Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Comfort 37/622 banden voor stads/tour fiets - Forum Wereldfietser

Comfort 37/622 banden voor stads/tour fiets

Ben sinds enige tijd voor fitness doeleinden wat meer aan het fietsen geslagen. Heb een ongeveer 15 jaar oude Koga Advance gekocht en fiets in mijn omgeving met veel plezier rond. Omdat de Koga wel nieuwe banden kan gebruiken ben ik reviews (de weinige die er zijn) aan het bekijken geweest. Rolweerstand en lekbestendigheid voeren in die test de boventoon. Maar wat me nu met de Continental City Ride 37/622 banden onder de Koga opvalt, is dat ze in vergelijking met mijn CST Breaker APL 37/622 onder een Batavus Flying Dutchman stadsfiets veel comfortabeler rijden. De Batavus is met de CST Breakers erg stoterig. Wel heb ik het idee dat de rolweerstand van de CST beter is. Ook heb ik heel kort een Gazelle Orange met Vredestein Active Tour 37/622 banden gehad en die zaten er gevoelsmatig qua rolweerstand en comfort tussenin. Ik besef dat die comfort ervaring ook uit velgen, chassis en zadel kunnen komen. Maar ik denk dat het toch vooral de banden zijn.

Omdat ik de fiets als fitness fiets gebruik zijn rolweerstand en een hele goede lekbestendigheid (blijf vooraleerst onder de rook van m'n woonplaats fietsen, afsleephulp is nabij) niet mijn prioriteiten. Comfort is dat wel. Klopt mijn veronderstelling dat banden met een dikke lekbestendigheidslaag stoteriger rijden? Welke banden staan bekend om hun goede comfort? Alvast bedankt voor de reacties.
Het kan een heel lang topic worden, maar grof gezegd zijn dikke banden idd stugger en rollen ze zwaarder, ook op hogere spanning, ik vind zelf de Schwalbe Marathon Supreme en Marathon Almotion erg fijne banden met een goeie balans tussen lekbestendigheid en comfort. Soepeler zijn de banden van René Herse of Grand Bois / Panaracer. Het kan ook stugger met de Schwalbe Marathon Plus, maar die zul je niet zo snel lekrijden. Ik heb hier thuis veel Marathon Almotions in gebruik omdat ik dat een erg fijne band vind.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Op mijn snelle fiets heb ik de 35 mm Panaracer Pasela (het maximumin dat frame - zonder antileklaag) en op mijn oude Koga stadsfiets uit 1988 de 32 mm Pasela met Protite antilek (breder past daar niet op, en ik heb er in heel wat jaren nog niet een keer lek mee gereden). Dat zijn allemaal snelle comfortabele maar ook wat kwetsbare banden. Op mijn vakantiefiets heb ik tegenwoordig de 55 mm Schwalbe Marathon Almotion. Dat is wat mij betreft voor dat gebruik het beste compromis, omdat de band behoorlijk snel en comfortabel is (veel beter dan die stugge Marathon Plus etc) en toch degelijk en met wat profiel voor bospaadjes. Eerder had ik op die fiets de Compass/Herse Rat Trap Pass van 52 mm (zonder antilek), en die was spectaculair snel en comfortabel, maar bleek op een vakantie in Italië toch niet bestand tegen teveel rommel op de weg.
Bedenk dat je ook veel meer comfort krijgt van bredere banden (vandaar de heel brede sloffen op mijn vakantiefiets). Ik weet niet of je nog wat ruimte in je frame hebt, maar op veel fietsen met 37 mm banden passen ook wel 40 or 42 mm banden, desnoods na een beetje knutselen met het spatbord. In werkelijkheid zijn veel banden ook smaller dan de aangegeven maat (maar dat geldt niet voor de Pasela, daar is 38 mm ook echt 38 mm).
Kortom, je moet zelf beslissen waar op het spectrum van comfort en snelheid enerzijds en degelijkheid anderzijds je wilt/durft uit te komen. Ik zou voor jouw gebruik wel durven rijden met de Pasela zonder antileklaag. Neem een reserve binnenband mee en je hoeft onderweg niets te plakken. Deze fiets heeft een derailleurversnelling dus het wiel eruit halen zonder gereedschap is simpel.
Dank voor de antwoorden.

