Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan iemand een goeie bikefitter aanbevelen? - Forum Wereldfietser

Kan iemand een goeie bikefitter aanbevelen?

Hey iedereen,

Ik rijd nu een 6-tal weken met mijn nieuwe Santos, maar ik merk dat ik toch wel nog voordeel zou kunnen halen uit het laten doen van een bikefitting.
De meeste adressen die ik vind op internet zijn echter nogal erg gericht op wielrenners.
Is er hier soms iemand die een goede bikefitter (met ervaring met trekkingfietsen) kan aanbevelen?
Ik woon in het Waasland (BE) dus liefst in Oost-Vlaanderen of Antwerpen.

Alvast bedankt!
Bikexperience in Wuustwezel: hun specialiteit is inderdaad wielrennen, maar Jean Luc pakt maakt grondige analyses en kon mij destijds voor mijn trekkingfiets uitstekend advies geven.
Ik was zeer tevreden over mijn fietsmeting door de Bakala Academy in Leuven.
Ze doen vooral racefietsers, maar je kunt altijd vragen of ze iets kunnen doen voor reisfietsers.
Ik vond de persoon die mijn bikefitting gedaan heeft opvallend eerlijk over wat een dergelijke bikefitting wel en niet kan.
Dat zou een nadeel kunnen hebben. De mededeling "Ik zit graag comfortabel rechtop" zou kunnen leiden tot de reactie "Dat zal moeilijk zijn op deze fiets. Kies maar: rechtop of comfortabel."
Doe je dat normaal gesproken niet voor aanschaf van een fiets :?:
Sabrina schreef:
za 26 dec, 2020 21:32
Hey iedereen,

Ik rijd nu een 6-tal weken met mijn nieuwe Santos, maar ik merk dat ik toch wel nog voordeel zou kunnen halen uit het laten doen van een bikefitting.
gewoon nieuwsgierig; wat is tot nog toe het gebleken bezwaar tegen je huidige zitpositie? en: kan de winkel waar je de fiets gekocht hebt je niet als eerste verder helpen? (zij weten ook waarom je precies op deze fiets bent uitgekomen per slot van rekening?)
Grandonneur schreef:
zo 27 dec, 2020 08:42
Sabrina schreef:
za 26 dec, 2020 21:32
Hey iedereen,

Ik rijd nu een 6-tal weken met mijn nieuwe Santos, maar ik merk dat ik toch wel nog voordeel zou kunnen halen uit het laten doen van een bikefitting.
gewoon nieuwsgierig; wat is tot nog toe het gebleken bezwaar tegen je huidige zitpositie? en: kan de winkel waar je de fiets gekocht hebt je niet als eerste verder helpen? (zij weten ook waarom je precies op deze fiets bent uitgekomen per slot van rekening?)
De meeste hinder ondervind ik momenteel aan mijn zitvlak, ik heb nog altijd de indruk dat ik niet goed op mijn zitbotjes zit, maar té veel op mijn weke delen. Voorts heb ik ook een beetje last van mijn ellebogen en knieën. In de fietsenwinkel hebben ze me wel opgemeten om de framemaat te bepalen, maar een echte bikefitting doen zij niet.
Sabrina schreef:
zo 27 dec, 2020 09:40
In de fietsenwinkel hebben ze me wel opgemeten om de framemaat te bepalen, maar een echte bikefitting doen zij niet.
Wat hield dat in, dat opmeten? Was dat "je bent 170 cm lang, dus je framemaat moet dit zijn" of was het een gebeuren en een gesprek van minimaal een kwartier op een pasfiets?
Foto: pasfiets van Bikefeeling in Oudenbosch:
Afbeelding
Dan zou je misschien al kunnen beginnen de stand van je zadel iets aan te passen - beetje schuin naar benden? Welk zadel heb je?

Bij last van je knieën kunnen er meerdere oorzaken zijn - te zwaar trappen en dus lichter gaan fietsen met meer rpm. Maar je zou ook je zadel een tikje naar boven of naar beneden (meestal naar boven) kunnen zetten om te kijken of de pijn daardoor afneemt/ wegblijft.

Last van je ellebogen zou natuurlijk ook kunnend at je armen moeten wennen aan de langdurige "belasting" - ik weet dat ik de eerste paar lange tochten altijd spierpijn in de armen heb.
Inge1 schreef:
zo 27 dec, 2020 09:53
Dan zou je misschien al kunnen beginnen de stand van je zadel iets aan te passen - beetje schuin naar beneden?
Ik denk ook al gauw aan dat soort tips. Toch vind ik het onverstandig om op basis van een in anderhalve zin omschreven vermeende klacht al aanpassingstips te geven. Er kunnen bij deze zadelklacht ook andere oorzaken zijn. We weten immers verder nog helemaal niks van de situatie. Als de tip onjuist is, maar wordt wel als juist verondersteld en doorgevoerd, dan kunnen er weer andere klachten komen waardoor de situatie alleen maar onoplosbaarder wordt.

Dus of naar een echt IRL persoon die de zaak kan beoordelen ofwel veel informatie geven met foto's etc.
Daarom was ik ook zo voorzichtig in mijn reactie - Leon :wink:
Leon schreef:
zo 27 dec, 2020 09:50
Sabrina schreef:
zo 27 dec, 2020 09:40
In de fietsenwinkel hebben ze me wel opgemeten om de framemaat te bepalen, maar een echte bikefitting doen zij niet.
Wat hield dat in, dat opmeten? Was dat "je bent 170 cm lang, dus je framemaat moet dit zijn" of was het een gebeuren en een gesprek van minimaal een kwartier op een pasfiets?
Foto: pasfiets van Bikefeeling in Oudenbosch:
Afbeelding
Er is wel degelijk opgemeten op een pasfiets met een bijhorend gesprek.
Inge1 schreef:
zo 27 dec, 2020 09:53
Dan zou je misschien al kunnen beginnen de stand van je zadel iets aan te passen - beetje schuin naar benden? Welk zadel heb je?
Bij last van je knieën kunnen er meerdere oorzaken zijn - te zwaar trappen en dus lichter gaan fietsen met meer rpm. Maar je zou ook je zadel een tikje naar boven of naar beneden (meestal naar boven) kunnen zetten om te kijken of de pijn daardoor afneemt/ wegblijft.
Last van je ellebogen zou natuurlijk ook kunnend at je armen moeten wennen aan de langdurige "belasting" - ik weet dat ik de eerste paar lange tochten altijd spierpijn in de armen heb.
Bedankt voor de tips, ik heb een Brooks B17 dameszadel en ik heb het al een beetje verhoogd, wat naar achteren geschoven en waterpas gezet.
Het mag nog wel een beetje hoger, dus daar kan ik alvast eens mee beginnen om te zien of mijn kniepijn daardoor weggaat.
Als dat niet lukt, probeer ik wel eens wat foto's te nemen (of te laten nemen) die ik dan hier kan plaatsen.
Let er wel op dat je steeds maar 1 ding veranderd want anders weet je niet waar de verbetering/ verslechtering door komt. Je hebt nu 3 dingen tegelijk veranderd.

Brooks zadel - als dat enigszins zit zoals een GB Mente zadel dan zou ik het zelf een paar graden schuin zetten - zodat de weke delen ontlast worden. heb daar zelf ook altijd vlug last van.

Nu weet ik niet of je lbs je ook andere zadels wil laten proberen want het zou ook kunnen zijn dat de Brooks geen goed zadel is voor je. Zelf vind ik Brooks niet fijn - altijd een zeer achterste en ook de damesvariant van zadels (alle merken) vind ik niet fijn. Vindt de punt dan tekort waardoor ik met de benen het zadel niet meer kan klemmen als het terrein wat lastiger wordt.
Als je pas zes weken rijdt op een nieuwe fiets, zou ik teruggaan naar de leverancier en om een juist advies vragen, als ze dat niet kunnen geven is een een slechte leverancier. (uitgaande van een echte fietsenzaak)
Lukt dat niet, dan is het heel goed mogelijke om met inlezen (internet, YouTube) zelf een prima zit te verkrijgen.
Ik heb zelf ook eens een zgn "bike-fit" laten doen, en mijn conclusie was toen dat ik dat zelf ook had gekund, met aloude principes waar we al een heel leven mee fietsen afstellen. Er worden idiote bedragen voor gerekend, trap daar niet in. Vaak zijn het ook zaken die belang hebben bij het verkopen van fraaie onderdelen die bepalend zijn voor de zit op de fiets, zoals stuurpennen en zadels, dan wordt het nog duurder.

Ik zou beginnen met de juiste zadelhoogte, 109% van je binnenbeenlengte (cm's) min de cranklengte is vrijwel altijd perfect.
Verder eventueel zelf wat proberen in verstellingen van enkele mm's hooguit per keer. "finetuning".
Begin met het zadel grotendeels horizontaal, als uitgangspunt. Zitten op weke delen/ perineum komt ook vaak door de verkeerde zadelvorm. Heeft het zadel een uitsparing in het midden? Ik rijd inmiddels geen andere zadels meer dan dat.
Verder een loodlijn vanaf (net achter de) de knieschijf naar beneden; "moet" ongeveer op de pedaalas uitkomen, ter oriëntatie. Is geen vaststaande wet, maar wel een goed uitgangspunt.
Dan houd je over de "lengte" van de zit; dat hangt af van je framelengte, en dat ligt dus vast, en van de stuurpenlengte, en die is eventueel aan te passen. Ook de vorm van het stuur is van belang, maar ik neem aan dat je dat even zo wilt laten.

Even zo uit het hoofd wat essentieel tips. Hopelijk kun je er wat mee. Verder dus Google. Bike-fit is duur en in principe niet nodig.
Fietste je hiervoor ook al veel, of niet? Ik had van de zomer ook ineens en voor het eerst van mijn leven zadelpijn, na tijdens de eerste lockdown nauwelijks gefietst te hebben. De dagelijkse ritjes naar het werk en om boodschappen te doen zijn erg nuttig.
Wim schreef:
zo 27 dec, 2020 16:04
Fietste je hiervoor ook al veel, of niet? Ik had van de zomer ook ineens en voor het eerst van mijn leven zadelpijn, na tijdens de eerste lockdown nauwelijks gefietst te hebben. De dagelijkse ritjes naar het werk en om boodschappen te doen zijn erg nuttig.
Ik had ook met mijn vorige fiets (stadsmodel, dus rechtop zit) snel last van zadelpijn, zelfs nog sneller dan nu. Ik weet ook wel dat ik nog wat zitvlees moet kweken, maar ik dacht dat je dat wel aan je zitbotjes doet, niet aan je weke delen...

Ik ga eerst proberen een aantal dingen zelf aan te passen (één ding tegelijk, dat is een goeie tip) om te kijken of ik het daarmee kan verbeteren.
Sabrina schreef:
za 26 dec, 2020 21:32
Hey iedereen,

Ik rijd nu een 6-tal weken met mijn nieuwe Santos,
Hoeveel km's op de B17 is dat :wink:

ter 'geruststelling', ikzelf denk sinds de jaren '80 regelmatig dat ik een fijn zadel heb, totdat ik het dan op enig moment weer met mezelf oneens ben. Beetje 'part of the game' :D

Last van knieën/ellenbogen is wel iets waar je serieus actie op moet ondernemen, ben ik met je eens. En idd, veel blijft een kwestie van uitproberen, rustig aan, dan breekt het lijntje niet.
Joris Flemming schreef:
zo 27 dec, 2020 13:53
Even zo uit het hoofd wat essentieel tips. Hopelijk kun je er wat mee. Verder dus Google. Bike-fit is duur en in principe niet nodig.
Ik heb me door Sjefke Janssen in Elslo dat was in maart 1989 laten opmeten. Rechter knie. Tevens een paar schoenen gekocht waarvan hij de plaatjes heeft gemonteerd en afgesteld. Mijn ongemak werd opgelost. De computer uitdraai gebruik ik nog steeds als basis. Dat is reuze handig als je van fiets of frame moet wisselen. Dit bezoek blijft waardevol voor mij.
Zitvlak, knieën, ellebogen ... het enige wat ontbreekt zijn de rug en de nek.
Als ik dit lees, krijg ik toch de indruk dat er verschillende dingen fout zijn aan de positie op de fiets - misschien zelfs dat het frame niet de juiste maat heeft.
Ik hoop dat ik me vergis, en dat het allemaal eenvoudig zelf op te lossen valt. Maar ik denk dat het een goed idee is om een goede fietsmeting te laten doen.

Een dergelijke fietsmeting heeft beperkingen, en een integere fietsmeter zal dat meteen toegeven.
Maar hetzelfde geldt voor al die tips die je vindt op het internet. De ene zegt dat je de stand van het zadel zus-en-zo moet bepalen; de andere prijst een tweede en verschillende manier aan. Begin er maar eens aan als beginner ...
Ik ben bij fietsen Steil in Gentbrugge geweest, die een heel goede meting gedaan heeft, dezelfde houding, hoek, zoals mijn oude MTB, met dewelke ik 2x op fietsvakantie weg ben geweest (1200 en 1760 km).
Ik heb dezelfde houding op een totaal andere fiets.
Ik weet wel dat een Brooks zadel enkele 100den km vraagt om enige gewenning.
Een zadel een halve cm ineens verzetten, niet meer. Het verschil is gering, maar het doet veel aan de houding.
Schuin zetten vind ik dan weer niet zo goed voor de onderrug, vermoeiend om steeds terug te moeten schuiven.
Stuurpen aanpassen, korter is ok voor schouders, wel minder sportief.
Last in de elleboog kan komen van te breed stuur.
35 jaar geleden begon ik te mountainbiken, een toenmalig Belgisch kampioen vertelde me dat MTB-stuur 4 cm breder dan de schouders moet zijn, racefietsstuur gelijk aan de breedte van de schouders.
Het was wel in de 26 '' tijd, maar als je goed evenwicht hebt kan het stuur met 29'' wielen misschien iets breder.
Zelf zoeken is de beste oplossing alvorens je andere onderdelen begint te kopen voor een nieuwe fiets die blijkbaar niet zo goed is afgesteld voor uw houding.