Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies gevraagd. - Forum Wereldfietser

Fietsadvies gevraagd.

Geachte wereldfietsers,

Ik sta op het punt om een fiets te bouwen/ aan te schaffen om een stuk mee door Europa te fietsen. Ik heb eerder het nodige geklust aan fietsen en kan een fiets opbouwen maar ben nog niet een goed frame tegen gekomen.

Zelf dacht ik aan een paar fietsen en zou graag jullie kennis van zaken willen gebruiken om mijn voorstellen van de nodige commentaren te voorzien.

Gewicht/ Lengte/ Lichaamsbouw:
75 kilo/ 171cm (korte benen 77cm binnenbeen lengte) / Normaal

Optie 1 "De grote onbekende":
https://www.bikester.nl/serious-tenaya- ... 22743.html
Voordelen: Afmontage (deore XT/ deore), naafdynamo, schijfremmen, levertijd, voldoende montage punten.
Nadelen: onbekend merk/ frame, geen standaard/ standaard montage plek, gewicht alhoewel dat volgens de commentaren 13kg moet zijn.

Optie 2 "Trek fx 2":
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/27991/
Voordelen: bekend merk, schijfremmen, voldoende montage punten, gewicht.
Nadelen: geen naafdynamo (wel wens), goedkope groep, levertijd (lijkt pas weer in mei leverbaar en ik wil begin juni vertrekken. Krijg liever wat ervaring met de fiets zodat ik die nog kan finetunen).

Optie 3 "Giant escape:
https://www.giant-bicycles.com/nl/escap ... -disc-2021
Voordelen: redelijk compleet aangekleed, gewicht, bekend merk.
Nadelen: geen naafdynamo, goedkope groep, levertijd (onbekend).

Fietsen waar ik nu op fiets: Cannondale CAAD 13, oldtimer batavia raceframe met nexus 8 naaf (daily < mag vervangen worden door de nieuwe fiets).
Ik hou dus wel van een redelijk actieve zit maar ben nu op zoek naar wat meer comfort, op beide fietsen heb ik 28mm banden en zou nu op 40 willen fietsen omdat ik langere ritten ga maken.

Het doel is om het budget niet te hoog te stellen, zegge 800 euro totaal (ik wil ook graag nog een goed zadel dus de fiets mag niet meer dan 700 kosten in totaal).
De bedoeling is om te fietsen tussen hotels en ik wil dus alleen bagage achterop gaan vervoeren. Als dit me heel goed bevalt kan ik altijd nog kijken om een forse investering te doen in een echte vakantie fiets.

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groet,


Oscar
Koop een tweedehands fiets en ga er van uit dat je die na een jaar weer verkoopt. Je hebt namelijk het voordeel dat je wat van fietsen weet en kunt een fiets dus in principe beoordelen en je kunt ook zelf wat opknapwerk doen wat bij een tweedehands fiets meestal wel nodig is. Het voordeel van een tweedehands is dat je er na een jaar vrijwel hetzelfde voor terug kunt krijgen als je betaald hebt. Daarnaast kun je voor 600 euro (incl. opknapwerk, dus begin met 400) een erg fijne fiets kopen als je goed zoekt.
Er van uitgaan dat je de fiets na een tijdje weer verkoopt is realistisch, want er zijn denk ik maar weinig mensen die meteen de ideale fiets kopen. Ik in ieder geval niet.
Aan de andere kant kun je je aan die drie fietsen geen grote buil vallen - maximaal 600 euro - tenzij je achtertassen erg zwaar worden missschien of wanneer je zelf erg zwaar bent. De Giant is aan de foto's te zien de enige die pretendeert bagage te torsen; er zit immers een drager op. Of die drie fietsen echt flinke tassen aankunnen weet ik niet.
De Tenaya biedt duidelijk de meeste waar voor het geld. Een drager kan er op en een standaard past ook altijd.
Je kan ook eens kijken naar gravelbikes, dan houd je een racestuur, zoals op de CAAD 13, maar je krijgt doorgaans een wat meer comfortabele zithouding en kan dikkere banden monteren. En tweedehands lijkt ook mij een goed idee, dan krijg je veel meer waar voor je geld.
Leon schreef:
wo 06 jan, 2021 12:35
Koop een tweedehands fiets en ga er van uit dat je die na een jaar weer verkoopt. Je hebt namelijk het voordeel dat je wat van fietsen weet en kunt een fiets dus in principe beoordelen en je kunt ook zelf wat opknapwerk doen wat bij een tweedehands fiets meestal wel nodig is. Het voordeel van een tweedehands is dat je er na een jaar vrijwel hetzelfde voor terug kunt krijgen als je betaald hebt. Daarnaast kun je voor 600 euro (incl. opknapwerk, dus begin met 400) een erg fijne fiets kopen als je goed zoekt.
Er van uitgaan dat je de fiets na een tijdje weer verkoopt is realistisch, want er zijn denk ik maar weinig mensen die meteen de ideale fiets kopen. Ik in ieder geval niet.
Aan de andere kant kun je je aan die drie fietsen geen grote buil vallen - maximaal 600 euro - tenzij je achtertassen erg zwaar worden missschien of wanneer je zelf erg zwaar bent. De Giant is aan de foto's te zien de enige die pretendeert bagage te torsen; er zit immers een drager op. Of die drie fietsen echt flinke tassen aankunnen weet ik niet.
Dank voor de uitgebreide reactie!

