Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bakfietsreizigers hier? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Bakfietsreizigers hier?

Shorttrack schreef:
zo 28 feb, 2021 09:42

...We hebben al een bakfiets voor onze dochter in te vervoeren. Echt ideaal en altijd heerlijk om mee rond te fietsen. Beste keuze van ons leven ;)
je dochter, logisch :wink:
Met veel plezier altijd met de kids lange stukken gefietst.. ze zijn nu te jong om zelf een lange stuk te trappen, maar weer te oud om achterop/in een fietskar mee te gaan.


Ik heb nu een 10 jaar oude van Andel cargo bike Long gewoon met been power 💪. Snelheid is waardeloos maar je kan er makkelijk lange stukken op fietsen met de kids... trapt niet echt zwaar .. ik ga zeker ermee camperen met de kids :)
Hier geen bakfiets, wel eens op reis geweest met de Long Tail. Van Metz naar het zuiden gefietst langs de Moezel, de Vogezen gekruist naar Mulhouse en vandaar terug naar het Noorden langs de flanken van de Vogezen. Met het mandje vanvoor en de twee yepp stoelen weegt onderstaande Yuba Mundo ongeveer 40kg. Qua bagage doen wij het zo licht mogelijk en de twee North Face zakken die op de zijplanken liggen wegen maar een 10tal kg en bevatten alle bagage inclusief tent behalve slaapmatjes en slaapzakken.Die zaten vanachter in de fietskar van mijn partner, die kar was ook de slaapplek van de jongste. De zwarte tas bevat het eten en wisselde van plaats met de jongste. In het zakje tussen de twee stoelen zit een camelbag die wordt gedeeld door de twee kinderen. In de zwaarste configuratie met mezelf en twee kinderen wogen we ongeveer 210 kg.
Afbeelding
We hebben op deze manier maar één lange reis gedaan omdat dat qua leeftijden gewoon zo uitkwam (nu met de Pino), maar qua fietservaring vond ik dit zeker niet slecht. De Mundo is te zwaar om echt snel te rijden, maar zelfs zwaar geladen kon ik er nog redelijk mee omhoog en naar beneden voelt ie voldoende stabiel om er nog pret aan te hebben (sneller dan 60kmph, durfde ik wel niet). Je kan met een recht stuur, een vrij sportieve houding krijgen waardoor het ook wel prettig zit. Een longtail is wat korter dan een klassieke bakfiets waardoor ie ook makkelijker in treinen past. Al bij al dus vrij praktisch en ook qua fietservaring een aanrader in mijn ogen.
rsz_20210226_082243.jpg
Ik doe m'n vervoer meestal met een Big Dummy, maar mevrouw is 4 en fietst in de buurt al veel zelf...
Juist terug van onze fietsvakantie. bijna 400km in acht dagen gefietst met onze baboe curve (driewielige bakfiets) en mijn Sparta r5te met fietskar.

We zijn door België en Nederland gefietst. Was heerlijk en nergens problemen gehad. Dit is onze tweede fietsvakantie samen en wij zijn helemaal om. Nu gaan we langzaam beginnen investeren in beter camper materiaal.

Wij hebben de bakfiets destijds gekocht met de gedachte dat we nooit op fietsvakantie zouden gaan. Dus maar een met drie wielen genomen. Maar met een extra accu gaat dit perfect. Een realistische afstand met de bakfiets op 1 accu is toch maar 30 tot 40km. En kleine veranderingen in de elementen kunnen hier al meteen een flinke hap uitnemen. Maar met onze kinderen doen we toch niet meer dan maximaal 60km per dag.

Bijlagen

Onlangs een week in een chalet gezet, om steenworp afstand van ons huis. Uit gemak koos ik de bakfiets om mijn spullen mee te nemen. En alles wat nog in de koelkast stond qua eten. Joh wat was dat handig.
Voor een fietsvakantie lijkt mij mijn stalen bakfiets al snel te zwaar maar nog belangrijker, je kan e niet mee in de trein. En met kinderen onderweg zijnde weet je nooit, dan is de trein als back-punt een prettige zekerheid.