Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke 26" band? - Forum Wereldfietser

Welke 26" band?

Ik ben op zoek naar een duurzame 26 inch x 2.00 band die ook nog eens lekker rolt. Ik dacht aan de Almotion, maar die is blijkbaar niet meer verkrijgbaar in 26"? Kunnen jullie goede alternatieven aanraden?
Mijn oude Marathons (2012) waren versleten, de Racers gingen stuk omdat de wangen te fragiel waren voor mijn routes met soms wat pittig onverhard, de Almotions waren een hel om te monteren als je onderweg een lek had en de Greenguards vond ik vreselijk rijden. Nu heb ik er Big Apples onder en die rijden lekker en kunnen toch best wat onverhard hebben.
Lastig te krijgen nu inderdaad die Almotions in 26 inch helaas. Al waren ze er alleen in 2.15 breed, 55mm. De 2 inch breed, 50mm, is er volgens mij nooit als 26 inch Almotion geweest.

Ik zou er ook een setje 50mm Big Apple op leggen, eventueel in de winter een setje Conti WinterContact erbij in dezelfde maat. Met wat meer offroad zou je ook nog naar bijvoorbeeld Schwalbe Smart Sam kunnen kijken.

Mocht je breder kwijt kunnen, kun je met minder antilek ook nog kijken naar bijvoorbeeld Schwalbe Super Moto, Geax/Vittoria Tattoo Light of prijziger naar bijvoorbeeld een Compass/Rene Herse Rat Trap Pass.
Toen ik zag dat Schwalbe de laatste versie niet in 26 inch zou aanbieden heb ik een aantal op voorraad genomen, want ik vind het een heel fijne band en in de een na laatste heel soepele versie niet meer moeilijk om te leggen. Ik vind het erg jammer dat de band uit het assortiment is gehaald, en ik kan alleen maar hopen dat mensen narrige mailtjes naar Schwalbe sturen. Als allround band is de 50 mm Big Apple nu wat mij betreft het beste alternatief, met voor de winter inderdaad de Conti Topcontact Winter II 55 mm (die valt wat klein).
Ik zocht eerder advies voor een snelle 26" band, met vraag kreeg een oud draadje een vervolg.
<viewtopic.php?f=8&t=31849&start=40#p379446?

Mijn voorkeur ging uit naar een 42-559 band.

Of voor een bredere band de Continental SpeedKing 55-559 een optie is?
<https://www.continental-tires.com/bicyc ... d-king-2-2>

/J
Big Apple. Prima band, comfortabel en fijn rollend, zowel verhard als (niet al te grof) onverhard. Alleen op Ijsland gebruik ik andere banden. Big apple behoorlijk duurzaam. Gaan bij mij al een aantal jaren mee op vakanties. Ondanks veel gewicht erop slijten ze niet snel.


Hans
ik rij (weinig kilometers, moet ik bekennen) met de Land Cruiser in deze maat, ook van Schwalbe. het rijdt prima: lichtlopende want het midden-profiel loopt door. niet te stug. en betaalbaar.
Beetje raar en breder maar een set racing Ray en Ralph er op rolt ook erg licht, wel in tubeless set-up, leende de laatste tijd regelmatig mn MTB uit en fietste er dan op mijn vakantie fiets mee, daar een oude set Ralph en Ray opgelegd en merk geen verschil met de Almotions 55mm die er normaal op liggen[ wel 29"] dus heb ze er nog steeds om liggen en denk dat zeer pas als t warm wordt er af gaan.
Mr. Z schreef:
di 19 jan, 2021 20:03
Beetje raar en breder maar een set racing Ray en Ralph er op rolt ook erg licht

[...]
Niks raars aan een setje noppen toch? ;) Zijn nog best stil op de weg ook voor een setje noppenbanden trouwens.
Bij bike24.de zijn voor dit doel alleen nog de Marathon Supremes (en Big Apples) nog in maat 50-559 te koop. Maar ja, snel dat wel, eigen ervaring, maar op onverhard: zou ik niet weten.
Bedankt voor alle reacties. Welke versie van de Big Apple hebben jullie?
Berger schreef:Bedankt voor alle reacties. Welke versie van de Big Apple hebben jullie?
Performance Line staat er op. Breedte 50.
De versies met fancy kleurtjes schijnen wat minder te zijn dan de reguliere zwarte. Die heten dan vast ook geen 'Performance line'. Ook is er nog een extra zware 'Plus' versie, die zou ik niet nemen.

Verder letten op wat je frame en velg aan breedte van de band toelaten. Misschien de mogelijkheid van een eventueel spatbord nog mee laten wegen.

Ik heb zowel met 60 als 55 als 50mm breed gereden, allemaal prima. Bij een Santos Travelmaster 2.6 kun je naar 60mm breed met spatborden. Een Avaghon S26 laat voor 60mm en achter 55mm toe met spatborden, al wordt het dan wel krap. Hoe dat met andere merken en types zit weet ik niet.
Ik vond de 60 mm te breed want je kreeg echt het gevoel op een pogo stick te zitten. De 50 mm vond ik prima, en de 55 mm heb ik nooit geprobeerd. 55 mm zal op veel fietsen krap zijn met de vorkkroon en ook met v brakes in combinatie met spatborden. De 55 mm Almotions pasten op mijn fiets alleen maar omdat ik van SKS spatborden was overgestapt op Gilles Berthoud spatboden. Die zijn van zichzelf net iets breder maar het belangrijkste is dat de stangetjes buitenom gaan.
Zelf reed ik vroeger met 50mm, en tegenwoordig met 55m brede Apples. Op stevige Rigida Andra velgen.
De 50mm vond ik fijner, die neem ik de volgende keer weer.

Met de 55mm ervaar ik in de band iets teveel horizontale flexibiliteit, waardoor de fiets in snelle of scherpe bochten iets moeilijker bestuurbaar is. Natuurlijk is dit op te lossen door de banden harder op te pompen, maar in mijn geval moet dat dan zo hard dat het alweer niet zo fijn fietst bij oneffenheden. Als ik 20kg lichter zou hebben gewogen zou dat misschien niet nodig zijn.

Hans
Hangt natuurlijk ook af van de breedte van de gebruikte velg. De bovengenoemde Andra van Ryde is er bijvoorbeeld als Andra 10, 20, 30, 35, 40 en zelfs als 321... ;)
Zojuist de 50mm Big apple performance gemonteerd. Eerste indruk is prima. Zijn mooie (redelijk) soepele bandjes. Verder kan ik nog niet veel zinnigs over zeggen. Oh ja, je legt ze makkelijk om de velg :)

Zat wel te denken, hoe verstandig is het om vast wat Mondials(stiekem toch weer op een lange reis aan het broeden) en big apples (als die echt bevallen) op voorraad te gaan nemen. Of zal dit voorlopig wel gewoon in 26" beschikbaar blijven?
Berger schreef:
vr 22 jan, 2021 13:50
Zat wel te denken, hoe verstandig is het om vast wat Mondials(stiekem toch weer op een lange reis aan het broeden) en big apples (als die echt bevallen) op voorraad te gaan nemen. Of zal dit voorlopig wel gewoon in 26" beschikbaar blijven?
Ligt er aan. Als je fiets breekt ga je waarschijnlijk geen 26" meer kopen. En als je ze jaren laat liggen worden ze niet beter. Aan de andere kant: als je aardig wat fietst krijg je ze toch wel op en als ze uit de collectie gaan dan kun je ze altijd nog wel verkopen voor een prima bedrag. Maar het is een gokje. Zo heb ik hier op zolder nog prachtige 42-622 Marathon non-greenguard banden liggen maar geen fiets waar ze voor nodig zijn. In breedte 37 heb ik er ook nog hangen die nog prima zijn van een fiets die de container in is gegaan. Banden gaan regelmatig langer mee dan de fiets.
Mijn Big Apples zitten er nu 2500 km op. Ik schat grof in dat ze ruim 7500 km mee gaan. Dat is niet zo veel als andere banden, maar daarvoor is het ook niet zo'n dikke stugge rubberlaag die je zit te verslijten.
Ik heb tot een paar jaar geleden veel op de Schwalbe Kojak 50-559 gereden. Dat was een fijne en snelle band. Op mijn nieuwe fiets Marathon Supreme of Continental Sport Contact in 42-559 omdat 50mm niet goed past.

De Big Apple heb ik vroeger ook veel mee gereden maar is volgens mij allang niet meer de beste keus. Ik heb ze nog op een ligfiets zitten in 20" maat maar ik heb het idee dat ze vrij traag zijn.
bast1aan schreef:
za 23 jan, 2021 13:04
De Big Apple heb ik vroeger ook veel mee gereden maar is volgens mij allang niet meer de beste keus. Ik heb ze nog op een ligfiets zitten in 20" maat maar ik heb het idee dat ze vrij traag zijn.
Vraag is daarbij of het de leeftijd van de band of van de fietser is? :twisted: