Zijn ligfietsen op hun retour?

Jurr schreef:
za 09 jan, 2021 11:00
harriewbd schreef:
za 09 jan, 2021 10:33
Als je de lijst van bedrijven op ligfiets.net afloopt dan spat de actualiteit op de websites er niet bepaald van af.
Op zoek naar iemand die een nieuwe website biedt in ruil voor een ligfiets? ;)

Best leuk rijden zo'n ligfiets trouwens, maar gezien mijn route voorkeuren niet mijn ding (-:
De prio bij die bedrijven ligt denk ik ook meer bij het/de fietsen dan het zorgen voor een goede website. De mensen die nog niet liggend fietsen worden hierdoor wel beroofd van een stuk informatie. Maar als je eens in Nijmegen bent kan ik je een bezoek aan het Honig-complex van harte aanbevelen, niet alleen fietsen (lig en buk) maar ook een brouwerij en koffiebrander zitten in dit complex, naast nog veel meer kleine bedrijfjes.
Waalbandijk Nijmegen.(op loop-afstand van het station overigens (15 min))
_Peter_ schreef:
vr 08 jan, 2021 16:38
Bij Challenge (Elan) hebben ze daar nu een oplossing voor CARBON, op dit moment geloof ik nog in de test-fase en niet te koop en ook maar in 1 model dat van de Chamsin, een beetje een alles-kunner (ook in ALU), in hetzelfde frame kunnen zowel 622 als 559 wielen gestoken worden met als kanttekening dat je dan wel racebandjes monteert (in 622).
M5 heeft toch al meer dan 10 jaar Carbon-ligfietsen in het assortiment... :?:
Ik rij al 10 jaar (48.000km) op een Raptobike low racer, voornamelijk over asfalt maar ook soms off-road. Prima fiets en supersterk frame. Ik maak regelmatig dagtochten van 200km, op een “gewone” fiets begin ik daar niet aan.
Af en toe wat speciale Raptobike onderdeeltjes bestellen bij Elan, geen probleem.
Maar omdat er toch wat ligfiets bouwers en verkopers stoppen, heb ik afgelopen oktober een nieuwe M5 mid-racer gekocht (stalen frame).
Voor gebruik onverhard is de wielmaat ook wel een beetje een factor. Los van de vraag of een bepaalde route liggend net zo goed zou kunnen als zittend.

Met een (voor)band als 50-559 zal je (nog) verder komen dan met 50-406.

Met bijvoorbeeld een vol geveerde AZUB max is veel mogelijk. https://azub.eu/recumbent-bikes-and-tri ... bents/max/
Voor als je extreem wilt dan is een https://azub.eu/recumbent-bikes-and-tri ... heels/fat/ misschien wel wat, alleen smalle singletrails wordt dan wel een uitdaging
En met deze zijn ze nog extremer gegaan https://www.icetrikes.co/products/full-fat, geen probleem met single trails daar zo te zien.
eindgebruiker schreef:
di 05 jan, 2021 13:13
De markt voor open ligfietsen is inderdaad ingezakt. Mensen die een ligfiets zouden overwegen vanwege de hogere kruissnelheid, bijvoorbeeld om te forensen, kiezen nu massaal voor e-bikes. Alleen in de markt voor dichte ligfietsen (velomobielen) zit nog ontwikkeling.

Zelf ben ik tien jaar geleden van een Condor overgestapt op een Gaucho. Die bevalt nog steeds uitstekend als reisfiets. Voor een gebrek aan onderdelen ben ik niet bang. Veel is gewoon standaard fietsspul, specifieke onderdelen blijven vast nog wel leverbaar, en anders kan het wel nagemaakt worden (al dan niet via de 3D-printer).

Nazca heeft overigens nog wat demo-modellen te koop: https://www.nazca-shop.nl/nl/ligfietsen/demo-modellen/
Enkele jaren geleden heb ik op meerdere ligfietsen proefgereden; ook op een Gaucho. Die fiets beviel me uitstekend. En ja, ik zag ook dat er nog een demo te koop stond bij Nazca. Na wat wikken en wegen heb ik de knoop doorgehakt en de fiets gekocht. In maart word ik de gelukkige eigenaar....
Afbeelding

Sommige gaan wel met hun tijd mee

Bijlagen

alstro schreef:
di 12 jan, 2021 23:28
Sommige gaan wel met hun tijd mee
... maar ze laten hun bagage achter in het hotel.
willem.m schreef:
wo 06 jan, 2021 11:18
Ligsporter schreef:
wo 06 jan, 2021 10:01
...
Het probleem met ligfietsen is, dat er geen grote partijen zijn die actief reclame maken voor ligfietsen. Zo komt het bij de meeste mensen nooit in hun hoofd op om een ligfiets te proberen.
Overige verkeersdeelnemers zien ligfietsers die zonder vlaggetje rijden letterlijk over het hoofd. :roll:
10 Dingen die je nooit tegen een ligfietser moet zeggen
Hét antwoord op "Val niet in slaap hé?" is natuurlijk "Huh, wat?" :D
Wel weer grappig dat ze bij vraag 8 aangeven ligfietsen echt, zeker weten, helemaal human powered te zijn, en dan van de 2 foto's met een model ligfiets, er één een gemotoriseerd model is. 😁

BTW: het laatste wat ik wil met deze opmerking hierboven is weer een discussie opstarten over ebikes.
https://www.youtube.com/watch?v=B_Diz4-UnDo

Hier iemand die op een ligfiets door Afghanistan fietst.

Het kan dus wel maar lijkt mij niet ideaal. Vooral bergop vraag ik me af hoe goed dat gaat met een ligfiets.
Fiets-avontuur schreef:
do 14 jan, 2021 16:14
https://www.youtube.com/watch?v=B_Diz4-UnDo

Hier iemand die op een ligfiets door Afghanistan fietst.

Het kan dus wel maar lijkt mij niet ideaal. Vooral bergop vraag ik me af hoe goed dat gaat met een ligfiets.
Als je laag zit, kan je de kogels beter ontwijken. Met een vlaggetje rijden zou dan niet slim zijn.
willem.m schreef:
do 14 jan, 2021 16:22
Als je laag zit, kan je de kogels beter ontwijken. Met een vlaggetje rijden zou dan niet slim zijn.
Dichter bij huis zijn golfbanen een groter risico voor wat betreft het vlaggetje. Een helmplicht moet maar eens in overweging genomen worden.
Fiets-avontuur schreef:
do 14 jan, 2021 16:14
Het kan dus wel maar lijkt mij niet ideaal. Vooral bergop vraag ik me af hoe goed dat gaat met een ligfiets.
Klimmen met een ligfiets is inderdaad geen enkel probleem in mijn ervaring, mits:
  • je minstens een half jaar goed hebt kunnen wennen aan fietsen in de lig/zithouding
  • de fiets goed past en de pedaalafstand e.d. klopt. duh, maar extra belangrijk bij een ligfiets. als je niet lekker in de stoel zit is het moeilijker om lekker vermogen te leveren
  • je voldoende licht verzet hebt. ook net wat belangrijker bij een ligfiets dan een gewone fiets. je moet vermogen leveren op toeren en niet op kracht.
  • je SPD pedalen gebruikt, ook belangrijker op een ligfiets, want zonder SPD moet je anders continu moeite doen om je schoenen op de pedalen te houden en dat is enorm vermoeiend bij klimmen.
Ik fiets met mijn velomobiel regelmatig door berggebieden (bv Noorwegen) en heuvelachtige gebieden (bv Ardennen of Tsjechië). Dan krijg je het effect erbij dat een velomobiel zwaarder is dan een gewone fiets, waardoor het simpelweg wat langzamer gaat bergop, en je bent de voordeel van de lage luchtweerstand kwijt. Omdat je kruissnelheid op het vlakke flink hoger ligt dan met een gewone fiets, en tijdens het klimmen iets lager is dan een gewone fiets, is het verschil tussen vlak en klimmen (psychologisch) veel groter. Bovendien moet je door de lage luchtweerstand bergaf goed rekening houden dat de remmen niet overbelast raken.
Kijk eens op www.fietsersafstappen.nl Als er 1 weet hoe je moet klimmen en reizen met weinig bagagegewicht is het Walter wel.
Bij ons zijn ligfietsen trouwens helemaal niet op hun retour. Mijn vriendin heeft gisteren haar eerste ligfiets gekocht. :D
Ligsporter schreef:
Fiets-avontuur schreef:
do 14 jan, 2021 16:14
Het kan dus wel maar lijkt mij niet ideaal. Vooral bergop vraag ik me af hoe goed dat gaat met een ligfiets.
Zegt helemaal niets. Dit is goed getraind versus slecht getraind. Doe mee of haak in voor de beelden met je ligfiets bij een bekende toertocht die in een bergachtig gebied wordt gehouden achterin fietsen de minder goden. Toch.
deze link werkt wel: https://www.fietsersafstappen.nl