je op een mtb op vakantie gaat?
Dan ook.
Mensen allemaal dank voor jullie reactie. Het is mij helder. In ieder geval ga ik geen tubeless band op mijn Andra 30 velg monteren. Zoals Leon schreef: 'zulk gedoe wil je niet'. Inderdaad. Lijkt me onderweg geen pretje om lek te staan.

Nu krijg ik binnenkort een Kona Rove LTD. Een nieuw speeltje. Volgens de verkoper zit er een binnenband in de tubeless-ready buitenband. Deze combinatie ligt op een tubeless ready velg. Nu is mijn vraag: geeft dat ook zo'n gedoe om de binnenband te wisselen wanneer je onderweg plat staat?
Dat ligt er maar net aan hoe de velg en band vallen. Vorm van de velg kan ook nog wel wat uitmaken.

Ik heb ook wel eens een niet-tubeless DT-Swiss velg gehad waarbij ik meer moete had om de niet-tubeless band om heen te krijgen dan alle tubeless banden die ik erna gehad heb. En dat terwijl ik diezelfde band op andere velgen prima kon monteren. Ook op andere DT-Swiss velgen trouwens.
Shadow schreef:
za 23 jan, 2021 19:06
Mr. Z schreef:
vr 22 jan, 2021 18:58
Ja dat gaat, en je kan de v-guard nemen maar daarvan zijn de zijkant minder sterk en scheuren daardoor sneller,
Ja die V-Guard versie is echt kwetsbaar :?:
Hoe kom je erop....

Lees je wel wat er staat voor dat je reageert? Heb het woord kwetsbaar niet gebruikt :roll:


everhardtlubbers schreef: Mensen allemaal dank voor jullie reactie. Het is mij helder. In ieder geval ga ik geen tubeless band op mijn Andra 30 velg monteren. Zoals Leon schreef: 'zulk gedoe wil je niet'. Inderdaad. Lijkt me onderweg geen pretje om lek te staan.

Nu krijg ik binnenkort een Kona Rove LTD. Een nieuw speeltje. Volgens de verkoper zit er een binnenband in de tubeless-ready buitenband. Deze combinatie ligt op een tubeless ready velg. Nu is mijn vraag: geeft dat ook zo'n gedoe om de binnenband te wisselen wanneer je onderweg plat staat?
Het voordeel van tubeless is juist dat je veel minder stil staat met een lekke band, en het lichter rolt, ook op lagere druk waardoor je meer comfort hebt, meer gedoe, ja wel wat, eens in de 6 maanden vloeistof in je band bij vullen en vaker oppompen, als je een echt groot gat rijdt moet je er een binnenband in stoppen, maar dat moet je ook als je met een binnenband rijdt :wink:

Maar denk dat een Aerothan binnenband misschien een goede middenweg is hoewel die ook weer zijn nadelen heeft :wink:
Mr. Z schreef:
za 23 jan, 2021 22:57
Maar denk dat een Aerothan binnenband misschien een goede middenweg is hoewel die ook weer zijn nadelen heeft :wink:
De voordelen van een vederlichte plastic binnenband die niet te plakken valt?
everhardtlubbers schreef:
za 23 jan, 2021 22:07
Nu krijg ik binnenkort een Kona Rove LTD. Een nieuw speeltje. Volgens de verkoper zit er een binnenband in de tubeless-ready buitenband. Deze combinatie ligt op een tubeless ready velg. Nu is mijn vraag: geeft dat ook zo'n gedoe om de binnenband te wisselen wanneer je onderweg plat staat?
Als je de fiets toch zo aangeleverd krijgt kun je het het beste gewoon thuis proberen.
Een tubeless buitenband met binnenband er in zal nooit het lichtste rijden of licht zijn, daar is iedereen het hier wel over eens denk ik.