Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bakfietsreizigers hier? - Forum Wereldfietser

Bakfietsreizigers hier?

Bakfiets klinkt log langzaam en saai in vergelijking met een Santos, Koga, Surly of Idworkx.

Maar ik kan je vertellen: HET IS F***** BRILLIANT!

Zijn er hier meer mensen die er ook wel intresse in hebben of er ook een hebben?

Heb je vragen? ik hoor ze graag. heb nu vele km's ervaring met het allen dus wil graag mensen helpen/informeren/instrueren waar nodig.

Bijlagen

Kwam deze E-bakfiets tegen toen ik door Noorwegen fietste:

Screenshot_20210108-192111_Gallery.jpg
Zij op de E-bike en hij op de elektrische bakfiets.
oh super nice.<3

mooi om te zien. lekker met de kids voorin. en die panniers aan de zijkant maakt hem wel heel breed.
Pfew, breed was 'ie absoluut met die tassen aan de zijkanten. Maar wel een aparte combinatie om zo tegen te komen :)
Wij gaan vooral in de buurt (tot 70 km) kamperen met de bakfiets en een longtail. Zie bijlagen. Op de laatste foto kan je het haar van ons dochtertje in de bakfiets zien (ze was aan het slapen).

Bijlagen

In deze bijlagen vind je ook nog enkele foto's van bakfietsreizen van anderen.

Bijlagen

Sjemig, ik moet zeggen dat ik niet al te enthousiast wordt van al die loodzware vehikels. De meeste ook met elektrische hulpmotor zo te zien. Kan ook haast niet anders. Maar goed, ieder z'n hobby. Da's dan weer wel leuk.
Huib2 schreef:
di 12 jan, 2021 16:53
Sjemig, ik moet zeggen dat ik niet al te enthousiast wordt van al die loodzware vehikels. De meeste ook met elektrische hulpmotor zo te zien. Kan ook haast niet anders. Maar goed, ieder z'n hobby. Da's dan weer wel leuk.
ohja heerlijk dit!

Loodzwaar is het echt verre van. een santos travelmaster weegt 18.5kg en een bullitt 22kg met dezelfde afbouw.
aangezien in mijn situatie er ook maar 1 tas gebruikt word. is dat al weer winst aangezien er ook geen rekken nodig zijn en natuurlijk ook geen 4 tassen. en ik neem lekker mijn hond mee.

qua gewicht denk ik dat ik erg in de buurt kom met andere reizigers.

en een bakfiets met hulpmotor is natuurlijk een geniale manier als vervanging van de auto.. op lange aftstanden uiteraard niet. maar dat geld ook met normale fiets.
Ik vind bakfietsen er sympathiek uit zien. Voor het type vakantietochten dat ik rijd, met veel klimmen en regelmatig (slecht) onverhard, vind ik ze echter ongeschikt. Het is een ander verhaal met kleine kinderen en honden, al zou mijn persoonlijk voorkeur dan eerder een fietskar zijn (die we overigens hadden toen de kids nog klein waren). Mij op een rijwiel met trapondersteuning voortbewegen zou ik graag nog tot mijn 75e willen uitstellen, als het lichaam het toelaat.
DucoJurgen schreef:
di 12 jan, 2021 17:30
ohja heerlijk dit!
Ja, DucoJurgen, dat is een persoonlijke mening, en geen algemeen oordeel over mensen die een andere keuze maken. Ik reageer overigens ook niet zozeer op jouw Bullit, (want dat is idd een efficiënte setup, zeker als je ook nog een hond meeneemt), maar op de later geposte foto’s van grote, zware en volgetaste bakfietsen. Dat lijkt me heel onprettig fietsen.

Van de veel langere wielbasis van veel bakfietsen, en het verminderde gewicht op het voorwiel wordt ik ook niet enthousiast. Je bent minder wendbaar en maakt sneller een schuiver.

En verder beschouw ik fietsen niet als een vervanging van de auto, maar als een doel op zich. Maar toegegeven, een elektrische bakfiets is een stuk milieuvriendelijker dan een auto. En als je kleine kinderen wilt meenemen is het een optie. Maar echt lekker fietsen doe je dan niet.
Nee ik vind het juist heel leuk om het te horen wat de rest zegt. het kan natuurlijk alle kanten op met deze sport/hobby/lifestyle, prachtig!
Huib2 schreef:
di 12 jan, 2021 18:09
DucoJurgen schreef:
di 12 jan, 2021 17:30
ohja heerlijk dit!
Ja, DucoJurgen, dat is een persoonlijke mening, en geen algemeen oordeel over mensen die een andere keuze maken. Ik reageer overigens ook niet zozeer op jouw Bullit, (want dat is idd een efficiënte setup, zeker als je ook nog een hond meeneemt), maar op de later geposte foto’s van grote, zware en volgetaste bakfietsen. Dat lijkt me heel onprettig fietsen.

Van de veel langere wielbasis van veel bakfietsen, en het verminderde gewicht op het voorwiel wordt ik ook niet enthousiast. Je bent minder wendbaar en maakt sneller een schuiver.