Ik zou denk ik inderdaad wel wat breder dan 37mm kunnen gaan. De Conti City Ride's zijn in werkelijkheid iets van 34 mm.

In testen en reviews wordt de Schwalbe Marathon of Marathon Plus vaak als goede band betiteld. Zou die in vergelijking met de City Ride van Continental een heel stuk minder comfortabel zijn? Hoe zijn die verhoudingen?
De Marathon Plus is zowat massief en dus uiterst oncomfortabel. De gewone Marathon is wat minder erg, maar een Marathon Almotion of Supreme zou veel fijner zijn. De Conti City Ride ken ik persoonlijk niet, maar ook dit is een goedkope band met een dikke rubber antilek laag dus dat belooft weinig comfort.
Wim schreef:
zo 03 jan, 2021 18:38
De Marathon Plus is zowat massief en dus uiterst oncomfortabel. De gewone Marathon is wat minder erg, maar een Marathon Almotion of Supreme zou veel fijner zijn. De Conti City Ride ken ik persoonlijk niet, maar ook dit is een goedkope band met een dikke rubber antilek laag dus dat belooft weinig comfort.
Ik vond de gewone marathon ook erg oncomfortabel. Een ander nadeel van de dikke laag extra rubber op het loopvlak is dat het rijgedrag minder fijn is. De gewone marathons gaven me zelfs een gevoel alsof ik niet meer kon fietsen, in plaats van lekker door de bocht te gaan moest ik goed opletten om de bocht te kunnen maken.
De continental banden rijden inderdaad veel prettiger in die maat en ook niet zo lekgevoelig hoor. Op 1 fiets een azor heb marathon plus 47 mm. Wanneer ze breder worden rijden ze soepeler. Lekbestendigheid goed tot 15.000 km, toen maakte een grote schroef een einde aan deze belofte en moest ik toch 4 kilometer naar huis lopen in het donker.

De velg maakt ook veel uit. Heb je een rvs velg dan rijdt het veel soepeler. Hij schrijft niemand over maar het maakt veel verschil. Ik heb 2 azors met de marathon 1 met de rvs en de ander met andra alu. Maakt veel uit. Je zult wel alu hebben?
Hielke schreef:
zo 03 jan, 2021 14:56
Omdat de Koga wel nieuwe banden kan gebruiken ben ik reviews (de weinige die er zijn) aan het bekijken geweest.
Selecteer je de reviews wel op datum?

Vroeger, nog niet zo heel lang geleden, was 37-622 (met uitloop naar 40-622) typisch een maat voor toerfietsen waarbij rolweerstand en grip en gewicht er niet zo toe deden. Als het maar heel bleef.

Dat is tegenwoordig anders. Het is nu een maat waarin geweldig leuke banden te koop zijn typisch naar jouw wens. De snelle versies van gravelbanden. Zoals Panaracer Gravelking, Vittoria Terreno Dry, Schwalbe G-one, wtb byway, Donnelly strada, etc. Daar zou ik het zoeken.

40 breed ipv 37 (en evt een barretje minder lucht) maakt voor je comfort een groter onderscheid dan het ene of andere type vergelijkbare band.
als het je om het comfort gaat, dan kun je er ook voor kiezen voor een duurdere en soepele band te plaatsen (bijv. een Schwalbe Supreme) en achter een band die vooral alle belasting van de aandrijving en het gewicht aan kan.

voor net een maat dikker dan achter bevel me ook altijd goed: comformtabel, meer 'demping' en dus minder klappen op de polsen, zeg maar :D
Grandonneur, ik zie dat je gravel of semi gravelbanden aanraadt.

Misschien moet ik wat specifieker over mijn beoogde gebruik zijn. Het zal een pure toevalligheid zijn wanneer ik eens een gravelpaadje met de fiets moet bedwingen. 90% zal asfalt zijn, de rest steen. Ik weeg rond de 105 kg en ben van plan stukken van rond de 20 km te fietsen.

Overweeg op dit moment de slechte achterband voor een Schwalbe Marathon om te ruilen, bevalt die dan komt er ook één op de vooras. Bevalt ie niet dan gaat de Schwalbe naar de Batavus fiets en ga ik alsnog voor de Conti's.

Maar ik blijf open staan voor suggesties en raad.
Hielke schreef:
zo 03 jan, 2021 20:32
Grandonneur, ik zie dat je gravel of semi gravelbanden aanraadt.
yup, omdat ik je vraag gelezen heb. Je moet geen gravelpaden rijden om (bijvoorbeeld) een gravelking of g-one variant een comfortabele band te laten zijn. Dat was nu net je prioriteit, boven lekbestendigheid of duurzaamheid. Daarnaast zijn ze vrij rap. Minder goede work-out, echter leuker fietsen. Moet je je rondje maar langer maken :wink:
Grandonneur schreef:
zo 03 jan, 2021 20:00
40 breed ipv 37 (en evt een barretje minder lucht) maakt voor je comfort een groter onderscheid dan het ene of andere type vergelijkbare band.
Hoe verklaar jij dan dat ik banden maat 55 heb gehad die niet vooruit te branden waren en op dezelfde fiets breedte 42 die supersnel waren?

Het bandtype vind ik alle verschil uitmaken. Met Marathon Greenguard 47 stuiterde ik alle kanten op. De Almotion 40 rijden heerlijk.
Grandonneur schreef:
zo 03 jan, 2021 20:00
Hielke schreef:
zo 03 jan, 2021 14:56
Omdat de Koga wel nieuwe banden kan gebruiken ben ik reviews (de weinige die er zijn) aan het bekijken geweest.
Selecteer je de reviews wel op datum?

Vroeger, nog niet zo heel lang geleden, was 37-622 (met uitloop naar 40-622) typisch een maat voor toerfietsen waarbij rolweerstand en grip en gewicht er niet zo toe deden. Als het maar heel bleef.

Dat is tegenwoordig anders.
Naast de positieve dingen die je zegt vind ik ook dat er tegenwoordig een absurd aantal typen banden verkocht worden die bovendien elk jaar veranderen en waarvan er beslist een aantal voor niemand goed zijn. Daarnaast hebben de fabrikanten ook nog wat oude wielmaten opgehyped en de chaos is compleet..
Leon schreef:
zo 03 jan, 2021 22:21
vind ik ook dat er tegenwoordig een absurd aantal typen banden verkocht worden die bovendien elk jaar veranderen en waarvan er beslist een aantal voor niemand goed zijn.
volkomen mee eens.
Met een gewicht van 105 kg zou ik oppassen met erg lichte banden zoals de Pasela. Een relatief brede band is dan ook nog belangrijker dan anders. Ik zou dus voor de Marathon Almotion 40 mm gaan als die past (vermoedelijk wel). Net als Leon vond ik de gewone Marathon (Greenguard) te stug. Ik heb na 500 km mijn stel weggegeven.
Leon schreef:
zo 03 jan, 2021 22:21
Naast de positieve dingen die je zegt vind ik ook dat er tegenwoordig een absurd aantal typen banden verkocht worden die bovendien elk jaar veranderen en waarvan er beslist een aantal voor niemand goed zijn.
Het is voornamelijk Schwalbe die de weg kwijt lijken te zijn: het assortiment blijft maar uitbreiden, van elke band zijn er een onoverzichtelijk aantal varianten en volgens de laatste testen van byciclerollingresistance lopen ze helemaal niet zo licht meer.
bdr schreef:
ma 04 jan, 2021 09:45
Leon schreef:
zo 03 jan, 2021 22:21
Naast de positieve dingen die je zegt vind ik ook dat er tegenwoordig een absurd aantal typen banden verkocht worden die bovendien elk jaar veranderen en waarvan er beslist een aantal voor niemand goed zijn.
Het is voornamelijk Schwalbe die de weg kwijt lijken te zijn: het assortiment blijft maar uitbreiden, van elke band zijn er een onoverzichtelijk aantal varianten en volgens de laatste testen van byciclerollingresistance lopen ze helemaal niet zo licht meer.
Ik denk niet dat Schwalbe de weg kwijt is. Dit lijkt geen gril want ze zijn al veel langer bezig om het assortiment zo groot te maken. Kennelijk is dat commercieel aantrekkelijk, dus vanuit zakelijk oogpunt niet verkeerd. Klanten zullen natuurlijk ook niet zo snel mopperen als de keuze te groot is, wel als de keuze beperkt is. Dat hier op dit forum zoiets nu helemaal uitgeplozen wordt is voor dat beleid helemaal niet van belang.
Senior2 schreef:
ma 04 jan, 2021 09:59
Ik denk niet dat Schwalbe de weg kwijt is.
Hoeveel Marathon banden moeten er zijn?

Marathon, Marathon Plus, Marathon Mondial, Marathon Supreme, Marathon Allmotion, Marathon E-plus, Marathon GT 365, Marathon Racer, Marathon Plus Tour, ...

Wil je een band met V-Guard, MicroSkin, SnakeSkin, DD (?), E-25, SuperGround, RaceGuard, K-Guard, SmartGuard .. met de Travelstar of Pacestar of Trailstar of ADDIX of ADDIX Speedgrip of ADDIX Race of ADDIX Soft of ADDIX Ultra Soft of Silica of GRC of Black 'n' Roll compound?

Moeten het banden uit de Performance of Evolution lijn zijn (en welke van deze lijnen is de beste?), en draadbanden of vouwbanden? Tubeless compatibel of niet?

Echt veel wijzer word je toch niet van schwalbe.com, of je moet in beate bewondering zijn voor de hoeveelheid benamingen die ze kunnen verzinnen.

Op zich maakt het allemaal niet uit zolang de banden goed zijn, maar dit baart toch zorgen:

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/schwalbe-g-one-allround#conclusion schreef: We find the results of this version of the G-One Allround shocking. Schwalbe once was the pioneer of fast-rolling off-road tires with their PaceStar compound on which they built their reputation. With the launch of the Addix compounds back in 2017, this all changed and things got messy. Back in 2017/2018, we already found there to be a lot of variation between different tires with the Addix Speed and SpeedGrip compounds.

It looks like quality control at Schwalbe just isn't up to par anymore. The latest version of the G-One Allround is slower than the G-One Ultrabite, which just doesn't make sense. We suspect something isn't going as planned in the compound mixing department. We don't recommend this tire as the difference with the Continental Terra Speed TR compare is just too big when you care about performance.
(Over de G-One Allround 40mm die tegen een realistische druk van +/- 2,8 bar ongeveer 30 Watt rolweerstand heeft tov de 20 Watt van een Terra Speed)
Senior2 schreef:
ma 04 jan, 2021 09:59
Klanten zullen natuurlijk ook niet zo snel mopperen als de keuze te groot is, wel als de keuze beperkt is.
Toch werd werd begin jaren 90, toen er maar één Marathonband was, niet ernstig geklaagd.
Het voordeel toen was dat je niet zwaar mis kon gaan met een verkeerde band, want er was er maar een. Van het heden weet ik zeker dat veel mensen wél een foute keuze zullen maken en daardoor het fietsen als geheel minder leuk zullen gaan vinden. Als je namelijk zonder dat je het weet op een echt foute band fietst gaat het leuke van fietsen er volgens mij best snel af.
Van mij hoeft het ook niet, ik vind het ook overdreven om zoveel verschillende kwaliteiten te hebben. Diameter van wiel of breedte van band is natuurlijk weer een ander aspect. Maar voor Schwalbe is het helemaal niet interessant wat Senior2 vindt, zolang de grote massa het als positief ervaart is het prima voor een fabrikant. Ga er maar vanuit dat zodra de massa het signaal geeft dat het overdreven is, het aanbod vanzelf weer terug wordt gedraaid. Nu wordt hier gesteld dat het overdreven is, maar als ik af en toe oeverloze discussies zie over minimale verschillen van diverse onderdelen, dan is deze forumgemeenschap ook niet vies van maximale diversiteit. Niets mis mee, tot op zekere hoogte zijn het prima discussies met heel veel theoretische en practische informatie.