Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bakfietsreizigers hier? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bakfietsreizigers hier?

Flix schreef:
vr 15 jan, 2021 13:17
dvdh80 schreef:
vr 15 jan, 2021 08:39
Weinig animo hiervoor :) Misschien spreekt deze fiets meer aan :)
Zit ie nou met een haring aan de aarde verankerd?
Om te verkomen dat hij opstijgt. Zitten natuurlijk allemaal ultralightspullen op.

Carl
DucoJurgen schreef:
di 12 jan, 2021 17:30
en een bakfiets met hulpmotor is natuurlijk een geniale manier als vervanging van de auto.. op lange aftstanden uiteraard niet. maar dat geld ook met normale fiets.
Mijn persoonlijk doel voor fietsreizen is wel degelijk lange afstanden behapbaar en snel kunnen afleggen en daar geen trein of auto voor nodig hebben, zoals bv naar Noorwegen fietsen in 3 dagen (990km/330km per dag). Voor zo'n doel is een snelle efficiënte fiets nodig en alles zo licht mogelijk houden, een bakfiets gaat 'm dan niet worden.
Maar als dat je doel niet is kan ik me prima voorstellen dat met de bakfiets op vakantie (al of niet ondersteund) heel leuk kan zijn, zeker als je met de hele familie gaat.
Flix schreef:
vr 15 jan, 2021 13:17
dvdh80 schreef:
vr 15 jan, 2021 08:39
Weinig animo hiervoor :) Misschien spreekt deze fiets meer aan :)
Zit ie nou met een haring aan de aarde verankerd?
Geen idee, kan ook gewoon een ketting zijn die er aan hangt. Grotere foto

Hier nog een touring-bakfiets:
18557453_1545123088894850_3215023498584960076_n.jpg
dvdh80 schreef:
vr 15 jan, 2021 12:20
Ik heb het motto 'sportief en duurzaam reizen en toch wat comfort meenemen' :) Ik denk dan aan een opvouwbaar tafeltje en stoeltjes om comfortabel te eten, een ruime tent waar je bij regen in de tent kan koken en eten, voldoende kledij zodat je geen wasplaats moet zoeken,...
Duurzaam en een link naar Amazon in één zin...? Uiterst dubieus, als je het mij vraagt. Je weet dat het beleid van Amazon is dat personeel rond drukke dagen (Black Friday e.d.) met een luier aan in het magazijn staat? Men mag niet naar het toilet, omdat het daarvoor te druk is.
Ook het minimumloon wordt aangehouden. Wat in andere landen betekent dat men niet kan rondkomen van een fulltimebaan.

In mijn beleving getuigt dat nu niet bepaald van “duurzaam” zakendoen.
Lars van Gendringen schreef:
vr 15 jan, 2021 14:18
dvdh80 schreef:
vr 15 jan, 2021 12:20
Ik heb het motto 'sportief en duurzaam reizen en toch wat comfort meenemen' :) Ik denk dan aan een opvouwbaar tafeltje en stoeltjes om comfortabel te eten, een ruime tent waar je bij regen in de tent kan koken en eten, voldoende kledij zodat je geen wasplaats moet zoeken,...
Duurzaam en een link naar Amazon in één zin...? Uiterst dubieus, als je het mij vraagt. Je weet dat het beleid van Amazon is dat personeel rond drukke dagen (Black Friday e.d.) met een luier aan in het magazijn staat? Men mag niet naar het toilet, omdat het daarvoor te druk is.
Ook het minimumloon wordt aangehouden. Wat in andere landen betekent dat men niet kan rondkomen van een fulltimebaan.

In mijn beleving getuigt dat nu niet bepaald van “duurzaam” zakendoen.
Ik typte de naam van onze tent en kwam terecht op de site van Amazon, was dus louter als voorbeeld. Ik heb wel gezocht met Google, wat ook niet echt duurzaam is, maar ik hoop dat mijn autoloos leven en vleesloos dieet iets compenseert om terug tot het duurzame clubje te mogen horen? :) Weet je trouwens waar en hoe jouw kampeerbenodigdheden geproduceerd worden? Ik heb vorig weekend voor 80 kg boodschappen gedaan met de bakfiets: 48 liter sojadrank en 2 kratten Duvel voor mijn pa zijn verjaardag. Hoe vervoer jij zoiets? (als je er dan toch een persoonlijke duurzaamheidswedstrijd wil van maken ;) )
dvdh80 schreef:
vr 15 jan, 2021 14:06
Flix schreef:
vr 15 jan, 2021 13:17
Zit ie nou met een haring aan de aarde verankerd?
Geen idee, kan ook gewoon een ketting zijn die er aan hangt. Grotere foto
Nee, het is de ketting voor de hond die tijdens het fietsen in de mand zit (denk ik).
Die duurzaamheidsdiscussie wordt een beetje een flauw verhaal zo. Maar duidelijk is natuurlijk wel dat als je echt veel wilt vervoeren op de fiets, waaronder kinderen en honden en kampeertafels en grote tenten en kratten bier, de bakfiets een goede oplossing is. Dan wordt het ook een kwestie van smaak en van doel. Sommige mensen kiezen liever voor licht, snel en wendbaar, zeker als je kilometers wil vreten, off-road wil rijden of cols wil bedwingen. Anderen vinden dat prima: kortere dagafstanden, zwaar trappen, veel kampeercomfort en bergen en heuvels vermijden.

DucoJurgen zit daar eigenlijk een beetje tussenin, met een minimalistische bakfiets en weinig bagage (maar wel een hond). Vooral vanwege zijn hond lijkt me zijn bakfiets een goede oplossing. Zonder hond was hij waarschijnlijk beter af geweest met een 'normale' fiets.
Huib2 schreef:
vr 15 jan, 2021 14:45
Die duurzaamheidsdiscussie wordt een beetje een flauw verhaal zo. Maar duidelijk is natuurlijk wel dat als je echt veel wilt vervoeren op de fiets, waaronder kinderen en honden en kampeertafels en grote tenten en kratten bier, de bakfiets een goede oplossing is. Dan wordt het ook een kwestie van smaak en van doel. Sommige mensen kiezen liever voor licht, snel en wendbaar, zeker als je kilometers wil vreten, off-road wil rijden of cols wil bedwingen. Anderen vinden dat prima: kortere dagafstanden, zwaar trappen, veel kampeercomfort en bergen en heuvels vermijden.

DucoJurgen zit daar eigenlijk een beetje tussenin, met een minimalistische bakfiets en weinig bagage (maar wel een hond). Vooral vanwege zijn hond lijkt me zijn bakfiets een goede oplossing. Zonder hond was hij waarschijnlijk beter af geweest met een 'normale' fiets.
Je kan ook verschillende fietsen kopen voor verschillende doeleinden.

vlnr: eentje voor de snelheid, eentje voor de vrouw (en de meeste boodschappen), eentje als dagelijks werkpaard (met lowriders, heeft normaal gezien ook een kinderstoeltje), en eentje als pakezel:
IMG_20200405_201645.jpg
En vandaag ben ik met de 'spijkerbandfiets' gaan werken :) (niet op de foto)
Huib2 schreef:
vr 15 jan, 2021 14:45
Die duurzaamheidsdiscussie wordt een beetje een flauw verhaal zo. Maar duidelijk is natuurlijk wel dat als je echt veel wilt vervoeren op de fiets, waaronder kinderen en honden en kampeertafels en grote tenten en kratten bier, de bakfiets een goede oplossing is. Dan wordt het ook een kwestie van smaak en van doel. Sommige mensen kiezen liever voor licht, snel en wendbaar, zeker als je kilometers wil vreten, off-road wil rijden of cols wil bedwingen. Anderen vinden dat prima: kortere dagafstanden, zwaar trappen, veel kampeercomfort en bergen en heuvels vermijden.

DucoJurgen zit daar eigenlijk een beetje tussenin, met een minimalistische bakfiets en weinig bagage (maar wel een hond). Vooral vanwege zijn hond lijkt me zijn bakfiets een goede oplossing. Zonder hond was hij waarschijnlijk beter af geweest met een 'normale' fiets.

Ik heb een prachtige Surly Long Haul Trucker staan 'ready to go anywhere'. Maar "Zonder hond was hij waarschijnlijk beter af geweest met een 'normale' fiets'' is stating the obvious :D :roll:
Wij gaan binnenkort ook voor de eerste keer met de bakfiets op vakantie. Wij hebben een baboe curve elektrische bakfiets. Ideaal als vervanging voor de auto in de stad. En voor langere tochtjes fiets hij ook zeer comfortabel vinden wij. Het bereik is ongeveer tussen de 30 en 40 km. Dit is dan enkel met onze 3 jarige dochter erin met wat spullen zoals eten en drinken en een picknick deken. Wij gaan dus een extra accu bij kopen om het bereik wat groter te maken. Wat met een volle bak zal het bereik drastisch dalen.

We hebben ook besloten om een fietskar te kopen voor achter mijn elektrische fiets (sparta r5te). We zijn er enkel nog niet uit welke het gaat worden. (tips zijn altijd welkom)

Wij kijken er in ieder geval heel erg naar uit. In april gaan we al een eerste korte test vakantie doen. Dan fietsen we naar een vriendin die hier 60km vandaan woont. We willen er met één overnachting tussen naartoe fietsen. Ook om onze dochter te laten wennen aan het idee. In onze grote vakantie fietsen we naar mijn ouders, ongeveer 200 kilometer.
Ik heb er wel eens mee gefietst en vond het beroerd rijden. Onze Thorn mtb tandem met lage achterkant reed veel beter, zelfs op vlak terrein, om van de bergen maar niet te spreken. De bagage ging in een mooie bagagekar.
Wim schreef:
vr 26 feb, 2021 22:51
Ik heb er wel eens mee gefietst en vond het beroerd rijden. Onze Thorn mtb tandem met lage achterkant reed veel beter, zelfs op vlak terrein, om van de bergen maar niet te spreken. De bagage ging in een mooie bagagekar.
En wat vond je driejarige dochter ervan?
Niet met drie jaar, want op die leeftijd gingen de kinderen nog in een zitje of in de kinderkar. Vanaf iets van vier of vijf achterop de tandem. Dat vonden ze heel stoer.
Wim schreef:
vr 26 feb, 2021 22:51
Ik heb er wel eens mee gefietst en vond het beroerd rijden. Onze Thorn mtb tandem met lage achterkant reed veel beter, zelfs op vlak terrein, om van de bergen maar niet te spreken. De bagage ging in een mooie bagagekar.
Welke bagagekar hebben/gebruikten jullie? Ik wil er ook een aanschaffen namelijk.

Wij fietsen al 3 jaar met onze bakfiets. Ik voel me altijd de vrachtwagen onder de fietsers. Er liggen sinds kort 3 nieuwe goede banden onders. Enige waar we misschien spijt van hebben is dat we destijds niet voor de schijfremmen gegaan zijn. Dus enkel achter schijfrem bij de motor en voor trommelremmen. Maar bij een noodstop of na een tijdje fietsen willen die nogal eens onafgesteld komen te staan waardoor ze niet gelijkmatig remmen. Maar remmen doet hij daarentegen uitstekend. Bij een echte noodstop staat hij even snel stil als mijn normale fiets met schijfremmen.
Wij gebruikten een destijds door Challenge voor Bever gemaakte voorloper van de Radical kar. Daar gingen losse Ortlieb Rackpacks op. Het was dus een tweewieler en dat zou ik voor dit gebruik ook adviseren.
Wim schreef:
za 27 feb, 2021 08:33
Wij gebruikten een destijds door Challenge voor Bever gemaakte voorloper van de Radical kar. Daar gingen losse Ortlieb Rackpacks op. Het was dus een tweewieler en dat zou ik voor dit gebruik ook adviseren.
We gingen inderdaad voor een tweewieler gaan. We twijfelen nog tussen de "Buley Nomad", "Croozer cargo pakko" of de "Roland Traveller". Ondanks we er ook mee op vakantie willen gaan we heb hoofzakelijk ook gebruiken voor boodschappen en het vervoeren van andere dingen die eventueel niet in de bakfiets passen. (laatste gingen we sleeën, maar de slee past niet in de bakfiets. Hij was te lang).

Maar omdat we er ook wél mee op vakantie willen moet het wel een kar zijn die goed mee rolt. Voor in de stad mag het iets minder zijn maar op vakantie willen we wel iets goeds hebben. We moeten we snel beslissen want in april is onze eerste korte testvakantie al.
Rollen is een kwestie van goede banden met weinig rolweerstand, zoals de Schwalbe Big Apple.
Shorttrack schreef:
za 27 feb, 2021 07:46
Maar bij een noodstop of na een tijdje fietsen willen die nogal eens onafgesteld komen te staan waardoor ze niet gelijkmatig remmen.
Lostrillend stelboutje? Hier borgmoer voor gebruikt om die reden.
Huib2 schreef:
di 12 jan, 2021 18:09
Van de veel langere wielbasis van veel bakfietsen, en het verminderde gewicht op het voorwiel wordt ik ook niet enthousiast. Je bent minder wendbaar en maakt sneller een schuiver.
Maar doordat de wielbasis zo lang is en het voorwiel zo ver weg zit, is een schuivertje van het voorwiel niet direct het einde. :wink:

Ik heb als fietskoerier duizenden kilometers op Bullitts gereden en als ik er eentje had zou ik er zonder meer mee op vakantie durven naar de Ardennen, Alpen of verder. :D
DucoJurgen schreef:
vr 08 jan, 2021 18:04
Bakfiets klinkt log langzaam en saai in vergelijking met een Santos, Koga, Surly of Idworkx.

Maar ik kan je vertellen: HET IS F***** BRILLIANT!

Zijn er hier meer mensen die er ook wel intresse in hebben of er ook een hebben?

Heb je vragen? ik hoor ze graag. heb nu vele km's ervaring met het allen dus wil graag mensen helpen/informeren/instrueren waar nodig.
Ik heb nog maar een goeie 2 jaar geleden een nieuwe elektrische fiets gekocht. Maar als hij aan vervanging toe is koop ik sowieso een bakfiets gelijkaardig als die van jou. Wij hebben geen auto meer dus dat komt altijd van pas. We hebben al een bakfiets voor onze dochter in te vervoeren. Echt ideaal en altijd heerlijk om mee rond te fietsen. Beste keuze van ons leven ;)