Daar zit ik ook over te denken, ik zal mijn eerste bericht nog wat aanpassen als dat mogelijk is met gewicht en lengte. Het enige probleem dat ik dusver heb met tweedehands fietsen is dat ik niet direct weet waar ik dan op moet letten. Niet elke Koga is een vakantiefietser neem ik aan bijvoorbeeld, zou u misschien wat types kunnen geven ter inspiratie?

Ik ben overigens 1.71 en 75 kilo, relatief korte beentjes dus ik heb een maat 50 fiets nodig, relatief minder te vinden dan de standaard 54/57/60 maar niet onmogelijk.

Wat betreft zware tassen; dit wil ik tot een minimum beperken, vandaar ook hotel naar hotel fietsen. maximum gewicht dat ik denk mee te nemen is 15 kilo.
sjefke schreef:
wo 06 jan, 2021 13:24
De Tenaya biedt duidelijk de meeste waar voor het geld. Een drager kan er op en een standaard past ook altijd.
Dat dacht ik ook, alleen zal die dit op lange termijn ook nog doen m.a.w. zal het frame het op lange termijn ook goed doen.
ErikB81 schreef:
wo 06 jan, 2021 13:41
Je kan ook eens kijken naar gravelbikes, dan houd je een racestuur, zoals op de CAAD 13, maar je krijgt doorgaans een wat meer comfortabele zithouding en kan dikkere banden monteren. En tweedehands lijkt ook mij een goed idee, dan krijg je veel meer waar voor je geld.
Het leek me wel lekker om een recht stuur/ vlinder stuur te hebben voor langere tochten.
Welkom bij het vakantiefietsen. Zelf vind ik een racebocht (mits niet te laag) comfortabeler dan een recht stuur, maar smaken verschillen. In elk geval, hier heb je wellicht wat aan: httpss://fietsvakantie.home.blog/
Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 13:56
sjefke schreef:
wo 06 jan, 2021 13:24
De Tenaya biedt duidelijk de meeste waar voor het geld. Een drager kan er op en een standaard past ook altijd.
Dat dacht ik ook, alleen zal die dit op lange termijn ook nog doen m.a.w. zal het frame het op lange termijn ook goed doen.
Het merk is mij ook onbekend, maar gezien de 10 jaar garantie heeft de fabrikant wel vertrouwen in het eigen product. Giant geeft maar 5 jaar garantie. Trek levenslang.
Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Gewicht/ Lengte/ Lichaamsbouw:
75 kilo/ 171cm (korte benen 77cm binnenbeen lengte) / Normaal
Om mijn reacties te kaderen, ik ben zelf 1m67 met 76cm binnenbeen lengte.

Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Optie 1 "De grote onbekende":
https://www.bikester.nl/serious-tenaya- ... 22743.html
Het frame van deze fiets is ontworpen om plaats te hebben voor een geveerde voorvork. In deze variant zit een stijve vork (goed voor te reizen, geveerd is overbodig gewicht) met een heel hoge vorkkroon om de veerweg te vervangen. In kleine maten gaat die fiets er heel raar uitzien. Ik vermoed dat je maat 45 gaat nodig hebben (wegens hellende bovenbuis) maar er is geen geometrietabel te vinden.

Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Optie 2 "Trek fx 2":
Ik heb zelf kortstondig een Trek FX 7.2 gehad. Deze frames zijn niet stijf genoeg om met bagage te rijden.

Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Optie 3 "Giant escape:
https://www.giant-bicycles.com/nl/escap ... -disc-2021
Dit lijkt mij de beste van de drie, als de fiets leverbaar is.

Ik zou ook naar een tweedehandsfiets zoeken met jouw budget. Veel meer dan de technische eigenschappen is de pasvorm van belang: zit de fiets je goed?
Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52

Ik sta op het punt om een fiets te bouwen/ aan te schaffen om een stuk mee door Europa te fietsen.

[...]

Het doel is om het budget niet te hoog te stellen, zegge 800 euro totaal (ik wil ook graag nog een goed zadel dus de fiets mag niet meer dan 700 kosten in totaal).

[...]

Als dit me heel goed bevalt kan ik altijd nog kijken om een forse investering te doen in een echte vakantie fiets.

Ik zou de tussenstap overslaan, en voor die 800 euro gelijk iets kopen waarmee je 'echt' op vakantie kunt. Aangezien je aangeeft zelf wel handig te zijn lijkt me dit niet onmogelijk bij aanschaf van een gebruikte fiets.

Kijk bijvoorbeeld eens naar iets met een defect waarbij veel mensen een nieuwe fiets overwegen. Versleten velgen bij velgremmen kunnen als je een nieuw setje wielen incalculeert ook een goedkope basis met betrouwbare onderdelen opleveren. En dan kun je bijvoorbeeld ook gelijk de gewenste naafdynamo toevoegen als die er nog niet op zit.

Ook fietsen met versleten tandwielen verkopen vaak niet zo lekker. Als je die zelf na aanschaf vernieuwt staat dat gelijk mooi op nul kilometer.
Jurr schreef:
wo 06 jan, 2021 16:14
Versleten velgen bij velgremmen kunnen als je een nieuw setje wielen incalculeert ook een goedkope basis met betrouwbare onderdelen opleveren.
Als velgen versleten zijn heeft de fiets meestal ook wel aardig wat kilometers gemaakt, ofwel heeft veel regenkilometers gemaakt. Maar het kan, als de fiets verder netjes gebruikt is een mooie opknapper betekenen.
Gelukkig zijn er tegenwoordig zat fietsen te koop met heel stroeve en/of slecht opgepompte banden van mensen die zo'n fiets zwaar vinden fietsen en daarom een e-bike kopen en de zelftrapfiets vrijwel ongebruikt als tweedehands aanbieden.
Ik vermoed dat fietsenmakers dit voorjaar met de winkel vol van die tweedehandsjes komen te zitten want de e-bikes en nieuwe fietsen zijn niet aan te slepen.
Wim schreef:
wo 06 jan, 2021 14:06
Welkom bij het vakantiefietsen. Zelf vind ik een racebocht (mits niet te laag) comfortabeler dan een recht stuur, maar smaken verschillen. In elk geval, hier heb je wellicht wat aan: httpss://fietsvakantie.home.blog/
Absoluut, ik heb al het een en ander gelezen maar ben nog lang niet klaar. Informatieve website. Bedankt!
bdr schreef:
wo 06 jan, 2021 14:40
Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Gewicht/ Lengte/ Lichaamsbouw:
75 kilo/ 171cm (korte benen 77cm binnenbeen lengte) / Normaal
Om mijn reacties te kaderen, ik ben zelf 1m67 met 76cm binnenbeen lengte.

Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Optie 1 "De grote onbekende":
https://www.bikester.nl/serious-tenaya- ... 22743.html
Het frame van deze fiets is ontworpen om plaats te hebben voor een geveerde voorvork. In deze variant zit een stijve vork (goed voor te reizen, geveerd is overbodig gewicht) met een heel hoge vorkkroon om de veerweg te vervangen. In kleine maten gaat die fiets er heel raar uitzien. Ik vermoed dat je maat 45 gaat nodig hebben (wegens hellende bovenbuis) maar er is geen geometrietabel te vinden.

Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Optie 2 "Trek fx 2":
Ik heb zelf kortstondig een Trek FX 7.2 gehad. Deze frames zijn niet stijf genoeg om met bagage te rijden.

Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Optie 3 "Giant escape:
https://www.giant-bicycles.com/nl/escap ... -disc-2021
Dit lijkt mij de beste van de drie, als de fiets leverbaar is.

Ik zou ook naar een tweedehandsfiets zoeken met jouw budget. Veel meer dan de technische eigenschappen is de pasvorm van belang: zit de fiets je goed?
Ik zie wat je zegt mbt de onbekende fiets, dank voor alle info. De Giant lijkt niet leverbaar tot 2022 bij de meeste aanbieders dus ik denk dat die ook afvalt haha.
Dank voor het uitgebreide antwoord!
Leon schreef:
wo 06 jan, 2021 16:21
Jurr schreef:
wo 06 jan, 2021 16:14
Versleten velgen bij velgremmen kunnen als je een nieuw setje wielen incalculeert ook een goedkope basis met betrouwbare onderdelen opleveren.
Als velgen versleten zijn heeft de fiets meestal ook wel aardig wat kilometers gemaakt, ofwel heeft veel regenkilometers gemaakt. Maar het kan, als de fiets verder netjes gebruikt is een mooie opknapper betekenen.
Gelukkig zijn er tegenwoordig zat fietsen te koop met heel stroeve en/of slecht opgepompte banden van mensen die zo'n fiets zwaar vinden fietsen en daarom een e-bike kopen en de zelftrapfiets vrijwel ongebruikt als tweedehands aanbieden.
Ik vermoed dat fietsenmakers dit voorjaar met de winkel vol van die tweedehandsjes komen te zitten want de e-bikes en nieuwe fietsen zijn niet aan te slepen.
Goede tips Leon en Jurr, hartelijk dank! Ik ga toch meer op de tweedehands spullen letten. het enige nadeel is dat ik dan geen schijfremmen kan monteren maar hier kan ik vast nog wel overheen komen haha. Ik zal me toch nog eens verder verdiepen en eventueel echt wat gaan bouwen in plaats van goedkopere fietsen kopen om er achter te komen dat het niet helemaal is wat ik zoek.
Leon schreef:
wo 06 jan, 2021 16:21
Als velgen versleten zijn heeft de fiets meestal ook wel aardig wat kilometers gemaakt, ofwel heeft veel regenkilometers gemaakt. Maar het kan, als de fiets verder netjes gebruikt is een mooie opknapper betekenen.
Klopt. Maar als het uitgangspunt verder goed is kun je dan gelijk wel op een heel belangrijk punt vertrouwen, namelijk de wielen. En bij een goede fiets zou ik niet weglopen voor wat leeftijd of wat kilometers. Kijk maar eens op dit forum waarmee men zoal op vakantie gaat. Jouw fiets is ook bewezen techniek met ervaring toch? ;)

Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 17:03

het enige nadeel is dat ik dan geen schijfremmen kan monteren maar hier kan ik vast nog wel overheen komen haha.
Jawel hoor, Koga heeft op de Signature lijn bijvoorbeeld al een hele tijd zowel de bevestiging voor schijfremmen als velgremmen op de frames en vorken zitten.

Vaak zijn de naven en velgen dan ook nog eens geschikt voor allebei, maar check dit wel ter plaatse. Achter een rubberen afdichting aan de linkerkant van de naaf kom je wel eens een ongebruikte centerlock schijfrem aansluiting tegen op een Koga met velgremmen.
Ik kwam op het internet een andere interessante optie tegen in mijn frame maat:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Is dat eventueel een aardige fiets of zijn juist de moderne expeditions niet goed? Het enige is dat er iemand met een verroeste ketting heeft gefietst, dat zou mij nooit overkomen..
Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 11:52
Optie 3 "Giant escape:
https://www.giant-bicycles.com/nl/escap ... -disc-2021
Dit lijkt mij de beste van de drie, als de fiets leverbaar is.

Ik zou ook naar een tweedehandsfiets zoeken met jouw budget. Veel meer dan de technische eigenschappen is de pasvorm van belang: zit de fiets je goed?
[/quote]

Ik heb een ouder type Escape 0. Mijn vakantiefiets, een Van Herwerden 26 Roadmaster, geeft op afdalingen geen krimp. Kan ik van de Escape op de enige berg in Drenthe niet zeggen. Zwabbert als een malle.
IMG_2249.jpg
Corsten schreef:
wo 06 jan, 2021 18:18
Ik kwam op het internet een andere interessante optie tegen in mijn frame maat:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Is dat eventueel een aardige fiets of zijn juist de moderne expeditions niet goed? Het enige is dat er iemand met een verroeste ketting heeft gefietst, dat zou mij nooit overkomen..
Aan de foto waar je de cassette op ziet kun je afleiden dat de fiets niet bergop is gebruikt en er inderdaad zelden of nooit aandacht aan is besteed, waarschijnlijk ook niet aan de rest van de fiets. Dat heeft als voordeel dat er niet aan is geprutst, maar er kunnen best nog dingen aan mis zijn. Dat van de 17 (!)) foto's er maar één aan de linkerkant is gemaakt vind ik interessant...
Reken er op dat je ketting en cassette moet vervangen en minimaal of twee voorbladen. Met wat geluk is het kleine blaadje nooit gebruikt.
Helemaal nakijken en pas dan een bod doen. Over ketting en cassette niet klagen maar de rest wel vermelden in het gesprek.
Over ketting en cassette niet klagen maar de rest wel vermelden in het gesprek.De roest op de ketting valt me mee, en een ketting kost maar 15 euro, dus op zich irrelevant.
lijkt me prima fiets. De nieuwprijzen van dit type waren destijds van de gekke.
De fiets lijkt gebruikt door iemand die hem te groot heeft gekocht (komt heel veel voor).
Ik heb alleen ervaring met de oudere Expeditions. Die waren/zijn gewoon heel goed.