Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte fiets - Forum Wereldfietser

Lichte fiets

Na eerder een Stevens met derailleur gehad te hebben ben ik overgestapt op een Azor. De Stevens heb ik weg gedaan omdat ik niet van het onderhoud hou na een dag werken en terug door de regen. Ik heb namelijk geen auto en doe alles op de fiets. Ook had ik op de Stevens vaak last van slapende voeten en handen. De Stevens was ook te slap voor alle bagage die ik had waardoor de achterstraten verbogen was. Mijn Azor heeft een heerlijke zit maat man wat is ie zwaar, daardoor heel degelijk en prima voor kilo s boodschappen maar het sportieve element is weg. Met de Stevens ging ik minstens 1 keer per week sportief fietsen met zo n vlot pakje en dan een snelheid van 23 tot 30 km per uur. Ook deed ik dit nog weleens naar mijn werk. Dat zie ik mij niet op mijn omafiets doen.

Kortom, ik ben blij met de Azor maar ik mis een lichte sportieve fiets. Nu weet ik gewoon niet zo waar ik aan moet denken. Ik was ooit verliefd op het ontwerp van de santos trekking lite. Circa 10 kilo en dan zo’n prachtige bagagedrager. Ik was ook gecharmeerd van de Gaastra fyts maar ik las dat je die niet voor de snelheid moet hebben. Wat zijn dan de opties? Derailleur of rohloff? Wie heeft er een suggestie?
Wat me niet helemaal duidelijk is, is waar je de nieuwe fiets voor wilt gebruiken. Want hoe heftiger dat gebruik, hoe meer ook die fiets weer op een Azor gaat lijken.

Maarre, twee jaar en twee dagen geleden stelde je toch vrijwel dezelfde vraag op dit forum? Is je vraag inmiddels veranderd?
Er is in de fietsentechnologie intussen niet heel veel veranderd, al moet je nu uiteraard ook denken aan een gravelbike.
Licht en derailleur zijn meestal aan elkaar gekoppeld. Je heb al ervaring met derailleur dus dat moet je zelf bepalen.

Rohloff is zwaarder, helemaal als het frame geschikt is voor een riem.
als je een lichte sportfiets gebruikt voor mooi weer en de sportieve ritjes, dan zal het qua onderhoud toch wel meevallen?
misschien iets van een Trek FX 7.x (en een getal op de plek van de x)?
ook met spatborden, kettingscherm en een dragertje moet je het rond de 10 à 11 kilo kunnen houden. is dat wat?
Weinig onderhoud en licht kun je een singlespeed overwegen.

Als je toch versnellingen wil dan kun je met Rohloff eens bij idworx kijken, die zijn vaak lichter dan de concurrentie. Met Alfine naafversnelling heb je wel wat meer keuze in fietsenmerken.

Zolang je er geen vakantiebagage op gaat hangen kun je een fiets best licht kiezen, maar als je dat ook met dezelfde fiets wil doen dan moet je wel uitkijken dat de degelijkheid niet ten koste gaat van je lichtere keuzes op bepaalde onderdelen.
Marieke84 schreef:
wo 13 jan, 2021 19:23
...
Ook had ik op de Stevens vaak last van slapende voeten en handen.
...
Dat los je niet op met een lichte fiets, maar mogelijk wel met een andere en afwisselende zithouding en betere rompstabiliteit.
Hoi Leon,

Een tweede fiets zou ik puur voor sportieve tochtjes gebruiken om de conditie op peil te houden op Terschelling. Sinds de Corona en mijn nieuwe baan kom ik bijna het eiland niet af.
De Azor is echt voor het zware werk en door weer en wind zonder het onderhoud wat ik had met derailleur.
Slapende handen en voeten wijzen mijns inziens op een verkeerde maat van fiets en de verkeerde stand van voor het lichaam essentiele onderdelen: zadel en stuur en resp. de pennen. Bijv. veel te rechte (bezemsteel) sturen. Minstens een buiging van 12º nodig. Een lichte/lichtlopende fiets en derailleurversnelling horen bij elkaar. Het onderhoud aan dat systeem wordt erg overdreven. Ook naven moet je onderhouden, of laten onderhouden.
Terschelling ligt aan zee. Daar waait het vaak en hard. Heuvels zijn daar bescheiden. Daarom lijkt me belangrijker om op fijne banden en aerodynamica te letten dan op gewicht of veel versnellingen
Aerodynamica betekent dan dat je zo veel mogelijk weglaat, inclusief al te dikke banden en spatborden al belet dat laatste je te fietsen als het wegdek nat is. Als dat geen probleem is en je alleen een fiets voor droog weer zoekt is derailleuraandrijving ook geen probleem. Als je wel spatborden wilt dan past een goed lopende versnellingsnaaf in dat plaatje.
Een houding waar je je lekker bij voelt is uiteraard nog veel belangrijker.
HoiLeon,

wat zijn fijne banden? En heb jij suggesties qua merk? Ik vind derailleur geen probleem voor de ritten met mooi weer.

