Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crank frezen bij schroefdraad pedaal? (crank inkorten) - Forum Wereldfietser

Crank frezen bij schroefdraad pedaal? (crank inkorten)

Hela, even een vraag waarvan ik vermoed dat hier op WF de kans op succes het grootst is.

Situatie: ik heb mij een setje 185mm Thorn cranks aangeschaft.

Probleem: bij het monteren van m.n. het linker pedaal valt het me op dat de zijkant van de crank niet precies haaks op (het schroefdraadgat voor) de pedaalas staat, waardoor de 'schouder' van de pedaalas de crank niet op alle plekken raakt. Dit lijkt mij een potentiëel gevaarlijke bron van stress op de pedaalas en het schroefdraad.

Vraag: waar en bij wie moet ik zijn om de crankarm vlak te laten frezen?
Ik neem aan dat dit ook gedaan moet worden bij het inkorten van cranks, waar ik hier geregeld over lees, dus er is vast wel ervaring mee.

Mijn eerste ingeving is uiteraard Kiel-Windeweer, maar tips in de buurt van Utrecht zijn welkom.

Dank alvast!
Dat is niet netjes van Thorn maar daarom nog geen drama. Iedere metaalbewerker met draaibank kan de crank vlakken ter hoogte van het pedaalgat, het kost alleen wat moeite om de crank netjes haaks op as van de draaibank te krijgen. Als je nog een oude vierkante trapas hebt (zonder lagering) zal dit veel helpen, dan kan de crank op de trapas gemonteerd worden en de trapas evenwijdig aan de draaibank vastgeklemd. Spijtig genoeg is er geen kant en klare tool om dit te doen, het zal dus wel wat kosten wegens setup-tijd.
Als een nieuw ding niet goed is zou ik het terugsturen.
Je hebt het pedaal er toch niet scheef ingeforceerd hoop ik? Heb jer een foto van hoe het zit?

Maar iets klopt er niet. Als het pedaal recht zou staan dan zou de cranck dus krom zijn.
Of het gat zit op de verkeerde plek.
Of de pedaaldraad is er scheef ingemaakt, maar dan zou het pedaal scheef staan.
Of je kijkt te precies (ik verzin ook maar wat)
Heb je er al mee gefietst? Meestal merk je het snel als een pedaal scheeft staat, tenzij je er mee door fietst, dan wen je er aan.
Bellen naar MG te KW kan natuurlijk geen kwaad.
Uiteraard niks lomps gedaan met monteren.

Probleempje is dat ik ze 3 maanden geleden vóór de Brexit bij SJS heb gekocht. :|
Zou eerst foto’s maken met gemonteerde trapper waarop duidelijk zichtbaar is dat het “niet” goed gemonteerd kan worden.
Deze naar ze mailen en vragen om vervanging. Doen ze dat niet kan je alsnog aan de slag met frezen.

Succes ermee.
Als je pedaal niet vlak met de crank uitkomt omdat de draad d’r scheef in zit fietst het met gevlakte crank alsnog waardeloos.
'k Zou inderdaad eerst eens kijken wat Thorn voor je kan betekenen en daarna pas de metaalbewerking in duiken.
Ik ging er wel vanuit dat het gat recht geboord en getapt is, dat is toch het eerste wat je nakijkt in deze situatie? Als dat niet het geval is (wat mij van Shrek zou verwonderen) dan mag de crank linea recta terug, maar als het alleen maar een cosmetisch probleem is zou ik het zelf proberen oplossen. De kracht die op het pedaal wordt uitgeoefend wordt gedragen door het begin en einde van de schroefdraad, niet door dat stukje schouder dat tegen de crank getrokken wordt.
Zou beginnen met er een ander pedaal in te draaien en kijken of het er dan het zelfde uitziet.
bdr schreef:
do 14 jan, 2021 22:11
De kracht die op het pedaal wordt uitgeoefend wordt gedragen door het begin en einde van de schroefdraad, niet door dat stukje schouder dat tegen de crank getrokken wordt.
Daar kun je over bakkeleien. Maar als het vlak waar je het pedaal tegenaanschoeft scheef is gaat er mechanisch wel het een en ander mis wat niet bevorderlijk is voor de levensduur van de delen.
Leon schreef:
do 14 jan, 2021 22:49
Maar als het vlak waar je het pedaal tegenaanschoeft scheef is gaat er mechanisch wel het een en ander mis wat niet bevorderlijk is voor de levensduur van de delen.
Zoals wat? Ik kan volgen dat een loszittend pedaal de schroefdraad in de crank schade toebrengt wegens teveel speling, maar dankzij het precessie-effect draait een pedaal zich automatisch vast (daarom hebben pedalen verschillende draad links en rechts) en wordt de schroefdraad spelingvrij getrokken waardoor die kracht kan overbrengen. Daarom hoeft de pedaalas niet over de volledige omtrek op de crank aan te sluiten. Als ik kijk naar de aftekening van de pedalen op de cranks hier in gebruik dan zijn deze zeker niet perfect vlak.
Ik vind het toch wel raar om te betogen dat een aansluitvlak van een schroefverbinding niet vlak hoeft te zijn. Het gaat hier wel om zo'n beetje de zwaarst belaste schroefverbinding aan een fiets die op een mechanisch heel vervelende manier belast wordt. Het gaat ook nog meestal om een verbinding tussen twee verschillende metalen, waaronder het relatief zachte aluminium. Ik heb me al vaker afgevraagd hoe het kan dat het zo vaak goed gaat.
Precessie is iets dat helpt tegen loslopen maar ken jij niet de verhalen van mensen die hun pedalen los hadden en te laat er achter kwamen dat ze de schroefdraad in hun crancks vernaggeld hadden?
Daarbij: als het aansluitvlak maar op één punt steunt wordt de draad in eerste instantie maar aan één kant gesteund, dus de belasting op de draad op die plaats zal veel hoger zijn. Op het moment dat je het pedaal dan belastin die richting neemt de kracht daar extra toe. Zodra je het pedaal belast in de andere richting (van de 'opening') neemt vooral daar de kracht af. Niet gunstig.
Het enige wat de zaak een beetje minder erg kan maken is het zachte aluminium. Dat slijt relatief snel een stukje weg waardoor het aansluitvlak vlak wordt. Je moet dan wel zorgen dat je het pedaal de eerste tijd vaak genoeg aandraaid. Ik heb geen idee hoe vaak en hoe lang...

Ik zou wel eens een foto van de situatie waarover het gaat willen zien. Ter leeringh ende vermaeck.
Misschien kan Marten Gerritsen van M-Gineering iets voor je betekenen.
Dat is altijd een goed idee :D

Ik heb ook redelijk wat van die cranks in m'n handen gehad en ze hebben ook de neiging om na verloop van tijd uit te lopen op het vierkant, dus je zal de crankbouten ook regelmatig na moeten trekken. Het aanlegvlak is volgens mij wel goed bij het spul wat hier loopt, wat mij aannemelijker lijkt is dat het gat er scheef in geboord is.