Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aan/uit Busch Müller IQ-X verlichting ? - Forum Wereldfietser

Aan/uit Busch Müller IQ-X verlichting ?

Hallo.

Gisteren een nieuwe fiets thuisgekregen waar een IQ-X voorlicht op zit. Het ding kan volgens de beschrijving van alles, maar toen ik de fiets in de haken had hangen en dus een slinger aan het voorwiel kon geven merkte ik het volgende: als het wiel draait en het licht (automatisch) brandt kun je dit met de verlichte drukknop op de achterzijde van de lamp uitschakelen, wat me echter opviel was dat steeds wanneer het voorwiel stil komt te staan en je vervolgens opnieuw een slinger geeft het licht opnieuw automatisch aan gaat. Mis ik iets en is er toch een mogelijkheid om het zaakje blijvend uit te schakelen of is dit weer zo’n wondertje der techniek dat zijn eigen mening voorrang geeft op die van de eigenaar?
Ik vraag dit omdat (fiets nog steeds in de haken) het voorwiel met het licht uit bijna eindeloos uitdraait, maar met het licht aan staat de zaak na een paar omwentelingen stil, is dus energie die ik tijdens het fietsen al trappend zal moeten leveren. In het donker heb ik het er graag voor over, maar overdag niet. By the way, er zit een naaf-dynamo in, maar dat had u al begrepen.
De gebruiksaanwijzing geeft uitkomst. De lamp heeft een sensor die de lamp aan of uit schakelt als het donker dan wel licht is. De schakelaar zet het standlicht uit. Sommige mensen vinden dat fijn als ze de fiets stallen om te voorkomen dat de fiets nog een paar minuten zichtbaar blijft. Dat de lamp aan gaat als hij in de haken hangt komt vast omdat dat binnen was.
Dat het wiel wat minder soepel draait betekent niet dat de weerstand groot is, maar dat je als het ware van de ene pool naar de andere van de dynamo draait. Maar goed, als de zon schijnt zou je koplamp vanzelf uit moeten schakelen.
Nou, die gebruiksaanwijzing was daar niet helemaal duidelijk in, vond ik. Er wordt namelijk in beschreven (even uit mijn hoofd, ik heb 'm niet bij de hand) dat 't ding met daglicht een soort daglicht-led gebruikt voor je eigen zichtbaarheid/veiligheid, en als het dan gaat schemeren schijnt de bundel op het wegdek sterker en gaat dat daglicht-licht uit i.v.m. overlast voor tegenliggers. Ook de lichtring om de drukknop aan de achterzijde brandt naar gelang dag of nacht oranje of blauw. En er staat in de gebruiksaanwijzing iets over dat standlicht en de drukknop, maar verder stond dan weer gewoon dat je de lamp met de drukknop aan of uit zet, en als het wiel draait en je bedient de knop dan gaat het licht ook uit, en blijft uit zolang het wiel nog draait. Ik hoop dus op een "verborgen" functie waarmee je de lamp gewoon helemaal uit kunt zetten, ik vind namelijk het verschil in looptijd van het voorwiel nogal groot.
Nu moet ik bekennen dat de naafdynamo 3 watt is, dus dat kun je er wel bij trappen, en ook heb ik de fiets nog niet buiten in de praktijk kunnen uitproberen, hij/zij werd geleverd zonder pedalen, en dan valt het nog bar tegen om vooruit te komen :D .
Zoals eerder gezegd: draaitijd onbelast met lamp aan zegt niets over weerstand bij het trappen.
Hangt er ook vanaf welke naafdynamo je hebt, een SON geeft meestal zo goed als geen verschil tussen belast en onbelast draaien, de Shimano en SP's wat(t) meer.