En verder beschouw ik fietsen niet als een vervanging van de auto, maar als een doel op zich. Maar toegegeven, een elektrische bakfiets is een stuk milieuvriendelijker dan een auto. En als je kleine kinderen wilt meenemen is het een optie. Maar echt lekker fietsen doe je dan niet.
De mijne is niet-elektrisch en uit staal, hij weegt 45 kg. Op die ene foto zit er 50 kg bagage en een kind van 25 kg in. Eens je op snelheid bent voel je weinig verschil op een vlakke weg. Bergop val je wel snel stil, maar je moet er een gepaste route voor uitstippelen. Een brug opfietsen is dan wel extra krachttraining :)

Op het voorwiel zit er trouwens wel veel gewicht. De bak zit dichter bij het voorwiel dan bij het achterwiel. In de achterste tassen zitten vooral lichte spullen zoals slaapzakken. Met een kind, een zware vijfpersoonstent, opvouwbaar tafeltje en stoeltjes, kledij voor een week, eten en gasfornuisje,... is het enige alternatief een auto, maar dat vind ik helemaal niet zo leuk en uitdagend (en we hebben geen auto ;) )

Ik vind een trailer minder handig, een zware trailer gaat bij het remmen al gauw een eigen leven leiden. Die bakfiets is ook handig om vanop de camping uitstapjes te doen met vrouw en kind in de bakfiets :) (mijn vrouw is wel slechts 1m47 en 50 kg)

Volgens de Duitse mobiliteitsfederatie is een bakfiets ook de veiligste manier om kinderen per fiets te vervoeren.
dvdh80 schreef:
di 12 jan, 2021 16:42
In deze bijlagen vind je ook nog enkele foto's van bakfietsreizen van anderen.
HOL-Y MOL-Y wat leuk dit zeg!!! heel goed om dit even te laten zien. je laat goed blijken dat wij (bakfietsers) idd weten dat een bakfiets geen travelmaster is en wij af en toe een andere weg moeten nemen. Het neemt niet weg dat wij NET zo veilig en NET zo relaxed aan komen als de rest alleen nemen wij wat meer spullen/kinderen/honden mee.. haha

GA ZO DOOR :D :D :D
dvdh80 schreef:
di 12 jan, 2021 19:06
Huib2 schreef:
di 12 jan, 2021 18:09
DucoJurgen schreef:
di 12 jan, 2021 17:30
ohja heerlijk dit!
Ja, DucoJurgen, dat is een persoonlijke mening, en geen algemeen oordeel over mensen die een andere keuze maken. Ik reageer overigens ook niet zozeer op jouw Bullit, (want dat is idd een efficiënte setup, zeker als je ook nog een hond meeneemt), maar op de later geposte foto’s van grote, zware en volgetaste bakfietsen. Dat lijkt me heel onprettig fietsen.

Van de veel langere wielbasis van veel bakfietsen, en het verminderde gewicht op het voorwiel wordt ik ook niet enthousiast. Je bent minder wendbaar en maakt sneller een schuiver.

En verder beschouw ik fietsen niet als een vervanging van de auto, maar als een doel op zich. Maar toegegeven, een elektrische bakfiets is een stuk milieuvriendelijker dan een auto. En als je kleine kinderen wilt meenemen is het een optie. Maar echt lekker fietsen doe je dan niet.
De mijne is niet-elektrisch en uit staal, hij weegt 45 kg. Op die ene foto zit er 50 kg bagage en een kind van 25 kg in. Eens je op snelheid bent voel je weinig verschil op een vlakke weg. Bergop val je wel snel stil, maar je moet er een gepaste route voor uitstippelen. Een brug opfietsen is dan wel extra krachttraining :)

Op het voorwiel zit er trouwens wel veel gewicht. De bak zit dichter bij het voorwiel dan bij het achterwiel. In de achterste tassen zitten vooral lichte spullen zoals slaapzakken. Met een kind, een zware vijfpersoonstent, opvouwbaar tafeltje en stoeltjes, kledij voor een week, eten en gasfornuisje,... is het enige alternatief een auto, maar dat vind ik helemaal niet zo leuk en uitdagend (en we hebben geen auto ;) )

Ik vind een trailer minder handig, een zware trailer gaat bij het remmen al gauw een eigen leven leiden. Die bakfiets is ook handig om vanop de camping uitstapjes te doen met vrouw en kind in de bakfiets :) (mijn vrouw is wel slechts 1m47 en 50 kg)

Volgens de Duitse mobiliteitsfederatie is een bakfiets ook de veiligste manier om kinderen per fiets te vervoeren.
Dat is nou echt een werkpaard! ik verbaas me elke keer wat je allemaal uit zo'n kist ziet komen.

maar het verrassend idd om te zien dat wanneer je eenmaal op gang bent wat voor een gemak het is om te blijven rollen... todat... je weer moet remmen
Weinig animo hiervoor :) Misschien spreekt deze fiets meer aan :)
2.JPG
2.JPG (45.38 KiB) 7292 keer bekeken
👍 als het zou moeten dan zou dat mijn keuze zijn.
Voldoet niet geheel aan het motto: "alles wat je thuis laat is mooi meegenomen" :|
wow. wat een geweldig ding zeg die surly, heb ze vaak gezien. maar nog nooit met zo'n lekker groot krat er bovenop geknald. superhandig wel! maar kies ik dan alsnog voor het gewicht voorop. maar ik denk niet dat ik zoveel mee zou willen nemen. haha
LHTJoost schreef:
vr 15 jan, 2021 10:27
Voldoet niet geheel aan het motto: "alles wat je thuis laat is mooi meegenomen" :|
Ik heb het motto 'sportief en duurzaam reizen en toch wat comfort meenemen' :) Ik denk dan aan een opvouwbaar tafeltje en stoeltjes om comfortabel te eten, een ruime tent waar je bij regen in de tent kan koken en eten, voldoende kledij zodat je geen wasplaats moet zoeken,... Als je dan ook nog een klein kind (of kinderen) wil meenemen, dan kom je er helemaal niet met een gewone fiets... Wie alleen gewone (trekking)fietsen heeft, neemt daarvoor dan de auto ipv een bakfiets...
dvdh80 schreef:
vr 15 jan, 2021 08:39
Weinig animo hiervoor :) Misschien spreekt deze fiets meer aan :)
Zit ie nou met een haring aan de aarde verankerd?