Groeten, marieke
Ligt aan de wielmaat, maar bij 622mm: Schwalbe Marathon Almotion, mijn voorkeur 50-622.
sjefke schreef:
wo 13 jan, 2021 21:36
Ligt aan de wielmaat, maar bij 622mm: Schwalbe Marathon Almotion, mijn voorkeur 50-622.
Prima banden, maar breedtemaat 37 of 40 lijkt me beter in jouw situate, lengte en gewicht.
Nu je de Azor hebt wordt denk ik die lichtte sportieve fiets een mooi-weer fiets en dan is een derailleur een niet al te prijzige optie iets als bijv. een Sensa Superlite V27.

Minder onderhoud heb je met een fiets met riem, met een Alfine/Nexus-8 rijdt dat redelijk licht, daar beginnen de prijzen zo ronde de € 1100.

Met @Sjef eens dat slapende handen te maken hebben met een verkeerde houding, stom genoeg zit op bijna alle nieuwe fietsen een naar mijn idee veel te recht stuur. Een stuur is wel makkelijk te vervangen maar veel mensen doen het niet. Met een stuur met meer "back-sweep" komen de handvatten ook dichterbij, en eigenlijk moet je dat bij het kopen van de fiets meenemen.

Voorbeeld van een stuur met veel back-sweep is dit Ergotec Stuur ATB Country stuur dat ik ook op mijn toerfiets heb en een back-sweep heeft van zo ongeveer 50°
Als je zonder bagage rijdt en vooral op de weg of stevige schelpenpaden is bijvoorbeeld een Panaracer Pasela een lichtere, soepelere en snellere band.
Marieke84 schreef:
wo 13 jan, 2021 20:33
Hoi Leon,

Een tweede fiets zou ik puur voor sportieve tochtjes gebruiken om de conditie op peil te houden op Terschelling.
Een racefiets. Niks beters dan een racefiets voor puur sportieve tochtjes die de conditie onderhouden.
Om eerlijk te zijn: je geeft mij de indruk dat je een excuus zoekt om een racefiets te kopen. Maar dat ben ik maar.
Mits de correcte maat, goed afgesteld etc. heb je geen last van lichamelijke klachten. En onder de in stuurbeugels is perfect voor een dag met veel tegenwind op Terschelling.
De beste fiets voor je conditie is de fiets waar je het fijnst op zit. Als die stroef loopt is dat voor je conditie een voordeel.
Leon schreef:
wo 13 jan, 2021 22:49
De beste fiets voor je conditie is de fiets waar je het fijnst op zit. Als die stroef loopt is dat voor je conditie een voordeel.
Dat lekker zitten klopt vanzelfsprekend, maar op een stroeve fiets rijdt een mens normaal niet graag, waardoor z/hij minder rijdt. Dat is ook weer niet goed voor de conditie.
derdekeer schreef:
wo 13 jan, 2021 22:35
Een racefiets. Niks beters dan een racefiets voor puur sportieve tochtjes die de conditie onderhouden.
Bij "racefiets" denken velen aan een fiets met laag en krom stuur en van die iele, dunne bandjes. Die tijd ligt achter ons. De kromme sturen zijn compacter gevormd, zodat je bijna altijd met de handen bovenop bij de remgrepen/shifters kunt rijden. En de banden zijn een stuk breder. Geen 20 of 23mm bandjes meer, maar 32-622, (dat zit ook op stadsfietsen). Bij de laatste trend, gravelbikes, nog 10mm dikker.
Tip: Liv (is van Giant): https://www.liv-cycling.com/nl/avail-ar-2-2021
sjefke schreef:
do 14 jan, 2021 01:02
derdekeer schreef:
wo 13 jan, 2021 22:35
Een racefiets. Niks beters dan een racefiets voor puur sportieve tochtjes die de conditie onderhouden.
Bij "racefiets" denken velen aan een fiets met laag en krom stuur en van die iele, dunne bandjes. Die tijd ligt achter ons.
...
Hoe weet jij welke beelden mensen (op dit forum) bij een racefiets hebben?
sjefke schreef:
do 14 jan, 2021 01:02
Bij "racefiets" denken velen aan een fiets met laag en krom stuur en van die iele, dunne bandjes. Die tijd ligt achter ons. De kromme sturen zijn compacter gevormd, zodat je bijna altijd met de handen bovenop bij de remgrepen/shifters kunt rijden. En de banden zijn een stuk breder. Geen 20 of 23mm bandjes meer, maar 32mm
In de tijd van 20mm/23mm bandjes en de klassieke stuurbocht 12cm lager dan het zadel reden toerfietsen op 32mm/37mm en het stuur gelijk aan het zadel. Toerfietsen nu: 55mm banden en het stuur 12cm hoger dan het zadel. Met als gevolg: racefietsen zijn in onze tijd nog steeds racefietsen :wink: